• Het forum is momenteel nog onder constructie, maar je kan het al wel gebruiken. Hier en daar gaan er in de loop van de dagen/weken veranderingen doorgevoerd worden.

Jitse

New member
Eventjes mijn "dagelijks" vervoermiddel voorstellen.
Wordt meer op vrije momenten gebruikt, laatste jaren wordt er zeer weinig meer gereden en is hij wat op de achtergrond beland.
Ergens begin 2012 kocht ik hem aan, wilde eigenlijk een M3 aankopen, maar toen kwam deze op het pad, origineel M-pack, sedan, niet veel geziene kleur en volledig origineel met leuke opties. (origineel duits voertuig). En natuurlijk de prijs was toen vele stukken lager dan een M3 toen, aangekocht voor ik denk +/-2000€, de M3 die ik toen op het oog had koste 5x zoveel (tjah, toen :p).
$(KGrHqR,!jQE4ozqp,TLBOTRYyl8nw___27.JPG$(KGrHqEOKpwE4kVYPpIJBOTRZD2bww___27.JPG$(KGrHqR,!ioE4r8i7Ub!BOTRZiMmhw___27.JPG
Enkele maanden na de aankoop tripje naar Hardemann gedaan voor een sper op maat, 3.25 ver 40% verhouding, totaal andere wagen.
Kort daarna bij Guy langsgegaan om de ophanging een upgrade te geven, KW var1 gemonteerd en enkele versleten rubbers laten vervangen, strakke machine!
Motorisch werd de vanos gereviseerd, bobijnen vernieuwd, en nog andere kleinigheden.
Respray van de wagen in originele kleur
6.jpg
4.jpg
3.jpg

Motorisch werd er een M50 inlaat gemonteerd, andere gasklep, complete uitlaatlijn van S50 (supersprint middenstuk) en gechipt bij PPE.
De veel te lezen 240pk werd gehaald.

Ondertussen had ik ook een 328i break overgekocht van een kennis om wat te leren driften.
Dat avontuurtje is geëindig toen een Duitser me de pas afsneed, game over, motor warm gelopen en de zin was over.
IMG_1795.JPG

Na een jaartje toch efkes het zot in de kop gekregen en de complete ophanging laten vervangen bij BHT + compleet M3 "onderstel"
Rijdt hij goed, ja hij rijdt super, zou ik het opnieuw doen? Neen, beter een echte M3 gekocht
Sper werd ook nog een veranderd naar een 3.45 met 40% 1.5, zit er verschil in? Beetje maar voor mijn doeleinden was het niet nodig
$_86 (7).jpg$_86 (8).jpg
IMG_5700.JPG
IMG_5699.JPG

Mijn enigste schrik was de jaarlijkse keuring, geen zin om alles jaarlijks te moeten veranderen.
Resulaat, eerste maal afkeur --> blauwe bars vielen net teveel op.
Zwart laten poederlakken en alles was OK
Ondertussen zijn de stalen remleidingen verwijdert, 2j geleden voor afgekeurd, en niet meer teruggeplaatst.

Tot enige tijd geleden reed ik rond op style 39 velgen, eigenlijk had ik die velgen moeten houden maarja.
De spacer vooraan ivm de schroefkit zat tussen me oren en ging een setje APEX ARC-8 velgen kopen.
Maar door de verminderde interesse is dit nog niet gebeurd

13.jpg

Wagen heeft tijdje te koop gestaan, had voor ogen een E36 M3 sedan aan te schaffen als project.
Heb eigenlijk alles liggen van een ongeval, enkel de kas niet. En deze motorisch ombouwen zie ik niet zitten.

Vorig jaar kocht me neef een E46M3 SMG2, die heeft hier enkele maanden gelogeergd en natuurlijk was dat niet zo'n goed idee.
Kwa beleving is dat toch iets van totaal ander caliber! Kan een e36M3 dit evenaren? Geen idee nog nooit met een gereden.
Op circuit heb ik wel al eens gestreden tegen een E36M3 coupé, buiten dat deze wat vlotter wegrijdt na het bochtenwerk kan ik dat toch mooi bijhouden
Voorlopig blijft deze dus eventjes, want neemt niet weg dat dit ook een zeer leuk machien is
Heeft ondertussen wat roest op één wielkas achter die zal worden aangepakt, terugschakelen naar 2de versnelling lukt soms niet dus dat wordt ook eens bekeken.
 
Last edited by a moderator:

Avus 3.0

Active member
Staff member
Welkom Jitse, ik ken natuurlijk uw wagen reeds van op bimmerboard. (y)

Boston groen staat hem echt wel lekker, zeker op die foto met de style 39 wielen. Die smalle spacer die nodig was om om de style 39 te plaatsen icm de kw is toch niet zo erg? Ik rij ook zo rond met m'n style 24 velgen en dat geeft toch geen problemen...

Ik las dat je wagen een volledige respray gehad heeft maar nu heb je terug roest op een wielkast. Is dat niet vrij snel dat dat terugkomt? Was dat dan niet goed aangepakt bij de respray of heb je er iets mee voor gehad?
 

Psychotronik

Administrator
Staff member
Welkom op het forum jitse!


Mooie wagen en zeker de upgrades ! Kosten nog moeite bespaard zie ik.


Ik heb zelf met een e46 m3 cabrio gereden en ik moet zeggen geef mij de e36 m3 maar . Dat rijdt in mijn ogen beter .

Een 328i kan je helaas niet vergelijken met de e36 m3 . Als je daar mee rijdt dan voel je toch wel dat er veel meer paarden inzitten. Eigenlijk zou je eerst een met ene moeten mijrijden of zelf rijden om dat effect te voelen.
 

M Roels

Member
Aha! Het is van u dat ik die 328i remmerij gekocht heb tijdje geleden 😝
Zitten goed op die van mij hoor 😬

Dikke sedan trouwens! Hoe werkt die telefoon trouwens? Heb ik nog niet gezien op die manier. Ferme upgrades! Wist niet dat er zoveel met gedaan was :O moet wel leuk rijden.
 

Rob Carter

New member
Zeer leuk om te lezen, fantastische wagen. Verzorg hem maar goed.

Om op uw gedachten in te spelen, ikzelf heb beiden. Een E46 M3 coupe manueel, en een 328i sedan (track & Road). Ik durf zonder schaamte zeggen, dat ik toch net iets meer plezier heb in de 328.

Waarom zou je nu kunnen zeggen? Simpel, ik durf de 328i meer "rijden", testen de limieten opzoeken. Véél meer plezier dan de E46 M3, waar ik toch veel rustiger mee ben. Ik vind ook dat de E36 meer een rugzakje is op het circuit en op buitenbanen. Meer connectie met de E36 dan welke auto ik eigenlijk ooit heb gehad. En ik durf zeggen dat ik toch al wel wat toffe dingen heb gereden.
 

Jitse

New member
Merci.
@Avus 3.0 , het is al 6j geleden van de respray, ik vrees dat het is door het circuitrijden en te brede wielen waardoor ze aanliepen achteraan.
Ze zijn gerold maar of dat toen goed gedaan is...
@Psychotron , ik zal eens een ritje aanvragen bij garagist, hij recent een aangekocht. De E46M3 SMG vond ik ondanks de automaatbak wel lekker rijden.
De power op hogere toeren maakten het plaatje toch wel af. Dit is iets wat ik nu mis
@M Roels , dat kan heb dat idd allemaal verkocht. Telefoon geen idee van, is eruit.
@Rob Carter , Ik zeg niet dat ie niet leuk rijdt, verre van. Maar na 10j begint de zin in iets anders toch wel te komen.
De e36 is net als een jas die je aantrekt, je weet wat ie kan en hoe ver je kan gaan. Maar alles went en die moderne wagens zijn ook niet meer traag te noemen.
e46m3 spookte gewoon door mijn hoofd, denk dat dit een klassieker zal blijven of worden.
Had intussen wel nog wat andere "knutselspeelgoed" gehad, maar waren meer sleutelauto's waar dan ook het meeste plezier in het sleutelen zat.

