E36 - 1992 - 320i - avusblau metallic

  • Het forum is momenteel nog onder constructie, maar je kan het al wel gebruiken. Hier en daar gaan er in de loop van de dagen/weken veranderingen doorgevoerd worden.

yaron

Member
Hey iedereen
Nu het nieuwe E36club.be forum er is, is het tijd om mijn Coupétje eens voor te stellen. Mijn e36 was anderzijds ook te vinden op het Bimmerboard forum.
Ik zal me even kort voorstellen.
Ik ben 22 jaar, student, en heb een passie voor BMW wagens.
In 2019 ben ik beginnen uitkijken naar een 1992 e36 coupé 6cylinder, het liefst een manuele en 325i.
Na wat zoeken en testrijden had ik uiteindelijk eentje gevonden, jammergenoeg geen 2.5.
Heb m namelijk gevonden bij een lid van e36club, @Hannes met de Dakargelb M3 Coupé.
Wel heeft hij een hoge kmstand (300.000km) en heel wat aandachtspunten.
De eerste eigenaar heeft er 150k kms mee gereden en de tweede ook.
De aandachtspunten waren voor mij niet direct een probleem aangezien ik m toch niet direct ging inschrijven.

Op oudejaarsavond, 31 december 2019, heb ik dan uiteindelijk m gekocht, een BMW 320i e36 manueel, non vanos, en in het Diamantschwarz.

De aandachtspunten van mijn e36 zijn :

-servostuur lekt
-krukasbourage lekt
-koppeling versleten
-handrem werkt niet
-ruitenwissers slaan tegen de motorkap
-alle elektrische ruiten doen het niet
-sloten en vergrendeling werken niet
-hangende dakhemel
-roestige raamlijsten
-carterpan die lekt
-moet uitgelijnd worden
-stabi stang doormidden
-vering versleten

ROEST !!!
Ook was er roest aan alle 4 de krikpunten, de achterste wielranden, dak op de plaats waar de voorruit zit, wielkast vanbinnen vooraan, in de motorruimte zat wat roest, en nog tal van andere kleine plekjes.

Ook een foto bijgevoegd hoe die er op dit moment uitziet, een jaartje verder.
De updates van de werken aan mijn e36 volgen nog !
 

Attachments

  • 66490077_2907535012653007_8362294582213345280_o.jpg
    66490077_2907535012653007_8362294582213345280_o.jpg
    119.4 KB · Views: 30
  • 66620369_2907535059319669_818199692318867456_o.jpg
    66620369_2907535059319669_818199692318867456_o.jpg
    120.2 KB · Views: 29
  • 57213833_808625092851098_6816428241977344000_o.jpg
    57213833_808625092851098_6816428241977344000_o.jpg
    98.3 KB · Views: 28
  • IMG_4647.jpg
    IMG_4647.jpg
    1.3 MB · Views: 33
  • IMG_4646.jpg
    IMG_4646.jpg
    1.2 MB · Views: 27
  • IMG_4219.JPG
    IMG_4219.JPG
    3.1 MB · Views: 26
  • IMG_4102.JPG
    IMG_4102.JPG
    2.5 MB · Views: 25
  • 66315600_2907535239319651_9221146874428260352_o.jpg
    66315600_2907535239319651_9221146874428260352_o.jpg
    100.4 KB · Views: 24
Last edited:

yaron

Member
Uiteindelijk na 8 maanden stil te staan in mijn garage, heb ik de e36 gebracht naar een vriend, waar we samen wat gedemonteerd hebben, en uiteindelijk begin september zijn de werken gestart.

Hier wat foto's van de werken, heb er de voornaamste uit gepikt, maar is natuurlijk veel meer werk aan geweest.
De werken hebben uiteindelijk van september tot midden maart geduurd. Redelijk tijdrovend projectje dus.
Hij heeft ook mijn elektrische ruiten en dakraam gefixt, bekabeling die kapot was, voorruit vervangen, schroefset gemonteerd, slotenset vervangen,...
 

