E36 - Coupe - 1998 - m3 - 3.2 - Cosmoszwart - Tracktool

  • Het forum is momenteel nog onder constructie, maar je kan het al wel gebruiken. Hier en daar gaan er in de loop van de dagen/weken veranderingen doorgevoerd worden.

G i e l.

Active member
We zullen voor aanstaande Dinsdag de regenset maar laten opliggen.
Spa en nat, niet mijn voorkeur, maar we maken er het beste van! Waarschijnlijk zal het evolueren tot wat sideways actions haha, ken mezelf :D
 

Attachments

  • Weersvoorspelling Spa 5Okt.png
    Weersvoorspelling Spa 5Okt.png
    16.4 KB · Views: 2

Avus 3.0

Active member
Staff member
Zonde want Spa is zo'n fijn circuit als het droog ligt. (wel nog nooit met 4wielen er op gereden)
Sideways gaan kan ook leuk zijn , als ze er u ni af zwieren. ;)

Als ik vroeger met de moto met regenbanden in de regen reed dan waren m'n ronde tijden praktisch hetzelfde als op het droge, met de moto heb je daar dus ni zoveel last van als met een auto precies...
 

G i e l.

Active member
Zonde want Spa is zo'n fijn circuit als het droog ligt. (wel nog nooit met 4wielen er op gereden)
Sideways gaan kan ook leuk zijn , als ze er u ni af zwieren. ;)

Als ik vroeger met de moto met regenbanden in de regen reed dan waren m'n ronde tijden praktisch hetzelfde als op het droge, met de moto heb je daar dus ni zoveel last van als met een auto precies...
Pasop, met echte regen set (raceband) denk ik dat ge in tijd niet veel moet inboeten. Maar die risico's ga ik niet nemen, dat laat ik aan andere over ;-)
Ik rij in de regen met een semi-slick met meer afwatering (AD08rs), die presteren ook nog wel ok, je moet er wel wat temperatuur in krijgen natuurlijk.
Ietsje langs de ideale lijn rijden, daar ligt de grip. .

We zullen zien, momenteel geven ze voormiddag nog droog en vooral regen in het westen van het land.
Hoedanook, ik kijk er naar uit.. Ga proberen niet te flirten met teveel risico's. Ik haal ook veel fun uit het feit van een ganse auto s' avonds op de trailer te laden :D Haha
 

G i e l.

Active member
Uiteindelijk hadden we geluk gehad tijdens de laatste trackday op Spa. Het was droog gebleven tot 15h in de namiddag.
In de voormiddag voornamelijk liggen testen met verschillende spacer configuraties voor- en achteraan, om uiteindelijk te concluderen dat de basis set-up (van voorgaande trackdays) de optimaalste is :whistle: Hierdoor verschillende keren moeten binnenkomen om wielen af te pakken en daardoor in de voormiddag als ik mij goed herinner slechts een 170-200km op de teller gezet.

Persoonlijk was het mentaal voor mij geen topdag, voorgaande weken/dagen waren vrij hectisch en de mindset stond op andere zaken. Voor mij persoonlijk heb ik dergelijke trackdays juist nodig om mijn hoofd leeg te maken en te focussen op iets anders. Vroeger kon ik dat perfect door een bolletje-pijl rit, maar de laatste jaren met al die flitspalen, speed bumps en treintjes rijden tussen locals, jaagde ik mij alleen maar meer op haha :rolleyes:

In de namiddag nog 2 droge stints kunnen rijden van elk ca. 40min, en daar kwamen de donkere wolken. Omdat de mindset niet 100% zat, even getwijfeld om in te laden en naar huis te gaan, maar uiteindelijk toch de CH's met regenbanden opgelegd en nog een half uurke op het gemak wat rondjes gemaald in het nat.

Buiten het aanstuur relais van mijn Mishimoto fan en raamgeleider bestuurderskant, is alles heel gebleven. Auto klinkt, voelt en rijdt zoals het moet. Een collega autofreak uitgenodigd en was serieus onder de indruk van de grip: "die ziet er niet alleen strak uit, ma zo rijdt die ook nog" 😆

Issues worden tegen eind van het jaar gefikst. Dan eens zien voor komend jaar wat we gaan doen.
Eerlijk speelt het gedacht soms om de wagen te verkopen, puur o.w.v. tijdsgebrek en de lust naar investeren. Maar nog niets concreet.

Nog wat beeldmateriaal om af te sluiten, enjoy!!
 

