• Het forum is momenteel nog onder constructie, maar je kan het al wel gebruiken. Hier en daar gaan er in de loop van de dagen/weken veranderingen doorgevoerd worden.

Coach

Active member
Inmiddels ben ik van de schrik bekomen dat Steven ook Psychotronik is en heb wat BMW spul bij hem opgehaald voor de cabrio en de X5.
De cabrio is nu meegenomen door een student HBO autotechniek, die in zijn vrije tijd ook het nodige sleutel en knutselwerk doet. Deurpanelen, instaplijsten, mistlampen, temperatuursensor, spatbord, etc worden gerepareerd, gemonteerd, gespoten c.q. aangesloten.
E36 318i
Kortom: over een paar weken staat er een zo goed als nieuwe E36 cabrio voor de deur! En dat allemaal met nette, gebruikte spullen, vriendelijke prijsjes en mensen die elkaar graag helpen bij hun hobby. Geweldig.
 
Last edited:

Psychotronik

Administrator
Staff member
Fijn je te ontmoeten .

Ik hoef ook nooit de hoofdprijs. Liever mensen helpen dan de laatste munt eruit proberen te halen . 😉
 

Coach

Active member
Veel werk is er niet meer aan de cabrio, behalve vervangen van het linker voorspatbord.
Dat schreef ik, kortgeleden nog heel optimistisch. Maar onderhuids is er nog werk genoeg te doen...

Nou, de monteur stuurde iets van 50 foto's van allerlei zaken die aandacht verdienen. De cabrio ging er naar toe om deurpanelen, mistlampen, etc te fixen, maar de werkzaamheden worden iets uitgebreider. Een aantal rubbers van het onderstel bleken al ver weg te zijn, de modderkuip links zat 'houtje-touwtje' aan elkaar, kleppendekselpakking en oliefilterhuis pakking hadden ook hun beste tijd gehad en zo waren er nog veel meer grote en kleine dingen die gedaan moeten worden. Inmiddels heb ik wel een goede bumper in de juiste kleur en de bijbehorende airducts (thanks, Psychotronic aka Steven) gevonden, dus die kunnen nu ook gemonteerd worden. De bumper lag zo'n 200 km verderop, maar gelukkig moet de verkoper dit weekend ergens in de buurt van Woudrichem zijn, dus hij wordt netjes thuis bezorgd.
Ik ben heel benieuwd naar het werk van deze jonge monteur. Hij is een student HBO autotechniek, die een zwak heeft voor oudere auto's (BMW's), omdat daar nog het echte sleutelwerk bij komt kijken. Uit mijn eerste gesprekken bleek het wel een beetje een dwangmatige perfectionist te zijn en ik moet 'm (ivm kosten) een beetje afremmen, anders haalt ie heel de auto uit elkaar. Aangezien ik nog wat andere 'projectjes' heb, moeten we de pijn een beetje verdelen. Maar als de kwaliteit en prijs in verhouding zijn, dan heb ik weer een adresje waar de auto's naar toe kunnen.
 
Last edited:

Avus 3.0

Active member
Staff member
Aan een auto van 28j is idd altijd wel iets te vinden dat kan vervangen worden.
Wel goed dat de meckanieker al de zaken opgemerkt heeft en dan kan je de dringende dingen (voor de veiligheid en goed functioneren van de wagen) nu al aanpakken en de niet dringende zaken kan je rustig in de toekomst een oplossing voor zoeken.
 

Coach

Active member
Een voorbumper in de goede kleur gevonden
Voorbumper
Weliswaar 'lichte' lakschade, maar hij is heel. Geen scheuren of iets dergelijks

Voorbumper
Dus met fijn schuurpapier en de knikkerbus 'Boston Grün' aan de slag en het is al een stuk toonbaarder. De witte plekjes die je ziet zijn eigenlijk niet wit, maar dat zijn putjes van de steenslag. Als ik met 180 km/u voorbij kom scheuren, zie je er niks van.
 

Jill_e36

Member
Een voorbumper in de goede kleur gevonden
Voorbumper
Weliswaar 'lichte' lakschade, maar hij is heel. Geen scheuren of iets dergelijks

Voorbumper
Dus met fijn schuurpapier en de knikkerbus 'Boston Grün' aan de slag en het is al een stuk toonbaarder. De witte plekjes die je ziet zijn eigenlijk niet wit, maar dat zijn putjes van de steenslag. Als ik met 180 km/u voorbij kom scheuren, zie je er niks van.
Uw laatste zinneke... Ik kom niet meer bij :D
 

Coach

Active member
Goed nieuws! De airducts zijn ook binnen:
Bezorgd!
Helemaal vanuit België en dat gaat gewoon goed.
Samen met de bumper gaan ze naar de monteur, zodat alles in één keer netjes gemonteerd kan worden. Weer een stap(je) verder.
 

