E36 - Coupe - 1998 - m3 - 3.2 - Cosmoszwart - Tracktool

  • Het forum is momenteel nog onder constructie, maar je kan het al wel gebruiken. Hier en daar gaan er in de loop van de dagen/weken veranderingen doorgevoerd worden.

G i e l.

Active member
Hallo,

Enkele zullen mij al kennen van andere forums, maar voor de andere: Ik ben dus Giel, ben 30jaar en afkomstig van Bilzen.
Naast dit forum vooral actief op instagram onder de naam: Racing.E36.

Mij verhaal start zo'n 7 jaar geleden, op het moment dat ik de mogelijkheid kreeg om een bedrijfswagen te kiezen. Ik had niet lang nodig om de knoop door te hakken: mijn toenmalige daily (E90 325d le mans blue) zal moeten plaats maken voor deze bedrijfswagen en een speelgoedje voor in het weekend. Natuurlijk direct aan het mobilen, autoscouten etc. Mijn gedacht stond eerst op een E36 325 of 328i die al voorzien was van wat mods zoals bv; uitlaatlijn, deftig onderstel, kuipjes, light wheels, defige banden,…). Het voordeel dat je hebt bij deze wagens, is dat deze betaalbaar zijn, waardoor je geen pamper hoeft te dragen wanneer je gaat tracken of enkele driftjes legt.
Na enkele weken zoeken en nog steeds geen niet afgeraasd exemplaar tegen te komen met kilometer stand onder de 150k, begon te zoekterm met een “ ///M” vooraan. Op dat moment begin je jezelf te overtuigen dat dit natuurlijk een uniekere aankoop is o.w.v. power, waarde vastheid,… Maarja, langs de andere kant wel weer een serieus bedrag voor een bijkomende auto die af en toe eens buiten komt en hoogst waarschijnlijk weer gaat moeten worden gemod na enkele track-days..
Ondertussen was de 325d verkocht en was er budget vrijgekomen, de knoop definitief doorgehakt: de enige echte favoriet, de E36 M3. Ik wou een mooie youngtimer, moest een 3.2 zijn met 6-bak en minder dan 100k km. Om voor lange periode in mijn bezit te hebben en af en toe eens uit te halen voor een rondrit, trackday of driftdag. Maar weeral met weinig succes, er staat zo niks te koop!
Enkele weken later kreeg ik te horen via een collega dat hij iemand kende met een pracht exemplaar M3. Hij toonde mij een forum waarop onderstaande info was te vinden:

“ 1e eigenaar, origineel Duits exemplaar 1998 E36 M3 3.2 met nog geen 65.000km achter de kiezen, geen krasje geen blutsje geen tikje roest. In de advertentie stonden de juiste dingen, qua onderhoud en liefhebberij maar ook qua onderdelen en upgrades, de waslijst was eindeloos. It seemed to good to be true. Dan gebeld en zeer plezant telefoongesprek gehad, liefhebbers onder elkaar. Telefonisch al wat van de prijs besproken en gehoord dat er in het weekend iemand kwam kijken. Niet getwijfeld en gezegd dat ik momenteel een voorschot betaal om zeker te zijn dat ik ‘m had. Hij ging akkoord en ik schreef het voorschot over. Deze gok had ik er voor over!
Dan uiteindelijk in de week gaan kijken, auto stond in de garage met druppellader en hoes over. Toen die hoes eraf ging bleek zijn advertentie te kloppen, kar is gewoon zo goed als nieuw. Pakken facturen van onderdelen en voor het minste werd er iets aan vervangen. Heeft maar 5 trackdays gedaan en werd zelden als weekendkar gebruikt, ging jaarlijks op onderhoud en kleppen stellen etc werd jaarlijks gedaan, just to be sure en ook al had hij dat jaar maar 5000km gedaan. Zowel binnen als buiten in nieuwstaat, het blok en alles er rond ziet er nieuw uit, onder de kar alles nieuw of vernieuwd. Ik had te maken met een freak, juist zoals ik het wou. Alles toch geïnspecteerd, niets op aan te merken, toerke gaan rijden, jawadde dit is het voor mij!
Sommigen kennen het gevoel van een goede E36 niet, maar een goede E36 heeft alles en geloof mij, beter dan deze wordt het niet. Er steken voor minstens 25000 euro performance upgrades op, exclusief werkuren van een paar weken bij Packeisen te staan voor de ombouw. Een kaft van BMW met een pak facturen van alles en nog wat, preventief onderhoud, de aankoopfactuur in Duitse Mark er nog bij… Hij heeft m nieuw gekocht en gereden tot 60000km en dan binnen gedaan bij Packeisen Motorsport (bekend van 24H en VLN) en gezegd, jongens: machen Sie ein Clubsport bitte, kein limit. Ik heb ooit een kar half opgebouwd, maar dit is nog een stuk verder. Komt nog bij dat alle onderdelen documentatie hebben, TUV gekeurd en “eingetragen” zijn op de Fahrzeugbrief.
Auto is van nul opgebouwd.
Ik probeer hieronder op te sommen maar ik ga sowieso nog dingen vergeten:

