E36 - 1997 - 323i - Avus blauw cabriolet - Volledige restauratie

  • Het forum is momenteel nog onder constructie, maar je kan het al wel gebruiken. Hier en daar gaan er in de loop van de dagen/weken veranderingen doorgevoerd worden.

Deepbass909

New member
Leden uit Nederland kennen mij waarschijnlijk wel, sinds bijna 10 jaar bezit ik een voor Europese begrippen vrij bijzondere cabriolet, namelijk een 323i met een gietijzeren M52B25 blok.

Maar de M52 was toch volledig van aluminium? En de cabriolet is als 6-cilinder toch alleen als 320i, 325i en 328i geleverd? Ja, behalve modellen geleverd in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Vanwege het Nikasil-probleem, heeft BMW besloten om de facelift E36's in die landen te voorzien van een M52 met gietijzeren blok. Daarnaast hebben ze in die landen ook een 2,5 liter - de 323i - geleverd.

Mijn cabriolet is zo'n Amerikaanse uitvoering, 2,5 liter gietijzeren blok, kunstleder interieur en vol met grappige eigenaardigheden.

40579402760_a2e16c901d_b.jpg


Na 10 jaar in mijn bezit, staat er inmiddels 420.000 km op de klok. Met roest startend op de bekende plekken, tijd voor de keuze, ga ik hem wegdoen of compleet onder handen nemen. Vanwege alles wat ik met deze auto heb beleefd, van prachtige autoritten door het buitenland tot gebruik als trouwauto, het unieke karakter van de Amerikaanse uitvoering en de verborgen gebreken als ik een andere zou aanschaffen, heb ik besloten om de auto grondig aan te pakken.

Eind 2019 heb ik de auto geschorst, maar niet voor hij nog één z'n kunsten mocht vertonen bij een voor Nederlanders erg bekende rollenbank in Den Haag:
48996924807_785fb47358_b.jpg


En dat viel alles behalve tegen:
48996489861_1ac9d3b046_b.jpg

Gecorrigeerd 184 pk aan de krukas, terwijl de M52B25 170pk zou produceren. Het is dat ik weet dat er intern problemen met de motor zijn (vooral olie-verbruik en compressie-verlies bij een koude motor), anders zou het niet beter kunnen zijn.

Over de afgelopen 2,5 jaar ben ik gestart met het volledig demonteren van de cabriolet:
51331176012_b9b8824871_b.jpg


49760219038_b0a8a562ac_b.jpg


Helaas kwam daarbij ook de nodige extra roest bij de vloeren tevoorschijn:
49891355171_bba59e413f_b.jpg


Maar besluit was genomen om hem helemaal aan te pakken, dus rustig aan verder:
51613668227_8df91c11a6_b.jpg


De Amerikaanse M52B25 met duidelijk zichtbaar het roestbruine gietijzeren blok:
51614504786_196e1cdb77_b.jpg


En toen ging hij op transport (afgelopen maart):
51965869412_91531134c8_b.jpg


Eerst voor droogijsstralen van de onderzijde (in het verleden is een tectiel-achtige laag aangebracht die ik weg wou hebben):
51967158399_3fe8e454d4_b.jpg


En het resultaat, zeker niet perfect, maar een hele verbetering:
51973982152_ba84da2277_b.jpg


Helaas is de schade door roest ook pijnlijk zichtbaar geworden:
51975677009_c7050830f6_b.jpg

Maar goed, ik wist dat hier al een nieuwe vloer in moest.

Het chassis staat nu bij een spuiter/schadehersteller die alle roest gaat herstellen en hem volledig opnieuw in Avus blauw gaat spuiten. In de tussen tijd ga ik bij huis aan de motor werken, interieurdelen herstellen, modificaties en reparaties aan de kabelbomen doen (extra opties inbouwen, multi functioneel stuurwiel werkend maken).

De garage bij huis is daarom een tijdelijke workshop geworden met extra werkbank:
52009025226_bcf2f9f5ea_b.jpg


Nog een leuke bonusfoto, hoeveel draad zit er in een E36? Nou zoveel:
50682800927_c98656dcc2_b.jpg

In iedere tas zit een deel van kabelboom, 35 kg aan draad in totaal. Leuk weetje, er zit niet één kabelboom in, maar in de cabrio zitten er in totaal 5. Naast de motor (1), zijn er 2 voor de portieren (2 en 3), voorste deel van het chassis, met de zekeringenkast, koplampen en verbinding met de motor (4) en achterste deel van het chassis, met de achterlichten, alle interieuronderdelen en audio (5). Die laatste is ook gelijk de grootste en meest complexe kabelboom.