Coach

Active member
Zonder bumper
Interieur
Interieur
Het lijkt misschien niet zo, maar volgens de monteur komt het allemaal goed. De nieuwe bumper en airducts (die er achteraf gewoon op bleken te zitten, wat mij dus helemaal ontgaan is) heb ik afgeleverd. Het deurrubber is gemaakt. Dat stak er steeds bovenuit aan de achterkant, maar dat bleek niet aan het rubber te liggen, maar het (deur)paneel. Dat zat blijkbaar scheef, waardoor het raamrubber er niet tussen kon. Linksvoor zit nu een nieuwe modderkuip en er zijn weer twee klusjes bijgekomen: bak- en differentieel olie vervangen. Onder het motto: "Als we dan toch bezig zijn....". Ben heel benieuwd hoe de auto er straks uitziet en vooral ook hoe hij zal rijden. Nu twijfel ik ook aan de eventuele swap naar M42 nu de motor zo grondig aangepakt wordt. Misschien toch maar in de E30 ipv de cabrio....
 

Coach

Active member
E36 316i Touring
E36 316i Touring
Bij de Touring, die ik ook nog heb, ook maar even wat kleine dingetjes gefixt, zoals de verlichting van de OBC. Theoretisch is hij per 1 mei verkocht (vandaar dat ik nog geen apart topic heb aangemaakt), maar stiekem hoop ik eigenlijk dat dat niet doorgaat. Dan ga ik er zelf weer mee aan de gang, want het is echt een mooie, fijne auto die goed in de opties zit. Tegen die tijd verzin ik wel een hele goede reden om deze auto aan de collectie toe te voegen....:unsure:
 

Psychotronik

Administrator
Staff member
Zonder bumper
Interieur
Interieur
Het lijkt misschien niet zo, maar volgens de monteur komt het allemaal goed. De nieuwe bumper en airducts (die er achteraf gewoon op bleken te zitten, wat mij dus helemaal ontgaan is) heb ik afgeleverd. Het deurrubber is gemaakt. Dat stak er steeds bovenuit aan de achterkant, maar dat bleek niet aan het rubber te liggen, maar het (deur)paneel. Dat zat blijkbaar scheef, waardoor het raamrubber er niet tussen kon. Linksvoor zit nu een nieuwe modderkuip en er zijn weer twee klusjes bijgekomen: bak- en differentieel olie vervangen. Onder het motto: "Als we dan toch bezig zijn....". Ben heel benieuwd hoe de auto er straks uitziet en vooral ook hoe hij zal rijden. Nu twijfel ik ook aan de eventuele swap naar M42 nu de motor zo grondig aangepakt wordt. Misschien toch maar in de E30 ipv de cabrio....
Dat is balen dat je de airducts nog had !
 

Coach

Active member
Tja, eigen schuld. Ik heb gewoon niet goed gekeken en aangenomen dat ze er niet op zaten. Nu zet ik er maar gelijk vier op voor de extra koeling....:)
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Top, nog eventjes doorbijten en je kan weer gaan genieten van het zonnetje. 👌
Hopelijk voel je het verschil van de gedane werken want dan weet je ineens waarvoor de investering was...
 

