• Het forum is momenteel nog onder constructie, maar je kan het al wel gebruiken. Hier en daar gaan er in de loop van de dagen/weken veranderingen doorgevoerd worden.

Laurens Schaevers

New member
Na lang uitstelgedrag eindelijk toch maar eens begonnen om mijn project voor te stellen op dit forum. Sommigen zullen mij misschien al wel kennen. Ik ben Laurens Schaevers, 24 jaar oud en woon in Mol. Ik rij al 4 jaar daily met een sedan 1.6i maar is 1.8is geswaped. Die is iets minder interessant als de auto waar het nu over gaat.

Ik had interesse in een oldtimer project en had 2.5 jaar geleden via een vriend de ideale auto gevonden 10km van mijn deur nog wel. Namelijk een 325i coupé uit 1992. Na een testrit heb ik er niet lang over moeten nadenken en heb ik meteen de auto gekocht. De wagen was gekeurd voor verkoop, dus meteen zonder zorgen de baan op! Alhoewel na de auto grondig te onderzoeken had ik toch nog veel roest gevonden. Dat had een vriend van mij in der tijd gelast omdat ik toen nog niet kon lassen en ik nog geen laspost had. Toen dat alle roest was aangepakt (altans dat dacht ik) begonnen met grote onderhoudswerken: alle filters, olieën, preventief vanos revisie, ...
Daarna wat mods zoals een schroefsetje, velgen, eindempertje,.. begon de auto een leuke weekendwagen te worden wat initieel ook de bedoeling was. Tot de circuit vonk was overgeslagen en de hobby een beetje uit de hand begon te lopen.

Doorheen de jaren enorm veel tijd en geld eraan gespendeerd. vorige winter wat spuitwerken uitbesteed en nog redelijk recent een voorruit laten vervangen. Maar voor de rest zo goed als alles zelf gedaan met af en toe een helpende hand van een vriend.

Hieronder alvast de speclist van hoe de auto er nu bij staat. Alsook de foto's van hoe hij er uitzag toen ik hem gekocht had, de eerste rust repairs, de tussenperiode en ik zal alvast een foto of 2 toevoegen van hoe hij er nu uitziet als voorproevertje.

De volgende dagen zal ik nog berichten posten van verschillende werken van hoe de auto tot stand is gekomen hoe hij er nu bij staat. Anders zal het wat onoverzichtelijk worden vrees ik.

Exterieur:
  • M pakket
  • GT wing
  • M stootlijsten met clubsport emblemen
  • Motec mcr3 hypermesh 17" et 30
  • Nankang AR1 235/40
  • M3 spiegels
  • Zwarte nieren
  • Smoked knipperlichten
  • Lug/studs
  • Nieuwe voorruit

Onderstel:
  • KW clubsports
  • H&R stabilisator voor/achter
  • PMC motorsport aluminium camber armen
  • OEM 188mm LSD met 3,15 verhouding en vernieuwde platen
  • X-brace DS works
  • Veerpootbrug DS works
  • Voorste en achterste subframe, achterste draagarm en voorste veerpoten verstevigd
  • Motor en versnellingsbak steunen van Driftshop (aluminium met 90dh polyurethaan)
  • Voorkant ook volledig nieuw: nieuwe draagarmen, stuurstangen,..
  • Revshift polyurethaan voor en achterkant draagarmen, differentieel, en subframe
  • Voor de rest overal nieuwe rubbers en lagers
  • Alles ook een fris likje verf geven van het onderstel

Remmen:
  • Voorkant ATE powerdiscs
  • Achterkant gegroefde brembo schijven
  • Ferodo DS2500 remblokken
  • Stalen remleidingen
  • Remklauwen zijn nieuw maar nog wel origineel 2.5
  • Remkoeling ST-trackparts

Motor:
  • Clinderkop van 2.8
  • Vanos gereviseerd
  • Alle pakkingen vervangen
  • Kleppen geslepen
  • Nieuwe klepseals
  • Benzineleidingen rond de blok vervangen
  • Nieuwe kettinggeleiders/spanners
  • Nieuwe poulies en riem
  • Blok/kleppendeksel zwart gespoten
  • Volledig koelsysteem vernieuwd
  • Radiator van Z3M S54
  • Spruitstuk schmiedmann
  • Middendemper delete
  • Einddemper van Eisenmann

Interieur:
  • AST geschroefde rolkooi
  • Coolerworkx shortshifter met zelfgemaakte DSSR en ST-trackparts afdekplaatje
  • Sparco rev kuipstoelen
  • Sparco 6 puntsgordels
  • Zelfgemaakte voetplaaten
  • Clubsport instaplijsten
  • Clutch stop kit ST-trackparts
  • Olie temperatuur/druk watertemperatuur vdo meters met ST-trackparts houder
  • Sportstuurtje dat aan vervanging toe is
  • Binnenkant volledige opgeschuurd, de OEM adichtkit vlak gemaakt en terug proper gekit en mat zwart gespoten
  • Hoedenplank, dakhemel en lijsten opnieuw bekleed in Alcantara. Eerst in antraciet maar dat vond ik maar niks dus opnieuw gedaan in zwart.
  • Bekabeling is met stoffe tape afgewerkt
 