De planning is nu dat het chassis de komende maanden nog bij de spuiter staat en ik eerst de kabelbomen in orde ga maken (alles is nu nog schoon in de garage). Als die klaar zijn, wordt het tijd voor misschien wel het meest spannende deel, namelijk de motor demonteren, waarna de cilinderkop naar een specialist gaat voor vlakken en controle van de kleppen en het blok zelf gemeten kan worden op slijtage. Is dat in orde, kan de motor weer opgebouwd worden.
Met heel veel geluk, heb ik volgend jaar weer een rijdende cabrio, maar ik verwacht zelf dat dit 2024 gaat worden.

Ik zal hier regelmatig updates plaatsen.
 

Jill_e36

Member
Zalige wagen, serieuze werken wel o_O Die zal prachtig staan eens hij af is!
Ik kijk al uit naar het verloop ervan ;)
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Top dat je de cabrio een 2e leven geeft. Ik zie dat je geen half werk doet en dan vermoed ik ook niet dat de wagen ooit nog zal weggaan. (y)
Een Avus blauwe cabrio is gewoon de max en deze gaat een pareltje worden als hij af is...

Ps: wat vind uw vrouw/vriendin er van dat je de garage een jaar of 2 opeist? 😜
 

Deepbass909

New member
Top dat je de cabrio een 2e leven geeft. Ik zie dat je geen half werk doet en dan vermoed ik ook niet dat de wagen ooit nog zal weggaan. (y)
Een Avus blauwe cabrio is gewoon de max en deze gaat een pareltje worden als hij af is...

Ps: wat vind uw vrouw/vriendin er van dat je de garage een jaar of 2 opeist? 😜

Die wagen gaat inderdaad niet meer weg, als het aan mij ligt.

En wat betreft de garage, toen we ons huidige huis uitkozen, was één van mijn harde eisen een garage voor de cabrio, dus dat was al opgelost voor ik begon ;)
 

Deepbass909

New member
Inmiddels is het al weer veel te lang geleden dat ik een update heb geplaatst.

Wat is er in de tussentijd gebeurd? De carrosserie staat nog altijd bij de spuiter. Niet omdat het zoveel werk is, maar hij voor hen op de aller laagste prioriteit staat (is ook de afspraak). Het werk daar loopt wel op z'n eind, alleen de kleurlak en blanke lak moeten nog, wat ze in een laatste sessie gaan doen. De planning was dat dit afgelopen december zou gebeuren, maar door omstandigheden is dat vertraagd. Straks wat foto's van al het werk dat in de tussentijd gedaan is.

Ikzelf ben bezig geweest met de kabelboom helemaal netjes te maken. Op veel plekken was de wikkeltape eraf. Daarnaast wou ik een aantal modificaties aanbrengen in de kabelboom:
  • PDC
  • Multifunctioneel stuurwiel (E38/E39 cruisecontrol, plus aftak van de i-bus)
  • Trekhaak (13-polige stekker)
  • Mistachterlicht correct aansluiten (omdat het een USdm wagen is, had hij dat oorspronkelijk niet)
  • Stoelverwarming
  • Stoelverstelling (nog geen hardware voor, maar de bedrading ligt er alvast)
  • Koplamphoogteverstelling (niet aanwezig op een USdm-wagen)
  • EUdm stadslichten in het grootlicht, naast de oranje runninglights in de knipperlichten (stadslicht moet wit zijn voor de APK)
  • Automatische recirculatie (extra sensor bij de radiateur)
  • Verzwaring audio-kabelboom voor de Harman/Kardon speakers (voorste woofers hebben dikker draad)
Daarmee heeft de cabrio eigenlijk wel alle opties die ik wil hebben. Enige wat nog ontbreekt is een lampje onder de motorkap, maar dat is een nice-to-have.

En wat is het verschil tussen voor en na dan?
Voor:
IMG20220530175102 by Chris Hogevonder, on Flickr

IMG20220821174214 by Chris Hogevonder, on Flickr

en na:
IMG20220821160247 by Chris Hogevonder, on Flickr

IMG20230820232319 by Chris Hogevonder, on Flickr

En ik ben blij dat het klaar is, ik ben met alle bedrading in totaal een jaar bezig geweest, waarbij motivatie af en toe echt te zoeken was.
 

