E36 - Cabrio - 1994 - 3.0 - Avus blauw

  • Het forum is momenteel nog onder constructie, maar je kan het al wel gebruiken. Hier en daar gaan er in de loop van de dagen/weken veranderingen doorgevoerd worden.

Avus 3.0

Active member
Staff member
Hallo iedereen, ik ben Frederik, (Fré, Freke, Fredje whatever) woonachtig in Bornem en ik ben nog één weekje 39jaar. Vroeger was ik vooral met brommers en moto's bezig en heb ik enkele jaren motorcross wedstrijden op amateur niveau gereden maar na enkele blessures ben ik hier dan ook uiteindelijk mee gestopt. Hierna ben ik dan terug meer op de baan beginnen rijden en heb ik me een Ducati 851 aangeschaft. Vermits ik ook af en toe op het circuit reed vond ik het nogal zonde om deze oudere en tegenwoordig toch al een beetje exclusieve moto af te beulen. Dan heb ik me maar een Honda Fireblade bijgekocht om mee op circuit te rijden. Toen ik in 2013 papa geworden ben van een zoon Seth bleven deze tweewielers meer aan de kant staan dan dat er eigenlijk nog mee gereden werd. Omdat er dan toch wel petrolhead bloed door m'n aders stroomt ben ik beginnen uitkijken naar een hobby wagen waarbij heel het gezin mee kon rijden. In die periode was ik zot van de E30 M3 maar die prijzen waren toen al aan de hoge kant, nog niet zo zot als nu maar toch ze zaten toch ook al rond de 30K ongeveer. Na enkele E30 M3's te gaan bekijken in deze prijsklasse was ik steeds teleurgesteld dat de wagens in niet zo'n goed toestand waren en nog een serieus budget nodig hadden om in orde te zetten en dan ben ik maar beginnen rondzien naar andere wagens. Ik reed toen met een E91 als daily en was ook actief op bimmerboard. Op een dag werd er ineens een E36 M3 in het avus blauw te koop gezet en na wat googlen over dit model werd m'n interesse opgewekt. Toen ik deze eens ging bezichtigen en een testrit mee gemaakt had was ik helemaal verkocht. De vorige eigenaar had deze ook al enkele jaren en had er goed zorg voor gedragen dus heb ik hem maar ineens aangeschaft om bij de moto's te zetten. (van de moto's kan ik ook nog steeds geen afscheid van nemen) Sinds 2016 ben ik dus de trotse eigenaar van deze E36 M3...

========================================
Vehicle information
========================================
VIN: WBSBJ91010EE40171
Type code: BJ91
Model: Мotorsport (EUR)
E-F-R series: E36 C
Series: 3
Type: CABRIO
Steering: LL
Doors: 2
Engine: S50
Displacement: 3.00
Power: 210 (285 hp)
Drive: HECK
Transmission: MECH
Paint code: 276 - AVUSBLAU METALLIC
Upholstery code: 1994-05-27
Prod.date: EE40171 BJ91 276 0639 3' E36

Airbag for front passenger
S301 Alarm system
S306 Remote control for central locking
S320 Deleted, model lettering
S380 Hardtop-preparation
S391 Softtop, dark blue
S395 Rollover protection system
S398 Softtop, electromech. semiautom.
S423 Floor mats, velours
S438 Fine wood trim
S440 non-smoker package
S464 Ski bag
S473 Armrest front
S498 Headrests mechanically adjustable, rear
S508 Park Distance Control (PDC)
S510 Headlight vertical aim control
S537 Independent ventilation control
S554 On-board computer V with remote control
S687 Radio preparation
S710 M sports steering wheel, multifunction
L811 National version Belgium
S900 Electronic immobilizer

Uitgevoerde mods:
  • KW V2 schroefkit
  • EBC Ultimax schijven en ATE super blue racing olie
  • wiechers veerpootbrug en Xbrace
  • Eisenmann uitlaat
  • Carbonius CSL airbox + Alpha N sturing (329hp en 333nm op de bank)
  • 3 spaaks facelift stuur met alcantara en carbon leder
  • Varta batterij
  • + nog wel een heleboel kleine dingen...
Geplande mods:
In het kort nieuwe velgen en later het interieur opfrissen. Tussendoor hier en daar wat kleine mods en het gene dat nodig is om hem in goede staat te houden. ;)