-Volledige kooi, meegelakt in de kleur en geintegreerd in OEM dashboard
- Volledige respray zowel binnen- als buiten. Buiten de originele kleur behouden cosmosschwarz, binnenkant + motorruimte custom grey :)
- Alle bekleding binnen in carbon afgewerkt (deuren, zijpanelen, koffer, middenconsole en dashboard)
- Nieuwe ruiten voor en achter
- Nieuwe koplampen
- Nieuwe achterlichten
- H&R stabistangen
- 3 analoge metertje in dashboard geintegreerd: olietemp, oliedruk en watertemp
- OMP stuur + naaf
- Aluminium deuren van de M3 GT
- Originele kofferspoiler BMW Motorsport
- Recaro pole position (leder) incl. Recaro consoles bestuurder en passagier
- TRS zespuntgordels
- Bilstein PSS9 Clubsport
- Nieuwe remschijven (ATE)
- Nieuwe PAGGID RS29 remblokken (Yellow)
- staalflex remleidingen
- ATE superblue remolie
- Set originele Motorsport (style 24) met Dunlop Direzza dz03g
- Velgstuds met bouten
- verstevigingskruis subframe
- Alu bussen diff
- Powerflex rondom
- Schrick nokkenassen
- Göke carbon airbox met CSL luchtfilter
- Alpha N remap (360pk) + speedlimiter eruit
- Sacks racekoppeling
- 2 massa-vliegwiel aangepast
- Hardeman Motorsport sperdif, 2way 40% non-progressive
- Overbrenging 3.64
- Uitlaat AC-schnitzer
- Volledige E36 circuit afstelling en uitlijning van ophanging en geometrie met papieren.
- ...

Waarschijnlijk nog een paar dingen vergeten maarja, dit is meer dan voldoende. Kist rijdt als de absolute waanzin, deze airbox klinkt de beste die ik al gehoord heb, heeft veel koppel onderin door de remap en de 3.2 maar de power vanaf 4-5k toeren is voor mij ongezien bij een E36, hij zou getest zijn op 360pk maar het voelt voor mij als meer. Heb ‘m op de autobahn serieus aan de tand kunnen voelen en ook hier lokaal op de industrie, daar staan al strepen die nog een paar weken zullen blijven staan. Hoewel de uitlaat niet superluid is (OEM kats) klinkt de airbox moddervet en hoor je knalhard intakegeluid. Moeilijk te beschrijven, je moet het meemaken!
Het voordeel vind ik dat de kist optisch er redelijk OEM uitziet, mensen kijken niet tenzij je de keel openzet dan springen ze in de haag.
Toen ik vetrok nog even met de eigenaar en de vrouw gebabbeld, hij kreeg bijna de tranen in zijn ogen, auto al bij 20 jaar bij hem, nu was het tijd voor iets anders met meer comfort: jawel Cayman GT4 in het geel. “

Ok, deze moest ik hebben! Er was één probleem, de wagen was niet te koop. Tot dat ik contact met hem opnam en ik het zinnetje te horen kreeg: “alles is te koop, voor de juiste prijs”. In deze situatie was het natuurlijk moeilijk om prijs de bespreken, maar de vooropgestelde prijs was worth it! Ik had in tussentijd al voldoende uren gespendeerd om te weten hoeveel een deftige waard was. Daarbovenop ben ik geen enkele tegen gekomen of gaan bezoeken die zo mint state was, zo goed onderhouden, volledige onderhoudsgeschiedenis, … dat ik toch een afspraak maakte om hem te gaan bezichtigen.
Daar aangekomen was meteen duidelijk dat zijn info op het forum niet gezeverd was, toerke gereden en verkocht was ie!! We waren toen Oktober 2015 😉

Om de nostalgie verder te trekken, hier de eerste foto’s van hoe ik de wagen zelf ontdekte..
 

Attachments

  • 217116953_3000200126891737_8092634100678107088_n.jpg
    217116953_3000200126891737_8092634100678107088_n.jpg
    65.5 KB · Views: 42
  • 217420496_224407579533929_3598983182923812043_n.jpg
    217420496_224407579533929_3598983182923812043_n.jpg
    74.3 KB · Views: 41
  • 214433887_511821003416047_3358740401517149973_n.jpg
    214433887_511821003416047_3358740401517149973_n.jpg
    69 KB · Views: 42
Last edited:

G i e l.

Active member
En dan ben je trotse eigenaar van een pracht exemplaar E36 M3, dewelke nog niet was ingevoerd in België, dus niet gekeurd en niet op platen. Great succes!
Met de aanpassingen die reeds gebeurd waren sowieso een gok, maar een beredeneerde gok daar alles gedocumenteerd en "eingetragen" was met de nodige TUV certificaten.

Plots was er de tijdsdruk, want de regering had enkel weken ervoor besloten om de inschrijving BIV en taks aan te passen (meer op CO2) vanaf 1/1/2016. Dit scheelde heel wat en de wagen moest kost wat kost gekeurd zijn voor het eind van het jaar!