Attachments

  • 130796781_403174634069907_6488789770676942334_n.jpg
    130796781_403174634069907_6488789770676942334_n.jpg
    927.6 KB · Views: 27
  • 130939931_2535993373365890_8682877739476672663_n.jpg
    130939931_2535993373365890_8682877739476672663_n.jpg
    824.6 KB · Views: 25
  • 130939514_214660910171068_5495332742768563230_n.jpg
    130939514_214660910171068_5495332742768563230_n.jpg
    933.8 KB · Views: 22
  • 130766821_3697599280303581_562216508880960999_n.jpg
    130766821_3697599280303581_562216508880960999_n.jpg
    878.8 KB · Views: 22
  • 130814539_233852838141635_4226077201671612676_n.jpg
    130814539_233852838141635_4226077201671612676_n.jpg
    639.5 KB · Views: 20
  • 123136959_903662976706436_1772256655690023716_n.jpg
    123136959_903662976706436_1772256655690023716_n.jpg
    1 MB · Views: 21
  • 123129294_396973458008764_4452457054177134874_n.jpg
    123129294_396973458008764_4452457054177134874_n.jpg
    1.1 MB · Views: 23
  • 52A1C3F9-6F79-4C24-A31F-3718D4B46CA9.jpeg
    52A1C3F9-6F79-4C24-A31F-3718D4B46CA9.jpeg
    275.3 KB · Views: 23
  • 6719F7B3-E7B3-4655-ADBF-CC24A69E9FEA.jpeg
    6719F7B3-E7B3-4655-ADBF-CC24A69E9FEA.jpeg
    45.5 KB · Views: 20
  • image00022.jpeg
    image00022.jpeg
    2 MB · Views: 27
Last edited:

yaron

Member
Terwijl mijn e36 herspoten werd, heb ik natuurlijk zelf niet stilgezeten.
Ik heb ondertussen de dakhemel, en de stijlen en hoedenplank herbekleed, deurpanelen gerepareerd, en onderdelen beginnen verzamelen.
Zo heb ik :
- Witte pinkers, achterlichten mistlichten en koplampen
- AP Schroefset
- Volledig leer zwart sport interieur
-Style 39 wielen
-Oem stootlijsten
- Zwart tappijt
-Novus uitlaat
-Herbekleed mtech 2 stuurtje
 

Attachments

  • 37246AD5-EE1C-47B4-816B-4386D3144FDD.jpeg
    37246AD5-EE1C-47B4-816B-4386D3144FDD.jpeg
    256.8 KB · Views: 26
  • IMG_2954.jpeg
    IMG_2954.jpeg
    963.5 KB · Views: 22
  • IMG_2955.jpeg
    IMG_2955.jpeg
    922.9 KB · Views: 22
  • Optimized-IMG_2334.jpeg
    Optimized-IMG_2334.jpeg
    499 KB · Views: 17
  • IMG_2831.JPG
    IMG_2831.JPG
    1.6 MB · Views: 20
  • IMG_2211.JPG
    IMG_2211.JPG
    2.1 MB · Views: 17
  • IMG_3137.JPG
    IMG_3137.JPG
    441.2 KB · Views: 18
  • IMG_3139.JPG
    IMG_3139.JPG
    2 MB · Views: 17
  • IMG_4649.jpg
    IMG_4649.jpg
    541.3 KB · Views: 23
  • IMG_4650.jpg
    IMG_4650.jpg
    1.6 MB · Views: 25
Last edited:

yaron

Member
Dikke maand geleden dan alles in elkaar terug gestoken, maar ik was niet tevreden met de fitment van de panelen. Ik heb namelijk geen ervaring met bodywork.
Heb dan beslist om alles perfect te laten zetten door mijn lokale garage.

Die heeft alles mooi afgesteld, raamlijsten, uitlaat en deurpanelen gemonteerd, en tal van andere items en ondertussen groot onderhoud gedaan :
- Waterpomp
- Thermostaat
- Benzinefilter
- Krukasbourage lek gefixt
- Koppeling vervangen
- Koelvloeistof vervangen
- Motorolie
- Remvloeistof
- Diff olie
- Handbak olie
- Uitlijnen
- Servostuur vervangen
- Carterpan dichting vervangen
- Remleidingen vervangen
- ...

Op naar de keuring !
 