Enkele foto's van de moto's
 

Attachments

  • Ducati 851 (2).jpg
    Ducati 851 (2).jpg
    106.7 KB · Views: 9
  • Ducati 851.jpg
    Ducati 851.jpg
    96.5 KB · Views: 6
  • _DSC2911 (2).jpg
    _DSC2911 (2).jpg
    2 MB · Views: 8
  • DSC08578.JPG
    DSC08578.JPG
    155.9 KB · Views: 6
  • _DSC5272.jpg
    _DSC5272.jpg
    3.7 MB · Views: 7
  • freke in horebeke.jpg
    freke in horebeke.jpg
    74.7 KB · Views: 8
  • Freke in westdorpe.jpg
    Freke in westdorpe.jpg
    1.5 MB · Views: 9
Last edited:

Avus 3.0

Active member
Staff member
En dan nu enkele foto's van de E36 M3...
 

Attachments

  • BMW magazine.jpg
    BMW magazine.jpg
    103.9 KB · Views: 33
  • Dynorun PPE.jpg
    Dynorun PPE.jpg
    239 KB · Views: 31
  • Beemer Nation 2019.jpg
    Beemer Nation 2019.jpg
    2.6 MB · Views: 27
  • herfstrit.jpg
    herfstrit.jpg
    2.3 MB · Views: 24
  • rsz_img_20180506_202831 (2).jpg
    rsz_img_20180506_202831 (2).jpg
    787.7 KB · Views: 27
  • Karbonius 1.jpg
    Karbonius 1.jpg
    286.6 KB · Views: 31
  • IMG_20180704_190234.jpg
    IMG_20180704_190234.jpg
    3.3 MB · Views: 34
Last edited:

Psychotronik

Administrator
Staff member
Welkom hier .


Ik heb de wagen al in het echt gezien en deze staat er wel zeer goed bij . 👍



En voel je het nu goed nu je de alpha n hebt ? Ik moet mijne nog altijd laten aanpassen.


Heb je ondertussen nog op een andere testbank gemeten om te kijken of je pkwinst klopt ? Het zal wel goed macheren nu 😎
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Welkom hier .


Ik heb de wagen al in het echt gezien en deze staat er wel zeer goed bij . 👍



En voel je het nu goed nu je de alpha n hebt ? Ik moet mijne nog altijd laten aanpassen.


Heb je ondertussen nog op een andere testbank gemeten om te kijken of je pkwinst klopt ? Het zal wel goed macheren nu 😎
Merci, idem met de van u he.

Ik heb nooit rondgereden met de airbox zonder alpha N. Ik ging dus ineens van standaard naar airbox en alpha N en dat verschil voelde ik toch wel serieus. Zowieso doet de beleving ook wel wat maar heb toch het gevoel dat hij sneller reageert en vooral harder en sneller doortrekt in de hogere toeren.

Ik ben nog niet op een andere testbank geweest dus of de 329pk effectief juist weet ik niet maar maakt me ook ni echt uit, het verschil met hoe hij ervoor was is het belangrijkste voor mij en dat is toch een mooie winst voor een atmo blok. En vooral de sound die erbij gekomen is echt wel lekker... :love:👹🥲
 

Attachments

  • IMG_20190423_211332.jpg
    IMG_20190423_211332.jpg
    2.9 MB · Views: 5
  • IMG_20190423_211420.jpg
    IMG_20190423_211420.jpg
    1.3 MB · Views: 5

Psychotronik

Administrator
Staff member
Dat is inderdaad het belangrijkste. Het gevoel.


