BMW E36 Cruise Control retrofit

  • Het forum is momenteel nog onder constructie, maar je kan het al wel gebruiken. Hier en daar gaan er in de loop van de dagen/weken veranderingen doorgevoerd worden.

PJV

New member
Deze retrofit valt op zich goed mee, het lastigste is de nodige draden door de firewall en zekeringkast naar de stelmotor krijgen. de rest speelt zich onder het dashboard en achter het handschoenvakje af.

Benodigdheden:
- stelmotor met correcte beugel en gaskabel voor jouw motortype
- stuurdoos cruise control
- hendel voor bediening
- kabelboom uit een donor (of zelf maken met draden, fiches, connectoren, ...
- onderste stuurkap met gat voor de hendel (of de bestaande aanpassen, op de binnenkant staat aangeduid wat weg moet gesneden worden
- schakelaar koppelingspedaal
- schakelaar rempedaal met 4 aansluitingen (al aanwezig indien er check control is)

Voorbereiding:
- minpool accu los
- onderste stuurkap weg
- schopplaten weg
- handschoenvakje verwijderen
- deksel zekeringkast eraf en vier vijzen verwijderen zodat ze open kan
- in voetenruimte chauffeur vier vijzen die zekerkast vasthouden verwijderen (klotewerk, zitten achter tapijt en gekuidsdemping), mogelijk moet je hiervoor ook de check control module verwijderen voor vijs linksboven
- snelbinder die de schuif afdichting van zekeringkast vasthoudt verwijderen en schuimtape rond kabelboom voorzichtig openmaken

Installatie:
- kabelboom door zekeringkast naar vooraan motorruimte, naar stuurkolom en achter dashboard naar voetenruimte passagier
- juiste fiches op de bijhorende kamverbinders steken (normaal kleur op kleur) en massa's aansluiten (aan stelmotor en voeten passagier)
- stuurdoos in ecu drager achter handschoenvakje steken en connector inpluggen
- hendel plaatsen (klikt op deze van richtingaanwijzers) en connector insteken
- schakelaar koppelingspedaal plaatsen en aansluiten
- eventueel schakelaar rempedaal wisselen en aansluiten
- stelmotor plaatsen (op vijzen luchtfilterbak), connector aansluiten en gaskabel op gasklep monteren
- schuimtape terug rond kabelboom, schuif afdichting sluiten en nieuwe snelbinders plaatsen.

Eerste test:
Best met alles nog open eens gaan rijden (accu terug aankoppelen) en testen of alles werkt.

Afwerken:
- zekeringkast dicht en vast aan firewall, stuurkap/handschoenvakje/schopplaten monteren
- bij warme motor de kabel afregelen zodat deze een kleine speling heeft
 
Last edited:

E36Jokke

Member
Op zich duidelijke uitleg, foto's maken het natuurlijk altijd wel leuker.
Deze zie ik mezelf ook nog wel doen, maar vrees een beetje dat je dit niet meer vind aan iets of wat "normale" prijs?
 

PJV

New member
Op zich duidelijke uitleg, foto's maken het natuurlijk altijd wel leuker.
Deze zie ik mezelf ook nog wel doen, maar vrees een beetje dat je dit niet meer vind aan iets of wat "normale" prijs?
Ja dat klopt, helaas al een paar jaar geleden gedaan en toen zelf geen foto's genomen. Er is wel wat online te vinden en ik zal in de toekomst eens de gebruikte inbouwhandleiding(en) inscannen en als bijlage toevoegen. En eventueel ook wat onderdeelnummers voor de krimpcontacten en zo.

Had zelf het geluk in Duitsland een complete set te vinden die ook netjes uit de kabelboom gehaald was (niets afgeknipt), enkel de gaskabel voor zescilinder moeten bijkopen. Alles samen ca. € 300-350 voor betaald schat ik
 
Top