• Het forum is momenteel nog onder constructie, maar je kan het al wel gebruiken. Hier en daar gaan er in de loop van de dagen/weken veranderingen doorgevoerd worden.

Coach

Active member
E30 320i touring

Deze E30 Touring kocht ik als een 316i Edition. De laatste Touring modellen waren voornamelijk Editions en die hadden een speciaal pakket. BBS velgen, sportinterieur, airbagstuur, schuif/kanteldak, speciale (E36) kleuren en misschien nog wat (kleine) extra's. Alles is gewoon handbediend.
Bij aanschaf wist ik al dat er wat werk in zat, maar de basis was solide.
Het (versleten) sportinterieur is er uit en daarvoor is er een beige leren interieur in gekomen
08074E73-69C7-47C7-92E6-439ECC591718_zpshsuz4ize

Een M-tech 2 stuur, OBC, originele radio en een ander kachelpaneel er in en alles werkt weer.
1454EDBC-E5D2-4875-B7FA-6ECBB0694F40_zpscq6qr4ie

Verlaagd met originele M-tech veren en Alpina replica velgen van 17" er onder. Ook een trekhaak laten monteren, maar ik weet eigenlijk niet meer waarom. Waarschijnlijk omdat ik die had liggen.
ECA2B2FE-4F03-423D-AEBA-48F4494ABC28_zpsnx7y08dw

Kleppendeksel opgeknapt
3CE9681E-4F03-4E5A-BBF4-3A433C7DE5BB_zpsnlete6x8
 
Last edited:

Avus 3.0

Active member
Staff member
Een E30 van 94? Dat zal ook een van de laatste geweest zijn zeker.
Zeer knappe verschijning in dat blauw en met de style 32 velgen, en dan nog een break ook. 🙌 👌
 

Coach

Active member
Er had nog wat toelichting bij gemoeten, maar inderdaad, de Touring is tot 1994 gebouwd. De velgen zijn Alpina replica's. Zaten eerst onder de sedan, maar dat zag er niet echt mooi uit. Onder de Touring vind ik het echter prachtig staan.
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Er had nog wat toelichting bij gemoeten, maar inderdaad, de Touring is tot 1994 gebouwd. De velgen zijn Alpina replica's. Zaten eerst onder de sedan, maar dat zag er niet echt mooi uit. Onder de Touring vind ik het echter prachtig staan.
Op de foto in zijaanzicht (die er eerste niet bij stond ;) ) zie ik het nu ook dat het Alpina wielen zijn met BMW logo's, staan er in elk geval mooi onder. (y)

@Coach je hebt veel pareltjes in je garage staan 😍
Inderdaad was ik ook al aan't denken...
 

Coach

Active member
@Coach je hebt veel pareltjes in je garage staan 😍
Dank je. Het zijn allemaal heel 'gewone' uitvoeringen. De meest gewilde (325i, handbak, tweedeurs of cabrio) zijn inmiddels onbetaalbaar geworden en de 4 deurs en touring zonder M20B25 blok en handbak, waren een beetje de ondergeschoven kindjes die op de circuits of gewoon op straat aan stukken werden gereden. Op de sloop stonden stapels E30 4 deurs of tourings, waar je toen - een jaar of tien geleden - nog voor 5 euro een originele kofferdeksel spoiler af kon halen of een compleet stoffen interieur voor 75 euro. Ik ben altijd 'verliefd' geweest op het model zelf, waarbij de motor me eigenlijk niet zoveel uitmaakte. Heb wel een 325i cabrio gehad, maar het feit dat het een cabrio was, maakte het voor mij leuker dan de motorisering. Deze persoonlijke pareltjes zullen geen € 20.000,= waard worden, maar dat hoeft ook niet. Ik heb ze gekocht om ze op te knappen en zelf te houden en niet voor de handel.
320i
 

Coach

Active member
Untitled
Untitled
De E34 is een paar maanden buiten geweest en mag weer naar binnen. In plaats daarvan is de E30 Touring weer buiten. Dat heeft even wat geld gekost. Er liep iets aan en ik heb 'm gelijk naar de garage gereden. Ze constateerden:
- handrem mechanisme zat vast en moest vervangen worden
- stofkappen aan beide kanten doorgeroest en zaten los
- remleidingen aan beide kanten doorgeroest
- remslangen aan beide kanten liepen tegen aandrijfas aan en doorgesleten
Untitled
De losse onderdelen zijn qua kosten nog te doen, maar er ging bijna 8 uur werk in zitten om alles los te krijgen en te vervangen. De afgelopen 20 jaar heeft niemand er meer aangezeten, dus dat zat allemaal goed vast. De remleidingen braken gelijk af, zover waren ze doorgeroest.
Auto gefixt, meegenomen naar het werk en trilling in het stuur en eigenlijk door de hele auto bij 110 km/u. Uitbalanceren dus. Weer terug en voor twee tientjes zijn alle vier de wielen opnieuw gebalanceerd. Nu komt er nog een grote beurt aan en de vervanging van de distributie-riem. De onderhoudshistorie van de motor is niet bekend en voor de zekerheid gelijk alles maar aan laten pakken.
Maar, hij rijdt heerlijk en ziet er prachtig uit. Da's ook wat waard!
 
Last edited:

Coach

Active member
Ook voor deze heerlijke auto heb ik een update klaar liggen: cruise control! Zal waarschijnlijk ooit één keer gebruikt worden, maar je kunt het maar hebben. Met wat beter weer ga ik 'm zelf, samen met een vriend, monteren.
 

Coach

Active member
cleaning
E30 320i Touring
En daar is ie weer, buiten. Niet zonder slag of stoot deze keer. Rechtervoorband bleek lek te zijn en de accu kapot. Ik was bijna bij de garage om de band te laten maken en de auto viel stil. Meten: 0,03 volt terwijl de dynamo 13,8 volt gaf. Op, dus. Dus ook gelijk maar laten vervangen en gisteren weer een paar ritjes gemaakt met dit heerlijke autootje. Vandaag gaat de hardtop op de E36, schoonmaken en dan mag ie de stalling weer in.
 
Top