Elke testbank meet anders. Ik heb nog de alpha n van mijn vorige airbox en dat merk je toch wel dat de huidige meer afstelling vraagt. ( grotere inlaat) 🙂
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Ik blijf het zeggen, prachtige e36 !!! Benieuwd welke velgen je gaat kopen !
Merci.
De velgen zijn originele BBS Le Mans in de perfecte maten voor de E36 (wel in 18"). Ze zijn reeds 2e hands aangekocht maar ze zijn momenteel binnen om op te maken. Normaal zou ik ze binnen 2 weken terug hebben. 🤞
 

E36Jokke

Member
Ah ook motorrijder ontdek ik via uw project hier.

Zelf rijd ik nu weeral enkele jaren (nog steeds zeer content) met een KTM 1190 Adventure.
Daarvoor o.a Honda cbr600fs, Yamaha R1 en BMW S1000R gehad.
Ook een paar keer gereden op Mettet en Zolder.
Met de KTM nog 1x Zolder en toen ben ik gestopt.
Ik kreeg zwart ook... Hahaha.
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Er zijn wel meerdere autoliefhebbers die ook gebeten zijn door de motorrijder microbe en beide passies hebben wel verschillende kenmerken gemeen.
Ik rij veel te weinig naar m'n goesting maar ik kan er geen afscheid van nemen., de passie is te groot. Op de openbare kan ik er maar weinig plezier meer in vinden en om naar't circuit te trekken komt er voorlopig weer niet van...
Ps: zo'n cbr600fs heb ik ook nog gehad vroeger. ;)
Ah ook motorrijder ontdek ik via uw project hier.

Zelf rijd ik nu weeral enkele jaren (nog steeds zeer content) met een KTM 1190 Adventure.
Daarvoor o.a Honda cbr600fs, Yamaha R1 en BMW S1000R gehad.
Ook een paar keer gereden op Mettet en Zolder.
Met de KTM nog 1x Zolder en toen ben ik gestopt.
Ik kreeg zwart ook... Hahaha.
 

Attachments

  • DSCN0347-800.jpg
    DSCN0347-800.jpg
    83.4 KB · Views: 5

E36Jokke

Member
Ik denk dat er heel veel motorrijders met hetzelfde gevoel zitten.

Zelf zou ik ook wel meer willen rijden maar... Tijd tijd tijd, haha.
Woon-werk brengt teveel op met de fiets en in het weekend ook niet altijd tijd.
Normaal gaan we 1x per jaar een lang weekend met een groepje naar Duitsland, nu met de covid is het een jaar uitgesteld.

Zo een cbr600fs was voor mij een leuke instapper in het sportsegment, de cbr600rr was te sportief toen.
Daarna ben ik wel overgestapt op een R1, haha.
Ik weet nog toen ik daar de 1ste keer mee naar huis reed, die zithouding en zo een diepe clip-ons, man man. Was de rn19, naar mijn mening nog steeds de mooiste R1.
Pracht van een motor was dat, maar wat ben je daarmee op de openbare weg idd, pffff.
Toen ging het nog half en half.
Toch maar besloten om over te stappen naar een naked maar de kracht van zo een 1000cc is verslafend en zo kwam ik dan uit bij de BMW S1000R.

Ik was daar best tevreden over, maar.....ik was al langer aan het vloeken op mijn knie'en, weinig moto's zijn gemaakt voor grote mensen :).

Iemand in ons Duitsland groepje reed toen op een KTM Adventure, die zithouding, die kracht, het brute van zo een 2cylinder...
Enfin, na dat weekend direct werk van gemaakt om hoogpoters te gaan bezoeken.

Eerst ben ik bij BMW de R1200GS gaan testen, reed wel erg goed en aangename beenhoek maar had geen "wauw" gevoel.
Eigenlijk was ik denk ik al stiekem verliefd op de KTM, dus bij hun de 1190 Adventure gaan testen...
Power, hooligan gehalte, afwerking, zithouding.
Conclusie, dat had ik veel eerder moeten doen.