Attachments

  • IMG_8746.JPG
    IMG_8746.JPG
    1.8 MB · Views: 20
  • IMG_3419.JPG
    IMG_3419.JPG
    4.2 MB · Views: 25
  • IMG_3315.JPG
    IMG_3315.JPG
    2 MB · Views: 25
  • IMG_4651.jpg
    IMG_4651.jpg
    1.1 MB · Views: 25

yaron

Member
Twee weken terug naar de keuring ermee geweest! Wat een hel :
Poging 1 :

Ben naar de keuring gereden met het kenteken van mijn daily, wist niet dat ik van men daily ook de papieren van moest meenemen. Domme fout, direct de uitgang gewezen...

Poging 2 :

Met mijn keursetje naar de keuring gereden, deze keer mét alle papieren. Verloopt goed, de vriendelijkste keurmeester van alle drie, tikt een paar keer rustig met z'n hamer tegen mijn dorpels, mijn schrik was nergens voor nodig :p
Uiteindelijk blijk ik er niet door te zijn voor mijn snelheidsindex van mijn banden.

De snelheidsindex van mijn band is H —> tot maximum 210 km per uur.
De maximumsnelheid van mijn 320i was... 214 km per uur......

Poging 3 :
Eens thuisgekomen eventjes gevloekt, maar toch blij dat al de rest van de wagen perfect in orde is. Gebeld naar mijn garagist, die nog een setje 17 inch velgen liggen heeft met de juiste snelheidsindex. De keurmeester was niet in zijn nopjes en wou de uitnodiging voor de keuring op papier zien... gelukkig had ik deze uitgeprint.

Nu ben ik geduldig aan het wachten tot ik mijn O Plaat ontvang.
 

Attachments

  • 149cd6e1-9e3b-4d69-8ac6-a0a1f84693db.JPG
    149cd6e1-9e3b-4d69-8ac6-a0a1f84693db.JPG
    158.4 KB · Views: 41
  • ab30417c-29ac-484f-90c1-ff49022241b9.JPG
    ab30417c-29ac-484f-90c1-ff49022241b9.JPG
    197.8 KB · Views: 41
  • IMG_4465.JPG
    IMG_4465.JPG
    3.7 MB · Views: 41

Psychotronik

Administrator
Staff member
Welkom hier 🙂


Serieus wat werk ingekropen precies.... Zou je het nu nog eens doen nu je weet hoeveel werk het was ?

Dan had je misschien een ander exemplaar gekozen?


Nu eind goed al goed 👊


Respect voor het werk 👏
 

yaron

Member
@Psychotronik

Dankjewel ! Inderdaad veel werk in gekropen. Veel meer dan verwacht ook. Op dat moment had ik veel minder kennis van die wagens vergeleken met nu.

& Interessante vraag haha, moest ik het nog eens doen zou ik inderdaad wel kijken voor een ander exemplaar, ik denk dat ik bijna elk e36 kwaaltje te pakken heb met de mijne (op subframe na).
Op een gegeven moment raak je zo ver in het project, dat het opgeven niet echt meer een optie is.

Bedankt voor de reactie !!!
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Ook welkom hier. Ik heb je project op Bimmerboard en op IG gevolgd en idd hoedje af van hoe hij er nu bij staat tov vroeger. Echt een heuse transformatie. 🙌 (y)👌
 

E92_jef

Active member
Staff member
Proper e36 en weer eentje gered :D
Maar eentje vinden van 92 waar dit niet moet mee gebeuren is hopeloos.
Naar hoeveel ik er ben gaan kijken zogezegd in perfecte staat...
Nu weet je teminste wat je hebt.
Keep up the good work
 

yaron

Member
@Avus 3.0 Enorm bedankt Freke !!! Sta er zelf soms versteld van hoeveel die veranderd is

@E92_jef Jups, blij dat ik eentje op baan heb kunnen houden. Maar inderdaad, jammergenoeg zijn ze zooo gevoelig voor roest. Als je ze gaat vergelijken met andere merken zoals audi uit dezelfde periode... Hopelijk blijft ie nu lang roestvrij...
Jouw e36 is echt eentje waar ik al lang naar op kijk, de details, roestvrij, lakwerk, spec in het algemeen. Heb veel door jouw instagram pagina gescrolld toen mijn e36 gefixt werd 😅
 

G i e l.

