The time has come..
Al sinds jaar en dag (eigenlijk sinds FB bestaat) niet meer actief op fora, maar bij deze dan toch een uitzondering.
Dit betreft mijn persoonlijk project, met oneindige evoluties het is dan ook onmogelijk om de volledige historie en process hier te posten, dan ben ik volgende week nog bezig.
Reeds 10 jaar actief in de autosport met E36's, inclusief een korte break om mijn eigen zaak te kunnen starten.
Toenmalige werknemer en goede vriend had nog een 316i staan waar hij niets mee deed, en vroeg of ik die wou hebben.
Het kriebelde alweer eventjes dus dan maar ja gezegd en opnieuw de sport ingestapt, het moest een simpele trackday auto worden, spaghetti spruitstuk en licht vliegwiel om te beginnen en dan zal het allemaal wel goed komen.
M50B25 non vanos die ik erin had gelegd bleek een gescheurde kop te hebben, dus toen begon de ellende.
Met mijn contacten en kennis kan je het niet origineel laten, als hij dan toch open is....
Dan maar een 3l stroker gebouwd, flink verhoogde compressie, 270pk op de wielen. Tof.
Maar als je dan meer vermogen hebt, heb je ook andere ophanging nodig, schroefkooitje, remmetjes, etc.
Een andere vriend van mij had destijds een carwrap bedrijf en aangezien BMW nooit succes heeft gehad met de E36 in Jagermeister livery besloten dat ik daar maar eens wat aan moest doen.
Jagermeister livery erop, een seizoen of 2 zo gereden, Time Attack kampioen, Superlap kampioenschap achter de naam maar dat rondjes rijden tegen de klok ondertussen wel beu.
Ik wou harder, maar budget om een sequentiële bak te monteren was er niet. De interesse naar alternatieve bakken werd groter en groter en toen had ik 's werelds eerste E36 met een DCT swap
Maar de bak schakelde niet snel genoeg naar mijn wens en veroorzaakte soms een storing, niet handig tijdens het racen.
Het plan ontstond om de BMW Motorsport M50 na te bouwen, 10k rpm en 300+ pk. Ik was reeds begonnen met het verzamelen van de onderdelen hiervoor tot ik de prijs / pk berekening nogmaals ging maken en mijn teamchef zei: knoop er een turbo op.
Ik ben altijd als de dood geweest voor lag, maar na veel onderzoek een mooie set bij elkaar geraapt en gekozen voor 'goedkope PK's'
Widebody ertegen, alles polyester. Handbak terug, turbo op de 3l stroker motor, weer andere remmen en ophanging.
Zo hebben we seizoen 2019 gereden.
In 2020 pauze genomen omwille van de bekende situatie, en besloten om de binnenkant aan te pakken
Nieuwe FIA kooi, alles gespoten, weer andere remmen en ophanging, ABS er in, twee nieuwe motoren gebouwd terug 2.5l turbo.
Sequentiele bak ertegen, nieuw differentieel, the works.
2021 een seizoen met wat pech maar toch mooie resultaten met winst in de DNRT en de Belcar Sprintcup
Huidige speclist:
M50B25NV turbo
Wilwood 6 pots voor
4 pots achter
Custom AST5200
Alles FIA
MK60 Motorsport ABS
ECUMaster PDM & ECU met alle toeters en bellen
Samsonas sequentiele bak
Ik zal proberen af en toe het topic te updaten, echter wordt er steeds zoveel aan de auto veranderd, dat echt up to date een no-go is helaas.
Ondertussen dan naast mijn eerste bedrijf (inbouw van tracking systemen) ook verder gegaan in de autosport met voornamelijk E36's als klanten (track based).
Daar is een demo auto voor nodig.
Dit betreft een standaard 328i met AST ophanging, M3 remmerij, custom diff, schroefkooi, shortshifter.
Straat legaal (NL kenteken), leuk voor trackdays maar in de praktijk staat hij 360 dagen per jaar in de werkplaats in Bree
Een impressie van het geen we in de werkplaats doen
Al sinds jaar en dag (eigenlijk sinds FB bestaat) niet meer actief op fora, maar bij deze dan toch een uitzondering.
Dit betreft mijn persoonlijk project, met oneindige evoluties het is dan ook onmogelijk om de volledige historie en process hier te posten, dan ben ik volgende week nog bezig.
Reeds 10 jaar actief in de autosport met E36's, inclusief een korte break om mijn eigen zaak te kunnen starten.
Toenmalige werknemer en goede vriend had nog een 316i staan waar hij niets mee deed, en vroeg of ik die wou hebben.
Het kriebelde alweer eventjes dus dan maar ja gezegd en opnieuw de sport ingestapt, het moest een simpele trackday auto worden, spaghetti spruitstuk en licht vliegwiel om te beginnen en dan zal het allemaal wel goed komen.
M50B25 non vanos die ik erin had gelegd bleek een gescheurde kop te hebben, dus toen begon de ellende.
Met mijn contacten en kennis kan je het niet origineel laten, als hij dan toch open is....
Dan maar een 3l stroker gebouwd, flink verhoogde compressie, 270pk op de wielen. Tof.
Maar als je dan meer vermogen hebt, heb je ook andere ophanging nodig, schroefkooitje, remmetjes, etc.
Een andere vriend van mij had destijds een carwrap bedrijf en aangezien BMW nooit succes heeft gehad met de E36 in Jagermeister livery besloten dat ik daar maar eens wat aan moest doen.
Jagermeister livery erop, een seizoen of 2 zo gereden, Time Attack kampioen, Superlap kampioenschap achter de naam maar dat rondjes rijden tegen de klok ondertussen wel beu.
Ik wou harder, maar budget om een sequentiële bak te monteren was er niet. De interesse naar alternatieve bakken werd groter en groter en toen had ik 's werelds eerste E36 met een DCT swap
Het plan ontstond om de BMW Motorsport M50 na te bouwen, 10k rpm en 300+ pk. Ik was reeds begonnen met het verzamelen van de onderdelen hiervoor tot ik de prijs / pk berekening nogmaals ging maken en mijn teamchef zei: knoop er een turbo op.
Ik ben altijd als de dood geweest voor lag, maar na veel onderzoek een mooie set bij elkaar geraapt en gekozen voor 'goedkope PK's'
Widebody ertegen, alles polyester. Handbak terug, turbo op de 3l stroker motor, weer andere remmen en ophanging.
Zo hebben we seizoen 2019 gereden.
In 2020 pauze genomen omwille van de bekende situatie, en besloten om de binnenkant aan te pakken
Nieuwe FIA kooi, alles gespoten, weer andere remmen en ophanging, ABS er in, twee nieuwe motoren gebouwd terug 2.5l turbo.
Sequentiele bak ertegen, nieuw differentieel, the works.
2021 een seizoen met wat pech maar toch mooie resultaten met winst in de DNRT en de Belcar Sprintcup
Huidige speclist:
M50B25NV turbo
Wilwood 6 pots voor
4 pots achter
Custom AST5200
Alles FIA
MK60 Motorsport ABS
ECUMaster PDM & ECU met alle toeters en bellen
Samsonas sequentiele bak
Ik zal proberen af en toe het topic te updaten, echter wordt er steeds zoveel aan de auto veranderd, dat echt up to date een no-go is helaas.
Ondertussen dan naast mijn eerste bedrijf (inbouw van tracking systemen) ook verder gegaan in de autosport met voornamelijk E36's als klanten (track based).
Daar is een demo auto voor nodig.
Dit betreft een standaard 328i met AST ophanging, M3 remmerij, custom diff, schroefkooi, shortshifter.
Straat legaal (NL kenteken), leuk voor trackdays maar in de praktijk staat hij 360 dagen per jaar in de werkplaats in Bree
Een impressie van het geen we in de werkplaats doen