• Het forum is momenteel nog onder constructie, maar je kan het al wel gebruiken. Hier en daar gaan er in de loop van de dagen/weken veranderingen doorgevoerd worden.

Xzelicon

New member
The time has come..
Al sinds jaar en dag (eigenlijk sinds FB bestaat) niet meer actief op fora, maar bij deze dan toch een uitzondering.
Dit betreft mijn persoonlijk project, met oneindige evoluties het is dan ook onmogelijk om de volledige historie en process hier te posten, dan ben ik volgende week nog bezig.

Reeds 10 jaar actief in de autosport met E36's, inclusief een korte break om mijn eigen zaak te kunnen starten.
Toenmalige werknemer en goede vriend had nog een 316i staan waar hij niets mee deed, en vroeg of ik die wou hebben.
IMG-20170613-WA0037.jpeg

Het kriebelde alweer eventjes dus dan maar ja gezegd en opnieuw de sport ingestapt, het moest een simpele trackday auto worden, spaghetti spruitstuk en licht vliegwiel om te beginnen en dan zal het allemaal wel goed komen.

M50B25 non vanos die ik erin had gelegd bleek een gescheurde kop te hebben, dus toen begon de ellende.
Met mijn contacten en kennis kan je het niet origineel laten, als hij dan toch open is....
301 (Large).jpg

Dan maar een 3l stroker gebouwd, flink verhoogde compressie, 270pk op de wielen. Tof.
Maar als je dan meer vermogen hebt, heb je ook andere ophanging nodig, schroefkooitje, remmetjes, etc.

Een andere vriend van mij had destijds een carwrap bedrijf en aangezien BMW nooit succes heeft gehad met de E36 in Jagermeister livery besloten dat ik daar maar eens wat aan moest doen.
Jagermeister livery erop, een seizoen of 2 zo gereden, Time Attack kampioen, Superlap kampioenschap achter de naam maar dat rondjes rijden tegen de klok ondertussen wel beu.

IMG-20180708-WA0005.jpeg

Ik wou harder, maar budget om een sequentiële bak te monteren was er niet. De interesse naar alternatieve bakken werd groter en groter en toen had ik 's werelds eerste E36 met een DCT swap
Maar de bak schakelde niet snel genoeg naar mijn wens en veroorzaakte soms een storing, niet handig tijdens het racen.

Het plan ontstond om de BMW Motorsport M50 na te bouwen, 10k rpm en 300+ pk. Ik was reeds begonnen met het verzamelen van de onderdelen hiervoor tot ik de prijs / pk berekening nogmaals ging maken en mijn teamchef zei: knoop er een turbo op.
Ik ben altijd als de dood geweest voor lag, maar na veel onderzoek een mooie set bij elkaar geraapt en gekozen voor 'goedkope PK's'
Widebody ertegen, alles polyester. Handbak terug, turbo op de 3l stroker motor, weer andere remmen en ophanging.
Zo hebben we seizoen 2019 gereden.

IMG_20190316_131445.jpeg

In 2020 pauze genomen omwille van de bekende situatie, en besloten om de binnenkant aan te pakken
Nieuwe FIA kooi, alles gespoten, weer andere remmen en ophanging, ABS er in, twee nieuwe motoren gebouwd terug 2.5l turbo.
Sequentiele bak ertegen, nieuw differentieel, the works.
IMG_20210316_231609.jpeg
2021 een seizoen met wat pech maar toch mooie resultaten met winst in de DNRT en de Belcar Sprintcup
20210508_171958.jpg

Huidige speclist:
M50B25NV turbo
Wilwood 6 pots voor
4 pots achter
Custom AST5200
Alles FIA
MK60 Motorsport ABS
ECUMaster PDM & ECU met alle toeters en bellen
Samsonas sequentiele bak

Ik zal proberen af en toe het topic te updaten, echter wordt er steeds zoveel aan de auto veranderd, dat echt up to date een no-go is helaas.
Ondertussen dan naast mijn eerste bedrijf (inbouw van tracking systemen) ook verder gegaan in de autosport met voornamelijk E36's als klanten (track based).
Daar is een demo auto voor nodig.

leon10 (1).jpg
leon18 (1).jpg

Dit betreft een standaard 328i met AST ophanging, M3 remmerij, custom diff, schroefkooi, shortshifter.
Straat legaal (NL kenteken), leuk voor trackdays maar in de praktijk staat hij 360 dagen per jaar in de werkplaats in Bree :rolleyes:

Een impressie van het geen we in de werkplaats doen
IMG_20210926_120213.jpeg

IMG_20200915_194205.jpeg
IMG_20201212_230058.jpeg

IMG_20210612_113435.jpeg
 

Psychotronik

Administrator
Staff member
Welkom


Heerlijke wagen met die wrap erop . Dat zal wel een leuke tracktoy zijn !
En inderdaad als je aan een tracktoy begint, dan duw je er altijd wat meer geld in dan voorzien. 😄


Die compact mag er ook zeker zijn in zijn brede setup.
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Weer een crazy build en wat een transformaties heeft deze wagen al meegemaakt. 🔥 😍
Je hebt blijkbaar al serieus wat knowhow opgebouwd door al die jaren aan verschillende E36's te sleutelen.

Ik volg je ook op IG maar vind je eventjes niet terug, post dus hier ook maar af en toe wat foto's van de verdere aanpassingen en circuit ervaringen. (y)
 

E92_jef

Active member
Staff member
the knowhow en budget dat in deze wagen zit zal hier niet snel iemand evenaren :p
heb hem al paar keer in real life mogen bewonderen en is idd een machine :p

@Avus 3.0 zijn insta is Michiel.e36
 

Xzelicon

New member
the knowhow en budget dat in deze wagen zit zal hier niet snel iemand evenaren :p
heb hem al paar keer in real life mogen bewonderen en is idd een machine :p

@Avus 3.0 zijn insta is Michiel.e36
Ik vrees dat dit inderdaad redelijk klopt hahaha

Tipje van de sluier van de ontwikkelingen tijdens onze winterslaap.

E46 M3 differentieel en cardanassen in E36 subframe passend gemaakt.
Differentieel meteen voorzien van andere verhouding en sperplaten.
Hopelijk eindelijk af van de gebroken verhoudingen, cardanassen, etc etc.
IMG_20220219_194655.jpeg

Dit zal wel weer een primeur zijn, ik heb nergens iemand kunnen vinden die iets soortgelijks heeft gemaakt terwijl het eigenlijk best mee valt qua aanpassingen.
Tegelijkertijd de aluminium bussen uit het subframe gehaald om een geometrie correctie toe te passen alvorens alles weer te monteren.
Enkele uniballs vervangen door excentrische uniballs om de geometrie verder te verbeten.

De huidige koelsetup was afdoende en bleef verbazingwekkend kouder dan verwacht, toch hou ik van nog meer marge (ik wil rond de 75-80 graden KVS en 90 graden olie temp uit komen)
Om dit te verwezenlijken het radiatoren pakket uit elkaar getrokken en opgesplitst. De intercooler en radiator onder een hoek gemonteerd, hierdoor vergroot je het koel oppervlak van de radiator.
Voorzien van forced intake via de voorbumper en hood exit.
Motor olie koeler via de nieren en ook via een eigen kanaal de hood exit in.

original_c1f481cd-7cc6-42c4-95f0-3d876a46c9ec_Screenshot_2022-02-20-11-32-55-624_com.google.an...jpgScreenshot_2022-02-20-11-33-35-663_com.google.android.apps.photos.jpgScreenshot_2022-02-20-11-33-15-188_com.google.android.apps.photos.jpgScreenshot_2022-02-20-11-32-34-335_com.google.android.apps.photos.jpg

De oplettende kijkers zijn ook meteen een sneak peak van onze eigen ontwikkelde stabi stang ;)
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Ik had deze upgrades ook op IG zien passeren en ze zijn idd weer next level. 🔥 (y)
Knap dat je steeds blijft zoeken naar upgrades om de wagen te verbeteren. 🙌
 
Top