Attachments

  • 20211005-OLLIVISION-DSO03335 (1).jpg
    20211005-OLLIVISION-DSO03335 (1).jpg
    1.4 MB · Views: 12
  • 20211005-OLLIVISION-DSO03932 (1).jpg
    20211005-OLLIVISION-DSO03932 (1).jpg
    1.2 MB · Views: 12

Avus 3.0

Active member
Staff member
De ene trackday is de andere niet maar ik lees toch dat het al bij al nog meegevallen is. Je hebt je misschien niet rotgeamuseerd maar tov gewoon dagelijks op de openbare weg te moeten tuffen zal het een pak beter geweest zijn. ;)

Nu dat de wagen zowel optisch als mechanisch (op een paar kleinigheden na) zo goed staat zou het echt zonde zijn om hem weg te doen. De grote vraag is altijd wat je in de plaats zou kopen. Een E36 M3 is gewoon een bangelijke wagen: ze zien er tijdloos uit, klinken fantastisch en de uwe plakt op de baan.

Toekomst gericht weet niemand wat ons als petrolheads nog te wachten staat daarmee ben ik content dat ik er nu eentje heb.
 

G i e l.

Active member
De ene trackday is de andere niet maar ik lees toch dat het al bij al nog meegevallen is. Je hebt je misschien niet rotgeamuseerd maar tov gewoon dagelijks op de openbare weg te moeten tuffen zal het een pak beter geweest zijn. ;)

Nu dat de wagen zowel optisch als mechanisch (op een paar kleinigheden na) zo goed staat zou het echt zonde zijn om hem weg te doen. De grote vraag is altijd wat je in de plaats zou kopen. Een E36 M3 is gewoon een bangelijke wagen: ze zien er tijdloos uit, klinken fantastisch en de uwe plakt op de baan.

Toekomst gericht weet niemand wat ons als petrolheads nog te wachten staat daarmee ben ik content dat ik er nu eentje heb.
Is 100% juist. Wagen is niks op aan te merken, al zeg ik het zelf. Doch zit het in mijn hoofd om het over een andere boeg te gooien. Het zal dan eerste tijd ook niet meer in de auto scene zijn.. Mijn motto is ook eerder "ik verzamel herinneringen en ervaring, geen auto's".

Moeilijk uit te leggen en eigenlijk ook moeilijk te onderbouwen. Persoonlijke keuzes en visies zeker :whistle: Iedereen moet doen waar hij of zij zijn voldoening uit haalt.
 
Last edited:

G i e l.

Active member
Daar we toch in quarantaine zaten, even de tijd genomen om de binnenkant eens mooi uit te kuisen.
Na de re-spray heeft de wagen even bij de carrosserie gestaan en had er zich toch redelijk wat stof verzameld op de achterbank/hoedeplaat :D
Al een geluk dat de intermittent fasting heeft gewerkt, kon het gebruiken toen ik tussen de rolkooi hing om de achteruit langs binnen te poetsen :D

Ook de Recaro's gereinigd en gevoed. Deze kunnen er weer tegen aan!
Geruikte producten:
- Auto Finesse hide Leather cleanser
- Meguiars Class Rich Leather
- Sponske vd "Action"

Zie voor-na foto:
Links = done (proper matte kleur)
Rechts = before (lelijk blinkend patina leder)
 

Attachments

  • processed-298b86b7-9af6-47e7-90fa-bffb9fb7b511_nKqZA8Bd.jpeg
    processed-298b86b7-9af6-47e7-90fa-bffb9fb7b511_nKqZA8Bd.jpeg
    104.2 KB · Views: 6
  • thumbnail_processed-ed2d0417-adf4-4a5b-8c42-fb6aeda45dc5_n0tjIIjg.jpg
    thumbnail_processed-ed2d0417-adf4-4a5b-8c42-fb6aeda45dc5_n0tjIIjg.jpg
    173.1 KB · Views: 6
  • thumbnail_processed-8c7e6b9a-da09-43d4-b7dd-12a81e3b8cea_VTR65IR0.jpg
    thumbnail_processed-8c7e6b9a-da09-43d4-b7dd-12a81e3b8cea_VTR65IR0.jpg
    233.9 KB · Views: 6

Vince

New member
Wooow ! 🤩

Echt super interessant wat ik hier allemaal gelezen heb ! Dik onder de indruk van dit power beast 😆
Wat een parel !
 

G i e l.