Attachments

  • received_519019819677095.jpeg
    received_519019819677095.jpeg
    115.3 KB · Views: 22
  • IMG_20200429_153328.jpg
    IMG_20200429_153328.jpg
    1.1 MB · Views: 17
  • IMG_20200429_153318.jpg
    IMG_20200429_153318.jpg
    1.1 MB · Views: 12
  • IMG_20200330_182650.jpg
    IMG_20200330_182650.jpg
    653.9 KB · Views: 10
  • Screenshot_20200820-180451.jpg
    Screenshot_20200820-180451.jpg
    1.8 MB · Views: 10
  • IMG_20200406_165742.jpg
    IMG_20200406_165742.jpg
    959.8 KB · Views: 10
  • IMG_20200506_023901.jpg
    IMG_20200506_023901.jpg
    720 KB · Views: 10
  • IMG_20200524_134719.jpg
    IMG_20200524_134719.jpg
    1.1 MB · Views: 10
  • IMG_20200527_134733.jpg
    IMG_20200527_134733.jpg
    992.3 KB · Views: 11
  • Screenshot_20200509-150909.jpg
    Screenshot_20200509-150909.jpg
    1.3 MB · Views: 11
  • received_3006637932785735.jpeg
    received_3006637932785735.jpeg
    245.7 KB · Views: 11
  • IMG_20200506_234235.jpg
    IMG_20200506_234235.jpg
    656.5 KB · Views: 13
  • Screenshot_20210125-120830.jpg
    Screenshot_20210125-120830.jpg
    3.1 MB · Views: 18
  • received_448378850422912.jpeg
    received_448378850422912.jpeg
    230.3 KB · Views: 19
  • IMG_20200429_153310.jpg
    IMG_20200429_153310.jpg
    1.5 MB · Views: 14
  • received_730212651085599.jpeg
    received_730212651085599.jpeg
    191.5 KB · Views: 12
  • received_173956643902038.jpeg
    received_173956643902038.jpeg
    1.1 MB · Views: 14
  • received_842527259912342.jpeg
    received_842527259912342.jpeg
    551.7 KB · Views: 13
  • received_993553861038006.jpeg
    received_993553861038006.jpeg
    1.1 MB · Views: 11
  • received_185941826053345.jpeg
    received_185941826053345.jpeg
    1.2 MB · Views: 11
  • received_186137355942193.jpeg
    received_186137355942193.jpeg
    1 MB · Views: 11
  • received_191588578743598.jpeg
    received_191588578743598.jpeg
    1.1 MB · Views: 11
  • received_190070998911347.jpeg
    received_190070998911347.jpeg
    1 MB · Views: 10
  • received_660678494690571.jpeg
    received_660678494690571.jpeg
    598.8 KB · Views: 9
  • Snapchat-594432039.jpg
    Snapchat-594432039.jpg
    450.7 KB · Views: 10
  • IMG_20200425_201038.jpg
    IMG_20200425_201038.jpg
    848.8 KB · Views: 10
  • IMG_20200420_160848.jpg
    IMG_20200420_160848.jpg
    1.1 MB · Views: 10
  • IMG_20200429_162111.jpg
    IMG_20200429_162111.jpg
    1.4 MB · Views: 9
  • Snapchat-1565248972.jpg
    Snapchat-1565248972.jpg
    428.1 KB · Views: 10
  • received_131915221405213.jpeg
    received_131915221405213.jpeg
    1 MB · Views: 18

Laurens Schaevers

New member
Nadat de krokantje plekjes waren aangepakt konden de eerste onderhoudswerken beginnen en werd de wagen stillaan klaargestoomd voor zijn eerste trackday.

De auto kreeg een groot onderhoud en ik heb toen ook de vanos gereviseerd.
De wagen had toen ongeveer 160.000 kms dus ik dacht dat het wel bijna tijd zou zijn.

Het achterste onderstel werd volledig gereviseerd met polyurethaan op de nodige plaatsen samen met nieuwe rubbers/lagers en een likje verf. Het chassis werd ook op de nodige plaatsen verstevigd voor peace of mind. Dit heb ik toen allemaal nog thuis gedaan in een garage van 25m2 op 4 assteuntjes wat absoluut geen pretje was.
Het differentieel had ik toen ook vastgelast omdat ik er eerst een drifter wou van maken. Later werd deze vervangen door een LSD.
De veren werden vervangen door een KW V2 schroefset wat later werd vervangen door de clubsport versie. De onderste draagarmen werden vervangen door camber armen van PMC motorsport.



Toevallig kwam ik rond die tijd een mooi setje kuipstoelen tegen van sparco tegen een spotprijs. Ik denk 200 euro voor een setje. Dat kon ik natuurlijk niet laten liggen. Ik heb toen de M3 vaders in mijn daily sedan gestoken, zo waren beide auto's blij. Het subframe voor de kuipen heb ik toen zelf in elkaar gelast. Later had ik nog een tweede versie gemaakt voor een iets betere zithouding.

