E36 - 1992 - 325i - vanos - diamantschwartz

  • Het forum is momenteel nog onder constructie, maar je kan het al wel gebruiken. Hier en daar gaan er in de loop van de dagen/weken veranderingen doorgevoerd worden.

lorenzo

New member
Hey iedereen
Ben al even geregistreerd op het forum maar het posten van mijn project kwam er nooit van.

Eerst even mezelf voorstellen: ben Lorenzo, 23 jaar en ik wist al van m'n 5 jaar oud dat ik ooit een E36 wou. Reden? M'n vader had een witte E36 318(I/IS?) coupé, M pakket, GT spoiler, ... maar hier heb ik spijtig genoeg geen foto's van. Ik had hier heel mooie herinneringen aan en dus wist ik: ooit komt er een E36!

Eens wat gespaard te hebben, begon begin vorig jaar de zoektocht. Eerst had ik oog op een 318IS die in showroomstaat was, dit uit jeugdsentiment, maar dan eens gaan kijken naar een 6 cilinder en meer hoef ik je niet uit te leggen... Vereisten waren: Coupé, oldtimer (dus kon niet anders dan 1992), 325 en zwart of wit.
De zoektocht ging nog relatief snel, want tegen de zomer had ik eentje gevonden: BMW E36 325i Coupé in diamantschwartz uit september 1992, al met vanos.
WhatsApp Image 2022-06-30 at 4.37.29 PM.jpegWhatsApp Image 2022-06-30 at 4.37.29 PM (1).jpegWhatsApp Image 2022-06-30 at 4.37.31 PM.jpeg

Na heel wat E36's te gaan bezichtigen, kwam deze er bovenuit. De vorige eigenaar (waar ik hem van heb gekocht) heeft hem zelf geïmporteerd uit Duitsland. Deze kwam dus origineel uit München. Hij had op dat moment +- 195k km's, iets meer dan de anderen die ik was gaan bezichtigen maar ik moest niet bezorgd zijn: de Duitse eigenaar was een BMW ingenieur, kunnen ze natuurlijk altijd beweren maar dan kwam de stapel papieren met alles dat eraan was gebeurd o_O Ook was de wagen al verlaagd met Eibach verlagingsveren.
De AC Schnitzer velgen kreeg ik er niet bij, omdat de vorige eigenaar de absoluut wou houden, spijtig maar langs de andere kant goed om een andere mooie set te bemachtigen :cool:

Eens in mijn bezit, ging ik langs bij SVR Engineering. Voor mij dé persoon om een E36 binnen te steken, gewoon door de passie en eerlijkheid van Sean.
Kosten werden niet bespaard. Vond Sean dat er iets moest vervangen worden? Dan werd het vervangen. Hij zei ook eerlijk wanneer iets niet moet vervangen worden. Hij gaf ook aan, toen het kleppendeksel er af werd gehaald, dat alles er echt héél proper uitzag. Top!

Zo werd er een groot onderhoud gedaan, draagarmen voor vervangen, dakhemel opnieuw bekleed en ga zo maar door. En dan had ik zelf nog iets leuks meegenomen dat mocht gemonteerd worden: een Eisenmann Race einddemper 😁.

Kort nadien dan maar eens gaan zoeken naar leuke velgen. Eerst prefereerde ik de BBS RC302's, maar bleek dat hiervoor de wielkasten uitgerold moesten worden of dat er camber werd gedaan. Zeer spijtig maar dat wou ik niet. Toen zitten twijfelen tussen style 5 (RC090) of style 32. Toch gekozen om op zoek te gaan naar BBS RC090's, maar vond op dat moment niet direct een mooie set. Toen ik even gevraagd had in verschillende FB groepen wat de ervaringen waren met Lenso BSX als alternatief, werd het snel duidelijk dat ik geduld moest hebben tot er een mooi setje RC090's naar voren kwamen. Ik lag net niet op de brandstapel 😂
Zo gezegd, zo gedaan:
WhatsApp Image 2022-06-30 at 4.37.32 PM.jpeg

Dit is ook hoe hij er nu bij staat. Zo ook naar de E36Club meeting gegaan van 26 juni:
DSC03978 - Copy.jpg

Wat staat er nog op de planning voor de toekomst?
Eerst en vooral echt eens de tijd nemen om hem eens goed te poetsen + te polieren. De poliermachine staat klaar maar tijd tekort...
Ook heb ik wat steenslag die ik eventueel wil proberen retoucheren + mijn bestuurderszetel eens aanpakken door instapschade (stukken die niet meer grijs zijn) + zetels invetten om het leer minder droog te hebben. Voor de rest zie ik volgende mods nog wel komen in de toekomst:
  • lagere veren voor: de vering achter vind ik heel mooi staan, maar vanvoor staat hij nog veel te hoog, dus daar hoop ik in de toekomst iets aan te doen
  • style 32 velgen?: Heb al verschillende E36's gezien met style 32 velgen en iets zegt mij dat ik ook zo'n setje wil, al zou dat ten koste gaan van de RC090's dus daar even de afweging maken..
  • M3 stuur: ik vind het M3 4-spaak stuur veel mooier dan het 4-spaak stuur dat ik nu heb
  • M-pakket: staat altijd mooi bij een E36, al is dit niet iets dat ik direct ga doen want €€€ 😅