Eerste x keuring was alles behalve een succes (n) Dat ik niet ging buiten wandelen met een groen papier, was geen verassing, maar dat de auto na 5min aan dezelfde poort mocht uitrijden dan waar ik was binnen gereden, had ik nu ook niet verwacht. Het verhaal stopte meteen nadat de koffer werd geopend. Aahja "oeps vergeten, daar stak ook nog een naft catch tank". De keuring meester zei al snel: "ja ma meneer dit is een circuit auto, deze moet VAS keuring ondergaan". Zonder veel toestanden dan maar uitgereden en met de papier bundel richting de station chef gegaan. Verloren zaak sowieso, maar niks aan te doen.. Ik ga hier niet teveel in detail treden. Ik kan wel meegeven dat mijn mening sinds de afkeur van mijn E90 door het monteren van origineel BMW performance big brake kit incl. papieren er niet op is verbeterd.

Conclusie: TüV is Duitse instantie en België werkt met Goca. De papieren, inclusief fahrzeugbrief heeft weinig tot geen betekenis. Lang verhaal kort, de wagen zal gekeurd worden op een subjectieve manier, dewelke beïnvloed wordt door de mood van de keuringsmeester(s). De enige vermelding op de fahrzeugbrief waar wel rekening mee werd gehouden was de verlagen (waarom die net wel, nobody knows :unsure:). Ik mag dus voor de rest van mijn leven het balkje van 9cm aan flarden rijden zonder enige opmerking.

Wagen binnen gedaan bij PSG en met zowel de mentale als fysieke steun van Frits de wagen straat legaal gezet. Serieus werkje, maar met zijn M3 als donor een haalbare zaak.

De zwaarste ingreep was de gelaste kooi eruit halen 😞 Ja, want mijn wagen was een objectief in het verkeer vergelijkbaar met een boom waar andere wagens frontaal op kunnen gaan, YEAH RIGHT! Achteraf gezien blijft dit klote, maar buiten de verstevigingsplaten zijn alle sporen professioneel gemaskeerd. Alles terug deftig in de lak gezet en een nieuwe voorruit want deze had de slijpschijf van iets te kortbij gezien😄

Opgereden naar de keuring en btw sorry jongens maar wat een kut auto. Stil, gevoelloos, zithoogte in die vaders van kus men kloete, ...

Dit 2x moeten doen om dan uiterst 17/12 thuis te komen met een groene mothafucking kaart!!! YES WE DID IT!!

Bijgevoegd nog een sfeerbeeld van bij PSG genomen op 15/12.
 

Attachments

  • 2021-07-14 16_11_41-Window.png
    2021-07-14 16_11_41-Window.png
    1.2 MB · Views: 20
  • 2021-07-14 16_21_11-Window.png
    2021-07-14 16_21_11-Window.png
    621.2 KB · Views: 20
Last edited:

G i e l.

Active member
Eerste jaar stapsgewijs de wagen leren kennen door eerst enkele roadbooks te doen, vervolgens deel te nemen aan een paar Skylimit drift events, om uiteindelijk op het circuit te belanden.

Kwa mods niet extreem aan het gaan op dat moment, de wagen is gewoon goed gebouwd en de limiterende factor was vooral de rijder zelf😄
De eerste mods die ik me kan herinneren waren:
- Setje style 39 met vers KU36 Kumho rubber (op dat moment best bang for the buck)
- BMW GT class 2 spoiler (H575K GT)
 

Attachments

  • 13613496_1038417639528827_5924934511985139613_o.jpg
    13613496_1038417639528827_5924934511985139613_o.jpg
    367.1 KB · Views: 27
  • 14258369_1085247054845885_6571983853873619282_o.jpg
    14258369_1085247054845885_6571983853873619282_o.jpg
    250.6 KB · Views: 24
  • 21765465_1424575050913082_7214384782570645485_o.jpg
    21765465_1424575050913082_7214384782570645485_o.jpg
    212.4 KB · Views: 23
  • Roadpursuit Airbase-26-2.jpg
    Roadpursuit Airbase-26-2.jpg
    2.8 MB · Views: 20
  • 13116234_997216680315590_780687922234482259_o.jpg
    13116234_997216680315590_780687922234482259_o.jpg
    219.4 KB · Views: 21
  • 14333019_1085252818178642_3533682373824356389_n.jpg
    14333019_1085252818178642_3533682373824356389_n.jpg
    96.4 KB · Views: 22
  • 14232632_1085252868178637_2062109217257465813_n.jpg
    14232632_1085252868178637_2062109217257465813_n.jpg
    113.5 KB · Views: 21
  • 20157762_1376917482345506_107757590657537158_o.jpg
    20157762_1376917482345506_107757590657537158_o.jpg
    250.9 KB · Views: 20
  • 23415217_1474389872598266_7175946023747875817_o.jpg
    23415217_1474389872598266_7175946023747875817_o.jpg
    73.9 KB · Views: 20
  • 16422272_1217581388279117_4266892512724171716_o.jpg
    16422272_1217581388279117_4266892512724171716_o.jpg
    190.4 KB · Views: 25
Last edited:

G i e l.

Active member
In 2017 kreeg ik de ingeving om de vooras onder handen te nemen en te reviseren, zo gezegd zo gedaan.

Datzelfde jaar ook preventief de lagerschalen willen vervangen, maar na controle van de eerste lagers bleek dat deze nog in perfect staat waren. Toch blij de moeite te hebben gedaan, nu weet je tenminste hoe gezond het blok is en of er toch niet gesjoemeld zou zijn met de kilometerstand (you never know).

Als gevolg van enkele passagier ritten tijdens trackdays besefte ik toch dat het remsysteem te kort kwam op bepaalde punten, vooral op Zolder.

Eerst "budget wise" gekozen om voor de BMW performance remmen te gaan. Na wat surfen bleek dat deze klauwen in combinatie met 345mm CSL schijven nog steeds paste binnen een 17inch wiel. Uiteindelijk toch geconfronteerd geweest met problemen, deze BBK paste inderdaad in de style 24 en 39 die ik voor handen had, maar loodjes plakken was geen optie meer... Bijkomend had ik het jaar erop (2018) een setje RC302's op de kop kunnen tikken, maar deze liepen gewoon vast op de klauw. OK, NO-GO!

Rondgekeken voor AP-Racing, maar die produceerde geen BBK's meer voor 17 inch, enkel 18inch of groter. Een paar mensen gecontacteerd in de hoop da zij hun setje zouden verkopen, maar je moet wel goed gek zijn als je zo'n set verkoop haha :D Wat research gedaan en uitgekomen bij Stop-tec ST-40. Toevallig kende ik ook iemand die dergelijke set in zijn garage had liggen stof happen.. Goede kwaliteit, Aluminium klauw (veel lichter dan die stalen BMW Performance klauwen), perfecte dimensies (dia 332mm/ 32mm) en ontworpen speciaal voor E36 M3. Nieuwprijs btw ook geen lachertje, maar hoopte op die mooie 2ehands deal. Niet veel later iets overeen kunnen komen, hupsakéé. De set was wel verwaarloosd, deze was met een auto-5 spuitbus volledig overspoten in het geel en de dichtingen hadden ook hun beste tijd gehad. Revisie setje gekocht, alles nieuw gestoken en de klauwen laten opmaken in dezelfde kleur als de BMW performance remmen: BMW Phoenix Yellow 😍 Deze kleur matchte perfect met de antraciete BBS RC302, vandaar de keuze ;)
 

Attachments

  • 2021-07-14 18_44_30-Window.png
    2021-07-14 18_44_30-Window.png
    3.8 MB · Views: 18
  • IMG_20190310_133433_550.jpg
    IMG_20190310_133433_550.jpg
    75.6 KB · Views: 15
  • 20180817_200635.jpg
    20180817_200635.jpg
    1.7 MB · Views: 14
  • 20180817_200656.jpg
    20180817_200656.jpg
    1.4 MB · Views: 13
  • 20190819_191930.jpg
    20190819_191930.jpg
    3.2 MB · Views: 13
  • 20200217_204356.jpg
    20200217_204356.jpg
    4.8 MB · Views: 12
  • IMG-20210330-WA0008.jpg
    IMG-20210330-WA0008.jpg
    158.8 KB · Views: 14
  • IMG-20210330-WA0006.jpg
    IMG-20210330-WA0006.jpg
    236.2 KB · Views: 14
  • received_2459402534290803.jpeg
    received_2459402534290803.jpeg
    75 KB · Views: 20
Last edited:

G i e l.

Active member
in tussentijd was er o.w.v. privé redenen (bouwen) minder en minder tijd (en budget😆 ) over om aan trackdays deel te nemen.
Eén bepaald moment zelfs op het punt gestaan om de auto te verkopen omdat bepaalde dingen toch duurder uitvielen dan verwacht.
Maar dit laatste heeft een soort van averechts effect op mij gehad. Ik zou kost wat kost alles eraan doen om het huis af te maken zonder de auto te moeten verkopen.
Zo gezegd zo gedaan, 2jaar alle "vrije" momenten avonden/weekenden/feestdagen/... aan het huis gewerkt, onder het moto: "wat je zelf doet, doe je beter en goedkoper"😚
Volledig offline gegaan, voor mij kwam de COVID situatie als gegoten (sorry, not sorry).

Het bouwproces is nu volledig achter de rug en in tussentijd heb ik mezelf beloond met de wagen nog verder op punt te zetten richting mijn droom E36.
Zo ben ik in contact gekomen met AR-performance waar de wagen een metamorfose heeft ondergaan: voor- en achteraan verbreed met E46 wielkasten + volledige respray.
Op deze manier behoudt de wagen zijn originele look, behoudt zijn klasse en niet problematisch voor mijn vrienden op de autokeuring.
Het resultaat is perfect gelijk ik het voor ogen had!! 😍 De sierlijsten zijn mooi ingewerkt, de aansluiting van de bumper/kast is 100%, spuitwerk zo goed als niks op aan te merken (het is geen concours, dus ik zou zeggen top!) en vooral belangrijk dat achter de schermen alles perfect behandeld om roest te voorkomen!

Omdat foto's zeggen zoveel meer als woorden:
 

Attachments

  • 20200824_173640.jpg
    20200824_173640.jpg
    1.8 MB · Views: 28
  • 20200807_160523.jpg
    20200807_160523.jpg
    4.4 MB · Views: 22
  • 20200807_162552.jpg
    20200807_162552.jpg
    4 MB · Views: 22
  • 20200902_174715.jpg
    20200902_174715.jpg
    2.2 MB · Views: 18
  • 20200902_175630.jpg
    20200902_175630.jpg
    1.8 MB · Views: 18
  • 20200812_150813.jpg
    20200812_150813.jpg
    1.5 MB · Views: 18
  • 2021-07-14 18_50_18-Window prtscrn.png
    2021-07-14 18_50_18-Window prtscrn.png
    2 MB · Views: 18
  • IMG-20201027-WA0003.jpg
    IMG-20201027-WA0003.jpg
    435.8 KB · Views: 23
  • 2021-07-14 18_52_39-Window prntscrn.png
    2021-07-14 18_52_39-Window prntscrn.png
    2.2 MB · Views: 27
Last edited:

G i e l.

Active member
De eerste trackday na de rebuild is een feit. Deze was 9 April op Mettet met GPdays als organisatie.
Wat een zalige dag was me dat; betaalbare, hele dag open pitlane, niet te veel volk, perfecte weersomstandigheden, bulletproof auto (zo bleek) en een hele reeks aan high quality pictures van de enige echte Dennis Noten
:drool:


De dag zelf opgereden met de camionette van de schoonpa half vol geladen met gereedschap, extra set banden, dozen vol spare parts, you never know
^-^

Om de dag zelf zo weinig mogelijk te suggelen, kameraad zijn Brian James A4 trailer geleend. Wat een zaligheid: probleemloos op- en afrijden, super stabiel achter de trekker.
Dat staat nog op de bucketlist!
^-^


Aangekomen op Mettet, meteen goed en duidelijk ontvangst van de mannen van GPday (niet vanzelfsprekend in deze COVID tijden). Ook meteen wat bekende gezichten dewelke mij vriendelijk uitnodigde om te passagieren om zo het circuit te leren kennen. Eerlijk gezegd eerst wat onwennig, vooral door de grote van het circuit. Maar wat meteen opviel dat dit een zeer technisch circuit is, met voldoende marge voor fouten.. Omdat het zo technisch is, zeer uitdagend en verslavend om je lijnen ronde na ronde te verbeteren (hetzelfde gevoel als bij karten).
Na zelfstandig wat rondjes te malen, werden de rondetijden al snel, sneller, snelst
^-^

In de namiddag deden de mogelijkheden zich voor (voordeel van zo'n klein circuit) om wat te sparren met ander
:///M:
geweld, waaronder: M2, E46 sedan (S54), E92 M3, E36M3.
Maar uiteindelijk vaker op safe gespeelt en die gekke Duitsers het voordeel van de twijfel gegeven haha
:bow:


Wat de wagen betreft, deze heeft ronde na ronde top gepresteerd
:thumbsup:
Alle sapjes bleven mooi op niveau, temperaturen binnen de gangbare marges, perfect gelijk het hoort
Bepaalde mods waren enorm merkbaar, waaronder volgende uitschieters: Stoptech big-brake kit, E46 stuurhuis en of course de bredere sporing
8)


BBK:
Mettet is toch wel één van de zwaarte circuits kwa remmen, het is de herhaaldelijk vol gas om toch later toch weer vol in de ankers te gaan. Maar bocht na bocht, ronde na ronden presteerde de remmen TOP! Dit gaf een zeer vertrouwd gevoel! Dus niks van fading, geen trillende schijven, maar continue bijten bijten bijten! Zaaaaaaalig.. Totaal in tegenstrijd met de eerdere prestaties met de originele remmerij
:jpshakehead:


Korter stuurhuis:
Steekt dus een stuurhuis op van E46 330i. De hele dag gewoon twee handjes 10 voor 2 op het stuur en fijn corneren. Hierdoor was de wagen ook veel controleerbaarder en waren drifts nog simpeler op te vangen.

Breder spoor:
Ja wat kan ik zeggen; onvergetelijk meerwaarde
;D
Bij het insturen voel je gewoon een immense stabiliteit, lijkt een andere wagen. Ben enorm blij dat ik dit gevoel heb kunnen creëren. Grip in de bochten ligt een stukje hoger met de bredere velgen/bande set.

Aahja, laatste uurtje zei den Dennis: "tis drift uurtje en ik sta in de laatste bocht". Ja dat moet je mij geen 2 keer zeggen
:exited:
 

Attachments

  • 2021-04-22 00_10_02-Window.png
    2021-04-22 00_10_02-Window.png
    816.8 KB · Views: 25
  • 2021-04-22 00_10_48-Window.png
    2021-04-22 00_10_48-Window.png
    858.3 KB · Views: 23
  • 2021-04-22 00_11_04-Window.png
    2021-04-22 00_11_04-Window.png
    878 KB · Views: 20
  • 2021-04-22 00_11_51-Window.png
    2021-04-22 00_11_51-Window.png
    501.5 KB · Views: 17
  • 2021-04-22 00_12_22-Window.png
    2021-04-22 00_12_22-Window.png
    1.1 MB · Views: 18
  • 2021-04-22 00_12_41-Window.png
    2021-04-22 00_12_41-Window.png
    980.2 KB · Views: 21
  • 2021-04-22 00_12_57-Window.png
    2021-04-22 00_12_57-Window.png
    992.9 KB · Views: 21
  • 2021-07-14 19_01_17-Window.png
    2021-07-14 19_01_17-Window.png
    2.1 MB · Views: 25
  • 2021-07-14 19_00_39-Window.png
    2021-07-14 19_00_39-Window.png
    1.8 MB · Views: 25
  • 2021-07-14 19_00_58-Window.png
    2021-07-14 19_00_58-Window.png
    2 MB · Views: 28

G i e l.

Active member
De 2e trackday na de rebuilt is ook een feit: Bilsterberg (DE).

Nog nooit geweest maar wel al heel veel over gehoord.
Het circuit was oorspronkelijk voor de formel 1 ontworpen, maar de bouwheer kon op het einde het project financieel niet meer aan.
Daarom kocht de bouwondernemer het op en stelde het klaar zonder tribunes, als privaatomloop voor alleen privé activiteiten.
Het ontwerp is vergelijkbaar met de Nordschleife, maar dan de verkorte variant van 4.2km met in totaal 19 bochten waaronder enkele blinde bochten.
De opening van het circuit was in 2013 en is tot op de dag vandaag een zeer goed onderhouden accommodatie!

We hadden met een deel man een hotel geboekt op een dikke 5min van de track. Dit is toch wel aan te raden. Kamer voor 2 personen kost je een €45 incl. ontbijt.

Aangekomen moet je eerst een slingerberg oprijden door het bos en op een gegeven moment passeer je aan de rechterkant de befaamde "Mousetrap".
Het gevoel wat er door me heen ging bij het kijken naar deze bocht was te vergelijken met een klein kind die naar een 8-baan kijkt in een pretpark (iedereen vult zijn gevoel maar zelf in
;D
).
Daarna dacht ik: "ik denk dat het verstandiger is om de eerste rondjes mee te rijden met iemand die wat ervaring heeft in het circuit". Zo gezegd, zo gedaan!
Amaaaai wat was ik blij met deze verstandige beslissing. De blinde bochten zijn echt onvoorspelbaar en op voorhand Youtube kijken maakt het risico alleen maar groter omdat je de hoogte verschillen daar niet merkt.

Dan rustig zelfstandig de eerste rondjes gemaald. Het was echt zoeken en al snel bleek dat het toch zeker niet het gemakkelijkste circuit.
Bijkomend had ik de week ervoor nieuwe H&R swaybars gestoken, gemonteerd zowel voor- als achter op de stijfste stand. De wagen voelde voor mij totaal niet goed aan: nerveus, te zeer overstuur karakter.
De hele voormiddag nog wat rondgebolt op 60% van de wagen zijn kunnen om het circuit wat onder de knie te krijgen. Onder de lunchpauze besloten om de swaybar vanachter op de loste stand te zetten om te evalueren of het beter is.

Lunchpauze.

Circuit OPEN
:exited:


Vanaf de 2e bocht voelde de wagen weer heel vertrouwd aan, een beetje gelijk thuiskomen. Het herkenbare stabiele en voorspelbaar gedrag gelijk een E36 hoort te rijden.
Ook een heel persoonlijk keuze, want bv. een vriend van mij heeft de hele dag gereden met beide op het stijfste, puur persoonlijke voorkeur..
Ook al gaven ze bewolk met lichte neerslag, op uitzondering van enkele druppen gewoon droog gebleven. Namiddag nog 3 stints van telkens een uur gereden, wat neer komt op net geen 400km
:D

Jaja, op het einde van de dag had ik het circuit in mijn broekzak. Hier en daar zit er zeker nog marge op, maar Rome is ook niet op één dag gebouwd
:D

Dikke fun, geen stukken gereden en veilig thuis geraakt, wat moet ne mens nog meer ...? Aahja foto's natuurlijk
:toofunny:


Credits to: Dennis Noten
 

Attachments

  • 2021-06-09 18_25_12-Window.png
    2021-06-09 18_25_12-Window.png
    1.3 MB · Views: 18
  • 2021-06-09 18_26_07-Window.png
    2021-06-09 18_26_07-Window.png
    1.6 MB · Views: 18
  • 2021-06-09 18_26_26-Window.png
    2021-06-09 18_26_26-Window.png
    2.1 MB · Views: 20
  • 2021-07-14 19_10_10-Window.png
    2021-07-14 19_10_10-Window.png
    1.7 MB · Views: 21
  • 2021-07-14 19_10_28-Window.png
    2021-07-14 19_10_28-Window.png
    1.5 MB · Views: 20
  • 2021-07-14 19_11_08-Window.png
    2021-07-14 19_11_08-Window.png
    1.6 MB · Views: 16
  • 2021-06-09 18_26_44-Window.png
    2021-06-09 18_26_44-Window.png
    1.1 MB · Views: 18

Hannes

New member
Wát een auto 😍 de uitgevoerde aanpassingen zijn iets waar vele E36 eigenaren van dromen denk ik zo! Ik durf niet denken hoeveel tijd daar al is ingekropen.
Ik hoop daar ook te geraken met mijn M3 de komende jaren, nog een lange weg te gaan 😅 we zullen elkaar wel eens tegenkomen op een trackday, ik ben echt benieuwd hem eens in het echt te zien 👌🏼
 

E36Jokke

Member
Leuk verhaal om te lezen en best wat werk dat je al gedaan hebt.
De tuv... Dat zei ik tegen mezelf al, voor dat ik de rest had gelezen, dat je daar dikke miserie mee ging hebben.
Europa is geen Europa en Belgische keuring is hetzelfde als de staat, 1 grote klucht.

Dan vind ik het wel jammer precies dat je zulks een wagen koopt maar toch al wel enkele zaken hebt moeten veranderen.

Momenteel is een 3.2 fiscaal een nachtmerrie, gelukkig heb je hem dan nog op tijd gekocht/ingeschreven.

Het is ferm dat je zo een trackbeest hebt maar aan de andere kant (begrijp me niet verkeerd) vind ik het ook jammer dat je een 3.2 M3 niet origineel laat? Interieur is nog simpel te regelen, originele zijflanken is mogelijk maar toch al best een werk.
Natuurlijk begrijp ik uw aanpassingen naar track gerichtheid toe wel.

Ferm beest :)
 

Psychotronik

Administrator
Staff member
WAT een project ! Leuk om te lezen !
Chapeau om zo een verhaal te kunnen typen . Dat is zoiezo niet iedereen gegeven om een ellenlange tekst te typen.


Heerlijk dat je zo een mint exemplaar kan vinden van een liefhebber met al de nodige documenten. Ik ben gezond jaloers en dan die km stand nog!


Zoiezo dat dat ook zijn prijs gehad zal hebben , maar je leeft maar 1 keer zeker ?

Dat de keuring niet zou meewerken was te denken. Zo zie je maar dat niet alles klopt wat ze zeggen. De ene zegt als het in Duitsland gekeurd is , dan moet die altijd goedgekeurd worden. . Niet Dus!


Je gaat hier nog enorm veel plezier aan hebben en 360pk (misschien meer) is zeker niet min voor een E36 . Die zal wel goed uit zijn startblokken schieten . :LOL:
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Prachtig verslag van deze zeer dikke build. Dat ik al fan was dat wist je waarschijnlijk al wel van op sociale media en Bimmerboard. ;)
Ik verschiet er hier ook weer van dat deze build vertrokken is van een loepzuivere E36 met zeer weinig km's. Dus ik snap wel ergens Jokke z'n standpunt dat het toch soms zonde is om zo'n mooi zuiver exemplaar zo om te bouwen naar trackcar, ook al is het een mega vette trackkar.
Conclusie: de 2 meest omgebouwde M3's trackcar's hier op't forum waren beide loepzuiver en zijn beide tot in de puntjes omgebouwd.

Succes nog met de volgende trackdays en hopelijk kan ik deze ook ooit eens spotten/passagieren. (y)
 

G i e l.

Active member
Ben blij dat jullie de intro zo kunnen appreciëren. Persoonlijk vind ik dat zoiets mijn avond kan maken wanneer er niks (gelijk gewoonlijk) op TV is :)
Moesten jullie dus interessante BMW of Porsche gerelateerde topics/documentaires/builts/nieuwtjes tegen komen, gooi maar in mijn DM 😉

Een begrijpelijke reactie en eentje die ik al zoveeel heb moeten aanhoren haha. Een pasklaar antwoord heb ik niet, enkel dat ik voort ga op mijn persoonlijke visie en passie.
Ik ben duidelijk niet diegene die dagelijks/wekelijks bezig is met het waardebehoud/stijging van een proper M3 (als je wilt investeren, er zijn beter mogelijkheden), maar ik wil een auto dewelke ik kan uithalen om mijn gedachten te kunnen verzetten. Een standaard E36 M3 kan mij gewoon niet bekoren of voldoet alleszins niet aan mijn verwachtingen (ik werk zelf in de automotive en ben dus dagelijks bezig met het engineeren van auto's). Het platform E36 is gewoon een super goede basis om op verder te bouwen en bijkomend nog vrij "betaalbaar". Ik zou morgen tekenen voor een E9x M3, Lotus of eentje van het Porsche gamma (wie niet haha), maar je hebt de aankoop prijs en bijkomend voor éénzelfde onderdeel bij deze bolides val je achterover aan de kassa.
Vergelijk het idee gelijk bij een vrouw, als ge der enkel naar kijkt en niet aanspreekt (of een stapje verder er niet over gaat), dan zal de volgende het wel in uw plaats doen 😆 Zoveel te minder actie ge zelf onderneemt, zoveel te groter het spijtgevoel achteraf ;)