Voor de uitlaat werden de midden dempers ertussenuit gehaald. Dit samen met een einddemper van Eisenmann en een schmiedmann spruitstuk zorgt voor een aangenaam geluid.

Een degelijk setje velgen was ook aan de orde. Er werd gekozen voor de Motec MCR3 hypermesh 17" ET30 met 245/40 Nankang AR1's.

De banden/velgen combinatie leek achteraf toch niet zo ideaal te zijn als het internet had beschreven. Ik rijd dit jaar op 235/40 rondom met vanvoor 15mm spacers. Ik lig nu op de ideale hoogte en raak nergens iets.

De remmen heb ik toen ook een upgrade gegeven voor ik mij op het circuit begaf. Ik had gekozen voor de Ferodo DS2500 remblokken en stalen remleidingen.

Als laaste kocht ik een degelijke rolkooi (of rolbeugel eigelijk) van AST. Eerst had ik er eentje van aluminium wat niets waard zou geweest zijn in geval van een crash.

Hierna had mij ingeschreven voor een circuit cursus in zolder op 16 juni 2021 en na de eerste trackday was de sneeuwbal beginnen rollen.

hieronder een foto van de eerste trackday. Meer updates komen snel!

IMG_20210616_091914.jpg
 

Attachments

  • IMG_20200617_095904.jpg
    IMG_20200617_095904.jpg
    1.3 MB · Views: 12
  • IMG_20200824_180138.jpg
    IMG_20200824_180138.jpg
    1.1 MB · Views: 12
  • IMG_20210203_130457.jpg
    IMG_20210203_130457.jpg
    1.3 MB · Views: 13
  • IMG_20210124_144455.jpg
    IMG_20210124_144455.jpg
    1.1 MB · Views: 11
  • IMG_20200817_223559.jpg
    IMG_20200817_223559.jpg
    2.4 MB · Views: 35
  • IMG_20200824_180229.jpg
    IMG_20200824_180229.jpg
    761.3 KB · Views: 12
  • IMG_20200724_172950.jpg
    IMG_20200724_172950.jpg
    1.1 MB · Views: 25
  • Screenshot_20220918-190713.jpg
    Screenshot_20220918-190713.jpg
    1.3 MB · Views: 14
  • Screenshot_20220918-190505.jpg
    Screenshot_20220918-190505.jpg
    1.2 MB · Views: 12
  • received_1739041456255325.jpeg
    received_1739041456255325.jpeg
    76.4 KB · Views: 11
  • IMG_20210505_004931.jpg
    IMG_20210505_004931.jpg
    1.1 MB · Views: 10
  • IMG_20210507_154635.jpg
    IMG_20210507_154635.jpg
    1 MB · Views: 14
  • received_2662585210656594.jpeg
    received_2662585210656594.jpeg
    176.2 KB · Views: 13
  • Snapchat-1326916141.mp4
    22.8 MB
  • IMG_20201109_164728.jpg
    IMG_20201109_164728.jpg
    1.1 MB · Views: 34
  • IMG_20201110_231646.jpg
    IMG_20201110_231646.jpg
    1.7 MB · Views: 11
  • IMG_20210530_133616.jpg
    IMG_20210530_133616.jpg
    1.4 MB · Views: 33
  • IMG_20210308_155048.jpg
    IMG_20210308_155048.jpg
    1.1 MB · Views: 10
  • IMG_20210126_193213~2.jpg
    IMG_20210126_193213~2.jpg
    1.4 MB · Views: 12
  • IMG_20210412_141309.jpg
    IMG_20210412_141309.jpg
    1.9 MB · Views: 8
  • IMG_20201111_033701.jpg
    IMG_20201111_033701.jpg
    1.3 MB · Views: 8
  • IMG_20210308_155031.jpg
    IMG_20210308_155031.jpg
    1.5 MB · Views: 23
  • IMG_20200619_133916.jpg
    IMG_20200619_133916.jpg
    1.1 MB · Views: 12
Last edited:

Avus 3.0

Active member
Staff member
Wow als de updates zo snel gaan blijven komen dan is dit wel een heel dik topic om te volgen. 😜
Wagen staat er al zeer prachtig bij als ik zie van waar dat deze komt. Hij is ook van weekend wagen naar tuning wagen en track car gegaan dankzij de juiste aanpassingen. (y)
Keep us posted for any updates...
 

G i e l.

Active member
Lau,
Welkom op het forum! Wagen al enkele keren in het echt mogen aanschouwen, blijft een mooi exemplaar!
Ook de moeite om nu te zien vanwaar dat hij komt :D Ik zie op foto dat de Seppe ook de 'vriend' is die U heeft geholpen bij de built :)
Nice, zeker om jullie beiden nu samen te zien genieten van de hobby.

