• Het forum is momenteel nog onder constructie, maar je kan het al wel gebruiken. Hier en daar gaan er in de loop van de dagen/weken veranderingen doorgevoerd worden.

Coach

Active member
Naast een paar BMW's ben ik sinds een aantal jaren ook de gelukkige eigenaar van een camper. We zijn inmiddels toe aan onze derde, waar je uit zou kunnen concluderen dat wij doorgewinterde camperaars zijn. Niets is echter minder waar: hieronder zal ik uitleggen hoe dat in elkaar zit.
De eerste camper die we kochten, was een Citroën C35 2.5D uit 1979. Voor heel weinig, want het was een opknapper van onze garagehouder, die er geen heil meer in zag.
C35 2.5D 1979
Wij, optimistisch als we zijn, wel, dus we zijn er aan begonnen. Eerst naar een specialist gebracht en er bleek nogal wat werk aan te zijn om hem door de APK te krijgen. We waren uiteindelijk 2000 euro lichter, maar wel een APK van twee jaar, want oldtimer!
Twee jaar later kwamen we tot de conclusie dat er twee zaken waren, waar we problemen mee hadden:
1. geen stuurbekrachtiging
2. slechts 69 pk (op papier).
Zolang hij rolt is het eerste niet zo'n probleem, maar manoeuvreren vanuit stilstand (zoals parkeren) kostte ons wel heel veel spierkracht. Het tweede was op de vlakke weg op zich ook geen probleem, want dan haalden we moeiteloos 90 km/u. Maar we gaan meerdere malen per jaar naar Spanje en die route is alles behalve vlak. Dus eigenlijk durfden we het niet aan. Te koop gezet en vanwege de ruime opbouw en luxe uitrusting en het feit dat het een oldtimer is (geen wegenbelasting), duurde het ook geen week voordat hij verkocht was. Let wel: we waren nog geen dag met deze camper wezen 'camperen': alleen maar bezig geweest met opknappen!

Op zoek naar een andere en dat werd een Fiat Ducato 1.9td uit 1998.
Ducato 230 1998 Spanje
Ingevoerd uit België en keurig verzorgd door de vorige eigenaars; smetteloos interieur en alles was in 'mint condition'. Nog niet helemaal precies wat we zochten, maar de campers in onze prijsklasse die we bekeken hadden, hadden wel heel veel werk nodig. Bovendien had deze wel stuurbekrachtiging en wel 90 pk! Dat durfden we wel aan richting Spanje.
Ducato 230 1998
Dus een huisje geboekt in Spanje voor een week en als eerste proef daar heen gereden. Een camper is een uitstekende test voor jezelf en je relatie! Je zit 24 uur op elkaars lip en ook 's-nachts is er geen ontkomen aan. Veel geleerd over onszelf en onze relatie dus.....
Echter, op de heenweg bij de tol in Frankrijk hadden we, tijdens een inspannende rit en het zoeken naar het juiste tolpoortje, iets over het hoofd gezien. Een bord met de vermelding (in het Frans): maximale doorrijhoogte 2.50 meter. En laat de camper nou net 2.90 meter zijn. Dus een enorme klap en een enorme deuk in de opbouw (alkoof). Dat heeft ons er niet van weerhouden om toch die week in Spanje door te brengen en hebben we de camper goed leren kennen. Thuisgekomen naar de garage om een offerte te vragen voor de schade en dat kwam even hard binnen: na 5 minuten kijken zij de camper-specialist: "Die is total-loss". De reparatie van het dak zou - omdat dat specifieke dak niet meer leverbaar is - meer gaan kosten dan de dagwaarde van de camper.... Gelukkig was de camper all-risk verzekerd en kregen we een leuk bedrag uitgekeerd van de verzekering; meer dan we betaald hadden. En dus weer op zoek naar een andere camper....
(P.S: deze camper staat inmiddels weer voor het dubbele te koop van de restwaarde die de verzekeringsmaatschappij bepaald had) ;)
 
Last edited:

Coach

Active member
Na een intensieve speurtocht, kwamen we uit op de site van 'de campermakelaar' oftewel 'motorhome depot' en daar zagen we er één die ons qua stijl (old school) en indeling aansprak: een Ducato 2.5TD uit 1991 met een Detleff's opbouw.
Camper linksvoor
Camper Frans bed
Camper dubbele deur

Een paar jaar ouder, maar met:
- stuurbekrachtiging
- 96 pk (!)
- cruise control
- vast bed ("frans bed")
- dubbele lpg tanks
- boiler
- douche
- omvormer(s)
- veel meer ruimte
- etc
Alles er op en er aan dus.
Camper linker zijkant
Camper stoelen

Dus op een volgende trip naar Spanje en nu twee weken en op een 'echte' camperplaats! De reis - met de ervaring van de vorige - ging voorspoedig, bijna niet gevochten in de camper en gelijk een to-do-lijst kunnen maken. De camper had namelijk twee vervelende kwaaltjes: de verwarming ging niet uit en bij een buitentemperatuur van 35 graden is dat niet echt comfortabel en de rem was 'sponzig'. Als je te lang de voet op de remt houdt, voel je de druk langzaam weg lopen en moet je even opnieuw de rem op laten komen en indrukken. Daarnaast nog wat andere kleinere dingen, maar die twee genoemde zaken moesten echt opgelost worden door een garage. De rest konden we zelf of met hulp van vrienden wel oplossen.
Camper rechtsachter
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Amai die klap tegen de tolpoort zal ook verschieten geweest.
Geniet nog van de tripjes die jullie maken met de camper maar zeker ook met het sleutelen en op punt brengen van jullie camper...
 