Deepbass909

New member
Na de kabelboom, nog in de zomer, was eerst nog het tapijt aan de beurt. Na 25 jaar gebruik was het beige tapijt niet bepaald schoon meer, dus die moest eerst goed schoongemaakt worden:

IMG20230902140110 by Chris Hogevonder, on Flickr

Om het schuim onder het tapijt een kans te geven goed te drogen, had ik een bed gemaakt waar het op kon liggen drogen.



IMG20230902140128 by Chris Hogevonder, on Flickr

Duidelijk zijn hier nog de vele donkere vlekken. De kleur is misleidend, m'n camera had moeite met de beige kleur.



Na schoonspuiten met een hogedrukspuit, inspuiten met Mothers APC in 1:10 verdunningen, borstelen met een ronde borstel op een boormachine en weer uitspuiten, was dit het resultaat:

IMG20230902160929 by Chris Hogevonder, on Flickr

Al een heel groot verschil.



Daarna drogen, wat meer dan een week heeft geduurd voor het helemaal droog was, maar het resultaat is het waard:

2023-09-06_09-47-44 by Chris Hogevonder, on Flickr

Niet als nieuw, het blijft 25 jaar oud tapijt dat al meer dan 4 ton meegaat, maar wel een wereld van verschil. En bij deze foto is de witbalans wel goed en komt de warmte kleur van het beige goed over.
 

Deepbass909

New member
Volgende klus was een stuk leuker, en ging dus ook een stuk sneller, namelijk de motor.

Eerst goed reinigen:
IMG20230910173907 by Chris Hogevonder, on Flickr
Maar nog steeds roestig en vol smeer.

Compleet strippen van de motor:
IMG20230916173152 by Chris Hogevonder, on Flickr

IMG20230916173147 by Chris Hogevonder, on Flickr

2023-09-23_06-56-02 by Chris Hogevonder, on Flickr
Voor z'n kilometerstand zat er bijzonder weinig zichtbare slijtage in het blok:

IMG20230923182238 by Chris Hogevonder, on Flickr

IMG20230930145735 by Chris Hogevonder, on Flickr

De drijfstanglagers lieten echter wel hun ervaring zien:
IMG20230930145746 by Chris Hogevonder, on Flickr

De cilinderkop heb ik laten reviseren (nieuwe klepseals, inslijpen en vlakken).
2023-10-05_10-49-12 by Chris Hogevonder, on Flickr
Klepsteelgeleiders zijn ook getest, maar die waren allemaal nog perfect.

De aluminiumdelen heb ik gezandstraald:
IMG20231021164417 by Chris Hogevonder, on Flickr
Als nieuw :)

En het blok heeft een goede dikke laag motor-enamel gekregen en nieuwe vriespluggen:
2023-11-12_04-15-00 by Chris Hogevonder, on Flickr
Uiteraard zijdeglans zwart, zoals bij de gietijzeren blokken van BMW hoort.

En toen weer opbouwen:
IMG20231115231633 by Chris Hogevonder, on Flickr

IMG20231201222348 by Chris Hogevonder, on Flickr

IMG20231205225752 by Chris Hogevonder, on Flickr
Het andere spruitstuk moet nog schoongemaakt worden.

IMG20240105213021 by Chris Hogevonder, on Flickr

Opsommen wat er allemaal vervangen is, gaat te ver, maar de belangrijkste onderdelen:
  • Krukas- en nokkenaslagers
  • Zuigerveren
  • Alle pakkingen
  • Alle kettingen en geleiders
  • Alle keerringen
  • Vanos (Beisan-upgrade)
  • Injectoren
  • Alle slangen (koel-, benzine en vacuum-slangen)
  • Oliefilterhuis van de M52tu/M54 (vanwege lekkende pluggen van het M52-huis)
  • Nieuwe koppeling, inclusief vliegwiel (upgrade naar de 240mm plaat van de 323ti Compact)
Nu geduldig wachten tot hij weer in de auto kan voor testen.
 

Deepbass909

New member
En dan de spuiter. Eerst daar nog verder strippen:
IMG20230405152659 by Chris Hogevonder, on Flickr

Weghalen van een oude plamuurlaag op de rechter dorpel:
F0332664 by Chris Hogevonder, on Flickr
Daar zat oude schade achter met roest.