Zoals ik de post ook begon " Ik wou een mooie youngtimer, moest een 3.2 zijn met 6-bak en minder dan 100k km. Om voor lange periode in mijn bezit te hebben en af en toe eens uit te halen voor een rondrit, trackday of driftdag". Deze verreiste heb ik kunnen inlossen en geen haar aan mijn hoofd wat denkt aan verkopen, bijkopen is iets anders :whistle: En om eerlijk te zijn vermoed ik dat er nog mensen rondlopen met dezelfde mindset en interesse hebben in soortegelijk auto's.

Enige nadeel, maar eigenlijk is het minder en minder een storende factor aan het worden: dat ik de wagen niet kan uithalen wanneer ik wil omdat hij niet meer op platen staat.
Jup minder en minder een nadeel, leeftijd speelt hier een grote rol. Toen we jonger waren genoeg in de Eifel gaan knallen. Maar hoe je het ook draait of keert, het is niet te verantwoorden. Ook krijgt ik het schijt van die klote wegen, drempels, versmallingen, flitspalen, speedguns of bompa met de klak achter het stuur van zenne Peugeot 605 :ROFLMAO:
Conclusie: gas geven doet ge best op de daar voor voorziene plaatsen, AMEN! 😄
 

G i e l.

Active member
Enkele weken geleden wat liggen experimenteren met wat velgen en verschillende maten.
Was verbaasd wat ik vlotjes kreeg weggewerkt in de kasten, bijgevoegde foto's losjes een 10.5J ET28 😍

Bedoeling is om op termijn de RC302's als regen set-up te gebruiken (slechts 8.5J) en een breedere set voor in het droge (met dan een 245 of 255 band).
Opties liggen nog open, maar moet minimum een 9J zijn: Apex EC7-R, BBS RE1000 of Protrack One in 2022 maten.
Moest iemand één van deze set's zien passeren, Shoot ;-)
 

Attachments

  • 218083558_1136805830143797_4369039783571060153_n.jpg
    218083558_1136805830143797_4369039783571060153_n.jpg
    65 KB · Views: 10
  • 198535797_190608856305127_1185209492710450108_n.jpg
    198535797_190608856305127_1185209492710450108_n.jpg
    83.5 KB · Views: 10
  • 217562951_405203674220488_268355820434101862_n.jpg
    217562951_405203674220488_268355820434101862_n.jpg
    72.1 KB · Views: 9

E92_jef

Active member
Staff member
idd zoals je al wel weet ben ik helemaal fan van dit hok :p
elke upgrade zou ik zelf ook gedaan kunne hebben.
in mijn ogen is deze ook pakke meer waard dan een oem m3 (maar mss komt dat idd omdat ik de prijzen van de upgrades ken)
en een oem m3 is mss meer verkoopbaar aan gewoon volk maar de wereld van ringtools is echt immens groot als je er u in verdiept.
dus daar zijn zeker ook veel potentiele kopers moest hij ooit toch om 1 of ander reden weggaan.
idd het niet meer op de baan zetten begrijp ik wel, maar zou voor mij dan weer een no go zijn. aankoop rijbewijs/ramork/daily wat ramork mag trekken.
blijf ons hier op de hoogte houden van verdere veranderingen en laat menig enthousiasten maar kwijlen.
 

E36Jokke

Member
Oh ik zie zeker en vast herkenbare dingen hoor. Nog 1ntje bijkopen enz.

Maar ook zeker en vast tijd.
Normaal gaan wij ook steeds elk jaar een weekend naar de Eifel, maar ook daar zie je alles veranderen hoor.
Je kan nog vlot rijden maar toch merk je de verschillen.
Ik blijf alvast volgen :).
 

G i e l.

Active member
Ik merkte op dat ik nog geen foto's had gedeeld van het hart van de wagen, bij deze gecorrigeerd 😉
 

Attachments

  • IMG-20210831-WA0013.jpg
    IMG-20210831-WA0013.jpg
    527.5 KB · Views: 16
  • IMG-20210831-WA0012.jpg
    IMG-20210831-WA0012.jpg
    496.7 KB · Views: 16
  • IMG-20210831-WA0010.jpg
    IMG-20210831-WA0010.jpg
    343.1 KB · Views: 16

Psychotronik

Administrator
Staff member
Airbox maakt de motorruimte toch altijd een stukje mooier . 😍


Wilt niet zeggen dat het met de oem intake niet mooi is . Gewoon anders .
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Airbox maakt de motorruimte toch altijd een stukje mooier . 😍


Wilt niet zeggen dat het met de oem intake niet mooi is . Gewoon anders .
Idd vroeger was het iets unieks op de E36 M3 maar tegenwoordig hebben de meeste M3 eigenaars er eentje steken. 😜
 
Top