Waarom een airco in een cabrio? dat is het eerste wat in je opkomt bij het lezen van dit project. Wel, omdat een cabrio vooral in de winter een airco goed kan gebruiken omdat je wel iets meer last van vocht en condens hebt. Maar ook vooral: Omdat het kan.
De 318i had geen airco toen we deze in Duitsland gevonden hadden. Het is sowieso al moeiljk om een goede basis te vinden die niet rot of geblutst is en met minder dan 200.000km dus wanneer deze wagen ons pad kruiste met slechts 112K km op de teller, zonder roest en met een goede historie was het minpuntje van de airco maar gewoon iets wat we erbij namen. De wagen was vrij simpel uitgerust:
- Safraan geel leder interieur
- Centrale vergrendeling en elektrische vensters
- Half automatische kap
We hebben op deze wagen redelijk wat achteraf geretrofit : M-bumpers en zijskirts, afstandsbediening, cruise control, parkeersensor, grote boordcomputer met check control en natuurlijk Airco.
Waar beginnen:
Je begint dit project door zoveel mogelijk spullen te zoeken. Sommige tweedehands, maar andere dingen zoals de droger en de compressor koop je best nieuw. Mijn Aircopomp was vastgelopen; ik heb deze wel terug aan het draaien gekregen, en ik heb ook de rubber pakkingen vervangen maar uiteindelijk bleek deze alsnog te lekken en alsnog een nieuwe gekocht. Ik denk ook dat het moeilijk is om een goede compressor tweedehands te vinden.
- elektrisch schema: dit helpt om de extra draden te trekken
- Van een donor wagen (eigenlijk uit een paar donors):
Draadboom van een donor die voorzien was van Airco. sensoren, Automatische kachel, bedieningspaneel, 3-weg mengkraan, leidingen, aux-fan, radiator steun, poelie voor de krukas, spanners, en de steun van de compressor
- Nieuw gekocht: verdamper, grotere radiator, airco compressor, droger , riem
Tegelijk met de inbouw hebben we ook de krukas keerring en de riemrollen v alternator en servo vervangen en ook de waterpomp.
Two phase approach:
Ik wist niet zeker of de ECU - die de compressor stuurt, ging werken. Ik had al gelezen ergens dat de optie "airco" geprogrammeerd moest worden. Dat was dus de grote onbekende en een belangrijke showstopper. Ik koos er daarom voor om eerst het binnengedeelte aan te pakken (nieuwe kachel, bedieningspaneel, twee-wegskraan) en de kabelboom aan te leggen. Enkel als ik de wist dat de ECU de compressor kon sturen zonder geprogrammeerd te moeten worden, zou ik het motorgedeelte gaan doen.
De eerste dag heb ik het interieur gedemonteerd, zetels, stuur, middenconsole, dashboard. De kachel is met slechts een paar bouten en wat kit lossnijden in een wip vervangen. Dit was dus het simpelste gedeelte van dit project. We hebben gecontroleerd of de warmtewisselaar in de kachel nog dicht was voor we deze ingebouwd hebben om te vemijden dat alles er een tweede maal uit moest. De airco vraagt eigenlijk weinig extra draden in het binnengedeelte en het was eigenlijk gewoon op het schema zoeken naar de benodigde draden, deze verwijderen uit de donor kabelboom en inleggen in onze kabelboom. Je kan dan ook weinig verkeerd doen: de juiste kleur, de juiste diameter en de juiste lengtes ... gewoon telkens op de juiste pin op de stekker aansluten.
Ik heb op dat moment ook toch al beslist om de volledige draadboom in het motorruimte al te leggen. Dit betekende de 3 relais van compressor en aux-fan. Dit is een heel klusje omdat de meeste van die draden door de firewall heen moeten.
Dit betekent: Extra draden naar de ronde stekker naar de ECU, draden naar de radiator voor de temperatuur sensor (hi/low fan), draden naar de droger waar de 2 druksensors zitten, extra draad voor de 3 wegs mengkraan ip 2 wegs mengkraan en de draden naar de compressor (die op dat moment nog niet gemonteerd was). Wanneer alles gemonteerd was, kwam de grote test:
- Druksensoren overbrugd (die waren immers nog niet aanwezig),
- wagen gestart, airco op bedieningspaneel ingeschakeld en de compressor-koppeling kreeg 12Volt. Succes!
DUS: Ook al had deze wagen 26 jaar geen airco, de ECU heeft altijd zitten wachten op een signaal van het paneel om de airco in te schakelen. Er is geen programmatie of zo nodig!
Alle andere dingen getest: wat als de druk van het gas te laag is? wat als de temperatuur te hoog op loopt? wat als de druk te hoog wordt? Alles bleek correct aangesloten en geen enkele verbinding vergeten te leggen.
Daarna alles terug opgebouwd en de airducts van de airco ingebouwd. De Airco kachel heeft namelijk meer luchtgeleiders dan de non-airco kachel. Vergeet dus niet om deze geleiders uit de donor wagen mee te nemen (was ik vergeten --> extra kosten). Wanneer ik uit een andere donor wagen deze airducts gedemonteerd had, heb ik ook meteen de kickboards (=bekleding onder het handschoenkastje) meegenomen en omdat daar toevallig ook nog eens de lampjes inzaten van het licht-pakket (of comfort-pakket?) heb ik deze ook maar geïnstalleerd.
Ons project heeft toen een paar maand stil gelegen tot we het motorruimte gedeelte konden aanpakken:
- Bumper verwijderen, radiator, radiator steun, kortom de hele voorkant verwijderen.
- Enkele krukaspolie verwijderen, rollen vervangen, waterpomp vervangen, keerring
- Dubbele poelie monteren, steun monteren, compressor monteren, de leidingen v firewall naar droger en compressor leggen, droger en nieuwe radiator en verdamper monteren.
Het is een dagje werk en een goede brug is gewenst omdat de wagen meermaals omhoog en omlaag moet. Een tip nog: neem de leidingen van de airco van één en dezelfde wagen! ik had blijkbaar twee verschillende modellen van leiding gebrukt en hierdoor kregen we het geheel niet dicht. Dit was ook het moment dat de gereviseerde compressor niet dicht bleek. Dat was jammer want ik had er toch al veel werk en kosten ingestoken en nu moest deze alsonog vervangen worden door een nieuwe van 400 Euro.... Maarja, je bent dan al zover!
Kort samengevat:
Neem er een weekje voor uit. Reken op wat tegenslag hier en daar. De totale kost bedroeg toch wel een 900 Euro. (inclusief waterpomp, radiators en de nieuwe compressor) wat ver over hetbudget was, maar langs de andere kant zijn alle slijtonderdelen meteen vervangen door nieuwe. Had ik iets beter op de compressor gelet of een goeie tweedehands gehad zou het een stuk goedkoper geweest zijn. Meteen zijn andere zaken zoals waterpomp en keerring, riemen en rollagers vervangen.
Het voorddeel? Verkoeling op een warme zomerdag en een voorruit die in de winter op 10 seconden ontwasemd is....
Onderdelenlijst voor fase 1:
- Airco kachel: Er is blijkbaar een verschil tussen oudere type (manuele airco) en nieuwere type (automatische airco). Zoek een donor die reeds een automatische airco heeft met de electronische eindtrap van de ventilator (de zogenaamde egel) die links vna de airco kachel zit.
- Draadboom: Demonteer de volledige draadboom van de zekeringkast tot de aux-ventilator/druksensors. Dit bespaart je een hoop zoekwerk en de draden zijn dan meteen ook lengte en je moet gewoon de draden weer op de juiste plek leggen alles wijst zichzelf uit. Deze draadboom bevat ook de zwarte stekker voor de airco (zit langs de witte stekker). meeste standaard aansluitingen zitten al op de witte stekker, de specifieke airco aansluitingen zitten op de zwarte stekker.
- Airducts: de automatische airco heeft apparte airducts voor de voeten en ook de koppeling naar de achter ventilatie is anders. ze kosten niet veel nieuw, maar je kan ze best meteen uit de donorwagen meenemen.
- Kickboards: De bekleding onder het handschoenkastje waarde airducts uitkomen. Je kan natuurlijk je huidige aanpassen en de gaten snijden, maar waarom dingen kapot snijden als je ze meteen correct uit een donorwagen kan halen?
- Tweewegskraan (de non-airco heeft een éénwegskraag). electrische aansluiting van die extra kraan zit op de zwarte stekker. Ook al ga je de compressor en het motor gedeelte later doen, moet je toch al de 2wegskraan al monteren. Dit kost niet veel tijd en op dat moment kan je de temperatuur binnen ook al scheiden tussen links en rechts.
- Rubberen slang v tweewegskraan naar kachel. De éénwegskraak van een non-airco heeft één slang, vervang deze door de nieuwe slangen. vergeet ook niet meteen om de slangenklemmen mee te nemen.
- Bedrading: Ik heb een heel lange tijd gespendeerd om de draden uit de donor wagen zo compleet mogelijk te verwijderen. Dit betekent dus heel veel ouwe plakband los draaien. Dit loont echt wel de moeite omdat dan ook alles op lengte is.
TIP: Bij het demonteren van de donor wagen, neem je ook best alle bouten en schroeven mee.
Gedeelte in motorruimte - nodig voor faze 2
- Compressor steun
- Compressor
- Alu koppeling van de airco leidingen, rubberen pakking waar de aircoleiding door de firewall (tussenschot) gaat
- Airco droger (best nieuw kopen)
- Condensor voor (best nieuw kopen)
- Aux-ventilator (komt voor de radiator)
- Grote radiator (44cm ipv 34cm) - best nieuw kopen
- Riem van Polie naar Compressor
- Dubbele Polie van krukas naar multi-riem/airco-riem ipv de standaard enkele polie.
- Relais voor: Sturing Compressor, Aux-fan low speed, Aux-fan high speed.
- 4 leidingen van de airco (aanvoer v tussenschot naar compressor; compressor naar condensor ; condensor naar droger ; droger naar tussenschot)
TIP: Ik heb op dat moment, omdat aan de voorkant alles los was ook hetvolgende mee vervangen: Waterpomp en krukas keerring
De 318i had geen airco toen we deze in Duitsland gevonden hadden. Het is sowieso al moeiljk om een goede basis te vinden die niet rot of geblutst is en met minder dan 200.000km dus wanneer deze wagen ons pad kruiste met slechts 112K km op de teller, zonder roest en met een goede historie was het minpuntje van de airco maar gewoon iets wat we erbij namen. De wagen was vrij simpel uitgerust:
- Safraan geel leder interieur
- Centrale vergrendeling en elektrische vensters
- Half automatische kap
We hebben op deze wagen redelijk wat achteraf geretrofit : M-bumpers en zijskirts, afstandsbediening, cruise control, parkeersensor, grote boordcomputer met check control en natuurlijk Airco.
Waar beginnen:
Je begint dit project door zoveel mogelijk spullen te zoeken. Sommige tweedehands, maar andere dingen zoals de droger en de compressor koop je best nieuw. Mijn Aircopomp was vastgelopen; ik heb deze wel terug aan het draaien gekregen, en ik heb ook de rubber pakkingen vervangen maar uiteindelijk bleek deze alsnog te lekken en alsnog een nieuwe gekocht. Ik denk ook dat het moeilijk is om een goede compressor tweedehands te vinden.
- elektrisch schema: dit helpt om de extra draden te trekken
- Van een donor wagen (eigenlijk uit een paar donors):
Draadboom van een donor die voorzien was van Airco. sensoren, Automatische kachel, bedieningspaneel, 3-weg mengkraan, leidingen, aux-fan, radiator steun, poelie voor de krukas, spanners, en de steun van de compressor
- Nieuw gekocht: verdamper, grotere radiator, airco compressor, droger , riem
Tegelijk met de inbouw hebben we ook de krukas keerring en de riemrollen v alternator en servo vervangen en ook de waterpomp.
