G i e l.
Active member
Hallo,
Enkele zullen mij al kennen van andere forums, maar voor de andere: Ik ben dus Giel, ben 30jaar en afkomstig van Bilzen.
Naast dit forum vooral actief op instagram onder de naam: Racing.E36.
Mij verhaal start zo'n 7 jaar geleden, op het moment dat ik de mogelijkheid kreeg om een bedrijfswagen te kiezen. Ik had niet lang nodig om de knoop door te hakken: mijn toenmalige daily (E90 325d le mans blue) zal moeten plaats maken voor deze bedrijfswagen en een speelgoedje voor in het weekend. Natuurlijk direct aan het mobilen, autoscouten etc. Mijn gedacht stond eerst op een E36 325 of 328i die al voorzien was van wat mods zoals bv; uitlaatlijn, deftig onderstel, kuipjes, light wheels, defige banden,…). Het voordeel dat je hebt bij deze wagens, is dat deze betaalbaar zijn, waardoor je geen pamper hoeft te dragen wanneer je gaat tracken of enkele driftjes legt.
Na enkele weken zoeken en nog steeds geen niet afgeraasd exemplaar tegen te komen met kilometer stand onder de 150k, begon te zoekterm met een “ ///M” vooraan. Op dat moment begin je jezelf te overtuigen dat dit natuurlijk een uniekere aankoop is o.w.v. power, waarde vastheid,… Maarja, langs de andere kant wel weer een serieus bedrag voor een bijkomende auto die af en toe eens buiten komt en hoogst waarschijnlijk weer gaat moeten worden gemod na enkele track-days..
Ondertussen was de 325d verkocht en was er budget vrijgekomen, de knoop definitief doorgehakt: de enige echte favoriet, de E36 M3. Ik wou een mooie youngtimer, moest een 3.2 zijn met 6-bak en minder dan 100k km. Om voor lange periode in mijn bezit te hebben en af en toe eens uit te halen voor een rondrit, trackday of driftdag. Maar weeral met weinig succes, er staat zo niks te koop!
Enkele weken later kreeg ik te horen via een collega dat hij iemand kende met een pracht exemplaar M3. Hij toonde mij een forum waarop onderstaande info was te vinden:
“ 1e eigenaar, origineel Duits exemplaar 1998 E36 M3 3.2 met nog geen 65.000km achter de kiezen, geen krasje geen blutsje geen tikje roest. In de advertentie stonden de juiste dingen, qua onderhoud en liefhebberij maar ook qua onderdelen en upgrades, de waslijst was eindeloos. It seemed to good to be true. Dan gebeld en zeer plezant telefoongesprek gehad, liefhebbers onder elkaar. Telefonisch al wat van de prijs besproken en gehoord dat er in het weekend iemand kwam kijken. Niet getwijfeld en gezegd dat ik momenteel een voorschot betaal om zeker te zijn dat ik ‘m had. Hij ging akkoord en ik schreef het voorschot over. Deze gok had ik er voor over!
Dan uiteindelijk in de week gaan kijken, auto stond in de garage met druppellader en hoes over. Toen die hoes eraf ging bleek zijn advertentie te kloppen, kar is gewoon zo goed als nieuw. Pakken facturen van onderdelen en voor het minste werd er iets aan vervangen. Heeft maar 5 trackdays gedaan en werd zelden als weekendkar gebruikt, ging jaarlijks op onderhoud en kleppen stellen etc werd jaarlijks gedaan, just to be sure en ook al had hij dat jaar maar 5000km gedaan. Zowel binnen als buiten in nieuwstaat, het blok en alles er rond ziet er nieuw uit, onder de kar alles nieuw of vernieuwd. Ik had te maken met een freak, juist zoals ik het wou. Alles toch geïnspecteerd, niets op aan te merken, toerke gaan rijden, jawadde dit is het voor mij!
Sommigen kennen het gevoel van een goede E36 niet, maar een goede E36 heeft alles en geloof mij, beter dan deze wordt het niet. Er steken voor minstens 25000 euro performance upgrades op, exclusief werkuren van een paar weken bij Packeisen te staan voor de ombouw. Een kaft van BMW met een pak facturen van alles en nog wat, preventief onderhoud, de aankoopfactuur in Duitse Mark er nog bij… Hij heeft m nieuw gekocht en gereden tot 60000km en dan binnen gedaan bij Packeisen Motorsport (bekend van 24H en VLN) en gezegd, jongens: machen Sie ein Clubsport bitte, kein limit. Ik heb ooit een kar half opgebouwd, maar dit is nog een stuk verder. Komt nog bij dat alle onderdelen documentatie hebben, TUV gekeurd en “eingetragen” zijn op de Fahrzeugbrief.