Active member
Welkom in 2022
Eerst en vooral mijn allerbeste wensen aan iedereen hier op het forum en jullie dierbare!
Op eerste plaats gezondheid en verder succes in alles wat jullie ondernemen in 2022🙌
Voor mezelf, meer genieten van wat we hebben en van meer tracktime 🤘

Tracktime komt wel goed, 4 dagen open pitlane al vastgelegd:
- 4/2022: Mettet
- 7/2022: Ecuyers
- 8/2022: Bilsterberg
- 10/2022: Nurburgring

De voorbereidingen voor het 2022 seizoen zijn getroffen:
- Jaarlijks onderhoud
- Uitlijning/corner balancing
- Fan control systeem aangepast
- Raam mechanisme bestuurderszijde gefikst
- New wiellager achteraan

Enkele sfeerbeelden:
 

Attachments

  • 270167541_1335672676876580_6896398000891493396_n.jpg
    270167541_1335672676876580_6896398000891493396_n.jpg
    83.4 KB · Views: 11
  • 270198456_999394400925479_6784644339696191219_n.jpg
    270198456_999394400925479_6784644339696191219_n.jpg
    62.9 KB · Views: 10
  • 271184618_613198806459733_6618206550614643717_n.jpg
    271184618_613198806459733_6618206550614643717_n.jpg
    73.4 KB · Views: 10

Psychotronik

Administrator
Staff member
Met de wielen eraf uitlijnen is eigenlijk altijd het beste zeker ? De meeste doen het met de wielen erop .

Of welke voordelen heeft het uitlijnen zonder wielen ?
 

G i e l.

Active member
Met de wielen eraf uitlijnen is eigenlijk altijd het beste zeker ? De meeste doen het met de wielen erop .

Of welke voordelen heeft het uitlijnen zonder wielen ?
Gho, het verschil zit hem in de uitweging en dus gewichtsverdeling van het voertuig. Op circuit is een goede gewichtsverdeling (50/50) een opmerkelijk verschil, op de straat eerder overroepen imo. Beide, uitlijning en belasting hebben een duidelijk verband. (Bv. meer camber resulteert in minder raakvlak met de weg en dus minder last/gewicht op het wegdek bij het wiet dat je aan het afstellen bent. Je corrigeert de ander wielen zo dat de gewichtsverdeling steeds rond de 50/50 is.

Gelijk ik al zei, voor straak gebruik minder noodzakelijk. Tenzij je natt op straat ook tegen de limiet van je auto handeld 😄 Ma dan raad ik U aan trackdays te boeken 😉
 

G i e l.

Active member
Als 2e update van 2022, zeer enthousiast om te kunnen meegeven dat ik EINDELIJK mijn persoonlijk "favorit wheel" voor E36 op de kop heb kunnen tikken 🤗

EINDELIJK, ja: na een zoektocht van toch 3-4 jaar ondertussen. 1x stond ik op het punt één set te kopen, maar ik werd overboden. 2e keer bijna een deal, maar uiteindelijk zelf afgeblazen omdat het uiteindelijk toch een stevige bedrag was voor velgen die ik niet kon bekijken daar ze van Zwitserland moesten overkomen.

Het gaat over een toch wel zeldzame BBS lightweight velg, dewelke in beperkte oplagen geproduceerd werd voor BMW Motorsport afdeling, bestemd voor de E90 320si WTCC.

Doordat de velg voor racerij is ontworpen, zijn de overblijvende exemplaren zeer schaars. Af en toe kom je er nog wel eens tegen, maar vaak in enorm slechte staat. Langs de andere kant kom je soms "zuivere" exemplaren tegen, maar verschiet niet van de prijs. Dergelijke prijzen vind ik dan persoonlijk van de pot gerukt! Want moest ik zelf 1 krom rijden voor weet ik welke reden dan ook, ja begin maar 1 losse velg te zoeken. Haast onmogelijk. En dan zit je daar met een dure set waar je niks aan hebt.. Heb nu een goede set voor een toegankelijke prijs gevonden!! #exited
En moest dat laatste gebeuren, geen overdreven prijs om als kunst tegen de muur te vijzen 😋

Specs:
- Merk: BBS Motorsport
- Type: RE1000
- Maat: 9x17
- Offset: ET18
- Materiaal: Magnesium
- Gewicht: 9kg/velg
 

Attachments

  • 20220114_193427.jpg
    20220114_193427.jpg
    2.1 MB · Views: 14
  • 20220114_192403.jpg
    20220114_192403.jpg
    2.3 MB · Views: 11
  • 20220114_193743.jpg
    20220114_193743.jpg
    2.2 MB · Views: 11
  • Screenshot_20220116-120722_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20220116-120722_Samsung Internet.jpg
    480.9 KB · Views: 8
  • Screenshot_20220116-120706_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20220116-120706_Samsung Internet.jpg
    487.4 KB · Views: 8
  • Screenshot_20220116-120647_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20220116-120647_Samsung Internet.jpg
    565.1 KB · Views: 12

G i e l.