Two phase approach:
Ik wist niet zeker of de ECU - die de compressor stuurt, ging werken. Ik had al gelezen ergens dat de optie "airco" geprogrammeerd moest worden. Dat was dus de grote onbekende en een belangrijke showstopper. Ik koos er daarom voor om eerst het binnengedeelte aan te pakken (nieuwe kachel, bedieningspaneel, twee-wegskraan) en de kabelboom aan te leggen. Enkel als ik de wist dat de ECU de compressor kon sturen zonder geprogrammeerd te moeten worden, zou ik het motorgedeelte gaan doen.
De eerste dag heb ik het interieur gedemonteerd, zetels, stuur, middenconsole, dashboard. De kachel is met slechts een paar bouten en wat kit lossnijden in een wip vervangen. Dit was dus het simpelste gedeelte van dit project. We hebben gecontroleerd of de warmtewisselaar in de kachel nog dicht was voor we deze ingebouwd hebben om te vemijden dat alles er een tweede maal uit moest. De airco vraagt eigenlijk weinig extra draden in het binnengedeelte en het was eigenlijk gewoon op het schema zoeken naar de benodigde draden, deze verwijderen uit de donor kabelboom en inleggen in onze kabelboom. Je kan dan ook weinig verkeerd doen: de juiste kleur, de juiste diameter en de juiste lengtes ... gewoon telkens op de juiste pin op de stekker aansluten.
Ik heb op dat moment ook toch al beslist om de volledige draadboom in het motorruimte al te leggen. Dit betekende de 3 relais van compressor en aux-fan. Dit is een heel klusje omdat de meeste van die draden door de firewall heen moeten.
Dit betekent: Extra draden naar de ronde stekker naar de ECU, draden naar de radiator voor de temperatuur sensor (hi/low fan), draden naar de droger waar de 2 druksensors zitten, extra draad voor de 3 wegs mengkraan ip 2 wegs mengkraan en de draden naar de compressor (die op dat moment nog niet gemonteerd was). Wanneer alles gemonteerd was, kwam de grote test:
- Druksensoren overbrugd (die waren immers nog niet aanwezig),
- wagen gestart, airco op bedieningspaneel ingeschakeld en de compressor-koppeling kreeg 12Volt. Succes!
DUS: Ook al had deze wagen 26 jaar geen airco, de ECU heeft altijd zitten wachten op een signaal van het paneel om de airco in te schakelen. Er is geen programmatie of zo nodig!
Alle andere dingen getest: wat als de druk van het gas te laag is? wat als de temperatuur te hoog op loopt? wat als de druk te hoog wordt? Alles bleek correct aangesloten en geen enkele verbinding vergeten te leggen.
Daarna alles terug opgebouwd en de airducts van de airco ingebouwd. De Airco kachel heeft namelijk meer luchtgeleiders dan de non-airco kachel. Vergeet dus niet om deze geleiders uit de donor wagen mee te nemen (was ik vergeten --> extra kosten). Wanneer ik uit een andere donor wagen deze airducts gedemonteerd had, heb ik ook meteen de kickboards (=bekleding onder het handschoenkastje) meegenomen en omdat daar toevallig ook nog eens de lampjes inzaten van het licht-pakket (of comfort-pakket?) heb ik deze ook maar geïnstalleerd.
Ons project heeft toen een paar maand stil gelegen tot we het motorruimte gedeelte konden aanpakken:
- Bumper verwijderen, radiator, radiator steun, kortom de hele voorkant verwijderen.
- Enkele krukaspolie verwijderen, rollen vervangen, waterpomp vervangen, keerring
- Dubbele poelie monteren, steun monteren, compressor monteren, de leidingen v firewall naar droger en compressor leggen, droger en nieuwe radiator en verdamper monteren.
Het is een dagje werk en een goede brug is gewenst omdat de wagen meermaals omhoog en omlaag moet. Een tip nog: neem de leidingen van de airco van één en dezelfde wagen! ik had blijkbaar twee verschillende modellen van leiding gebrukt en hierdoor kregen we het geheel niet dicht. Dit was ook het moment dat de gereviseerde compressor niet dicht bleek. Dat was jammer want ik had er toch al veel werk en kosten ingestoken en nu moest deze alsonog vervangen worden door een nieuwe van 400 Euro.... Maarja, je bent dan al zover!