Voilà, het moest er effe uit.
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Naar rijden toe kan je idd ni beter hebben voor op de openbare weg dan een moto met een "recht stuur". Die ktm is idd een bangelijke moto. Ik heb zowel ne maat met ne GS1200 als ene die een 990 adventure heeft gehad en ik zou idd ook wel weten wat nemen. De bmw heeft ook bijna iedereen en als motorrijder wil je toch altijd een beetje anders/speciaal zijn daar alleen al voor zou ik ook voor de ktm gaan. Met de KTM kan je trouwens ook leuke wheelies doen. ;)
 

Attachments

  • 315032_10150327800381135_1515119837_n.jpg
    315032_10150327800381135_1515119837_n.jpg
    104.1 KB · Views: 3

E92_jef

Active member
Staff member
heerlijk m3.
als ik blauwe e36 zien krijg ik het altijd heel erg warm :rolleyes:
heb lang getwijfeld toen ik mijne liet spuiten voor ook te veranderen van kleur ma uiteindelijk toch voor de originele kleur gekozen.
al heb ik vaak spijt dat ik toch niet voor Estoril ben gegaan :p
redelijk wat motor gehad precies.
heb van men 3j tot 10j quad gereden en toen ook motorcross gedaan competitie tot men 20 ongeveer.
nu op het momoment heb ik nog een yz250 2stroke :love:. maar is al weer Bena 2 jaar geleden dak er nog mee op circuit heb gereden.
heb me wel een Triumph speed triple gekocht een 1,5 jaar geleden voor wat te cruizen en aventoe gek te doen :)
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
heerlijk m3.
als ik blauwe e36 zien krijg ik het altijd heel erg warm :rolleyes:
heb lang getwijfeld toen ik mijne liet spuiten voor ook te veranderen van kleur ma uiteindelijk toch voor de originele kleur gekozen.
al heb ik vaak spijt dat ik toch niet voor Estoril ben gegaan :p
redelijk wat motor gehad precies.
heb van men 3j tot 10j quad gereden en toen ook motorcross gedaan competitie tot men 20 ongeveer.
nu op het momoment heb ik nog een yz250 2stroke :love:. maar is al weer Bena 2 jaar geleden dak er nog mee op circuit heb gereden.
heb me wel een Triumph speed triple gekocht een 1,5 jaar geleden voor wat te cruizen en aventoe gek te doen :)
Estoril is idd ook een top kleur maar ik vind Avus toch nog fermer. Ik zelf zou Estoril sneller beu zijn vermoed ik, Avus kan enorm verschillen afhankelijk van de lichtinval en dat vind ik er zo knap aan. Ik begrijp je standpunt ivm herlakken in oem kleur, zou ik ook gedaan hebben vermoed ik.

Brommer/motomicrobe zit er al van kinds af aan in. Ik heb wel maar pas m'n eerste brommer gehad op m'n 16e en eerste moto op m'n 18e. Ik ben dan ook maar beginnen motorcrossen rond m'n 20e toen ik de centen had en zelf naar de cross kon rijden. Maw ik ben begonnen toen jij gestopt bent. 😂
Heb ondertussen wel al wat brommers/moto's versleten maar de laatste 2 heb ik toch al wel wat jaren en zal waarschijnlijk zo wel blijven ook vermoed ik....

Uwe speed triple had ik al een paar keer zien verschijnen en is echt wel een zalige bike waar ik fan van ben. (y)
2takt is echt de max. Zowel op de cross als op circuit ben ik er zwaar fan van, van die geur en het geluid krijg ik steeds kippenvel. Ooit komt er nog wel eens een Aprillia RS250 op den hof. 😜
 

E92_jef

Active member
Staff member
Estoril is idd ook een top kleur maar ik vind Avus toch nog fermer. Ik zelf zou Estoril sneller beu zijn vermoed ik, Avus kan enorm verschillen afhankelijk van de lichtinval en dat vind ik er zo knap aan. Ik begrijp je standpunt ivm herlakken in oem kleur, zou ik ook gedaan hebben vermoed ik.

Brommer/motomicrobe zit er al van kinds af aan in. Ik heb wel maar pas m'n eerste brommer gehad op m'n 16e en eerste moto op m'n 18e. Ik ben dan ook maar beginnen motorcrossen rond m'n 20e toen ik de centen had en zelf naar de cross kon rijden. Maw ik ben begonnen toen jij gestopt bent. 😂
Heb ondertussen wel al wat brommers/moto's versleten maar de laatste 2 heb ik toch al wel wat jaren en zal waarschijnlijk zo wel blijven ook vermoed ik....