Coach

Active member
Ja en een hele hoop schoon maak werk. Het interieur is klaar, pakkingen zijn gemonteerd. Ik heb gisteren de motor geflushed omdat hij vol zat met drap van olie die door te lang door rijden van eerdere eigenaren is blijven zitten in de motor. Deze namiddag ga ik de motor nieuwe olie geven en de onderkant van de motor plus Versnellingsbak schoon maken zover ik kan (olie en vuil vrij maken). Verder kwam ik de 3 lopp rollen die de multi riemen begeleiden tegen die allemaal geluid deden maken, dus slechte Lagers hebben. Ook lekt jou stuurvloeistof reservoir hevig. Wil je dat ik die mee vervang of alleen het reservoir voor deze keer en de rollen de volgende ronde? Na dit alles ga ik hem vanmiddag mee nemen voor een rondje door de biesbos voor een controle rit.
Ik heb het whatsapp bericht maar in zijn geheel gekopieerd, want het was te lang om over te typen. De monteur is flink bezig geweest en eigenlijk wil hij nog verder gaan, maar nu kan het wel even. De rest doen we in het najaar wel weer, dan is de hele auto weer in top conditie.
Ondanks dit alles kan ik je melden dan ik alleen nog maar je dashboard kastje en instap stripjes hoef te monteren en dan is jouw interieur klaar zover als jouw gegeven lijstje ging. De banden zijn gemonteerd, schoongemaakt, gebalanceerd en gemonteerd (heb ook al de oppervlakte roest van de schijven en wielen verwijderd). Dus alleen de kleine dingen aan het interieur en jouw motor even een mooie upgrade geven kwa onderhoud en zorgen dat er nergens meer een lekkage te vinden is😌. Je bumper en wielkasten zijn gemonteerd en deze keer zitten ze goed vast, want ik weet zeker dat je ze anders was verloren. Bij deze de update voor zover!
En dit ging er nog aan vooraf.
Paar plaatjes dan nog om het af te maken.
Motor aanpakken
Motor aanpakken
Motor aanpakken
Motor aanpakken
 

Coach

Active member
Ik ben heel blij met deze jonge, ambitieuze monteur. Je brengt je auto er ook vol vertrouwen naar toe en hij denkt met je mee. Niet om z’n zakken te vullen, maar omdat hij het goed wil doen. Begrijpelijk, maar ook mijn budget kent z’n grenzen en ik heb meerdere projecten. En het duurt allemaal wat langer, want zijn studie gaat uiteraard voor. Aan de andere kant: goed werk heeft tijd nodig, nietwaar. Een vriend van mij heeft een E30 Baur en die is ook gecharmeerd van het werk van deze jongeman. Dus na deze komt de E34 van mijn zus aan de beurt en daarna zijn Baur. Voorlopig kan ik ‘m nog wel aan het werk houden, vermoed ik zo.
 

Psychotronik

Administrator
Staff member
Goed bezig daar! Altijd leuk dat er gepassioneerde mensen zijn iets willen leren en bereiken in het leven !


De ene denkt aan heel de dag playstationnnen en een andere aan zijn toekomst en passie! Ik heb bewondering voor de laatste versie . 😎
 

Coach

Active member
De ene denkt aan heel de dag playstationnnen en een andere aan zijn toekomst en passie! Ik heb bewondering voor de laatste versie . 😎
Ja, dat vind ik nou ook. Bij veel jongeren (nu ben ik natuurlijk wel echt een oudje) mis ik de passie voor 'iets'. Auto's, een bepaalde sport, Pokemon: wat het ook is. Veel te veel gehang achter game-consoles, weinig echte interesses.
 

Coach

Active member
Met hardtop
Nou, hij is terug en eerste actie: de hardtop er op. Het is hier ijskoud en ik voel niet echt de drang om eens lekker open rond te rijden. Het weer voorspelt weinig goeds voor deze zomer. Wordt weer een ijskoude zomer, volgens mij, vanwege de noordelijke wind die maar blijft waaien en koude lucht aanvoert. Maar goed.
Het eerste rondje gereden en dat loopt lekker, stil en strak! Precies zoals beloofd. Volgens de monteur is de visco-koppeling ook aan vervanging toe, want die kun je zo met je hand tegenhouden. Dat dan ook maar laten doen. Behalve de nieuwe bumper is er uiterlijk niks te zien aan het vele werk wat er in zit, maar wetende dat het onder de motorkap allemaal goed zit en de wielen mij straks niet voorbij komen, is al een hele geruststelling. Dat instaplijsten, rubbers, handschoenenkastje, lijstwerk en meer van dat soort details weer op hun plek zitten is natuurlijk 'normaal'. Zoals het eerst aan elkaar vast hing, met kit, parkers en tie-wraps valt wel gelijk op. Ook een schoon en fris motorblok valt niet op, uiteraard, vooral omdat er met name aan de binnenkant het een en ander gefixt is.
Oh, en zelf ook nog even een fikse reparatie uitgevoerd: de verlichting links en de binnenverlichting werkten niet meer. Proefondervindelijk er achter gekomen dat zekering 31 of 33 er uit bleek te liggen. Dus die vervangen en nu werkt alles weer.
 
Last edited:
Top