Active member
Heren E36 fanatiekelingen. Ik had graag met jullie het volgende uitgeklaard:
Zoals ik op voorhand al had gemeten, wist ik dat de fitting van de WTCC wielen heel nauw ging zijn, vooral aan de binnenkant richting mijn veerpoot (vooraan).
En idd het past heel nipt, maar volgens mij nog net voldoende (nog te bevestigen, maar goede hoop op). Tussen de stelring en velgrand zit een halve cm, iets meer naar boven loopt de spiraal meer naar binnen t.o.v. de stelring, wat iets meer ruimte geeft. Maar een te dikke velgrandbescherming is toch beter te vermijden :whistle:
Het is de bedoeling om een 235/45 band te runnen (gelijk mijn andere sets). Momenteel de enige afval band die ik nog had liggen gemonteerd, een 225/45. Op foto zie je wat ik bedoel met "nipt" haha :whistle: Natuurlijk, aan overschot hebben we niks he 😄

MAAR: De hamvraag van vandaag en waar ik jullie kennis voor inschakel.
Gisteren de velgen ge-testfit op mijne kameraad (@Dylan) zijn E36 3.0 en daar bleek deze afstand TOTAAL GEEN probleem te zijn.
Na monteren zagen we een clearance aan de binnenkant van zo'n 5cm, huhmmzzz wtf!! Nu is de vraag, waar the fuck komt dit verschil vandaan?

Mij bekende verschillen tussen beide wagens:
- 3.2 (mijne) vs 3.0
- Ik run Bilstein B16, terwijl mijne maat een H&R Clubsport. Dikte van de poot lijkt me op eerste zicht weinig verschil.
- Mijn stabi link armpjes zijn de korte variant (zie groene cirkel op foto bijlagen), gemonteerd tussen ophang driehoek en de stabi-baar. Terwijl de andere de lange stabi-link armpjes (oranje cirkel op bijgevoegde foto) gemonteerd rechtstreeks op de schokdemper poot en de stabi-baar
- Beiden wagens hebben camberplates (dit zou niks mogen uitmaken imo).

Zit er een verschil in ophang driehoek,tussen de 3.0 en 3.2, of zijn er andere dingen waarvan ik nog geen weet had?

Als ik op BMW catalogus opzoek op chassinummer van de mijne, zie ik beide stabi link armpjes afgebeeld, vind ik ook heel wazig (zie foto RealOem)?

Velgen zien der sick uit :p:p
 

Attachments

  • thumbnail_processed-3e2f5410-6f16-4e29-8482-bf463c031389_pBYbyxIH.jpg
    thumbnail_processed-3e2f5410-6f16-4e29-8482-bf463c031389_pBYbyxIH.jpg
    197.7 KB · Views: 9
  • thumbnail_processed-6332f5e3-4f0a-45a7-9335-b38a2710c767_cW3pDqQc.jpg
    thumbnail_processed-6332f5e3-4f0a-45a7-9335-b38a2710c767_cW3pDqQc.jpg
    156.2 KB · Views: 12
  • 2022-01-18 18_37_56-Window.png
    2022-01-18 18_37_56-Window.png
    93.1 KB · Views: 11
  • thumbnail_processed-e84afff8-5b45-4087-af31-5019502643e7_y2YhxcjE.jpg
    thumbnail_processed-e84afff8-5b45-4087-af31-5019502643e7_y2YhxcjE.jpg
    178.1 KB · Views: 10
  • thumbnail_processed-c19c9079-c781-4c8a-87b6-0840985b0221_0Bw92NVn.jpg
    thumbnail_processed-c19c9079-c781-4c8a-87b6-0840985b0221_0Bw92NVn.jpg
    227.9 KB · Views: 8

Psychotronik

Administrator
Staff member
Camberplaten van een 3.0 en 3.2 zijn verschillend dacht ik . De originele dan toch.

Dit zal dus geen verschil maken denk ik met aftermarket camberplaten.


Heb jij geen kleine stabilisatorstangetjes die op je triangel bevestigd worden? Foto 1

ik zie dat je het in je tekst staat . Mijn fout


De e36 m3 3.0 heeft lange stabilisatorstangen en volgens mij kan dit een andere hoek creëren?
 

Attachments

  • Screenshot_20220118-192201_Chrome.jpg
    Screenshot_20220118-192201_Chrome.jpg
    895.8 KB · Views: 6
  • Screenshot_20220118-192007_Chrome.jpg
    Screenshot_20220118-192007_Chrome.jpg
    590.7 KB · Views: 6
Last edited:

G i e l.

Active member
Camberplaten van een 3.0 en 3.2 zijn verschillend dacht ik . De originele dan toch.

Dit zal dus geen verschil maken denk ik met aftermarket camberplaten.


Heb jij geen kleine stabilisatorstangetjes die op je triangel bevestigd worden? Foto 1

ik zie dat je het in je tekst staat . Mijn fout


De e36 m3 3.0 heeft lange stabilisatorstangen en volgens mij kan dit een andere hoek creëren?
Ja, maar waarom dan als ik op chassinummer zoek dat beide, zowel lange als korte aangegeven worden in de afbeelding en onderdelen lijst?
Dan kunnen we toch ni concluderen dat 3.0 de lange heeft, en 3.2 de korte? En moest het zo zijn, dan weet ik graag de reden van deze beslissing..

Verder heb ik geen mogelijkheid tot bevestiging op mijn poot voor de lange variant op te bevestigen. Laatst reeds ontdekt omdat ik toen regelbare stangen wou steken..
 

Psychotronik

Administrator
Staff member
E36 Prefacelift hebben altijd lange en facelift de kortere .

Je kan wel de prefacelift veerpoten monteren op een facelift maar niet andersom .
 

G i e l.

Active member
E36 Prefacelift hebben altijd lange en facelift de kortere .

Je kan wel de prefacelift veerpoten monteren op een facelift maar niet andersom .
@Psychotronik , Ik heb gisteren avond verder research gedaan en jou statement is in contradictie met wat ik heb gevonden. Zo is hoe ik het uiteindelijk begreep:
De korte stabi link armpjes met bevestiging op de draagarm is toegepast t.e.m. de 325i. Verder is ieder M3 model uitgerust met de lange stabi link armpjes met de bevestiging op de veerpoot. Deze aanpassing is er gekomen omdat de werking van de stabilisator stang gelijk deze op de M3 is toegepast veel efficiënter is. Dit verklaard op zijn beurt waarom de OEM dikte van de stabi- stang van een M3 dunner (22,5mm) is dan een model ≤ 325i (neem bv. de 318is met zijn 28mm dikke stabilisator). Deze aanpassing bij de M3 is er gekomen samen met een re-design van de fusee en draagarm.

De Bilstein B16 voor M3 is er gekomen in 2 types. 1e type met bijgeleverde korte link armpjes, of type 2 met de bevestiging voor lange link armpjes op de veerpoot.
Er zit een prijsverschil op (nieuwprijs these days) van ca. 400€. De vorige eigenaar in mijn geval heeft in der tijd gekozen voor B16 type-1. Waarom, heb ik nu het raden naar :unsure:

Makes even more sense:
Vandaar dat mijn wagen gelijk ie was, serieuze rol toe liet in de bochten. Dit door de korte link armpjes (minder efficient) in combinatie met de dunnere stabi stang van de M3 (22,5mm). Of anders gezegd, een minder efficient systeem in combinatie met minder robuuste stabilisator stang.

Dit verklaard ook waarom er niet te rijden was met de wagen na het plaatsen van dikkere H&R stabilisator stangen (initieel voor- en achter of stijfste stand gemonteerd). In de achteras was de stijfheid opmerkelijk meer toegenomen t.o.v. de vooras (d.m.v. het type 1 systeem vooraan). Vandaar dat de wagen zich nerveus gedroeg met enorm oversturend character (way too much!). Uiteindelijk achteraan de stijfheid minder gezet, wat dag- en nacht verschil was.

Eerlijk gezegd heeft Bilstein in mijn ogen met de type 1 de bal misgeschoten. Ook snap ik niet goed waar het verschil van -400€ komt t.o.v. de type 2. Het enige dat ik kan bedenken waarom de type 1 er is gekomen, is voor problemen op de keuring tegen te gaan. Daar de type 2 regelbare link armpjes verreist dewelke voor afkeur kunnen zorgen.

Het positieve dat ik meeneem in deze ontdekking is dat er nog ruimte is voor verbetering :D Al ben ik momenteel zeer tevreden hoe de wagen rijdt en reageert!
 
Last edited:

Avus 3.0

Active member
Staff member
Ik had de foto van de wielen op Dylan z'n wagen ook zien passeren en dat was idd een perfect fitment. 👌
Wel strange dat er zoveel verschil zit op beide M3's. Hopelijk schuren ze niet bij het tracken en krijg je alles goed afgesteld. (y)
 
Top