Komt er morgen iemand met interesse en een mooie prijs mag ie gaan, anders hou ik hem. Uitschrijven zou zonde zijn
 

Jitse

New member
Deze zal waarschijnlijk te koop komen of in een hoekje in de loods zijn dagen slijten.
Vooral rugklachten maken de instap moeilijker en de harde afstelling doet er ook geen goed aan.
Had al eens te koop gestaan op 2dehands, maar ik denk dat de prijs wat te positief was of dit niet het goede kanaal was :LOL:
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Spijtig om te horen dat deze eventueel zal weggaan.
Natuurlijk als je er geen plezier meer aan hebt vanwege uw rugklachten dan is het wel te begrijpen.
 

Jitse

New member
T'is nu niet dat hij persé wegmoet. Geniet nog van de ritjes hoor :D
Volgende zaken zijn al lang aanslepende problemen, mss is hier iemand die de oorzaak weet (of een goede persoon kent die dit kan verhelpen)

- CV, werkt niet naar behoren, achterdeur bestuurderskant sluit niet, deur passagierskant dan weer niet, zender doet het nu ook niet meer (kan wss aan batterij liggen)
- Binnenverlichting schiet ineens aan, geen vast ritme in te krijgen, hobbel, geen hobbel al alles meegemaakt (ligt dus af, enkel ambetant savonds instappen)
- Elektrische ruiten gaan soms goed open en dicht, soms in schokken (korte pulsen geven op knopje, opent dan telkens een cm ofzo) Dit 98% nadat de binnenverlichting is aangeschoten ten onpas
- Soms aan het rijden en hoor ik tut tut tut door de boxen, waarschuwing? Wat hoe?
- Heel zelfden heeft de toerenteller geen zin of keuren (blijven haperen, van 2 naar 4 dansen)
- Nu is het nieuwtje dat de radio slechts na enige tijd muziek weergeeft, gaat wel aan maar geen geluid, meestal pas na 1-2minuten.
Ineens van de een op de andere dag, soms geluid na 10sec, display enz werk wel. Curieus
Dit was elektrisch, waarschijnlijk iets stoms of module defect. Guy declercq heeft er al eens naar gekeken, dacht aan de kabelboom koffer (zat slecht contact in) vernieuwd, geen oplossing. Ik dacht dat de deurvangers ook eens vernieuwd geweest zijn al weet ik dit niet 100% en ook niet of dat een probleem zou kunnen geven.

Mechaniek :
- Boite nazien, afkomen naar 2de is het tandjes kuisen, tenzij ik efkes wacht, maar in het heetst van de strijd aan een binnenbaantje is dit niet leuk.
- Schokt soms enorm bij schakelen, tis te zeggen, verleggen van bv 2 naar 3 is precies efkes den dieperik is en dan pas power. Vanos?
- Zou graag eens de motor laten nakijken, heeft steeds mooi onderhoud en filter enz, maar ik kan er niet inkijken. Is er iets preventiefs nodig

Vorig jaar was stuurslot kapot, draaide door. Na veel sukkelen is dit gelukt te vervangen (stuurhuis deels gedemonteerd) resultaat, kzit nu met speling op het stuur.
Precies of ik heb ergen een rondel vergeten tussen steken, als je je handen uiterst links en uiterst rechts op het stuur legt beweegt dit en voel je speling. De moer zit goed vast en ben me stuur nog niet kwijtgespeeld :sneaky:

Ga hem nu rondomrond proberen een cm'tje hoger te zetten, de bilsteins wat zachter en mss is dat terug een gans andere wagen.
Alsook die vervelende piepende remblokken eruit, t'is echt vervelend continu dat piepen bah!

Alsook een origineel setje M-wielen zoeken
Wil nu eens voor de style 22 gaan, maar die heeft geen breedset dacht ik?
Style 39 vind ik super, maar heb ze verkocht gewoon omdat deze voor de FL waren en ik een PFl heb

Dus kortom als iemand een goeie E36 garagist kent ;);) voor, na of tijdens de uren :D
 
Heey jitse..