Kort samengevat:
Neem er een weekje voor uit. Reken op wat tegenslag hier en daar. De totale kost bedroeg toch wel een 900 Euro. (inclusief waterpomp, radiators en de nieuwe compressor) wat ver over hetbudget was, maar langs de andere kant zijn alle slijtonderdelen meteen vervangen door nieuwe. Had ik iets beter op de compressor gelet of een goeie tweedehands gehad zou het een stuk goedkoper geweest zijn. Meteen zijn andere zaken zoals waterpomp en keerring, riemen en rollagers vervangen.
Het voorddeel? Verkoeling op een warme zomerdag en een voorruit die in de winter op 10 seconden ontwasemd is....
Onderdelenlijst voor fase 1:
- Airco kachel: Er is blijkbaar een verschil tussen oudere type (manuele airco) en nieuwere type (automatische airco). Zoek een donor die reeds een automatische airco heeft met de electronische eindtrap van de ventilator (de zogenaamde egel) die links vna de airco kachel zit.
- Draadboom: Demonteer de volledige draadboom van de zekeringkast tot de aux-ventilator/druksensors. Dit bespaart je een hoop zoekwerk en de draden zijn dan meteen ook lengte en je moet gewoon de draden weer op de juiste plek leggen alles wijst zichzelf uit. Deze draadboom bevat ook de zwarte stekker voor de airco (zit langs de witte stekker). meeste standaard aansluitingen zitten al op de witte stekker, de specifieke airco aansluitingen zitten op de zwarte stekker.
- Airducts: de automatische airco heeft apparte airducts voor de voeten en ook de koppeling naar de achter ventilatie is anders. ze kosten niet veel nieuw, maar je kan ze best meteen uit de donorwagen meenemen.
- Kickboards: De bekleding onder het handschoenkastje waarde airducts uitkomen. Je kan natuurlijk je huidige aanpassen en de gaten snijden, maar waarom dingen kapot snijden als je ze meteen correct uit een donorwagen kan halen?
- Tweewegskraan (de non-airco heeft een éénwegskraag). electrische aansluiting van die extra kraan zit op de zwarte stekker. Ook al ga je de compressor en het motor gedeelte later doen, moet je toch al de 2wegskraan al monteren. Dit kost niet veel tijd en op dat moment kan je de temperatuur binnen ook al scheiden tussen links en rechts.
- Rubberen slang v tweewegskraan naar kachel. De éénwegskraak van een non-airco heeft één slang, vervang deze door de nieuwe slangen. vergeet ook niet meteen om de slangenklemmen mee te nemen.
- Bedrading: Ik heb een heel lange tijd gespendeerd om de draden uit de donor wagen zo compleet mogelijk te verwijderen. Dit betekent dus heel veel ouwe plakband los draaien. Dit loont echt wel de moeite omdat dan ook alles op lengte is.
TIP: Bij het demonteren van de donor wagen, neem je ook best alle bouten en schroeven mee.
Gedeelte in motorruimte - nodig voor faze 2
- Compressor steun
- Compressor
- Alu koppeling van de airco leidingen, rubberen pakking waar de aircoleiding door de firewall (tussenschot) gaat
- Airco droger (best nieuw kopen)
- Condensor voor (best nieuw kopen)
- Aux-ventilator (komt voor de radiator)
- Grote radiator (44cm ipv 34cm) - best nieuw kopen
- Riem van Polie naar Compressor
- Dubbele Polie van krukas naar multi-riem/airco-riem ipv de standaard enkele polie.
- Relais voor: Sturing Compressor, Aux-fan low speed, Aux-fan high speed.
- 4 leidingen van de airco (aanvoer v tussenschot naar compressor; compressor naar condensor ; condensor naar droger ; droger naar tussenschot)
TIP: Ik heb op dat moment, omdat aan de voorkant alles los was ook hetvolgende mee vervangen: Waterpomp en krukas keerring
Last edited: