De 6 cilinder mythe

  • Het forum is momenteel nog onder constructie, maar je kan het al wel gebruiken. Hier en daar gaan er in de loop van de dagen/weken veranderingen doorgevoerd worden.

Coach

Active member
In elke BMW liefhebbersgroep komt de opmerking wel bovendrijven: een 4 cilinder BMW is geen 'echte' BMW. Dat is zo bij de E30, E36 en E46. Onder de liefhebbers van E34 en E39 geldt eigenlijk dat je alleen serieus mee doet met een 8 cilinder. Een E34 518i is eigenlijk een wannabee-BMW voor gepeupel dat geen echte BMW kan betalen. Onder de E39 vervalt de tolerantie over wat een echte E39 is bij de 520i. Leuk geprobeerd, maar je doet niet echt mee.
DFA9451F-D702-4DE8-83AE-DCCDF469D947_zpsul1zfxne
Nu is er wel een verschil of je een BMW koopt voor het model of voor de prestaties. In het laatste geval zou je - als je consequent bent - dan ook eigenlijk een behoorlijke voorkeur moeten hebben voor de diesels vanaf de 325td(s). Een 318tds telt natuurlijk niet mee, want dat is en 4 cilinder en diesel.
Woodline
Alle genoemde modellen heb ik of heb ik gehad. In zowel 4 als 6 cilinders, van 316i tot 528i, benzine en diesel. Veruit de snelste van al die auto's waren mijn E39 530D's. Die zijn vrij eenvoudig te chippen vanwege de turbo en de combinatie van strak sturen en net zoveel koppel als een M5 maakte het beesten van auto's.
E30 316i sedan 1989
Ik heb echter nooit een BMW gekozen vanwege de motorinhoud. Als ik er een met een 'dikke' motor te pakken kon krijgen voor relatief weinig geld, dan liet ik 'm natuurlijk niet staan. Want het idee dat je heel hard kunt met je auto is wel heel prettig; ook al doe je het eigenlijk nooit. De E30's die ik heb waren beiden 316i's. In de touring kon ik destijds voor relatief weinig geld een M20B20 blok laten plaatsen, dus, waarom niet. Maar echt nodig was het niet. De sedan is nog steeds een 316i en ik heb er geen haar minder plezier van. De E36's zijn een 318i cabrio en een 328i touring. "Die auto rijdt echt lekker", is het eerste wat iedereen die de cabrio leent, zegt. De 328i heb ik voor relatief weinig geld gekocht, omdat die door een vriend van mij als onderdelen auto was ingekocht. Hij had nogal wat deukjes en zelfs in het dak had iemand het gepresteerd om een deuk te maken. Dus de prijs was er ook naar. Dat alles is nu weg en het grootste koop-argument was dat het een automaat is. De hobby auto's mogen handgeschakeld zijn; de serieuze auto's moeten automaat hebben. Tenslotte mijn E34: van oorsprong een 520i automaat, maar ik heb het blok warm gereden en dat was niet meer te redden. Via het oude E34 forum twee mannen gevonden die 'm voor - weer relatief - weinig geld om wilden bouwen naar 525i (M50B25). De touring die ik had en heb moeten slopen vanwege de roest was gewoon een 518i.
E34 met styling 8
Kortom: ik gebruik de 4 en 6 cilinders gewoon naast elkaar en beiden met evenveel plezier. Want waar het mij om gaat is het model. De E30 en E34 met hun klassieke uitstraling en de E36 met z'n prachtige lijnen. Want volgens mij gaat het daar om als je een echte liefhebber bent. Om het model, de styling, het rijgedrag en of je met een glimlach rondtoert en elke keer na het parkeren toch nog even omkijkt. Omdat hij zo mooi is.
En als je vindt dat een 4 cilinder geen echte BMW is? De E30 M3 heeft ook maar 4 cilinders. Bovendien doe je geen recht aan waar het bij de ware liefhebber om gaat: het is een BMW.
Untitled
Mijn advies als je een semi-klassieker ziet die je mooi vindt en kunt betalen: kopen ongeacht de motorisering. Dat is iets wat je later - behalve in België dan - altijd nog kunt upgraden. Om het in België voor elkaar te krijgen zal de auto waarschijnlijk even een paar keer de grens met Nederland over moeten, maar wie mooi wil zijn....
 

Psychotronik

Administrator
Staff member
Het klopt wat je daar zegt dat sommige een 4 cillinder maar niks vinden en ik snap hun redenering langs de ene kant wel, maar langs de andere kant wel niet.

Een 4 cillinder moet zich zeker niet onderdoen voor een 6 cillinder vind ik persoonlijk. Want hoe je het draait of keert, een 4 cillinder rijdt ook gewoon fijn. Ik heb allerhande e36ers al gehad. Ik schat een stuk of 10.

Vroeger keek ik misschien meer naar het 6 cillinder verhaal maar nu ik wat ouder word zou ik het vermogen bij wijze van spreken laten voor wat het is en meer iets exclusiever zoeken (individual) of gewoon eentje met heel veel opties op .


Op het einde van de rit heb je daar toch meer aan om in comfortabele stoelen te zitten of cruise control te gebruiken om gewoon rustig te rijden ...


Word ik ouder ? Dat klopt! . Hou ik van snelheid en acceleratie ? Dat klopt ook .

Maar we zitten in belgie met vele camera's zoals flitspalen en trajectcontroles en uiteindelijk is de fun eraf... in 2004 toen ik mijn rijbewijs behaalde was zoiets nog vrij weinig aanwezig . Je kon het zwijn uithangen zonder dat iemand klaagde of ging klikken... de huidige maatschappij is verzuurd alsook het land zelf door totale controle te hebben en te zeggen dat het voor onze veiligheid is dat we niet te snel rijden... en wat was het leuk dat ik nog steeds kon zwijnen in 2008 met mijn e36 m3. 😄


Bij mijn weten is iemand die sneller rijdt zeker niet met zijn gsm bezig of andere dingen die de concentratie doen beinvloeden.



Daarom gaat mijn voorkeur nu meer naar luxe ! Het is nu niet dat ik de paardjes niet meer laat trappelen van de m3.. maar anders . Enkel waar het kan .

En de 540i e39 met zijn 8 cillinder is ook een romige motor die echt leuk rijdt!


Toch moest ik de 540i kunnen ruilen tegen een dikke 4 cillinder. Ik zou het nog overwegen bij wijze van spreken.
 

Coach

Active member
Vroeger keek ik misschien meer naar het 6 cillinder verhaal maar nu ik wat ouder word zou ik het vermogen bij wijze van spreken laten voor wat het is en meer iets exclusiever zoeken (individual) of gewoon eentje met heel veel opties op .

Word ik ouder ? Dat klopt! . Hou ik van snelheid en acceleratie ? Dat klopt ook .
Er zijn bepaalde auto's die je nu eenmaal koopt of rijdt omdat het die auto is. Ik hou ook van snel optrekken en het idee dat ik heel hard kan. Doe ik nooit, want dat vind ik zonde van mijn auto's. En met die oudjes al vaak genoeg langs de kant gestaan of de ANWB moeten bellen om te weten waar de zwakke punten zitten.
 

mvrolix

New member
Ik heb het merk leren kennen in 1995 met mijn eerste BMW: een E36 ... 318tds met 90 PK. Daarvoor had ik al wel eens gereden met een 325td en 325tds... Dat dingetje ging ondanks zijn 4 pitjes redelijk goed vooruit, maar wat mij echt beviel in die wagen was hoe alles op en top afgewerkt was. Alles was zoals je het verwacht, elk knopje, de versnellingspook, het stuur voelt gewoon 'goed'. Als je met de wagen begint te rijden dan voel je dat dit een stevige en degelijk wagen is. Veel luxe had ie niet: Zwart metalic, schuidak - geen airco, mistlampen, elektrische ramen en centrale vergrendeling... dat was het dan als leasewagen.. Het was wikken en wegen met de opties om het in het maandelijks budget te krijgen. Aluminium velgen was geen optie: 'Poverty-caps' op stalen wielen. Ik had daarvoor wel al ervaring met andere wagens, maar als reisgezel voordagelijks 220 km te rijden was er in mijn ogen geen betere. Ik heb er op 4 jaar tijd dan ook 4 gehad. 2 318 TDS berlines, ééntje (heel kort) 325tds en een 318tds touring (met airco).

in 1999 overgestapt naar de E46 touring. dat was ook een goeie wagen (zeker omdat dat toen de 320D diesel was die net zo goed reed als een bezine) maar de E36 heeft altijd bij wel een speciaal gevoel gehouden.
 
Top