Coach
Active member
In elke BMW liefhebbersgroep komt de opmerking wel bovendrijven: een 4 cilinder BMW is geen 'echte' BMW. Dat is zo bij de E30, E36 en E46. Onder de liefhebbers van E34 en E39 geldt eigenlijk dat je alleen serieus mee doet met een 8 cilinder. Een E34 518i is eigenlijk een wannabee-BMW voor gepeupel dat geen echte BMW kan betalen. Onder de E39 vervalt de tolerantie over wat een echte E39 is bij de 520i. Leuk geprobeerd, maar je doet niet echt mee.
DFA9451F-D702-4DE8-83AE-DCCDF469D947_zpsul1zfxne
Nu is er wel een verschil of je een BMW koopt voor het model of voor de prestaties. In het laatste geval zou je - als je consequent bent - dan ook eigenlijk een behoorlijke voorkeur moeten hebben voor de diesels vanaf de 325td(s). Een 318tds telt natuurlijk niet mee, want dat is en 4 cilinder en diesel.
Woodline
Alle genoemde modellen heb ik of heb ik gehad. In zowel 4 als 6 cilinders, van 316i tot 528i, benzine en diesel. Veruit de snelste van al die auto's waren mijn E39 530D's. Die zijn vrij eenvoudig te chippen vanwege de turbo en de combinatie van strak sturen en net zoveel koppel als een M5 maakte het beesten van auto's.
E30 316i sedan 1989
Ik heb echter nooit een BMW gekozen vanwege de motorinhoud. Als ik er een met een 'dikke' motor te pakken kon krijgen voor relatief weinig geld, dan liet ik 'm natuurlijk niet staan. Want het idee dat je heel hard kunt met je auto is wel heel prettig; ook al doe je het eigenlijk nooit. De E30's die ik heb waren beiden 316i's. In de touring kon ik destijds voor relatief weinig geld een M20B20 blok laten plaatsen, dus, waarom niet. Maar echt nodig was het niet. De sedan is nog steeds een 316i en ik heb er geen haar minder plezier van. De E36's zijn een 318i cabrio en een 328i touring. "Die auto rijdt echt lekker", is het eerste wat iedereen die de cabrio leent, zegt. De 328i heb ik voor relatief weinig geld gekocht, omdat die door een vriend van mij als onderdelen auto was ingekocht. Hij had nogal wat deukjes en zelfs in het dak had iemand het gepresteerd om een deuk te maken. Dus de prijs was er ook naar. Dat alles is nu weg en het grootste koop-argument was dat het een automaat is. De hobby auto's mogen handgeschakeld zijn; de serieuze auto's moeten automaat hebben. Tenslotte mijn E34: van oorsprong een 520i automaat, maar ik heb het blok warm gereden en dat was niet meer te redden. Via het oude E34 forum twee mannen gevonden die 'm voor - weer relatief - weinig geld om wilden bouwen naar 525i (M50B25). De touring die ik had en heb moeten slopen vanwege de roest was gewoon een 518i.
E34 met styling 8
Kortom: ik gebruik de 4 en 6 cilinders gewoon naast elkaar en beiden met evenveel plezier. Want waar het mij om gaat is het model. De E30 en E34 met hun klassieke uitstraling en de E36 met z'n prachtige lijnen. Want volgens mij gaat het daar om als je een echte liefhebber bent. Om het model, de styling, het rijgedrag en of je met een glimlach rondtoert en elke keer na het parkeren toch nog even omkijkt. Omdat hij zo mooi is.
En als je vindt dat een 4 cilinder geen echte BMW is? De E30 M3 heeft ook maar 4 cilinders. Bovendien doe je geen recht aan waar het bij de ware liefhebber om gaat: het is een BMW.
Untitled
Mijn advies als je een semi-klassieker ziet die je mooi vindt en kunt betalen: kopen ongeacht de motorisering. Dat is iets wat je later - behalve in België dan - altijd nog kunt upgraden. Om het in België voor elkaar te krijgen zal de auto waarschijnlijk even een paar keer de grens met Nederland over moeten, maar wie mooi wil zijn....
DFA9451F-D702-4DE8-83AE-DCCDF469D947_zpsul1zfxne
Nu is er wel een verschil of je een BMW koopt voor het model of voor de prestaties. In het laatste geval zou je - als je consequent bent - dan ook eigenlijk een behoorlijke voorkeur moeten hebben voor de diesels vanaf de 325td(s). Een 318tds telt natuurlijk niet mee, want dat is en 4 cilinder en diesel.
Woodline
Alle genoemde modellen heb ik of heb ik gehad. In zowel 4 als 6 cilinders, van 316i tot 528i, benzine en diesel. Veruit de snelste van al die auto's waren mijn E39 530D's. Die zijn vrij eenvoudig te chippen vanwege de turbo en de combinatie van strak sturen en net zoveel koppel als een M5 maakte het beesten van auto's.
E30 316i sedan 1989
Ik heb echter nooit een BMW gekozen vanwege de motorinhoud. Als ik er een met een 'dikke' motor te pakken kon krijgen voor relatief weinig geld, dan liet ik 'm natuurlijk niet staan. Want het idee dat je heel hard kunt met je auto is wel heel prettig; ook al doe je het eigenlijk nooit. De E30's die ik heb waren beiden 316i's. In de touring kon ik destijds voor relatief weinig geld een M20B20 blok laten plaatsen, dus, waarom niet. Maar echt nodig was het niet. De sedan is nog steeds een 316i en ik heb er geen haar minder plezier van. De E36's zijn een 318i cabrio en een 328i touring. "Die auto rijdt echt lekker", is het eerste wat iedereen die de cabrio leent, zegt. De 328i heb ik voor relatief weinig geld gekocht, omdat die door een vriend van mij als onderdelen auto was ingekocht. Hij had nogal wat deukjes en zelfs in het dak had iemand het gepresteerd om een deuk te maken. Dus de prijs was er ook naar. Dat alles is nu weg en het grootste koop-argument was dat het een automaat is. De hobby auto's mogen handgeschakeld zijn; de serieuze auto's moeten automaat hebben. Tenslotte mijn E34: van oorsprong een 520i automaat, maar ik heb het blok warm gereden en dat was niet meer te redden. Via het oude E34 forum twee mannen gevonden die 'm voor - weer relatief - weinig geld om wilden bouwen naar 525i (M50B25). De touring die ik had en heb moeten slopen vanwege de roest was gewoon een 518i.
E34 met styling 8
Kortom: ik gebruik de 4 en 6 cilinders gewoon naast elkaar en beiden met evenveel plezier. Want waar het mij om gaat is het model. De E30 en E34 met hun klassieke uitstraling en de E36 met z'n prachtige lijnen. Want volgens mij gaat het daar om als je een echte liefhebber bent. Om het model, de styling, het rijgedrag en of je met een glimlach rondtoert en elke keer na het parkeren toch nog even omkijkt. Omdat hij zo mooi is.
En als je vindt dat een 4 cilinder geen echte BMW is? De E30 M3 heeft ook maar 4 cilinders. Bovendien doe je geen recht aan waar het bij de ware liefhebber om gaat: het is een BMW.
Untitled
Mijn advies als je een semi-klassieker ziet die je mooi vindt en kunt betalen: kopen ongeacht de motorisering. Dat is iets wat je later - behalve in België dan - altijd nog kunt upgraden. Om het in België voor elkaar te krijgen zal de auto waarschijnlijk even een paar keer de grens met Nederland over moeten, maar wie mooi wil zijn....