Dat we nog veel track kilometer samen mogen maken, zonder al te veel erg!

See you on track!
 

Laurens Schaevers

New member
Wow als de updates zo snel gaan blijven komen dan is dit wel een heel dik topic om te volgen. 😜
Wagen staat er al zeer prachtig bij als ik zie van waar dat deze komt. Hij is ook van weekend wagen naar tuning wagen en track car gegaan dankzij de juiste aanpassingen. (y)
Keep us posted for any updates...
Ik doe mijn best ;) ja thanks, de auto heeft al een hele transformatie doorgaan!
Lau,
Welkom op het forum! Wagen al enkele keren in het echt mogen aanschouwen, blijft een mooi exemplaar!
Ook de moeite om nu te zien vanwaar dat hij komt :D Ik zie op foto dat de Seppe ook de 'vriend' is die U heeft geholpen bij de built :)
Nice, zeker om jullie beiden nu samen te zien genieten van de hobby.

Dat we nog veel track kilometer samen mogen maken, zonder al te veel erg!

See you on track!
Hey Giel, bedankt!
Ja klopt, aan Seppe Spruyt heb ik veel te danken. Hij is meestal ook samen met mij aanwezig op de trackdays met zijn turbo Miata.
Philip Verwimp helpt mij ook geregeld als ik met iets in de knoop zit, die zul je misschien ook wel kennen.
we zien elkaar zeker snel terug!
14 oktober Mettet?
 

Laurens Schaevers

New member
Na een paar trackdays gedaan te hebben had de circuit microbe mij te pakken. De zomer kwam stillaan ten einde en de corona pandemie hield ons nog allemaal in ons kot. Gelukkig had ik een project waar ik mij dag in dag uit mee kon bezig houden. Eerst en vooral was het bijna tijd voor het jaarlijkse bezoekje aan onze beste vrienden van de Belgische keuring. Gelukkig kan ik na mijn volgende bezoekje om de 2 jaar pas teruggaan. Tijdens een herkeuring werd ik opeens afgekeurd op mijn lasdifferentieel? Niet getreurd ik was die lasdifferentieel ook echt kotsbeu. Tijd voor een LSD dus. Niet veel later vond ik er eentje voor een schappelijke prijs met gloednieuwe platen. Echt een mooie upgrade. Het geluid van de platen die degen elkaar duwen als je traag ergens afdraait klinkt als muziek in de oren in vergelijking met de schokkende wielen van een gelast differentieel.

Ik wou de build nu ook een stapje verder nemen. Het interieur werd gestript van achter de kuipstoelen en de vloermat mocht ook vertrekken. Met tijd teveel in handen begon ik alles op te schuren langs de binnekant met het doel een fris likje verf te geven. Al snel stootte ik weer op roest. Vooral linksvoor en rechtsvoor in de cabine. Aan de krikpunten dus, die doorroestte tot door de cabine heen en hier en daar nog een beetje door de bodemplaat. Dit werd al snel mijn prioriteit en ging ik ermee aan de slag. Nu bleek dat het krikpunt rechtsvoor zo goed als onbestaand was en ik van geluk mag spreken dat ik nog leef na zo vaak onder de wagen te liggen op as steuntjes. Na een nieuw krikpunthje gemaakt te hebben en dat dicht te lassen kon ik weer met een gerust hart onder de auto gaan liggen.



Nadat ik de auto voor 99% roestvrij had gemaakt en behandeld had tegen roest kon ik verder gaan met het schuurwerk waar ik achteraf gezien echt veel te lang aan bezig ben geweest. De OEM seam sealer heb ik ook op zo veel mogelijk plaatsen verwijderd en opnieuw gedaan voor alles zo strak mogelijk te krijgen.
Na weken slijpen, schuren, lassen, ... kon het spuitwerk eindelijk beginnen.

Toen dit klaar was heb ik de elektrische kabels in een zwart stoffen tape gewikkeld om alles mooi strak te krijgen.

IMG_20220330_163723.jpg

Tegelijkertijd had ik mijn rolkooi binnen gedaan om te laten poederlakken en had ik de tijd genomen om mijn interieur opnieuw te bekleden.
Eerst had ik gekozen voor alcantara antraciet omdat de auto zo goed als overal zwart is en ik eens iets anders wou proberen. Maar na installatie vond ik de kleurencombinatie toch maar niks. Gelukkig kon ik een vriend blij maken met mijn interieur en heb ik het zijne opnieuw bekleed in het zwart. Dan was het werk toch niet helemaal voor niets geweest.

Met Black Friday had ik heel wat deals gescoord zoals een LTW wing, M3 spiegels, GT corners, Coolerworkx short shifter,..
De spuitdelen heb ik toen samen met mijn koffer (die was in een andere kleur zwart als de rest van de auto), en de nierhouder binnen gedaan voor een likje verf.
De spoiler was maar van Ali expres kwaliteit die had ik gekocht op Bimmerproducts. en ik weet dat die bij autostrade snelheden al durven doorzakken, laat staan tegen 200+ km/u op de Nurburgring/autobahn. Ik heb toen gaten langs onder in de spoiler geboord en deze opgevuld met schuim voor ramen/deuren op te vullen. Dit is een schuim dat niet al te hard uitzet.

