e36 - 1992 - 325i - schwarz II - tracktool

  • Het forum is momenteel nog onder constructie, maar je kan het al wel gebruiken. Hier en daar gaan er in de loop van de dagen/weken veranderingen doorgevoerd worden.

JDW

New member
Dag iedereen

Ik heb een tijdje terug dit nieuwe forum gezien en dacht er gebruik van te maken om mijn eigen e36 voor te stellen.

Een e36 heb ik lang maar niks gevonden. Enkele vrienden hadden er eerder al 1 (of meerdere) in huis gehaald en mijn indruk is stilaan beginnen keren. Op een bepaalde dag heb ik de gelegenheid gehad mee te rijden met een geprepareerde e36 op de Nurburgring. Ik heb het nog even proberen tegen te houden maar eigenlijk was de beslissing toen al gemaakt: dat moest ik ook hebben.
Het potentieel van de e36 ligt zo hoog, het is allemaal een pak steviger, ik ben ondertussen volleig bijgedraaid over het ontwerp en de tijdsgeest, het kan als oldtimer, veel onderdelen ter beschikking,… Het duurde niet lang om voldoende argumenten te vinden om het idee te verantwoorden.

Zo gezegd zo gedaan en na een paar maand inlezen en enkele uitstapjes met vrienden ben ik thuisgekomen met een dik uitgevoerde goed onderhouden 325i met Vanos uit 1992 in de kleur “Schwarz II”. Met het origineel M-pakket, de getinte ruiten, het Vader-interieur en de breedset M-Contours zag hij er sneller uit dan hij eigenlijk is. Ik hoop dat de vorige eigenaar mij vergeeft want op het M-pakket na mochten de meeste opties er terug uit ondanks dat alles duidelijk met zorg is behandeld.




Het invoeren uit Nederland verliep heel vlot. Ik hield er rekening mee dat hij zou worden afgekeurd op de getinte ruiten maar dat bleek geen probleem: blanco keuringsrapport.



Daarna was het plan om de wagen in eerste instantie klaar te hebben tegen het voorjaar. Dat betekende:
  • een volledig onderhoud en nazicht
  • het alarmsysteem à la jaren ’90 eruit
  • idem met de dikke muziekinstallatie (staat te koop trouwens)
  • het interieur eruit en vervangen door kuipjes en lichte deurpanelen
  • een ander stuurtje (2x)
  • een Vanos-revisie
  • stalen remleidingen met sportieve blokken
  • een x-brace en veerpootbrug voor en achter
  • andere motorsteunen
  • een stuurgewricht uit PU
  • andere velgen met een sportief bandje en wielstuds
  • GT Corners voor de lol
Met de nodige hulp is dit maar net op tijd gelukt voor onze eerste trackday. Het verwijderen van het alarm viel uiteindelijk beter mee dan gevreesd. Het zijn rode Pole Positions geworden en BBS RC304 velgen, opgemaakt met een nieuw laagje verf. Om het niet te extreem te maken heb ik gekozen voor de Yoko AD08RS. In combinatie met de malse ophanging die nog vervangen moest worden leek me dat de beste keuze. De achterste Bilstein B8-en vielen goed mee, de voorste waren waardeloos.








[/url


wel even een probleempje tegengekomen met de moer van de Vanos. Gelukkig heb ik daarvoor de nodige hulp gehad.





Al dat werk maakte natuurlijk dat hij een pak strakker reed, en er in mijn ogen ook fantastisch uitzag.







Deel 2 komt eraan!
 
Last edited:

JDW

New member
De eerste trackday op Mettet was zoals verwacht een plezier. De wagen heeft het goed volgehouden. Echt snel gaat een 325i niet maar zeker snel genoeg om je goed mee te amuseren. Maar hij schreeuwde wel om een deftige ophanging.



Het kiezen van de ophanging was de moeilijkste opdracht tot hiertoe. Na veel wikken en wegen ben ik toch voor de zekerheid gegaan en werd het een KW Clubsport. De e36 was al rondom voorzien van PU-bussen, nieuwe versterkte driehoeken van Meyle-HD en nieuwe spoorstangen.
In afwachting van de ophanging heb ik toch nog een eerste keer Zolder meegepikt. Ook hier heeft hij het goed uitgehouden op wat olieverlies langs het kleppendeksel na. Ik vermoed dat het een combinatie is van een te vervangen pakking en te dunne olie bij heel warme temperaturen. Momenteel rijd ik op 15W40 en ik overweeg er iets dikker in te gieten.



Sneller dan verwacht was de Clubsport toegekomen en heb ik deze met 2 versterkte achterste topmounts geplaatst. Daarna is hij vakkundig uitgewogen bij PSG. Momenteel wacht ik op een nieuwe gelegenheid om enkele rondjes circuit te kunnen rijden.

In tussentijd ben ik ook 2x op de Ring geweest. Het was ongelooflijk machtig. Ik was zeer blij het met mijn eigen wagen te kunnen doen (al kan ik het huren van een wagen zeker ook aanraden) en ik ben gelukkig 2x zonder problemen thuisgekomen.
De gele EBC-blokken zijn nu wel aan vervanging toe. Ik heb er 1 dag Mettet, 2u Zolder en een 6-tal rondes Nurburgring mee gereden. Velen zeggen niet zo blij te zijn met EBC-geel maar ik vond dat ze het eigenlijk goed volhouden. Vooral op Mettet en Zolder werden ze zwaar op de proef gesteld.

En er zou toch zeker ook een kooi met 6-puntsgordels in moeten tegen de volgende trip. Afgelopen weekend op de Ring heb ik op een bepaald moment een nogal kwetsbaar gevoel gekregen in de lege kas met standaardgordels. Daar komt dus verandering in.

Juli '21:

1.jpg



10.jpg




papa-3.jpg


September '21:







Er staan nog enkele belangrijke werken gepland. Als er iemand nog een tip heeft qua modificaties naar circuitgebruik toe, laat maar weten.

Verder verkoop ik dus nog 2 zaken (zie 'te koop' op het forum).
  • muziekinstallatie (radio, versterker (origineel en extra), boxen en alle bekabeling
  • M-tech stuur, in Alcantara met rood streepje
En vraag ik me af welke nieuwe remblokken aan te schaffen. Ik heb gehoord dat Endless het zeer goed doet, what else?

Ik heb er een instagrampagina van gemaakt trouwens: @the_apex_whisperer
Zit er niet zoveel op maar is wel leuk om enkele foto’s bij te houden.

Groeten!
 
Last edited:

Avus 3.0

Active member
Staff member
Hupsakee hier komt de volgende trackbuild. ;) (y)
Ivm het E36 virus kan ik het ook beamen want bij mij was het net hetzelfde. Ook nooit fan van de E36 tot ik er zelf eens mee reed en dan was ik ook verkocht. 😂
Ik zie dat je de meeste werken zelf uitvoert , chapeau hier voor.

Nog veel plezier met de wagen...

(eventueel een fotootje van het stuur? )
 

Psychotronik

Administrator
Staff member
Hupsakee hier komt de volgende trackbuild. ;) (y)
Ivm het E36 virus kan ik het ook beamen want bij mij was het net hetzelfde. Ook nooit fan van de E36 tot ik er zelf eens mee reed en dan was ik ook verkocht. 😂
Ik zie dat je de meeste werken zelf uitvoert , chapeau hier voor.

Nog veel plezier met de wagen...

(eventueel een fotootje van het stuur? )
Meer tracksletjes dan gewone e36ers. Haha 😄. Neen top ! Dat zien we uiteraard ook graag . Al zou ik de zetels niet in het rood genomen hebben. Ach iedereen zijn eigen smaak en keus 👏👍. Anders was alles hetzelfde.

E36 rijdt gewoon strak en fijn . Je zou niet zeggen dat die al bijna 30 jaar zijn. En zoals je zegt stukken in overvloed. Vooral in replicaversie.