Ivm de boit.. je sincro mech van 2de vittes is naar de kloten e moet helaas open voor revisie...

Elektronica zal wss iets half geconnecteerd zijn of een klein kabelbreuk..

Ja raam rubbers is insmeren met rubber long life olie en de raamen gaan mooi open en dicht.

Ivm pk verlies bij het trugschakelen kan het de de lucht temp. Sensor zijn in de intake en /of de koeltemp. Sensor in de blok onder de intake vanachter. Die regelen mee de inspuiting en bij trug schakelen verzuipt die zo precies..

Ik wil er altijd wel is.naar kijken hoor
Spring is.binnen in het weekend.
Grtz
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Leuk lijstje met kwaaltjes dat je hebt samengesteld. Sommige zullen snel op te lossen zijn en andere dan weer een pain in the ass.

Ik vermoed wel dat je uw wagen iets minder agressief afstelt dat hij wat meer vergevingsgezind gaat rijden en hopelijk heb je er dan wat minder last van.

Spijtig dat hij voorlopig nog wat kostelijk (taksen) is om als 2e wagen te houden want dat zou precies wel ideaal zijn voor uw situatie...
 

Jitse

New member
@GomesWeldingService vanwaar ben je ergens?
De ramen gaan goed open en dicht hoor, enkel ergens een elektronische error nadat de binnenverlichting aanschiet (vermoed ik) dat ze ineens in schokjes gaan.
En ik vermoed dat de CV er ook voor iets tussen zit. Is al sinds aankoop zo, en soms is het ergerlijk, maar meer niet dan wel :D

@Avus 3.0 de taks valt "al bij al" nog mee, ben ervanaf met 800€ jaarlijks. Nuja als ik kijk, de laatste 3 jaar elk jaar 6-800km is dat wel duur eigenlijk.
 

Jitse

New member
Binnenkort keuringstijd met deze.
Eventjes gekeken op de papieren en heb toch de volle 300km gereden ermeer sinds vorige keuring.

Het voornemen genomen om hem wat meer te gaan gebruiken als dagelijks vervoermiddel, lukt dat niet dan gaat hij in de verkoop.
- Terug omhoog schroeven en afstelling zachter zetten
- Groot onderhoud laten uitvoeren, is nu al 2j of 2000km geleden :D
- Style 22 velgen of een ander originele velg
- Roest aan de wielkas laten aanpakken, en nooit meer met de brede velgen rijden :rolleyes:
- De kabelboom eens nalopen en controleren op breuken
2.jpg
Stof eens afwassen
1.jpg
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Dat is zuinig gereden, ideaal met deze benzine prijzen. 😜
Hopelijk vind je uw plezier terug in de wagen als hij wat zachter staat afgesteld.

Succes op de keuring 🤞
 

Jitse

New member
Zo puntje 1 is al af te vinken.
Keuring is goed verlopen, opmerking over remleidingen terwijl dit nieuwe zijn van 2j geleden :rolleyes:
Het werkpaard zweet blijkbaar ook 😰

Meteen afspraak vastgelegd bij carrossier om de wielkassen achter aan te pakken, maandag mag ie binnen.
Had style 22 velgen gevonden maar even uit het oog verloren hopelijk heeft de verkoper ze nog liggen.

Binnenkort eens binnensteken bij garage in de buurt, gewent van naar Guy te gaan, maar is enorm lange wachttijd en eigenlijk geen tijd/zin om de verplaatsing te maken.

Keuringsmodus
Moet ook nog effe oranje spatbordpinkers zien te scoren.
IMG_2757.JPEGIMG_2756.JPEG
 

Psychotronik

Administrator
Staff member
Oranje spatbordpinkers ( die dikke) die heb ik wel ergens .


Bedoel je garage de clerck? Hij kent zijn vak natuurlijk wel . Bij mij is het al jaaaaren geleden dat ik er nog geweest ben want voor mij is het ook snel een uur rijden en je moet telkens iemand lastig vallen die wilt mee rijden.


Dat houd mij dan tegen als je er bijvoorbeeld niet op kan wachten of het moest in de buurt zijn...
 
Top