Voor het plaatje helemaal af te maken kocht ik OEM clubsport instaplijsten en een setje stootlijsten met de clubsport emblemen. Weg met de versleten "chrome" instaplijsten.

Het interieur en exterieur was nu precies zoals ik het wilde en werd het tijd voor wat performance upgrades maar eerst vernieuwde ik zo goed als alles van de vooras. Draagarmen, stuurlinkjes, stofhoezen ...
Remkoeling was ook aan de orde. Eigenlijk al heel lang want ik had al eens een setje remschijven krom getrokken op Zolder. Mijn dure remblokken waren hierdoor ook scheef beginnen afslijten. Dat setje heb ik van ST-trackparts gekocht.

Ik installeerde de Coolerworkx short shifter samen met een DSSR gemaakt door Philip en een 3D geprint afdekplaatje van ST-trackparts. Omdat ik de shifter met Black Friday kocht kreeg ik een flinke korting plus een gratis installatie kitje waardoor ik geen gaten in het chassis moest boren.
De motor en versnellingsbak steunen vervangede ik door aluminium/polyurethaan steunen van Driftshop omdat ik graag had dat alles mooi op zijn plaats bleef met een chassis mounted shifter. Deze combinatie transformeerde de rijbelevenis van de auto enorm. Race car feelings. 😎
Voor de motorsteunen verstevigde ik het voorste subframe omdat die anders binnen de kortste keren zou gaan scheuren. Die gaf ik ineens ook een fris likje verf.
In het verleden reed ik met motorsteunen van een E34 525i. Was ik ook tevreden van, die zitten al een tijd onder mijn daily en kosten maar een appel en een ei.


Het KW V2 schroefsetje werd verkocht en mocht plaats maken voor de Clubsport versie en de OEM stabilisators werden vervangen door die van H&R. Deze combinatie zorgt ervoor dat de auto echt kleeft tegen da baan.
Voor extra stijfheid van het chassis bestelde ik bij Dusan uit Servië een X-brace en veerpootbrug. Hij deed toen een actie met gratis verzending en hij heeft die ook laten poederlakken in dezelfde Ral kleurcode als mijn rolkooi.

IMG_20220803_235500.jpg
 

Attachments

  • Screenshot_20220916-205409.jpg
    Screenshot_20220916-205409.jpg
    1.4 MB · Views: 12
  • Screenshot_20220916-205515.jpg
    Screenshot_20220916-205515.jpg
    1.5 MB · Views: 12
  • received_495374031850370.jpeg
    received_495374031850370.jpeg
    136 KB · Views: 10
  • Screenshot_20220916-205231.jpg
    Screenshot_20220916-205231.jpg
    1.2 MB · Views: 8
  • received_479578160215110.jpeg
    received_479578160215110.jpeg
    187.4 KB · Views: 8
  • received_624969222067899.jpeg
    received_624969222067899.jpeg
    469.7 KB · Views: 8
  • received_628772455213929.jpeg
    received_628772455213929.jpeg
    247.3 KB · Views: 8
  • received_638183420661463.jpeg
    received_638183420661463.jpeg
    331 KB · Views: 8
  • Screenshot_20220916-205255.jpg
    Screenshot_20220916-205255.jpg
    973.2 KB · Views: 8
  • IMG_20220205_172052.jpg
    IMG_20220205_172052.jpg
    1.3 MB · Views: 9
  • IMG_20220330_184459.jpg
    IMG_20220330_184459.jpg
    1.6 MB · Views: 8
  • IMG_20220404_122922.jpg
    IMG_20220404_122922.jpg
    1.1 MB · Views: 10
  • IMG_20220404_123013.jpg
    IMG_20220404_123013.jpg
    946.3 KB · Views: 8
  • IMG_20220406_160017.jpg
    IMG_20220406_160017.jpg
    1.6 MB · Views: 8
  • IMG_20220404_123414.jpg
    IMG_20220404_123414.jpg
    1.9 MB · Views: 7
  • received_1097854180760138.jpeg
    received_1097854180760138.jpeg
    40.5 KB · Views: 6
  • IMG_20220404_123816.jpg
    IMG_20220404_123816.jpg
    1.4 MB · Views: 6
  • IMG_20220404_122218.jpg
    IMG_20220404_122218.jpg
    1.4 MB · Views: 25
  • received_1104579883619767.jpeg
    received_1104579883619767.jpeg
    286.2 KB · Views: 6
  • received_1325770351191178.jpeg
    received_1325770351191178.jpeg
    213.5 KB · Views: 7
  • IMG_20220317_164328.jpg
    IMG_20220317_164328.jpg
    1.3 MB · Views: 7
  • IMG_20220320_222411.jpg
    IMG_20220320_222411.jpg
    2.4 MB · Views: 7
  • IMG_20220316_210946.jpg
    IMG_20220316_210946.jpg
    713.5 KB · Views: 8
  • IMG_20220301_184942.jpg
    IMG_20220301_184942.jpg
    1.2 MB · Views: 8
  • received_688994668892150.mp4
    2.3 MB
  • IMG_20220303_175710.jpg
    IMG_20220303_175710.jpg
    1.2 MB · Views: 9
  • IMG_20220303_175650.jpg
    IMG_20220303_175650.jpg
    1.1 MB · Views: 25
  • IMG_20220320_225459.jpg
    IMG_20220320_225459.jpg
    489.4 KB · Views: 8
  • received_1151937295612807.jpeg
    received_1151937295612807.jpeg
    41.6 KB · Views: 7
  • IMG_20220330_164050.jpg
    IMG_20220330_164050.jpg
    869.6 KB · Views: 7
  • IMG_20220301_164006.jpg
    IMG_20220301_164006.jpg
    1.9 MB · Views: 7
  • IMG_20220120_193009.jpg
    IMG_20220120_193009.jpg
    1.2 MB · Views: 7
  • IMG_20220301_174416.jpg
    IMG_20220301_174416.jpg
    2.3 MB · Views: 6
  • IMG_20220113_200033.jpg
    IMG_20220113_200033.jpg
    1.3 MB · Views: 6
  • IMG_20220113_142641.jpg
    IMG_20220113_142641.jpg
    1.1 MB · Views: 6
  • Screenshot_20220916-205009.jpg
    Screenshot_20220916-205009.jpg
    1.4 MB · Views: 6
  • IMG_20220327_224004.jpg
    IMG_20220327_224004.jpg
    830.2 KB · Views: 6
  • IMG_20220327_181029.jpg
    IMG_20220327_181029.jpg
    1.3 MB · Views: 6
Last edited:

