• Het forum is momenteel nog onder constructie, maar je kan het al wel gebruiken. Hier en daar gaan er in de loop van de dagen/weken veranderingen doorgevoerd worden.

Coach

Active member
Als laatste andere project stel ik graag mijn camper uit 1979 voor. Het is een Citroën C35 bestelbus met een Camperopbouw. Uitgerust met een 69pk Turbo Diesel motor, ook uit 1979. Luxe zaken als stuurbekrachtiging, electrische ramen of achteruit-rij-verlichting zit er niet op. Ook qua gordels zullen we zelf iets moeten verzinnen. Maar hij is wel ontzettend leuk!
72F00927-D94C-42D8-8908-56434F520721_zpssijh4nvn
Deze Citroën C35 heb ik in 2019 gekocht. Hij was van een bevriende garagehouder die 'm wilde opknappen voor - volgens mij - hun raceteam. Maar dat viel uit elkaar of zoiets en dus heb ik 'm half gestript overgenomen. Gezien al de Bimmer-projecten hebben we er niet al teveel aan gedaan.

Een paar originele stoelen
Citroën C35 1979

Na een voor-keuring voor de apk kwam er een aardig lijstje uit, maar niks zo ernstig dat de Camper naar de sloop zou moeten
Paar dingen konden we zelf fixen, zoals de verlichting, maar voor andere zaken moesten we echt op zoek naar een specialist.
Untitled
Citroën C35 1979
Untitled

We hebben inmiddels te horen gekregen hoeveel het gaat kosten om de Camper weer helemaal APK veilig te krijgen. Dat is een behoorlijk bedrag, maar de investering wel waard.
67765AD8-BB1A-4E96-97E6-AFB40649417A_zpsxadaar97

Zodra de APK er op zit, gaan we 'm verven en het interieur opknappen c.q. moderniseren. En dan onze eerste tochtjes en overnachtingen doen in het oude beestje.
39EA9120-B06A-421B-82F0-95FB91BBC8E0_zps5te6kxdu
 
Last edited:

Psychotronik

Administrator
Staff member
Een nederlander zonder caravan is als een cafe zonder bier? 😀.


Lijkt me wel leuk, overal heen cruisen en het landschap bekijken .
Is die 69pk niet wat te traag? Of kan deze misschien nog gemapt (chip) worden ?



Geniet ervan zou ik zeggen !
 

Coach

Active member
Een nederlander zonder caravan is als een cafe zonder bier? 😀.


Lijkt me wel leuk, overal heen cruisen en het landschap bekijken .
Is die 69pk niet wat te traag? Of kan deze misschien nog gemapt (chip) worden ?



Geniet ervan zou ik zeggen !
Haha, inderdaad is er niks Nederlandser dan een caravan. Maar dit is een camper he, da's toch anders.
69 PK schijnt in 1979 behoorlijk geweest te zijn, maar tegenwoordig is het niks meer natuurlijk. We zijn al een beetje aan het uitzoeken geweest of er geen ander blok in kan met meer vermogen, maar dat schijnt nogal een toestand te zijn. Dit blok draait - volgens de techneuten althans - namelijk linksom en (bijna) alle andere diesels rechtsom. Zoiets. Dit jaar eerst maar eens uitproberen en als we er echt gelukkig van worden, dan kunnen we kijken naar mogelijkheden voor een ander blok. Of luxe zaken als stuurbekrachtiging....
 

Coach

Active member
Da's ook weer een tijdje geleden, dus even een update
Paint job.

Hij staat buiten weer nieuw in de lak! Een of andere speciale lak voor dit soort voertuigen, waarvan de naam me helaas even ontschoten is.

Zitting
Zitting
We kunnen wat comfortabeler zitten, want toevallig vonden we op marktplaats de juiste zittingen in de juiste kleur.

Interieur aanpakken
Inmiddels begonnen met het interieur. Alle (kast-)deurtjes er uit en die worden vervangen door deurtjes van lichter materiaal (qua gewicht). Ook de bevestigingen worden gemoderniseerd, want dat stamt ook nog uit 1979.

Interieur aanpakken
Elektrisch systeem is al deels gemoderniseerd. Om het makkelijk te maken hebben de vorige eigenaren voor alle draden de kleur rood gebruikt. Dus dat was nogal een puzzel. In ieder geval zit er nu een afgeschermde zekeringkast in en heb ik een zonnepaneel en twee superaccu's voor een prikkie over kunnen nemen. Uiteindelijk ontkomen we er toch niet aan om alle bedrading er uit te (laten) halen en te vervangen door moderne bedrading en beveiliging.

Tussendoor hebben we ook het water gefixt. Uit de kranen kwam alleen lucht, dus de opvoerpomp is vervangen en het systeem is ontlucht. Alles wat op gas gaat (kookplaat, kachel) gaat er uit en wordt vervangen door elektrische apparatuur. Volgende week wordt de binnenkant van de camper geverfd, zodat hij weer helemaal netjes is.
En dan ons eerste echte weekend weg met de camper. Waarschijnlijk naar België, want dat is niet ver weg, maar toch buitenland.
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Top werk geleverd aan deze oldie en hij ziet er al een pak frisser uit.
Komt helemaal goed met de geplande werken. 👌
 

E92_jef

Active member
Staff member
woww das al een heel verschil :)
heerlijk op vakantie kunnen gaan in zo een nostalgische setting
 

Coach

Active member
woww das al een heel verschil :)
heerlijk op vakantie kunnen gaan in zo een nostalgische setting
Wordt gelijk een test, want deze klassieker heeft geen stuurbekrachtiging en we moeten er beiden in kunnen rijden. Hij moet sowieso bewegen wil je het stuur gedraaid krijgen.
 

Coach

Active member
Uit de stalling en weer voor het huis voor het schilderwerk. Dat gaat mijn neefje doen. Kan hij gelijk de nieuwe (kast-)deurtjes monteren. Ondertussen zoeken we op Marktplaats naar een electrisch kooktoestel, ijskast en verwarming. Al het gas gaat er alsnog uit en wordt electrisch.
 

Coach

Active member
Het begon als een grapje: "Jammer, dat er geen BMW Campers zijn". Maar Google vindt alles dus ook deze BMW-camper uit de jaren '80. Alhoewel, BMW.... Er zit een M21 turbo diesel motor in van BMW, met een topsnelheid van 160 km/u (in de jaren '80, dan). De rest is van Vixen, maar hier zou ik zonder enige schroom meteen een BMW logo op plakken. Daarmee de snelste Camper van zijn tijd. 300 Exemplaren zijn er van gebouwd in de USA. Er kleeft een mooi verhaal aan deze camper, wat 'm nog interessanter maakt. Jammer is alleen dat mensen voor zo'n oud ding rond de € 100.000,= gaan vragen. Ik doe het nog wel even met de C35.....
tiki-download_file-1.jpg
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Da's idd een speciallekke dat ik nog nooit gezien heb en speciallekkes gaan nu eenmaal veel geld, zou het er ook ni kunnen aangeven hoor. 😉
 
Top