Deepbass909
New member
Leden uit Nederland kennen mij waarschijnlijk wel, sinds bijna 10 jaar bezit ik een voor Europese begrippen vrij bijzondere cabriolet, namelijk een 323i met een gietijzeren M52B25 blok.
Maar de M52 was toch volledig van aluminium? En de cabriolet is als 6-cilinder toch alleen als 320i, 325i en 328i geleverd? Ja, behalve modellen geleverd in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Vanwege het Nikasil-probleem, heeft BMW besloten om de facelift E36's in die landen te voorzien van een M52 met gietijzeren blok. Daarnaast hebben ze in die landen ook een 2,5 liter - de 323i - geleverd.
Mijn cabriolet is zo'n Amerikaanse uitvoering, 2,5 liter gietijzeren blok, kunstleder interieur en vol met grappige eigenaardigheden.
Na 10 jaar in mijn bezit, staat er inmiddels 420.000 km op de klok. Met roest startend op de bekende plekken, tijd voor de keuze, ga ik hem wegdoen of compleet onder handen nemen. Vanwege alles wat ik met deze auto heb beleefd, van prachtige autoritten door het buitenland tot gebruik als trouwauto, het unieke karakter van de Amerikaanse uitvoering en de verborgen gebreken als ik een andere zou aanschaffen, heb ik besloten om de auto grondig aan te pakken.
Eind 2019 heb ik de auto geschorst, maar niet voor hij nog één z'n kunsten mocht vertonen bij een voor Nederlanders erg bekende rollenbank in Den Haag:
En dat viel alles behalve tegen:
Gecorrigeerd 184 pk aan de krukas, terwijl de M52B25 170pk zou produceren. Het is dat ik weet dat er intern problemen met de motor zijn (vooral olie-verbruik en compressie-verlies bij een koude motor), anders zou het niet beter kunnen zijn.
Over de afgelopen 2,5 jaar ben ik gestart met het volledig demonteren van de cabriolet:
Helaas kwam daarbij ook de nodige extra roest bij de vloeren tevoorschijn:
Maar besluit was genomen om hem helemaal aan te pakken, dus rustig aan verder:
De Amerikaanse M52B25 met duidelijk zichtbaar het roestbruine gietijzeren blok:
En toen ging hij op transport (afgelopen maart):
Eerst voor droogijsstralen van de onderzijde (in het verleden is een tectiel-achtige laag aangebracht die ik weg wou hebben):
En het resultaat, zeker niet perfect, maar een hele verbetering:
Helaas is de schade door roest ook pijnlijk zichtbaar geworden:
Maar goed, ik wist dat hier al een nieuwe vloer in moest.
Het chassis staat nu bij een spuiter/schadehersteller die alle roest gaat herstellen en hem volledig opnieuw in Avus blauw gaat spuiten. In de tussen tijd ga ik bij huis aan de motor werken, interieurdelen herstellen, modificaties en reparaties aan de kabelbomen doen (extra opties inbouwen, multi functioneel stuurwiel werkend maken).
De garage bij huis is daarom een tijdelijke workshop geworden met extra werkbank:
Nog een leuke bonusfoto, hoeveel draad zit er in een E36? Nou zoveel:
In iedere tas zit een deel van kabelboom, 35 kg aan draad in totaal. Leuk weetje, er zit niet één kabelboom in, maar in de cabrio zitten er in totaal 5. Naast de motor (1), zijn er 2 voor de portieren (2 en 3), voorste deel van het chassis, met de zekeringenkast, koplampen en verbinding met de motor (4) en achterste deel van het chassis, met de achterlichten, alle interieuronderdelen en audio (5). Die laatste is ook gelijk de grootste en meest complexe kabelboom.
De planning is nu dat het chassis de komende maanden nog bij de spuiter staat en ik eerst de kabelbomen in orde ga maken (alles is nu nog schoon in de garage). Als die klaar zijn, wordt het tijd voor misschien wel het meest spannende deel, namelijk de motor demonteren, waarna de cilinderkop naar een specialist gaat voor vlakken en controle van de kleppen en het blok zelf gemeten kan worden op slijtage. Is dat in orde, kan de motor weer opgebouwd worden.
Met heel veel geluk, heb ik volgend jaar weer een rijdende cabrio, maar ik verwacht zelf dat dit 2024 gaat worden.
Ik zal hier regelmatig updates plaatsen.
Maar de M52 was toch volledig van aluminium? En de cabriolet is als 6-cilinder toch alleen als 320i, 325i en 328i geleverd? Ja, behalve modellen geleverd in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Vanwege het Nikasil-probleem, heeft BMW besloten om de facelift E36's in die landen te voorzien van een M52 met gietijzeren blok. Daarnaast hebben ze in die landen ook een 2,5 liter - de 323i - geleverd.
Mijn cabriolet is zo'n Amerikaanse uitvoering, 2,5 liter gietijzeren blok, kunstleder interieur en vol met grappige eigenaardigheden.
Na 10 jaar in mijn bezit, staat er inmiddels 420.000 km op de klok. Met roest startend op de bekende plekken, tijd voor de keuze, ga ik hem wegdoen of compleet onder handen nemen. Vanwege alles wat ik met deze auto heb beleefd, van prachtige autoritten door het buitenland tot gebruik als trouwauto, het unieke karakter van de Amerikaanse uitvoering en de verborgen gebreken als ik een andere zou aanschaffen, heb ik besloten om de auto grondig aan te pakken.
Eind 2019 heb ik de auto geschorst, maar niet voor hij nog één z'n kunsten mocht vertonen bij een voor Nederlanders erg bekende rollenbank in Den Haag:
En dat viel alles behalve tegen:
Gecorrigeerd 184 pk aan de krukas, terwijl de M52B25 170pk zou produceren. Het is dat ik weet dat er intern problemen met de motor zijn (vooral olie-verbruik en compressie-verlies bij een koude motor), anders zou het niet beter kunnen zijn.
Over de afgelopen 2,5 jaar ben ik gestart met het volledig demonteren van de cabriolet:
Helaas kwam daarbij ook de nodige extra roest bij de vloeren tevoorschijn:
Maar besluit was genomen om hem helemaal aan te pakken, dus rustig aan verder:
De Amerikaanse M52B25 met duidelijk zichtbaar het roestbruine gietijzeren blok:
En toen ging hij op transport (afgelopen maart):
Eerst voor droogijsstralen van de onderzijde (in het verleden is een tectiel-achtige laag aangebracht die ik weg wou hebben):
En het resultaat, zeker niet perfect, maar een hele verbetering:
Helaas is de schade door roest ook pijnlijk zichtbaar geworden:
Maar goed, ik wist dat hier al een nieuwe vloer in moest.
Het chassis staat nu bij een spuiter/schadehersteller die alle roest gaat herstellen en hem volledig opnieuw in Avus blauw gaat spuiten. In de tussen tijd ga ik bij huis aan de motor werken, interieurdelen herstellen, modificaties en reparaties aan de kabelbomen doen (extra opties inbouwen, multi functioneel stuurwiel werkend maken).
De garage bij huis is daarom een tijdelijke workshop geworden met extra werkbank:
Nog een leuke bonusfoto, hoeveel draad zit er in een E36? Nou zoveel:
In iedere tas zit een deel van kabelboom, 35 kg aan draad in totaal. Leuk weetje, er zit niet één kabelboom in, maar in de cabrio zitten er in totaal 5. Naast de motor (1), zijn er 2 voor de portieren (2 en 3), voorste deel van het chassis, met de zekeringenkast, koplampen en verbinding met de motor (4) en achterste deel van het chassis, met de achterlichten, alle interieuronderdelen en audio (5). Die laatste is ook gelijk de grootste en meest complexe kabelboom.
De planning is nu dat het chassis de komende maanden nog bij de spuiter staat en ik eerst de kabelbomen in orde ga maken (alles is nu nog schoon in de garage). Als die klaar zijn, wordt het tijd voor misschien wel het meest spannende deel, namelijk de motor demonteren, waarna de cilinderkop naar een specialist gaat voor vlakken en controle van de kleppen en het blok zelf gemeten kan worden op slijtage. Is dat in orde, kan de motor weer opgebouwd worden.
Met heel veel geluk, heb ik volgend jaar weer een rijdende cabrio, maar ik verwacht zelf dat dit 2024 gaat worden.
Ik zal hier regelmatig updates plaatsen.