Auto is van nul opgebouwd.
Ik probeer hieronder op te sommen maar ik ga sowieso nog dingen vergeten:
-Volledige kooi, meegelakt in de kleur en geintegreerd in OEM dashboard
- Volledige respray zowel binnen- als buiten. Buiten de originele kleur behouden cosmosschwarz, binnenkant + motorruimte custom grey
- Alle bekleding binnen in carbon afgewerkt (deuren, zijpanelen, koffer, middenconsole en dashboard)
- Nieuwe ruiten voor en achter
- Nieuwe koplampen
- Nieuwe achterlichten
- H&R stabistangen
- 3 analoge metertje in dashboard geintegreerd: olietemp, oliedruk en watertemp
- OMP stuur + naaf
- Aluminium deuren van de M3 GT
- Originele kofferspoiler BMW Motorsport
- Recaro pole position (leder) incl. Recaro consoles bestuurder en passagier
- TRS zespuntgordels
- Bilstein PSS9 Clubsport
- Nieuwe remschijven (ATE)
- Nieuwe PAGGID RS29 remblokken (Yellow)
- staalflex remleidingen
- ATE superblue remolie
- Set originele Motorsport (style 24) met Dunlop Direzza dz03g
- Velgstuds met bouten
- verstevigingskruis subframe
- Alu bussen diff
- Powerflex rondom
- Schrick nokkenassen
- Göke carbon airbox met CSL luchtfilter
- Alpha N remap (360pk) + speedlimiter eruit
- Sacks racekoppeling
- 2 massa-vliegwiel aangepast
- Hardeman Motorsport sperdif, 2way 40% non-progressive
- Overbrenging 3.64
- Uitlaat AC-schnitzer
- Volledige E36 circuit afstelling en uitlijning van ophanging en geometrie met papieren.
- ...
Waarschijnlijk nog een paar dingen vergeten maarja, dit is meer dan voldoende. Kist rijdt als de absolute waanzin, deze airbox klinkt de beste die ik al gehoord heb, heeft veel koppel onderin door de remap en de 3.2 maar de power vanaf 4-5k toeren is voor mij ongezien bij een E36, hij zou getest zijn op 360pk maar het voelt voor mij als meer. Heb ‘m op de autobahn serieus aan de tand kunnen voelen en ook hier lokaal op de industrie, daar staan al strepen die nog een paar weken zullen blijven staan. Hoewel de uitlaat niet superluid is (OEM kats) klinkt de airbox moddervet en hoor je knalhard intakegeluid. Moeilijk te beschrijven, je moet het meemaken!
Het voordeel vind ik dat de kist optisch er redelijk OEM uitziet, mensen kijken niet tenzij je de keel openzet dan springen ze in de haag.
Toen ik vetrok nog even met de eigenaar en de vrouw gebabbeld, hij kreeg bijna de tranen in zijn ogen, auto al bij 20 jaar bij hem, nu was het tijd voor iets anders met meer comfort: jawel Cayman GT4 in het geel. “
Ok, deze moest ik hebben! Er was één probleem, de wagen was niet te koop. Tot dat ik contact met hem opnam en ik het zinnetje te horen kreeg: “alles is te koop, voor de juiste prijs”. In deze situatie was het natuurlijk moeilijk om prijs de bespreken, maar de vooropgestelde prijs was worth it! Ik had in tussentijd al voldoende uren gespendeerd om te weten hoeveel een deftige waard was. Daarbovenop ben ik geen enkele tegen gekomen of gaan bezoeken die zo mint state was, zo goed onderhouden, volledige onderhoudsgeschiedenis, … dat ik toch een afspraak maakte om hem te gaan bezichtigen.
Daar aangekomen was meteen duidelijk dat zijn info op het forum niet gezeverd was, toerke gereden en verkocht was ie!! We waren toen Oktober 2015
Om de nostalgie verder te trekken, hier de eerste foto’s van hoe ik de wagen zelf ontdekte..