Als jullie enige suggesties hebben, shoot! Ik kan enkel maar bijleren 🙂
 
  • Love
Reactions: SVR

Psychotronik

Administrator
Staff member
Welkom hier !


Mooie basis en met die facturen ben je zoiezo zeker dat die in goede handen is geweest !


Ik had hem de 26ste gezien en goedgekeurd 😉



Ik heb zo een 4 spaaks e36 m3 stuur met stiksels te koop staan moest je intresse hebben. ( komt uit een e36 m3 ook)




M3 pakket is geen must vind ik . Het is zo ook wel knap !

Geniet van de wagen !
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Welkom op het forum, ik had uw wagen ook op de meet zien staan en heb deze dan ook ineens goed gekeurd. Hij staat er zeer mooi bij en ik vind hem prachtig staan op de RC090's, laat ons zeggen: knap zo OEM+ . Verlaging en m pakket zou een leuke extra zijn maar is idd geen must want ik vind hem perfect zo.

Van de oem bmw wielen (non M) zijn de style 32 idd de knapste wielen voor onder een e36. Hier heb je ook weer verschillende uitvoeringen van maar zoals die onder Levi z'n e36 staan vind ik het ook zeer geslaagd. Ik weet niet dat je Levi z'n wagen zondag nog hebt gezien dus ik post wel eventjes een foto van z'n wagen hier onder.
Persoonlijk zou ik de RC090 houden en uw geld in andere dingen voor de E36 steken ipv de style 32 aan te kopen... ;)

Veel succes nog met de wagen. (y)
 

Attachments

  • DSC04081.jpg
    DSC04081.jpg
    1.3 MB · Views: 10

lorenzo

New member
Welkom hier !


Mooie basis en met die facturen ben je zoiezo zeker dat die in goede handen is geweest !


Ik had hem de 26ste gezien en goedgekeurd 😉



Ik heb zo een 4 spaaks e36 m3 stuur met stiksels te koop staan moest je intresse hebben. ( komt uit een e36 m3 ook)




M3 pakket is geen must vind ik . Het is zo ook wel knap !

Geniet van de wagen !
Bedankt! & Kan zijn dat ik je dan binnenkort eens contacteer 🙂

Knappe e36 welkom
Bedankt!

Welkom op het forum, ik had uw wagen ook op de meet zien staan en heb deze dan ook ineens goed gekeurd. Hij staat er zeer mooi bij en ik vind hem prachtig staan op de RC090's, laat ons zeggen: knap zo OEM+ . Verlaging en m pakket zou een leuke extra zijn maar is idd geen must want ik vind hem perfect zo.

Van de oem bmw wielen (non M) zijn de style 32 idd de knapste wielen voor onder een e36. Hier heb je ook weer verschillende uitvoeringen van maar zoals die onder Levi z'n e36 staan vind ik het ook zeer geslaagd. Ik weet niet dat je Levi z'n wagen zondag nog hebt gezien dus ik post wel eventjes een foto van z'n wagen hier onder.
Persoonlijk zou ik de RC090 houden en uw geld in andere dingen voor de E36 steken ipv de style 32 aan te kopen... ;)

Veel succes nog met de wagen. (y)
Bedankt! Idd, dat m pakket is een leuke extra maar heb al meerdere reacties gehad dat het wel leuk is om eens een cleane E36 coupé te zien zonder m pakket...
Over de wielen: grappig dat je het vermeldt van Levi maar op de meeting heb ik met hem nog gesproken. Het is eigenlijk ook door zijn E36 te zien dat de goesting om style 32's te kopen ook groter is geworden. (Mijn coupé stond ook over de zijne op de meeting dus je ziet hem op je foto net nog piepen 😁)
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Prachtig die shine. 😍
Als een zwarte mooi gepoetst is dan komt die pas echt tot z'n recht. (y)
(tot er een uur later weer stof op ligt 😂)
 

lorenzo

New member
Prachtig die shine. 😍
Als een zwarte mooi gepoetst is dan komt die pas echt tot z'n recht. (y)
(tot er een uur later weer stof op ligt 😂)
Ja klopt! En inderdaad, hij stond een uurtje na het wassen onder een boom en er begon al stof op te liggen 😂
 
Top