Coach

Active member
Amai die klap tegen de tolpoort zal ook verschieten geweest.
Geniet nog van de tripjes die jullie maken met de camper maar zeker ook met het sleutelen en op punt brengen van jullie camper...
Dat was een beste klap idd. Ik dacht zelf dat het hele dak er af lag, maar dat viel mee. Zelfs met deuk konden we 'm nog gewoon gebruiken.
We zijn er al flink mee bezig, zoals we in de goede oude tijd ook altijd samen met de bmw's bezig waren. Dus dat is hartstikke leuk. Nu nog mooi weer...
 

Coach

Active member
Dat is al weer een tijd geleden, maar we hebben onze wittebroodsweken in Spanje doorgebracht, met de camper
Camper Ducato 2.5 TD 1991
Nu als echte camperaars twee weken in de camper verbleven, wel aan de 'walstroom' en met water voorhanden. Wild kamperen zijn we nog niet zo van. Ergens alleen in de wildernis trekt ons niet echt aan.
Camper Ducato 2.5 TD 1991

Inmiddels is de verwarming gemaakt (defecte kachelkraan), schakelt de camper moeiteloos (koppeling was te kort afgesteld, waardoor hij niet helemaal ontkoppelde), de schotelantenne is op het dak gemonteerd (nog geen idee hoe dat werkt, maar dat vind ik gewoon leuk) en weten nu voor 80% hoe alles werkt. Zo'n camper zit altijd vol verrassingen, dus af en toe komen we nog iets tegen waarvan we geen idee hebben wat het is en waarvoor het dient.
363362707_316345474153436_85993681852090611_n.jpg

Nu is hij voor drie maanden gestald en wordt de hoofdremcilinder vervangen en een setje old-school ver- of breedstralers gemonteerd. En volgend jaar: weer op naar Spanje!
 

Psychotronik

Administrator
Staff member
nederlanders en campers. Het blijft de ideale match :p.h


Mijn ouders hadden vorig jaar ook eentje gekocht en perfect in orde enz. De kinderen mochten deze zelfs gebruiken , maar uiteindelijk hebben ze hem toch verkocht omdat hij niet gebruikt word. Ikzelf heb hem ook niet gebruikt toen want ik had er geen tijd voor toen. En tegen dan was hij al verkocht.


Maar ik snap het idee er wel van dat het een beetje survival is . ;) .
 

Coach

Active member
Maar ik snap het idee er wel van dat het een beetje survival is . ;) .
Haha, wel een heel luxe manier van survival hoor. Campers zijn van alle gemakken voorzien en op de camperplaatsen waar wij staan is er altijd stroom en water. Maar het reizen met zo'n ding is gewoon geweldig en de vrijheid die het biedt. Warm aanbevolen!
 

Coach

Active member
Soms zit 't mee en soms zit 't tegen


Op de terugweg uit Spanje knalde de versnellingsbak er in Luxemburg uit. Daar zit een - kort - verhaal achter. De Ducato heeft van oorsprong 4 versnellingen en Fiat heeft in al haar wijsheid bedacht om daar een 5e versnelling 'op' te bouwen. Terecht, overigens, want 4 versnellingen zijn qua toeren en dus geluid te weinig. Probleem is alleen, dat de handleidingen van die latere versies niet zijn aangepast en dat de voorgeschreven hoeveelheid olie te weinig is. Er moet minimaal een halve liter meer olie in om die 5 versnelling (die buiten de kast zit) ook te smeren. Dus bij (bijna) alle Ducato's van rond de jaren '90 gaat die bak er uiteindelijk aan. Bovendien hebben ze de afsluiter van de versnellingsbak kabel van een goedkoop soort rubber gemaakt en na 30 jaar is die dus verweerd en begint te lekken. Dat alles zorgde ervoor, dat de bak er met een klap uitvloog en gelijk helemaal leeg liep.



En toen weer thuis zien te komen. De ANWB kon niet helpen, want weliswaar zijn al mijn auto's Europees gezien gedekt voor pech, maar achteraf bleek dat de camper apart aangemeld moest worden. En ter plekke kon dat niet meer. Pechhulp bij de verzekering ging ook niet, want Europese pechhulp heb ik niet apart afgesloten, omdat ik er van uitging dat dat via de ANWB geregeld was.
Dus toen een bergingsbedrijf uit Breda in moeten schakelen en dat was top. Kostte wel wat, maar hij werd de volgende dag gelijk opgehaald en naar de garage gebracht.
Op zoek naar een andere versnellingsbak - dat kost ook wat - maar die zijn dungezaaid vanwege de 5e versnelling, maar uiteindelijk toch een gereviseerde gevonden. En nog een upgrade ook, want onze camper is een type '14' en de bak kwam van een type '18'. Beter en sterker, want de Ducato 18 heeft meer laadvermogen (400 kg) en een daarop aangepaste versnellingsbak.
En we konden weer op pad naar Spanje. De camper loopt een stuk rustiger, heeft meer koppel waardoor het bergop rijden wat comfortabeler is en het probleem met te weinig olie is er niet meer. Desalniettemin ga ik in het voorjaar het toch laten controleren. Voor alle zekerheid.

 

Coach

Active member
Wat foto's van het interieur. Het is natuurlijk een beperkte ruimte, maar alles zit er op en er aan. Zonnepaneel, keuken, toilet, douche, vast bed, extra bed in de alkoof, koelkast, verwarming, etc. Wat ik nog graag zou willen is een intercooler er op (kost € 950,=) zodat er een trailer achter kan met daarop de Z3. En nog wat kleine updates aan het interieur. Maar dat komt allemaal wel in het voorjaar.






Voorlopig staat ie even gestald bij de garage onder een warme hoes.


 
Top