Enkele zullen mij al kennen van andere forums, maar voor de andere: Ik ben dus Giel, ben 30jaar en afkomstig van Bilzen.
Naast dit forum vooral actief op instagram onder de naam: Racing.E36.
Mij verhaal start zo'n 7 jaar geleden, op het moment dat ik de mogelijkheid kreeg om een bedrijfswagen te kiezen. Ik had niet lang nodig om de knoop door te hakken: mijn toenmalige daily (E90 325d le mans blue) zal moeten plaats maken voor deze bedrijfswagen en een speelgoedje voor in het weekend. Natuurlijk direct aan het mobilen, autoscouten etc. Mijn gedacht stond eerst op een E36 325 of 328i die al voorzien was van wat mods zoals bv; uitlaatlijn, deftig onderstel, kuipjes, light wheels, defige banden,…). Het voordeel dat je hebt bij deze wagens, is dat deze betaalbaar zijn, waardoor je geen pamper hoeft te dragen wanneer je gaat tracken of enkele driftjes legt.
Na enkele weken zoeken en nog steeds geen niet afgeraasd exemplaar tegen te komen met kilometer stand onder de 150k, begon te zoekterm met een “ ///M” vooraan. Op dat moment begin je jezelf te overtuigen dat dit natuurlijk een uniekere aankoop is o.w.v. power, waarde vastheid,… Maarja, langs de andere kant wel weer een serieus bedrag voor een bijkomende auto die af en toe eens buiten komt en hoogst waarschijnlijk weer gaat moeten worden gemod na enkele track-days..
Ondertussen was de 325d verkocht en was er budget vrijgekomen, de knoop definitief doorgehakt: de enige echte favoriet, de E36 M3. Ik wou een mooie youngtimer, moest een 3.2 zijn met 6-bak en minder dan 100k km. Om voor lange periode in mijn bezit te hebben en af en toe eens uit te halen voor een rondrit, trackday of driftdag. Maar weeral met weinig succes, er staat zo niks te koop!
Enkele weken later kreeg ik te horen via een collega dat hij iemand kende met een pracht exemplaar M3. Hij toonde mij een forum waarop onderstaande info was te vinden:
“ 1e eigenaar, origineel Duits exemplaar 1998 E36 M3 3.2 met nog geen 65.000km achter de kiezen, geen krasje geen blutsje geen tikje roest. In de advertentie stonden de juiste dingen, qua onderhoud en liefhebberij maar ook qua onderdelen en upgrades, de waslijst was eindeloos. It seemed to good to be true. Dan gebeld en zeer plezant telefoongesprek gehad, liefhebbers onder elkaar. Telefonisch al wat van de prijs besproken en gehoord dat er in het weekend iemand kwam kijken. Niet getwijfeld en gezegd dat ik momenteel een voorschot betaal om zeker te zijn dat ik ‘m had. Hij ging akkoord en ik schreef het voorschot over. Deze gok had ik er voor over!
Dan uiteindelijk in de week gaan kijken, auto stond in de garage met druppellader en hoes over. Toen die hoes eraf ging bleek zijn advertentie te kloppen, kar is gewoon zo goed als nieuw. Pakken facturen van onderdelen en voor het minste werd er iets aan vervangen. Heeft maar 5 trackdays gedaan en werd zelden als weekendkar gebruikt, ging jaarlijks op onderhoud en kleppen stellen etc werd jaarlijks gedaan, just to be sure en ook al had hij dat jaar maar 5000km gedaan. Zowel binnen als buiten in nieuwstaat, het blok en alles er rond ziet er nieuw uit, onder de kar alles nieuw of vernieuwd. Ik had te maken met een freak, juist zoals ik het wou. Alles toch geïnspecteerd, niets op aan te merken, toerke gaan rijden, jawadde dit is het voor mij!
Sommigen kennen het gevoel van een goede E36 niet, maar een goede E36 heeft alles en geloof mij, beter dan deze wordt het niet. Er steken voor minstens 25000 euro performance upgrades op, exclusief werkuren van een paar weken bij Packeisen te staan voor de ombouw. Een kaft van BMW met een pak facturen van alles en nog wat, preventief onderhoud, de aankoopfactuur in Duitse Mark er nog bij… Hij heeft m nieuw gekocht en gereden tot 60000km en dan binnen gedaan bij Packeisen Motorsport (bekend van 24H en VLN) en gezegd, jongens: machen Sie ein Clubsport bitte, kein limit. Ik heb ooit een kar half opgebouwd, maar dit is nog een stuk verder. Komt nog bij dat alle onderdelen documentatie hebben, TUV gekeurd en “eingetragen” zijn op de Fahrzeugbrief.