Ik schat wel dat de originele onderdelen steeds moeilijker te bestellen gaan zijn . Vele dingen zijn nu al niet meer leverbaar en met de e36liefhebbers zal dat er niet op beteren :) 😀.

Ik heb 4 punt gordels te koop,maar dat zal waarschijnlijk dan wel niks voor u zijn.

Welkom!
 

JDW

New member
Bedankt voor de reacties. Ik plaats zo meteen een een zoekertje van het stuur en de muziekinstallatie op het forum.

ivm de keuze voor rode stoelen: het was een 'folieke'. Omdat het een tracktool is had ik graag iets minder incognito. Indien ik alles had mogen kiezen had de wagen zelf een fel kleurtje gehad als wit, geel, rood of paars. Deze zwarte is natuurlijk ook heel mooi (Schwarz II is pikzwart in vergelijking met Diamantschwarz) maar ik wil hem graag wat opleuken met rode accenten. Ik had al een tijdje een zo goed als nieuwe rode Recaro op 2dehands.be in de gaten, et voilà.

Ik heb eigenlijk nog geen ervaring met 4-puntsgordels. Maar het lijkt mij dat ik beter meteen voor de 6-punts ga om niet uit de stoel te schuiven bij een voorwaartse impact..?
 

Psychotronik

Administrator
Staff member
Dat zou kunnen. Daar heb ik helaas geen antwoord op i.v.m die gordels.

@E92_jef kan daar misschien wel op antwoorden.


Conclusie zal wel zijn dat de 6 punts veiliger zijn ?
 

E92_jef

Active member
Staff member
heerlijke e36 build.
dit is hoe ik een e36 het liefste zie :love:
leuke updates al.
kwa remblokken zijn die van endless ook mijn volgende.
kameraad had ze steken en was er super content van. (wel op vmaxx bigbrake)
kwa gordels ben ik er ook nog niet volledig uit wacht op een leuk setje 6punt schroth 2dehands.
heb de 4punts die zoals @Psychotronik ook tekoop heeft ook (ontworpen voor e36)
maar vind deze het ook net niet dus voorlopig nog even de origenele erin tot ik de juiste vind.

dit is weer zo een e36 die ik snel hoop in real life tegen te komen
 

Jazz

Active member
Gaaf project ook heel dik zo met de rode stoelen zo heb ik ooit ook nog eens rond gereden
zelf wel weer terug naar oem gegaan maar soms mis ik ze nog wel hahaha
 

Attachments

  • 9A9B939C-1FC4-414C-B8D7-61932C57BCC9.jpeg
    9A9B939C-1FC4-414C-B8D7-61932C57BCC9.jpeg
    2.6 MB · Views: 11
  • 337C4AA1-B73C-4DF8-88CD-A8F1A4925BF5.jpeg
    337C4AA1-B73C-4DF8-88CD-A8F1A4925BF5.jpeg
    1.3 MB · Views: 10
  • 5A974819-AC0F-4138-B08C-73AC07B951B0.jpeg
    5A974819-AC0F-4138-B08C-73AC07B951B0.jpeg
    1.7 MB · Views: 11
  • 09E59081-EF3E-40B5-A15C-6F3312AC02FE.jpeg
    09E59081-EF3E-40B5-A15C-6F3312AC02FE.jpeg
    2.9 MB · Views: 13

G i e l.

Active member
Idd, voor trackcar zeker gaan voor 6-punts gordels!! Gelijk je zelf zegt bij een frontale impact is dat dag- en nacht verschil.
Bespaar niet op dergelijke dingen, maar geef je lichaam en gezondheid prio ;-) Zeker als je echt gaat flirten met de apex : @the_apex_whisperer :D

Verder kwa mods die ik je nog kan aanraden, als ik vergelijk met mijn M3, meerwaarde:
- Banden, die Yokohama's AD08RS ben ik persoonlijk niet gek van. Ga voor AR1's of Direzza's ;-)
- BBK, zeker als je op circuits gelijk Mettet en Zolder rijdt. Je kan aan de standaard config zoveel aanpassen, (blokken, olie, leidingen,...), maar je evenaart verre van een BBK. Daar maakt het verschil, de grotere klauwe, meerdere pistons (geen slepende klauw), en niet te vergeten de veel dikkere en 2 delige schijven!
- Sper met 2-way lock
- Shortshifter
- Airbox
- Korter stuurhuis (geen idee wat een 325 heeft t.o.v. M3). Maar meerwaarde op een circuit als Mettet!
- Verbreding haha :D
 

Psychotronik

Administrator
Staff member
Idd, voor trackcar zeker gaan voor 6-punts gordels!! Gelijk je zelf zegt bij een frontale impact is dat dag- en nacht verschil.
Bespaar niet op dergelijke dingen, maar geef je lichaam en gezondheid prio ;-) Zeker als je echt gaat flirten met de apex : @the_apex_whisperer :D

Verder kwa mods die ik je nog kan aanraden, als ik vergelijk met mijn M3, meerwaarde:
- Banden, die Yokohama's AD08RS ben ik persoonlijk niet gek van. Ga voor AR1's of Direzza's ;-)
- BBK, zeker als je op circuits gelijk Mettet en Zolder rijdt. Je kan aan de standaard config zoveel aanpassen, (blokken, olie, leidingen,...), maar je evenaart verre van een BBK. Daar maakt het verschil, de grotere klauwe, meerdere pistons (geen slepende klauw), en niet te vergeten de veel dikkere en 2 delige schijven!
- Sper met 2-way lock
- Shortshifter
- Airbox
- Korter stuurhuis (geen idee wat een 325 heeft t.o.v. M3). Maar meerwaarde op een circuit als Mettet!
- Verbreding haha :D
Bedankt he. Zo verkoop ik mijn gordels niet ... 🤣🤣
 

JDW

New member
Dag iedereen

Niet simpel om de tijd te nemen om te posten maar ik lees wel bij.

Twee weken geleden heb ik mijn laatste keer circuit gereden dit seizoen, met een uitstapje naar de Ring. We hadden erop gerekend zaterdagochtend veel te kunnen rijden maar het is anders uitgedraaid. Vrijdagavond heb ik 3 rondjes gereden. Toen was het heel rustig. De eerste toer was er nog volle zon, de 2de toer zakte die al weg en de 3de toer werd het donker. Heel leuk.





's Nachts regende het en de piste werd maar heel langzaam droog. Het was heel moeilijke keuze maar ik heb besloten zaterdag niet meer te rijden en het geld te sparen voor volgend jaar. Het is mooi geweest in 2021. Nu is het tijd om de wagen weer wat te verbeteren.

Op nummer 1 staat de rolkooi. Voor de duidelijkheid: moet legaal blijven, dus enkel achteraan en gevezen. Welke bouwers/merken kennen jullie nog?

Mijn Yoko's zijn zeker nog goed voor veel pret maar ik kijk er toch naar uit om een echte semi te gebruiken en een maatje breder. Als er iemand interesse zou hebben in de Yoko's, laat maar weten. AD08RS 225/45/17 Gekocht in mei '21, 1 uur Zolder, enkele uren Mettet en een 10-tal toeren Nurburgring.

Een sper zal nog niet meteen voor deze winter zijn denk ik. Op een droge circuitdag met een bescheiden 200pk lijkt me dat momenteel ook nog niet het grootste gemis.

Mijn remmen hebben het goed gedaan vind ik. BBK is momenteel dus niet aan de orde, enkel nieuwe blokjes.

Het stuurhuis valt ook mee eigenlijk. Op mijn e30 heb ik dat van een z3 geplaatst en dat was een wereld van verschil. Maar dat van de e36 325i valt goed mee. Ik dacht dat een M3 een progressief stuurhuis had, dus korter aan de eindes en langer in het midden, wat het in totaal een langer stuurhuis maakt. Vandaar misschien dat het bij een m3 een groter effect geeft?

En een verbreding.. liefst eerst wat meer vermogen :)
 
Last edited:

E92_jef

Active member
Staff member
1 rolkooi persoonlijke keuze vooral meeste steken rbd metaal snel leverbaar niet al te duur. Mij stoort het dat de centrale beugel niet gelijk loopt met de b stijlen dus daardoor waren er voor mij maar 2 keuzes pleie of wiechers.

2 nankang ar1 is echt wel de beste keuzen. (Niet de ns2r) budget prestaties gezien.
Speelt budget minder een rol dan direzzas

3 sper is zeker goede upgrade ma ook dadelijk een dure (mijn gebouwd diff zat uiteindelijk rond de 2000 euro )

4 remmen
Pagid blokken of endless is ookal dag en nacht verschil. Wil je nog meer een vmaxx bbk met deftige blokken remt abnormaal goed op een e36

5 vergeet het z3 stuurhuis wat onvindbaar en onbetaalbaar is :)
E46 facelift yellow tag moet je hebben.
Even kort als z3 en omdat bijna niemand dit weet nog betaalbaar te vinden en nog recenter dus minder kans op lekken enz.
 

G i e l.

Active member
Op nummer 1 staat de rolkooi. Voor de duidelijkheid: moet legaal blijven, dus enkel achteraan en gevezen. Welke bouwers/merken kennen jullie nog?
Wiechers heb ik steken zeer tevreden van. Ik heb ook enkel achteraan steken omdat ik in der tijd nog op de weg reed. Kwa stabieliteit is een complete wel een beter optie.
Trade-off to be made.

Mijn Yoko's zijn zeker nog goed voor veel pret maar ik kijk er toch naar uit om een echte semi te gebruiken en een maatje breder. Als er iemand interesse zou hebben in de Yoko's, laat maar weten. AD08RS 225/45/17 Gekocht in mei '21, 1 uur Zolder, enkele uren Mettet en een 10-tal toeren Nurburgring.
Vroeger reed ik met de AD08R, super band zowel in droog- als nat. Persoonlijke opinie op dat moment. Toen de AD08RS besteld (R werd niet meer gemaakt) en dat viel echt niet in de smaak! Is nog juist goed voor een driftdag op Weeze :D
Momenteel rij ik op Ar1's, dat is de shit (prestatie vs kost)! Grip is echt zot, drukken opmerkelijk stabiel en gemakkelijk temperatuur in te krijgen. En slijtage valt eig nog goed mee imo.
Direzza lagen op de wagen toen ik hem kocht, 1e x op Zolder mee gereden, dat is echt next level! Maar idd de prijs is er ook naar en kwa drukken minder stabiel. Door dit laatste spreekt het mij minder aan. Ik wil rijden, niet continue binnenkomen om banden te monitoren en bij te regelen..
Een sper zal nog niet meteen voor deze winter zijn denk ik. Op een droge circuitdag met een bescheiden 200pk lijkt me dat momenteel ook nog niet het grootste gemis.
Persoonlijk zou ik dit vanboven op de lijst zetten. Open diff suckt balls
Mijn remmen hebben het goed gedaan vind ik. BBK is momenteel dus niet aan de orde, enkel nieuwe blokjes.
Remmen is angst, angst is een emotie, emotie's kan je uitschakelen :D
Het stuurhuis valt ook mee eigenlijk. Op mijn e30 heb ik dat van een z3 geplaatst en dat was een wereld van verschil. Maar dat van de e36 325i valt goed mee. Ik dacht dat een M3 een progressief stuurhuis had, dus korter aan de eindes en langer in het midden, wat het in totaal een langer stuurhuis maakt. Vandaar misschien dat het bij een m3 een groter effect geeft?
Idd, het verschil is minder merkbaar in een 325i t.o.v. een M3. Ik ergerde mij mateloos aan de stuur ratio in mijn M3 3.2, zeker op short-tracks gelijk Mettet. Maar 3.2 heeft het langste stuurhuis van de hele E36 familie. Vandaar dat ik ook voor de E46 optie ben gegaan gelijk Jeffrey hierboven aanhaalt.
En een verbreding.. liefst eerst wat meer vermogen :)
Mss een M3 met verbreding kopen haha :D
 
Top