Coach
Active member
Naast een paar BMW's ben ik sinds een aantal jaren ook de gelukkige eigenaar van een camper. We zijn inmiddels toe aan onze derde, waar je uit zou kunnen concluderen dat wij doorgewinterde camperaars zijn. Niets is echter minder waar: hieronder zal ik uitleggen hoe dat in elkaar zit.
De eerste camper die we kochten, was een Citroën C35 2.5D uit 1979. Voor heel weinig, want het was een opknapper van onze garagehouder, die er geen heil meer in zag.
C35 2.5D 1979
Wij, optimistisch als we zijn, wel, dus we zijn er aan begonnen. Eerst naar een specialist gebracht en er bleek nogal wat werk aan te zijn om hem door de APK te krijgen. We waren uiteindelijk 2000 euro lichter, maar wel een APK van twee jaar, want oldtimer!
Twee jaar later kwamen we tot de conclusie dat er twee zaken waren, waar we problemen mee hadden:
1. geen stuurbekrachtiging
2. slechts 69 pk (op papier).
Zolang hij rolt is het eerste niet zo'n probleem, maar manoeuvreren vanuit stilstand (zoals parkeren) kostte ons wel heel veel spierkracht. Het tweede was op de vlakke weg op zich ook geen probleem, want dan haalden we moeiteloos 90 km/u. Maar we gaan meerdere malen per jaar naar Spanje en die route is alles behalve vlak. Dus eigenlijk durfden we het niet aan. Te koop gezet en vanwege de ruime opbouw en luxe uitrusting en het feit dat het een oldtimer is (geen wegenbelasting), duurde het ook geen week voordat hij verkocht was. Let wel: we waren nog geen dag met deze camper wezen 'camperen': alleen maar bezig geweest met opknappen!
Op zoek naar een andere en dat werd een Fiat Ducato 1.9td uit 1998.
Ducato 230 1998 Spanje
Ingevoerd uit België en keurig verzorgd door de vorige eigenaars; smetteloos interieur en alles was in 'mint condition'. Nog niet helemaal precies wat we zochten, maar de campers in onze prijsklasse die we bekeken hadden, hadden wel heel veel werk nodig. Bovendien had deze wel stuurbekrachtiging en wel 90 pk! Dat durfden we wel aan richting Spanje.
Ducato 230 1998
Dus een huisje geboekt in Spanje voor een week en als eerste proef daar heen gereden. Een camper is een uitstekende test voor jezelf en je relatie! Je zit 24 uur op elkaars lip en ook 's-nachts is er geen ontkomen aan. Veel geleerd over onszelf en onze relatie dus.....
Echter, op de heenweg bij de tol in Frankrijk hadden we, tijdens een inspannende rit en het zoeken naar het juiste tolpoortje, iets over het hoofd gezien. Een bord met de vermelding (in het Frans): maximale doorrijhoogte 2.50 meter. En laat de camper nou net 2.90 meter zijn. Dus een enorme klap en een enorme deuk in de opbouw (alkoof). Dat heeft ons er niet van weerhouden om toch die week in Spanje door te brengen en hebben we de camper goed leren kennen. Thuisgekomen naar de garage om een offerte te vragen voor de schade en dat kwam even hard binnen: na 5 minuten kijken zij de camper-specialist: "Die is total-loss". De reparatie van het dak zou - omdat dat specifieke dak niet meer leverbaar is - meer gaan kosten dan de dagwaarde van de camper.... Gelukkig was de camper all-risk verzekerd en kregen we een leuk bedrag uitgekeerd van de verzekering; meer dan we betaald hadden. En dus weer op zoek naar een andere camper....
(P.S: deze camper staat inmiddels weer voor het dubbele te koop van de restwaarde die de verzekeringsmaatschappij bepaald had)
De eerste camper die we kochten, was een Citroën C35 2.5D uit 1979. Voor heel weinig, want het was een opknapper van onze garagehouder, die er geen heil meer in zag.
C35 2.5D 1979
Wij, optimistisch als we zijn, wel, dus we zijn er aan begonnen. Eerst naar een specialist gebracht en er bleek nogal wat werk aan te zijn om hem door de APK te krijgen. We waren uiteindelijk 2000 euro lichter, maar wel een APK van twee jaar, want oldtimer!
Twee jaar later kwamen we tot de conclusie dat er twee zaken waren, waar we problemen mee hadden:
1. geen stuurbekrachtiging
2. slechts 69 pk (op papier).
Zolang hij rolt is het eerste niet zo'n probleem, maar manoeuvreren vanuit stilstand (zoals parkeren) kostte ons wel heel veel spierkracht. Het tweede was op de vlakke weg op zich ook geen probleem, want dan haalden we moeiteloos 90 km/u. Maar we gaan meerdere malen per jaar naar Spanje en die route is alles behalve vlak. Dus eigenlijk durfden we het niet aan. Te koop gezet en vanwege de ruime opbouw en luxe uitrusting en het feit dat het een oldtimer is (geen wegenbelasting), duurde het ook geen week voordat hij verkocht was. Let wel: we waren nog geen dag met deze camper wezen 'camperen': alleen maar bezig geweest met opknappen!
Op zoek naar een andere en dat werd een Fiat Ducato 1.9td uit 1998.
Ducato 230 1998 Spanje
Ingevoerd uit België en keurig verzorgd door de vorige eigenaars; smetteloos interieur en alles was in 'mint condition'. Nog niet helemaal precies wat we zochten, maar de campers in onze prijsklasse die we bekeken hadden, hadden wel heel veel werk nodig. Bovendien had deze wel stuurbekrachtiging en wel 90 pk! Dat durfden we wel aan richting Spanje.
Ducato 230 1998
Dus een huisje geboekt in Spanje voor een week en als eerste proef daar heen gereden. Een camper is een uitstekende test voor jezelf en je relatie! Je zit 24 uur op elkaars lip en ook 's-nachts is er geen ontkomen aan. Veel geleerd over onszelf en onze relatie dus.....
Echter, op de heenweg bij de tol in Frankrijk hadden we, tijdens een inspannende rit en het zoeken naar het juiste tolpoortje, iets over het hoofd gezien. Een bord met de vermelding (in het Frans): maximale doorrijhoogte 2.50 meter. En laat de camper nou net 2.90 meter zijn. Dus een enorme klap en een enorme deuk in de opbouw (alkoof). Dat heeft ons er niet van weerhouden om toch die week in Spanje door te brengen en hebben we de camper goed leren kennen. Thuisgekomen naar de garage om een offerte te vragen voor de schade en dat kwam even hard binnen: na 5 minuten kijken zij de camper-specialist: "Die is total-loss". De reparatie van het dak zou - omdat dat specifieke dak niet meer leverbaar is - meer gaan kosten dan de dagwaarde van de camper.... Gelukkig was de camper all-risk verzekerd en kregen we een leuk bedrag uitgekeerd van de verzekering; meer dan we betaald hadden. En dus weer op zoek naar een andere camper....
(P.S: deze camper staat inmiddels weer voor het dubbele te koop van de restwaarde die de verzekeringsmaatschappij bepaald had)
Last edited: