E36 - 1997 - 320i - Madeirazwart violet

  • Het forum is momenteel nog onder constructie, maar je kan het al wel gebruiken. Hier en daar gaan er in de loop van de dagen/weken veranderingen doorgevoerd worden.

E36Jokke

Member
Nu met betere intro :).

Hallo Johan hier, best al een tijdje E36 rijder.
Nu is mijn nickname E36Jokke, maar vroeger was dat Beemer036.

Mijn 1ste was een laguna groene 318 sedan, incl een hoop polyester, haha. Bijna 20 jaar geleden.

Mijn 2de was meer bekend, dat was mijn zilvere 318is coupe.
Volledig M3 kitje, incl vader stoelen, gepolierde Wiechers rolbeugel en 3delige OZ Futura wielen.
23584339_10214573238665938_1575774914_o.jpg

Jaren veel plezier mee gehad en samen met onze bende naar vele treffens geweest in binnen- en buitenland.
Helaas na een ongeval was hij pertotal.

Nog dezelfde week heb ik toen terug een E36 coupe gekocht en deze keer eindelijk een 320i omdat ik al lang een 6cylinder wou rijden.
Met die wagen heb ik eigenlijk nooit gekke dingen gedaan, M bumpertje erop en M stootlijsten.
Van mijn zilvere had ik toen het M3 stuur bijgehouden en dat er ook ingezet.
e36 6-15.jpg
Dat was ook mijn 1ste met een beige leder interieur en sindsdien ben ik daar wat aan verslaafd geworden....
Hier heb ik 7 jaar meegereden, gekocht met 99.000km en verkocht met 154.000km.
Achteraf gezien grootste fout van mijn leven tot nu toe.
Ik had daar eigenlijk recent veel aan in orde gezet; revisie voorste remklauwen, nieuw stuurhuis, nieuwe achterste remleidingen, verse michelin bandjes enz enz enz.

Waarom verkocht ik die... Omdat ik al lang in mijn hoofd zat met een E39, pas op ik vind het nog steeds knappe wagens maar ik heb er verdomme op aan het vloeken geweest...
Mijn E39 520i
21457323_10214141863409003_7356319254972785010_o.jpg
21082822_10214001075369390_3581227408462068965_o.jpg
Uiteindelijk heeft die meer in de garage gestaan dan dat ik daarmee gereden heb, pffff.
Gekocht met het idee van "ik ken de e36 goed, de e39 zal dan wel meevallen"...niet dus.
Achteraf ontdekte ik dat die 9, ja negen!!! vorige eigenaars had gehad, tja dan weet je het wel.
De laatste 4 allemaal op een tijdspanne van enkele maanden en/of maand.
Enfin uit miserie verkocht voor het bedrag dat ik erin heb moeten pompen om hem rijdend te houden, zwaar verlies dus.

Toen had ik het even gehad....
Eigenlijk is de E36 microbe altijd wat blijven kriebelen, af en toe keek ik wel eens naar het aanbod maar er was niets naar mijn zin.
Mijn eisen waren;
-Beige leder
-Sportzetels
-Digitale airco
-18knops bc
-2 liter
En graag kmstand onder de 200k.

Niet alle E36 hebben dat natuurlijk.

Kleine 2 jaar later kwam ik hem ineens online tegen.
IMG_20191011_140911.jpg
Een Madeira violet zwarte met beige leder interieur en sportzetels.
Kmstand 183.000, en origineel onverprutste staat.

In totaal 3x gaan bezoeken mede omdat ik erg achterdochtig was geworden na heel dat gedoe met de 5serie.
Bij de bezoeken en testrit paar kleine dingestjes opgemerkt maar niks dramatisch.
De ventilator van de kachel deed het nog maar op 1 stand (egel).
Bc melding "coolant low" (sensor vervangen).
Voorbumper beschadigd.
Grilhouder beschadigd.
Maar ook, erg strakke wielkasten, op 1 plekje ietsjes roest, strakke dakhemel en strakke deurpanelen.

Momenteel staat ze er zo bij;
Augustus 2020.jpg

In het vervolg meer over het stappenplan.
 
Last edited:

Psychotronik

Administrator
Staff member
Welkom hier Johan ;) ,


Ik kan me de wagen nog goed herinneren ja . Amaai is dat alweer 3 jaar geleden dat we ernaar zijn gaan kijken ? haha de tijd vliegt.

Met deze wagen ga je zorgeloos rijden tegenover u 5serie .


Keep on modding !
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Knap deze transformatie naar oem M3 look.
Staat mooi op de style 24velgen en die donkere paarse schijn in de lak is ook zeer ferm. 👌
 

E36Jokke

Member
Door een samenloop van omstandigheden is mijn smartphone gecrashed en dus veel foto's van de verschillende stappen verloren.

Toen ik de wagen net had heb ik eerst de mankementjes wat aangepakt.
1 van de 1ste zaken was het vervangen van de koelvloeistofsensor, anders kreeg ik altijd de "coolant low" melding op de bc.
Dat is gewoon de vlotter die zijn beste jaren heeft gehad.
De kachel werkte niet meer zoals het hoorde, maar gelukkig was dat enkel een kwestie van de egel te vervangen.

Bij het middelste ventilatierooster was er een latje afgebroken;
latje.jpeg
Na een tijdje zoeken vond ik de juiste en heb deze vervangen zodat deze weer alle latjes heeft.
latje heel.jpeg

Weer netjes :)
 

E36Jokke

Member
Na een tijdje begon ik mij toch wat te ergeren aan de kapotte voorbumper.

Ik ben toen wat op zoek gegaan naar 2dehands onderdelen maar helaas zit daar veel rommel tussen ook.
De grilhouder heb ik eigenlijk onmiddelijk nieuw besteld, helaas zijn er verkopers die beweren dat ze een originele verkopen maar wat geen originele is, dat is een ander verhaal....
Op een gegeven moment wist ik een M3 voor- en achterbumper liggen op 2 verschillende adressen, beetje geregeld dat ik daar op 1 dag naartoe kon...
Lang verhaal kort...M3 voorbumper bleek achteraf pertotal , M3 achterbumper zag er heeeeeeel vuil uit maar is wonderbaarlijk heel goed terug tot leven gekomen.

Dan maar besloten om als voorbumper een replica te plaatsen.
Maarrrrrr ! Wel met de originele M3 remverluchting anders trekt dat op niks vind ik.

Tijdens het demonteren viel ook op hoe slecht de originele bumpers ooit herspoten geweest zijn, op het 1ste zicht zag je dat niet nu met het M kitje in de juiste kleur viel het op.
 

E36Jokke

Member
Ook had de E36 het typische airbaglampje, eigenlijk is een E36 zonder dat lampje geen E36, haha.

Daarvoor heb ik hem een paar keer laten uitlezen, eerst wou hij niks zeggen, dan gaf hij weer aan dat het de gordelspanner was.
Dus 2dehandse gordelspanner gekocht en weer laten uitlezen, weer gaf hij aan "gordelspanner".
Omdat dit geen doen was heb ik zelf zo een uitleesapparaatje gekocht (werkt zeer goed) en zelf aan de slag gegaan.

Zot werd ik van die gordelspanners, ik heb ze zelfs van bestuurder naar passagier gewisseld omdat ik foutmelding bleef krijgen.
Na de zoveelste keer niet willen lukken heb ik heel goed naar de kabels gekeken en voila...het geel kabeltje van de gordelspanner was gebroken echt net voor het klemmetje.
Nog een leuk werkje ook om daar een nieuw stukje aan te krijgen.
Nieuw stukje eraan en moment van waarheid.....yes eindelijk dat airbaglampje uit.

Geen foto's daarvan, als goedmakertje foto van huidige cockpit met de business radio cd.
stuur radio.jpg

Origineel zat er trouwens het BMW 3 spaaks sportstuur in, daar kwam het leder van los en vond toen deze online.
In mijn vorige E36 had ik dit stuur ook maar toen was ik nog niet op de hoogte van het verschil tussen de airbags, dit is met de juiste airbag dus geen lampjes en systeem werkend :).
 

E36Jokke

Member
Ook was de radiatorafdekplaat stuk en was er wat zweet op het motorblok ter hoogte van het kleppendelselpakking.
Nieuwe afdekplaat en vers pakkingsetje.

De oude pakking was compleet verhard, van rubber was geen enkel spoor meer allemaal harde plastiek die je gewoon kon breken, helaas geen foto's meer.
Zeker een aanrader om dit te vervangen.
Zelf heb ik ook alle rubbertjes van de boutjes mee vervangen, in principe hoeft het niet maar als je dan toch bezig bent.
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Ik zelf heb ook de switch gemaakt van het oem 4-spaaks M-stuur naar het nieuwere 3-spaaks M-stuur en was dus ook ni op de hoogte dat dit stuur in pfl en fl verschillende airbag modules had. Ik heb ook de verkeerde airbag zitten en enkel de claxon is momenteel aangesloten. Het airbag lampje brand hier dus ook. 😂
 

E36Jokke

Member
Ik zelf heb ook de switch gemaakt van het oem 4-spaaks M-stuur naar het nieuwere 3-spaaks M-stuur en was dus ook ni op de hoogte dat dit stuur in pfl en fl verschillende airbag modules had. Ik heb ook de verkeerde airbag zitten en enkel de claxon is momenteel aangesloten. Het airbag lampje brand hier dus ook. 😂
Wanneer je dan vroeg of laat zo een airbag (of compleet stuur) tegenkomt weet je weer wat doen.

Wel een "echte" E36 nu dan 😜.
 

E36Jokke

Member
De coupe krijgt idd weer enkele verse onderdeeltjes.
-Nieuwe OEM nieren (1was kapot en hing er half los in).
-M stootlijsten, natuurlijk ook OEM. Vroeger kocht ik die weleens 2dehands maar het prijsverschil tussen kapotte en de bijhorende miserie en gewone complete nieuwe is te klein.

-OEM parafaanplaat, de originele is wat gebarsten. Wel eens benieuwd of het wat meevalt om te plaatsen. Eerst dacht ik dat de motorkap gedemonteerd moest worden maar blijkbaar kan bij de coupe de motorkap ook in "service stand".
Fotoke met de losse nier;
IMG_20210709_183741.jpg
En het vers setje;
IMG_20210709_200315.jpg
 

Psychotronik

Administrator
Staff member
Motorkap moet er inderdaad niet af. Dat zou te zot zijn qua werk.

@Coach heeft zijn parafaan ook juist vervangen 😉



Je ziet dat de nieuwe nieren weer meer blinken 😄
 

E36Jokke

Member
Hupsa, goe weer dus nog wat updates.
De brede M stootlijsten gemonteerd, toch heel ander zicht dan die dunne standaard dingen :).

De dunne;
IMG_20210710_125019.jpg
Zonder stootlijsten is ook maar niks...
IMG_20210710_125901.jpg
En voilà, vele beter :D
IMG_20210710_130801.jpg
Nu nog de parafaanplaat... Ooit...

Op de verlanglijst nu : bilstein B12 😎.
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Frisse neus dankzij de nieuwe grille & die zijlijsten zijn echt een wereld van verschil. (y)
 

E92_jef

Active member
Staff member
Idd paravaan plaat kan je vervangen door het schroefje in het scharnier los te draaien daardoor kan je de motorkap naar voor klappen :) dan is het goed te doen.
 
Top