Auto is van nul opgebouwd.
Ik probeer hieronder op te sommen maar ik ga sowieso nog dingen vergeten:
-Volledige kooi, meegelakt in de kleur en geintegreerd in OEM dashboard
- Volledige respray zowel binnen- als buiten. Buiten de originele kleur behouden cosmosschwarz, binnenkant + motorruimte custom grey
- Alle bekleding binnen in carbon afgewerkt (deuren, zijpanelen, koffer, middenconsole en dashboard)
- Nieuwe ruiten voor en achter
- Nieuwe koplampen
- Nieuwe achterlichten
- H&R stabistangen
- 3 analoge metertje in dashboard geintegreerd: olietemp, oliedruk en watertemp
- OMP stuur + naaf
- Aluminium deuren van de M3 GT
- Originele kofferspoiler BMW Motorsport
- Recaro pole position (leder) incl. Recaro consoles bestuurder en passagier
- TRS zespuntgordels
- Bilstein PSS9 Clubsport
- Nieuwe remschijven (ATE)
- Nieuwe PAGGID RS29 remblokken (Yellow)
- staalflex remleidingen
- ATE superblue remolie
- Set originele Motorsport (style 24) met Dunlop Direzza dz03g
- Velgstuds met bouten
- verstevigingskruis subframe
- Alu bussen diff
- Powerflex rondom
- Schrick nokkenassen
- Göke carbon airbox met CSL luchtfilter
- Alpha N remap (360pk) + speedlimiter eruit
- Sacks racekoppeling
- 2 massa-vliegwiel aangepast
- Hardeman Motorsport sperdif, 2way 40% non-progressive
- Overbrenging 3.64
- Uitlaat AC-schnitzer
- Volledige E36 circuit afstelling en uitlijning van ophanging en geometrie met papieren.
- ...
Waarschijnlijk nog een paar dingen vergeten maarja, dit is meer dan voldoende. Kist rijdt als de absolute waanzin, deze airbox klinkt de beste die ik al gehoord heb, heeft veel koppel onderin door de remap en de 3.2 maar de power vanaf 4-5k toeren is voor mij ongezien bij een E36, hij zou getest zijn op 360pk maar het voelt voor mij als meer. Heb ‘m op de autobahn serieus aan de tand kunnen voelen en ook hier lokaal op de industrie, daar staan al strepen die nog een paar weken zullen blijven staan. Hoewel de uitlaat niet superluid is (OEM kats) klinkt de airbox moddervet en hoor je knalhard intakegeluid. Moeilijk te beschrijven, je moet het meemaken!
Het voordeel vind ik dat de kist optisch er redelijk OEM uitziet, mensen kijken niet tenzij je de keel openzet dan springen ze in de haag.
Toen ik vetrok nog even met de eigenaar en de vrouw gebabbeld, hij kreeg bijna de tranen in zijn ogen, auto al bij 20 jaar bij hem, nu was het tijd voor iets anders met meer comfort: jawel Cayman GT4 in het geel. “
Ok, deze moest ik hebben! Er was één probleem, de wagen was niet te koop. Tot dat ik contact met hem opnam en ik het zinnetje te horen kreeg: “alles is te koop, voor de juiste prijs”. In deze situatie was het natuurlijk moeilijk om prijs de bespreken, maar de vooropgestelde prijs was worth it! Ik had in tussentijd al voldoende uren gespendeerd om te weten hoeveel een deftige waard was. Daarbovenop ben ik geen enkele tegen gekomen of gaan bezoeken die zo mint state was, zo goed onderhouden, volledige onderhoudsgeschiedenis, … dat ik toch een afspraak maakte om hem te gaan bezichtigen.
Daar aangekomen was meteen duidelijk dat zijn info op het forum niet gezeverd was, toerke gereden en verkocht was ie!! We waren toen Oktober 2015
Om de nostalgie verder te trekken, hier de eerste foto’s van hoe ik de wagen zelf ontdekte..
Attachments
Last edited: