E36 - 1991 - 328i - Brillantrot - sedan - street/track

  • Het forum is momenteel nog onder constructie, maar je kan het al wel gebruiken. Hier en daar gaan er in de loop van de dagen/weken veranderingen doorgevoerd worden.

Rob Carter

New member
Spec lijst

Motor - Type 328I (EUR) - Prod.-datum 1997-04-04 Vanos – M50 inlaat
Software RICA (DME) in Wateringen (+- 220 pk) – (zonder spaghetti gemeten)

Z3 -stuurhuis ( snellere overbrenging/ 'a la E46 CSL stuurhuis')

ZF versnellingsbak + revisiesetje in + Lichtvliegwiel ( 3.5kg i.p.v. 9kg) Drukgroep E36 M3 3.0 met druklager. Met E34 535i plaat. 850Csi pivot pin. Vanwege mogelijks filerijden…..Beetje comfort mag onderweg.
M3 Differentieel laten servicen, nieuwe rubbers en olie
Olie+filter 10 W40 - Gewezen Wintershall.
ACL lagerschalen + nieuwe oliepomp
Bougies (High power Bosch)
Tropenradiateur met alle toebehoren Mischimoto + expansietank.
Waterpomp (metalen versie rad) + aluminium huis.

Strongflex volledige E36 sedan set, ZWARTE rubbers 90%.

Nieuw achterasrubbers
Aandrijfassen M3
Nieuw rubber schijf cardanas
Stabilisatiebar voor met aanpaspare uniballs stangen
Drukgroep M3 3.0 met druklager
BMW verlichte M pook origineel (korte slag)
Kuipstoelen Recaro Pole position zwart volleder.

Oliedruk & olietemperatuurmeters , digitale VDO
Middendeel uitlaat (katalysator en middendemper) origineel BMW Zuid-Afrika model voor minder tegendruk
Powersprint einddemper
Remmerij voor / OEM Porsche 996 Turbo – klauwen met E46 M3 OEM schijven+ Pagid blauw RS 42.
Remmerij achter / E36 M3 klauwen + Brembo geboorde remschijven achter met Yellow Stuff remblokken
Goodridge stalen remslangen

Ophanging voor - Intrax / Proflex veren.
Ophanging achter - AST aanpasbaar, KW raceveren (aparte in kom) Hoogte verstelbare GAZ mounts voor de veer.
Draagarmrubbers voorzijde van E36 M3 3.0 (excentrisch)
Veerpootbrug achterzijde - Aftermarket
Veerpootbrug voorzijde ,origineel M3
Verstelbare draagarmen achter- Aftermarket
Camberplates Intrax voor

X brace OEM BMW voorzijde
Achteras bodemplaat verstevigingsplaten ingelast M3
Velgen - M3 dubbelspaaks 17 inch – Cup 2 of BBS RX204 17"- Nankang AR1

Aftermarket volledig M3 bumperpakket + Pro Class II spoiler en raisers + GT corners.
Guernsey flaps (2) op de spoilers
Alles mooi afgelakt in Brillantrot natuurlijk.
OEM M pack stootlijsten.
Zwart interieur en zwarte deurpanelen + zwarte dakhemel + achterbank (kids). Teermatten reeds verwijderd! Daarover komt OEM zwart tapijt.
M3 GT Carbon console en plaatje dashboard.

18 knops BC
Digitale VDO meters
Digitale Airco in fris werkende staat.
Continental radio (oem look) inclu USB/ bluetooth.
M tech I stuurwiel in zwarte alcantara
 
Last edited by a moderator:

Avus 3.0

Active member
Staff member
Amai nog een dikke trackslet waar ook goed voor gezorgd is precies. 👌 🔥
Staat vooraan wel nog redelijk hoog precies, is dit bewust gedaan?

Ik zie dat er ook nr plaat op de wagen hangt dus ik vermoed dat je deze ook nog voor funritjes op de openbare weg gebruikt ook. Wat me opvalt is dat deze dan op een O-plaat staat terwijl je in uw eerste post zegt dat de wagen van 1997 is? Voor een o-plaat moet de wagen toch 25j zijn en om van de goedkope taksen te kunnen genieten zelfs 30j oud zijn...
 

Rob Carter

New member
De wagen is straatlegaal en gaat naar de keuring. Zo kan je een Ardennenrit doen en trackday's.
De rest kan ik je wel eens uitleggen, is redelijk duidelijk en simpel.
 

G i e l.

Active member
Ok kijk er naar uit om deze in het echt te zien! Mooie build en juiste materialen 👌

Het zou ook de eerste keer zijn dat ik gourney flaps in het echt zou zien 😃

Wat tijden rij je op Zolder?
 

Rob Carter

New member
Ok kijk er naar uit om deze in het echt te zien! Mooie build en juiste materialen 👌

Het zou ook de eerste keer zijn dat ik gourney flaps in het echt zou zien 😃

Wat tijden rij je op Zolder?
Wel het kan erg gek voor sommigen klinken, maar ik hou geen tijden bij eigenlijk. Ik denk vooral aan de fun en hoffelijk rijden. Ik heb mijn lesjes al gekregen in het verleden. De dag uitkomen zonder schade & disputen is mij veel belangrijker dan 5 seconden. Daarbij ik verdien er niets mee. Ik verlies alleen maar :LOL:
 

G i e l.

Active member
Wel het kan erg gek voor sommigen klinken, maar ik hou geen tijden bij eigenlijk. Ik denk vooral aan de fun en hoffelijk rijden. Ik heb mijn lesjes al gekregen in het verleden. De dag uitkomen zonder schade & disputen is mij veel belangrijker dan 5 seconden. Daarbij ik verdien er niets mee. Ik verlies alleen maar :LOL:
Daar heb ik alle begrip voor, ik rij 9 van de 10 ook zonder timer 😉 Enkel wanneer ik full confidence heb kan het zijn dat ik timer is paar rondjes in de achtergrond (niet zichtbaar) laat lopen. Zolder kwam ik zo uit op 1m54s.
 

Rob Carter

New member
Verleden week het ZF sper differentieel binnen gebracht bij Hardeman Motorsport, het ratelde serieus. Er was een lager stuk en versleten zo bleek. Voor de rest niks erg.
Hierbij wat plaatjes bij de praatjes. Betreft een revisie sper klok en revisie differentieel. Net geplaatst onder de wagen.
 

Attachments

  • IMG_20210729_130600__01.jpg
    IMG_20210729_130600__01.jpg
    1.8 MB · Views: 17
  • IMG_20210729_130551__01.jpg
    IMG_20210729_130551__01.jpg
    1.4 MB · Views: 15
  • IMG_20210728_203606__01.jpg
    IMG_20210728_203606__01.jpg
    1.5 MB · Views: 14
  • IMG_20210729_131734.jpg
    IMG_20210729_131734.jpg
    1.3 MB · Views: 17
  • IMG_20210729_133312__01.jpg
    IMG_20210729_133312__01.jpg
    624.6 KB · Views: 18

Rob Carter

New member
Amai nog een dikke trackslet waar ook goed voor gezorgd is precies. 👌 🔥
Staat vooraan wel nog redelijk hoog precies, is dit bewust gedaan?

Ik zie dat er ook nr plaat op de wagen hangt dus ik vermoed dat je deze ook nog voor funritjes op de openbare weg gebruikt ook. Wat me opvalt is dat deze dan op een O-plaat staat terwijl je in uw eerste post zegt dat de wagen van 1997 is? Voor een o-plaat moet de wagen toch 25j zijn en om van de goedkope taksen te kunnen genieten zelfs 30j oud zijn...

Dat zal wel weer een serieuze verbetering zijn !
Ik hoop op stilte & rust. De rest was niets mis mee. : )
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Ziet er vanbinnen en vanbuiten terug als nieuw uit en hopelijk werkt het diff terug perfect. (y)
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Knappe foto's en de fun factor is idd soms hoger met minder pk's. Zag er idd een topdagje uit. (y)
 

Rob Carter

New member
Wel de wagen kan erg goed zijn spreekwoordelijk mannetje staan, echter gewoon véél vermogen te kort om met dat modern geweld om te gaan.
Chassis/ophanging/remmerij/banden is perfect. Dat zie je als je in een bochtensectie dingen met veel meer vermogen het vuur aan de schenen begint te leggen.
Maar eens een uit de bochten gaan de pk's van de anderen rechtdoor en weg. Ook al ben je goed bezig, dat werkt toch wat demotiverend.

De nieuwe layout was erg aangenaam, maar best weinig meen ik. Prachtig asfalt wel.
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Wel de wagen kan erg goed zijn spreekwoordelijk mannetje staan, echter gewoon véél vermogen te kort om met dat modern geweld om te gaan.
Chassis/ophanging/remmerij/banden is perfect. Dat zie je als je in een bochtensectie dingen met veel meer vermogen het vuur aan de schenen begint te leggen.
Maar eens een uit de bochten gaan de pk's van de anderen rechtdoor en weg. Ook al ben je goed bezig, dat werkt toch wat demotiverend.

De nieuwe layout was erg aangenaam, maar best weinig meen ik. Prachtig asfalt wel.
Idd op een kleiner en technischer circuit zal deze veel meer tot z'n recht komen. Francorchamps staat gekend om z'n snelle rechte stukken en daar komen wat extra pk's goed van pas of tot z'n recht.

Hebben jullie het nieuwe stukje voor de dubbele linkse met de auto ook moeten nemen of is er nog ergens iets aan veranderd? Ik dacht dat het nieuwe stuk enkel voor de moto's was en dat de auto's daar de gewone route blijven nemen...
 

Rob Carter

New member
Hoe was de nieuwe lay-out?

Hier kan je de nieuwe lay out bekijken , met een review van de dag 18/3/2022
 
Top