De hele auto is uiteindelijk gestript van de lak:
F0332647 by Chris Hogevonder, on Flickr

Het krikpunt rechtsvoor had roest in de dorpel en is hersteld met een nieuw stuk plaatwerk:
F0400024 by Chris Hogevonder, on Flickr

Bij de voetenruimte van de bestuurder is een deel van de vloer vervangen:
F0400006 by Chris Hogevonder, on Flickr

Net als voor de achterbank:
F0400014 by Chris Hogevonder, on Flickr

Op de meeste andere plekken was roestherstel vooral beperkt tot goed kaal maken en weer glad maken. Zelfs de wielkastranden achter waren uiteindelijk nog een prima staat toen de lak en roest weggehaald was.

Nu staat de auto in epoxy en spuitplamuur voor afwerking:
F0400000 by Chris Hogevonder, on Flickr

IMG20230824121006 by Chris Hogevonder, on Flickr

en is de laatste stap dus opnieuw spuiten in Avus blau.

Daarna komt er een nieuwe voorruit in, en mag hij weer op transport terug naar huis en begint het grote opbouwen weer.
 

Deepbass909

New member
En er is weer een bestelling voor onderdelen de deur uit. 28 regels aan onderdelen, waaronder 6 nieuwe Bosch injectoren, 240mm Sachs koppeling, alle koelwaterslangen en slangen voor de stuurbekrachtiging. Er moet nog voor bijna hetzelfde bedrag bij de BMW onderdelen besteld worden.

Maar dan is ook alles rond de motor en versnellingsbak opgefrist.

En ik ben tegen een (hopelijk) kleine, maar leuke upgrade aangelopen, namelijk PU-bussen van powerflex voor de versnellingspook. Ik hoop daarmee het notaire slappe/vage zijwaartse gevoel in de pook als deze in een versnelling staat, op te lossen.

Inmiddels kan ik ook voorzichtig na gaan denken over het moment dat de auto terug komt. Dit zal waarschijnlijk april/mei zijn namelijk en dan kan ik (eindelijk) starten met het weer monteren van alles.
 

Deepbass909

New member
Kleine bestelling aan onderdelen ontvangen:
IMG20240316163829 by Chris Hogevonder, on Flickr

een wijs man zei ooit, auto begint met au... dat is zeker waar voor het prijskaartje dat aan dit alles hing. En er komt nog een deel 2 via BMW zelf... In totaal, samen met wat klein spul via ebay, 56 unique onderdelen, opgeteld 95 stuks :X Je zou verwachten dat er straks niks meer origineel is, maar dat valt dus nog best wel tegen :eek:
 

Deepbass909

New member
De koppeling is trouwens formeel voor een E36 323ti (Compact) of E46 met M52tu motor. De plaat is namelijk groter dan wat eigenlijk onder mijn cabrio hoort, namelijk 240mm ipv 228mm:
IMG20240316173121 by Chris Hogevonder, on Flickr
Nieuwe vliegwiel met oude plaat

IMG20240316173214 by Chris Hogevonder, on Flickr
En met de nieuwe, grotere plaat.

De tandring, montagegaten en dikte zijn echter identiek aan de koppeling die ik eigenlijk hoor te hebben. Het is dus een 1:1 vervanging met als voordeel een groter oppervlak en dus sterker.
Dit kan wel alleen als je ook het vliegwiel vervangt, wat ik moest want ik had problemen met bokken van de koppeling.
 

Deepbass909

New member
Vandaag eens iets anders gedaan.

In het kader, als iets getest moet worden, kan je het maar beter op een leuke manier doen:
😎

Stukje achtergrond, de elektronica van deze cluster is de originele elektronica van mijn cabrio. Die kreeg last van een bekende kwaal, namelijk volledig uitvallen tijdens het rijden, waarschijnlijk door oude condensatoren. Ik heb toen de elektronica van mijn cluster omgewisseld met de elektronica van een andere cluster, wat bij mijn cabrio gelukkig vrij makkelijk kon (BMW gebruikte vanaf 1997 een verwisselbare eeprom waarin alle essentiële info staat). Inmiddels heb ik de condensatoren vervangen, dus moet hij getest worden. Met een arduino Uno kan de cluster vervolgens vrij eenvoudig aan een pc gekoppeld worden en toont het dus de info uit verschillende race-sims (in dit geval dus Forza 4).

En tot nu toe lijkt de elektronica weer goed te functioneren 😁 Dus weer een bekende kwaal opgelost 🤓

En die arduino wordt weer aangestuurd met simhub, wat kinderlijk makkelijk is.
 
Top