Laurens Schaevers

New member
Uiteraard had ik voetsteunen nodig na ik mijn vloertapijt eruit had geflikkerd. Ik stond voor de keuze om een paar honderden euro's uit te geven aan carbon vloerplaatjes of iets zelf te maken. Ik heb uiteindelijk voor het laatste gekozen en maakte een tripje naar de nabijgelegen metaalhandelaar. Eerst uit karton wat fabriceren en daarna uit metaal. Voor de bestuurderszijde plooide ik ook een voetsteuntje en lastte ik dat aan mekaar. Gaten werden geboord en revnuts geïnstalleerd.
Maar voor ik de platen ging spuiten had ik ze graag wat gepersonaliseerd. Mijn vader werkt in een metaalbedrijf ik vroeg of hij ze mee kon nemen naar zijn werk voor onder de laser er iets ik te laten graveren. Dat was geen probleem. Ik had hem een foto doorgestuurd van de logo's die achterop een auto kleven van de 325i auto's en de mannen achter de computer hebben dat zo goed mogelijk nagemaakt. Wat redelijk goed gelukt is. Ik moest wel eerst het bestuurders voetsteuntje er terug afslijpen want anders kon de laser er niet over passeren.
Na ontvangst de platen gespoten met wat primer, verf en vernis die ik nog had liggen en daarna afgewerkt met grip tape. Because race caár.
IMG_20220801_144415.jpg
Misschien dat ik in de toekomst nog led lichtjes ga toevoegen onder de platen om de 325i te laten verlichten als ik ooit terug wat tijd te veel heb.
 

Attachments

  • IMG_20220801_151138.jpg
    IMG_20220801_151138.jpg
    557.2 KB · Views: 6
  • Snapchat-781397175.mp4
    7 MB
  • IMG_20220801_151042.jpg
    IMG_20220801_151042.jpg
    709.2 KB · Views: 6
  • IMG_20220602_210823.jpg
    IMG_20220602_210823.jpg
    920.3 KB · Views: 7
  • IMG_20220602_210817.jpg
    IMG_20220602_210817.jpg
    1.2 MB · Views: 7
  • Snapchat-1593047130.mp4
    8.7 MB
  • IMG_20220406_191931~2.jpg
    IMG_20220406_191931~2.jpg
    1.6 MB · Views: 6

Laurens Schaevers

New member
Mijn originele radiator was ook aan vervanging toe. Die was in mijn ogen een tikkende tijdbom.
De koelvinnen onderaan waren al stevig aan het doorzakken en ik zou niet graag 2-300kms van huis gestrand geraken. (ik rijd altijd met de auto naar het circuit)
Dus het was tijd voor een upgrade.
Niet omdat mijn radiator het soms niet gekoeld kreeg meer eerder voor een beetje peace of mind. Ik was aan het kijken voor een aluminium radiator maar heb uiteindelijk toch gekozen voor een Z3M S54 radiator. Voor de OEM look, meer koelvermogen en omdat die volgens het internet gewoon plug and play zou zijn. Dat bleek na levering als snel niet te kloppen. 🤡
Ik vroeg op de e36club.be Facebook pagina of iemand mij kon helpen en tussen een paar reacties waar ik niets mee was heeft een naamgenoot van mij een volledige parts list doorgestuurd die ik nodig had om de swap tot een goed einde te leiden. Alles om en rond de radiator werd zo vernieuwd.