Active member
Mooie restauratie, had deze in der tijd op bb ook opgevolgd. Dat idd deel van de hobby zeg maar, het sleutelen en het verlangen naar . .. 😃 Eens je dan weer kvan rijden ben je aan het volgende aan het denken, we all know it haha.

Ook goede keuze om voor het Avus blauw te gaan, meerwaarde!
 

yaron

Member
@G i e l. Enorm bedankt !!! Haha jij begrijpt me 🤣& inderdaad heb nog een aantal dingen op men lijstje staan die ik anders wil.Ook fantastisch om jouw project te zien rijden op circuit, waar je m voor gebouwd hebt. Een van de cleanste tracktools die ik al gezien heb ! En de verbrede wielkasten maken m af 🤤
 

yaron

Member
Eventjes mini update : Mijn e36je doet het goed ! Schoot me te binnen dat het eens tijd is om een deftige foto op dit forum te zetten.
Al een goed aantal kilometers erbij gezet deze zomer, desondanks het weer niet altijd even top is...
Binnenkort breng ik m nog eens binnen bij de garagist, omdat de passagiers ruit niet meer omhoog wil.
Tot de volgende !
 

Attachments

  • TRIAL-108.jpg
    TRIAL-108.jpg
    1.5 MB · Views: 23

E92_jef

Active member
Staff member
Idd kan niet wachten deze in het echt te zien :D
Idd beetje lager zou wel mogen ma ben zeker dat dit nog inorde komt :)
 

yaron

Member
9348C07C-7543-4A52-87D7-641D8F15251F.jpeg
Hey allemaal !

Ik ben eventjes afwezig geweest op dit forum, door wat redenen…
Eerst en vooral ben ik beginnen werken, maar de voornaamste reden is doordat men 36’je het begeven heeft.

Neenee.. deze keer niet iets kleins zoals een ruit die niet meer omhoog wil 😂.

Na wat kms gereden te hebben besloot ik eens het oliepeil te meten. Die stond aan het minimum. Ik begon de oliewissel skills van mijn garagist in twijfel te trekken. Uiteindelijk een litertje olie bijgekapt en maar gaan rijden. Zelf een klein ritje deed mijn oliepeil serieus dalen.

Vreemd, want men e36 lekt geen olie, en van blauwe rook was er ook geen sprake.
Daarnaast draait men m50 als een zonnetje…
Daarnaast rook mijn oliepeilstok ook naar benzine. Op naar de garagist ! Die sprak van de carterontluchting die verstopt zit. Na een controle bleek ook dat niet het geval te zijn. Een compressietest zou duidelijkheid moeten scheppen.

Alle cylinders 15kg druk, op eentje na… nummer 6, die met zijn 4kg het voor bekeken houd…

Eventjes de opties overlopen :
- mijn kreupel blokje reviseren
- swap met dezelfde motor
-swap met een zwaarder blokje

Uiteindelijk heb ik gekozen voor het laatste. Dit omdat ik het de moeite niet vind om een 320 blokje die misschien 300 euro waard is te reviseren.

Zo heb ik een m50b25 non vanos gevonden afkomstig van een e36 coupe. Deze wordt deze week uit de donor gehaald, en heeft een gezonde compressie. Daarna zal de waterpomp, thermostaat, oliepandichting, kleppendekseldichting, krukasbourage,… onder handen genomen worden, en komt deze in mijn money pit… heu… 36je terrecht.

Ziezo, mini winter projectje incoming !
Is wel leuk dat er een iets sterkere motor in komt te liggen, maar had wel iets langer willen doordoen met men b20 blokje haha

Updates coming soon !
Peace out ✌️
 
Last edited:

Psychotronik

Administrator
Staff member
Zolang er verzekeringstechnisch niks gebeurd . "Dodelijk ongeval" vind ik het een goede update ! 😀


Ik heb het vroeger zelf ook gedaan hoor 😉 . Ik denk dat er nog weinig 2 litertjes of 1.6jes die nog hun huidig blokje hebben .



Keep the updates coming 😎 . Welcome back!
 
Top