Uwe speed triple had ik al een paar keer zien verschijnen en is echt wel een zalige bike waar ik fan van ben. (y)
2takt is echt de max. Zowel op de cross als op circuit ben ik er zwaar fan van, van die geur en het geluid krijg ik steeds kippenvel. Ooit komt er nog wel eens een Aprillia RS250 op den hof. 😜
ja ik vind de speed ook wel iets hebben, tijdloos en klassiek ma toch wel performance. (maar het is een ontwerp waar je fan van bent of van walgt :) )
zou graag ooit een panigale hebben, maar liefst de triple dan houden voor als de Ducati in panne staat hahah.
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
ja ik vind de speed ook wel iets hebben, tijdloos en klassiek ma toch wel performance. (maar het is een ontwerp waar je fan van bent of van walgt :) )
zou graag ooit een panigale hebben, maar liefst de triple dan houden voor als de Ducati in panne staat hahah.
Wie wil er geen Panigale 😂 😂 😂
Ik denk dat de recentere Ducati's nog wel meevallen ivm in panne staan tov de modellen van 20j geleden...
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Tijd voor enkele updates:

Update nr1:

Gisteren de wagen vooraan een beetje hoger gezet en dan naar de keuring geweest. Tijdens het wachten voor de poort en alle papieren samen klaar te leggen merkte ik dat m'n verzekeringsbewijs 3 dagen geleden vervallen was. Omdat ik geen uitnodiging tot betalen gekregen had heb ik direct naar de verzekering gebeld wat er mis was gegaan. Omdat ik m'n wagen steeds uitschrijf zetten ze m'n verzekering ook steeds on hold. Toen ik deze in april terug ingeschreven heb hadden ze me een voorlopig attest gegeven van 3 maand en zijn ze dit vergeten te verlengen. (ik had blijkbaar nog saldo tem 10/21) De verzekering had dan per direct een nieuw attest doorgestuurd en dit was ok voor de keuringmeester.

Het eerste deel van de keuring nergens problemen en was dan ook direct klaar maar toen kwamen we aan de brug. De andere keuringmeester die het van daar overnam het er precies minder zin in. Hij bleef maar rondlopen onder de wagen en riep zelfs op een ander moment nog een extra keuringmeester er bij om nog extra te controleren.

Daarna nog over het balkje (9cm) moeten rijden en dit gaf ook geen probleem

Resultaat: wel groen gekeurd maar wel met een hele reeks opmerkingen die er vroeger nooit opstonden en die er na de 1000km sinds de vorige keuring ineens allemaal zijn bijgekomen....
Bewerk bericht
 

Attachments

  • IMG_20210713_092039.jpg
    IMG_20210713_092039.jpg
    2.6 MB · Views: 15
  • IMG_20210713_095712.jpg
    IMG_20210713_095712.jpg
    3.2 MB · Views: 16

Avus 3.0

Active member
Staff member
Update nr2:

Vandaag maak ik de brievenbus open en er zat weer post in van onze blauwe vrienden. Ai Ai ik dacht dat ik weer ergens geflitst was maar uiteindelijk was ik geregistreerd door een ANPR camera en deze hadden opgemerkt dat de wagen geen geldig keuringsbewijs meer had. (Zondag voorbij de camera gereden en dinsdag naar de keuring geweest
:jpshakehead:
)

Vermits ik de wagen in april terug in geschreven heb & vorig jaar door de corona niet naar de keuring geweest was. Had ik nu gewacht tot de datum van uitnodiging van de keuring want anders moest ik in april en in juni nog eens terug gaan.

Dus straks ga ik eens naar het politie bureau om te horen of ze het nog kunnen seponeren of anders wat de gevolgen (boete) gaat zijn.
 

Attachments

  • IMG_20210714_093842.jpg
    IMG_20210714_093842.jpg
    1.8 MB · Views: 12
Top