Toch stootte ik nog op een probleem. Ik zou een darm ergens op moeten aansluiten maar die darm kon ik er niet afhalen. Bij de M50 motoren is dat 1 geheel (zie foto) bij de M52 zou dit blijkbaar wel gepast hebben. Dus sneed ik de 2 darmen doormidden met het idee om die samen te laten komen doormiddel van een adapter. De darmen hadden dan natuurlijk ook weer 2 verschillende diameters.. 🤡
Gelukkig heeft de vader van een vriend mij meteen verder geholpen. Op zijn draaibank heeft die met een stukje aluminium het perfecte adaptertje voor die toepassing gemaakt. (zie video)

Voor de mensen die deze swap ook zouden willen uitvoeren hier is de onderdelen lijst:
11 53 1 740 649
11 53 1 708 499
11 53 1 436 988
17 11 1 723 031
17 11 1 723 520
17 11 1 723 337 X2
17 11 1 723 521
 

Attachments

  • Screenshot_20220502-143449.jpg
    Screenshot_20220502-143449.jpg
    714.5 KB · Views: 4
  • VID_20220427_185110.mp4
    45.3 MB
  • VID_20220502_145516.mp4
    31.1 MB
  • received_5237829306277939.mp4
    795.4 KB
  • IMG_20220407_223923.jpg
    IMG_20220407_223923.jpg
    1.3 MB · Views: 4
  • IMG_20220502_154433.jpg
    IMG_20220502_154433.jpg
    2.7 MB · Views: 4
  • IMG_20220414_165926.jpg
    IMG_20220414_165926.jpg
    1.3 MB · Views: 4
Last edited:

Laurens Schaevers

New member
Problemen:
De auto heeft mij nog niet vaak in de steek gelaten. Een eerste voorbeeld hiervan is 2 jaar geleden een kapotte wiellager tijdens een driftday in Zolder.
Toen heb ik gewoon nog een hele namiddag doorgereden en naar huis kunnen rijden. Hierna had ik de achteras revisie gedaan.

Maar dan werd ik recent 3 keer op een korte periode in de steek gelaten

In april startte de auto plots niet meer. Na een diagnose bleek dat de benzinepomp geen stroom kreeg en ik ook geen vonk had.
Toen bleek dat de krukassensor het begeven had.
Na een tripje naar de stealers was ik bijna 200 euro armer voor een OEM sensor. Ik denk dat ik ongeveer 3 uur bezig ben geweest om de kapotte sensor eruit te krijgen.
Die zat muurvast en is er in 5-6 stukken uitgekomen na wat boren en slijpen..

In Juli was ik in mijn garage iets gaan ophalen om 2 minuten daarna terug te vertrekken maar de auto startte plots niet meer. Na diagnose bleek dat mijn benzinepomp het begeven had. Snel met die van mijn daily geswapt zodat ik kon verder rijden en ondertussen een nieuwe besteld.

In Mei kwam ik na een mooie vakantie thuis en na een verjaardag van een vriend reed ik rustig naar huis en gaf plots mijn koelwatertemperatuur meter rood aan. Ik heb hem onmiddellijk aan de kant gezet om te laten afkoelen met het idee dat mijn koelwater waarschijnlijk aan de lage kant was.
Tijdens het wachten uit verveling mijn dop voor de olie bij te vullen eraf gehaald en die was aangeladen met the forbidden milkshake. :poop:

Ik ben toen gewoon heel rustig naar huis gereden, ik was toch maar een kilometer of 3 van huis verwijderd. Een paar dagen later heb ik de auto naar mijn garage gesleept.
Ik bestelde een volledige pakking set voor de motor met het idee dat de koppakking de oorzaak was en zo kon ik de motor ineens een groot onderhoud en een likje verf geven.
Nadat ik de motor eruit had gehaald en de kop eraf had gehaald was naar mijn verbazing niets aan de koppakking te zien. Uit verder onderzoek bleek dat mijn cilinderkop tussen de inlaat en uitlaatklep van cilinder 4 was gescheurd.. 😓

De zoektocht naar een cilinderkop kon beginnen.
Frank Voorderhake (zullen sommige van jullie wel kennen) had er nog eentje liggen voor een spotprijs.
Een klant van hem had tijdens een driftday een moneyshift gedaan en een klepje hield het voor bekeken.
Geen probleem dacht ik want ik had nog 24 kleppen op overschot. Maar het eerste probleem was dat ik er al geen andere klep in kreeg.
Dus moest er een nieuwe klepgeleider in geperst worden. Nu de kop toch bij de professionals lag liet ik de kop ineens ook een druktest ondergaan. voor de zekerheid, die was gelukkig goed. De kop was nog maar net gevlakt geweest voor de driftday dat die aan mij verkocht werd dus was opnieuw vlakken naar mijn mening niet nodig.
Nu zat ik nog met het probleem dat de kop van een M52 was en ik een M50 heb. Die hebben verschillende klepveren en schoteltjes. Dus bij de dealer nog even een veertje en een schoteltje moeten bestellen.

Ik installeerde nieuwe klep seals en de kleppen had ik ook mooi geslepen. 24 kleppen met de hand slijpen is geen pretje, toch wel een tijdje mee bezig geweest.
Na de "kop" een nachtje op zijn "kop" 😉 te staan met wat water was er nergens een lek te bespeuren.

Cilinder nummer 6 vertoonde redelijk diepe krassen en de piston had wat inkepingen dus er heeft in het verleden heel even een vreemd voorwerp ingezeten. Maar de compressie was goed en de blok verbruikte geen olie so I just sended it.
Verder werden alle dichtingen vervangen, de motorblok zo goed mogelijk roestvrij gemaakt en kreeg die een fris likje zwarte verf.
En nu de krukaspoelie eraf was kon ik ook de aluminium bracket van de aircopomp eraf halen die stak al een tijdje mijn ogen uit.
Airco delete bcuz #weightreduction

Het was nu ook de ideale gelegenheid om de moer van de oliepomp te borgen. Een vriend had in de moer een dun gaatje geboord en we hebben verschillende keren geprobeerd met lasdraad de moer te borgen tegen het tandwiel maar lasdraad is daar eigenlijk niet voor gemaakt en brak of brak bijna af. Ik begon mijn geduld te verliezen en heb uiteindelijk de laspost ertegen gezet. Die zal van zijn leven niet loskomen.

De auto startte na dit project gelukkig van de eerste keer. Maar niet zonder problemen. Ik had namelijk een mooi fonteintje benzine gecreëerd aan één van de leidingen. Wat niet echt veilig is of goed is voor de portemonnee met de prijzen van tegenwoordig. Dus de flexibele leidingen rond de blok werden vervangen wat ik eigenlijk had moeten doen toen de blok uit de auto was.

Tenslotte wil ik nog een tip geven voor de personen die gaan werken aan een motor: installeer de oliepan als het laatste.
(Gelieve niet te vragen waarom)
 

Attachments

  • Snapchat-452857957.mp4
    20.9 MB
  • IMG_20220712_104541.jpg
    IMG_20220712_104541.jpg
    4.5 MB · Views: 7
  • IMG_20220712_115751.jpg
    IMG_20220712_115751.jpg
    3 MB · Views: 4
  • IMG_20220713_171458.jpg
    IMG_20220713_171458.jpg
    1.5 MB · Views: 3
  • IMG_20220713_183724.jpg
    IMG_20220713_183724.jpg
    1.5 MB · Views: 3
  • Screenshot_20220916-204850.jpg
    Screenshot_20220916-204850.jpg
    1.2 MB · Views: 3
  • FB_IMG_1658983357527.jpg
    FB_IMG_1658983357527.jpg
    90.8 KB · Views: 3
  • VID_20220624_185736.mp4
    14.2 MB
  • IMG_20220621_220403.jpg
    IMG_20220621_220403.jpg
    825.2 KB · Views: 3
  • IMG_20220624_185724.jpg
    IMG_20220624_185724.jpg
    805.7 KB · Views: 4
  • IMG_20220615_182952.jpg
    IMG_20220615_182952.jpg
    1.1 MB · Views: 5
  • IMG_20220615_183006.jpg
    IMG_20220615_183006.jpg
    1.1 MB · Views: 5
  • Screenshot_20220614-185303~3.jpg
    Screenshot_20220614-185303~3.jpg
    430 KB · Views: 6
  • IMG_20220609_221612.jpg
    IMG_20220609_221612.jpg
    1.3 MB · Views: 7
  • IMG_20220607_190423.jpg
    IMG_20220607_190423.jpg
    2.3 MB · Views: 8
  • IMG_20220410_153209.jpg
    IMG_20220410_153209.jpg
    3.6 MB · Views: 8
  • FB_IMG_1654548324325.jpg
    FB_IMG_1654548324325.jpg
    70.2 KB · Views: 8

Avus 3.0

Active member
Staff member
De kleine probleempjes komen wel meer voor en daar heeft vroeg of laat iedereen met een E36 wel eens mee te maken. De cilinderkop dat gescheurd is dat is eerder wat pech hebben, maar dat heb je precies met het nodige werk en skills toch ook weer in orde gekregen. (y)
 

Laurens Schaevers

New member
De kleine probleempjes komen wel meer voor en daar heeft vroeg of laat iedereen met een E36 wel eens mee te maken. De cilinderkop dat gescheurd is dat is eerder wat pech hebben, maar dat heb je precies met het nodige werk en skills toch ook weer in orde gekregen. (y)
Ja klopt de auto is bijna 30 jaar oud het is normaal dat er regelmatig iets kapot gaat dat hoort erbij he 😉 en zo blijven we bezig natuurlijk
 
Top