E36 - Coupe - 1998 - m3 - 3.2 - Cosmoszwart - Tracktool

  • Het forum is momenteel nog onder constructie, maar je kan het al wel gebruiken. Hier en daar gaan er in de loop van de dagen/weken veranderingen doorgevoerd worden.

Avus 3.0

Active member
Staff member
Knappe motorruimte trouwens 😍
Is er een reden dat je zonder veerpootbrug rijd of is deze er net eventjes af?
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Kan je hier wat meer uitleg over geven? Heb je dan persoonlijk liever meer flex in de wagen en heb je ook een xbrace steken vooraan?
Bij mijn M3 zat er zowel een Xbrace als veerpootbrug op de wagen bij aankoop dus ik heb nog niet zonder gereden maar ik hoorde toch altijd zeggen dat een E36 wat "slap" stuurde in de bochten...
 

G i e l.

Active member
Kan je hier wat meer uitleg over geven? Heb je dan persoonlijk liever meer flex in de wagen en heb je ook een xbrace steken vooraan?
Bij mijn M3 zat er zowel een Xbrace als veerpootbrug op de wagen bij aankoop dus ik heb nog niet zonder gereden maar ik hoorde toch altijd zeggen dat een E36 wat "slap" stuurde in de bochten...
Hoofdzakelijke reden is idd dat ik reeds X-brace langs onderkant heb steken.
 

M Roels

Member
Wtf.. wow.. huh?.. damn.. zo was ik deze post aan het lezen 😅 enorm onder de indruk van je machine! Upgrades stuk voor stuk top! Ik ben zelf van mening dat je niet moet kijken naar de waarde of verkoopbaarheid als je iets wil en het naar je hand wil zetten. Je doet dit voor jezelf en niemand anders. Echt gaaf! Deze moet toch enorm veel “smiles per miles” geven 🤪

Geen spijt af dat je hem eerst op platen hebt proberen zetten? Aangezien ik nu lees dat ie geen platen meer heeft. Ik denk dan aan die rolkooi en dergelijke die je hebt moeten aanpassen….
 

G i e l.

Active member
Wtf.. wow.. huh?.. damn.. zo was ik deze post aan het lezen 😅 enorm onder de indruk van je machine! Upgrades stuk voor stuk top! Ik ben zelf van mening dat je niet moet kijken naar de waarde of verkoopbaarheid als je iets wil en het naar je hand wil zetten. Je doet dit voor jezelf en niemand anders. Echt gaaf! Deze moet toch enorm veel “smiles per miles” geven 🤪

Geen spijt af dat je hem eerst op platen hebt proberen zetten? Aangezien ik nu lees dat ie geen platen meer heeft. Ik denk dan aan die rolkooi en dergelijke die je hebt moeten aanpassen….
Spijt niet neen, heb er zo'n 3 jaar mee op de weg gereden en menige roadbooks gedaan in België en over de landsgrenzen heen. Momenteel te weinig tijd (pas gebouwd, kind, ...), waardoor de running cost (tax, verzekering,...) niet evenredig is met de gereden kilometers. Vandaar besloten eerstvolgende jaren voldoening te halen en gedachten te verzetten bij trackdays. In mijn achterhoofd kijk ik wel ontzettend uit naar de dag dat hij oldtimer is 26/5/2028 🎉
 

G i e l.

Active member
Daarstraks mijn set wielen gaan ophalen. Ik heb deze bij YMA laten stralen en poederlakken. Dacht dat niks kon tippen aan de RC's, maar als ik ze zo zie, fack das ook dik 😄 Zijn wel wat zwaarder dan de RC's (magnesium), vandaar ideaal voor regenset/straatgebruik..

Specs:
BBS CH010
8,5Jx17 ET15

Ik rij incl 10mm spacer voor- en achter.

Dit weekend banden optrekken, dan is zien onder den otto 🤗
 

Attachments

  • IMG-20210901-WA0010.jpg
    IMG-20210901-WA0010.jpg
    362 KB · Views: 4
  • IMG-20210901-WA0008.jpg
    IMG-20210901-WA0008.jpg
    343.8 KB · Views: 4
  • IMG-20210901-WA0006.jpg
    IMG-20210901-WA0006.jpg
    448 KB · Views: 4
Last edited:

G i e l.

Active member
Graag wil ik hier nog een ervaring delen:

Mishimoto cooling system upgrade:
Daar heb ik me laten vangen (n) Na de laatste trackday had ik het voor dat de koeldarm van het reservoir was afgesprongen met alle bijhorende rook tot gevolg :eek:
Dit gebeurde toen de wagen voor enkele minuten stationair aan het nalopen was, tegelijkertijd was ik alles in gereedheid aan het brengen om de wagen op de trailer te zetten.
Op dat moment kon ik er weinig uitleg voor geven, het goede is dat de wagen een tijdje ervoor niet hevig belast was en dat de olie temperatuur in een veilige zone zat.

Thuis aangekomen de oorzaak beginnen zoeken. Bleek dat het geupgrade Mishimoto systeem toch niet zo super is als vooraf gedacht.
Wat houdt deze upgrade in:
- Mishimoto performance aluminium radiator = €240
- Mishimoto performance fan shroud kit (dewelke plug en play is voor de bijhorende radiator) = €210

Nu bleek dat de kanteling van de het motorblok (OEM mounts) voldoende is om de pouley van de alternator het voorste stuk van de fan te laten raken (hierin zit deel van de sturing van de fan).
De cover van de fan was aanzienlijk ingesleten waardoor er warmte is ontstaan. Dit heeft op zijn beurt veroorzaakt dat de zekering van het systeem is gesprongen. En idd, volledige fan sturing lag plat.
Het was toen (uitzonderlijk tegenwoordig) een warme dag +30°C, de druk is dus te hoog opgelopen in het koelcircuit en per chance is het de darm die het als eerste heeft begeven..

Het effectieve probleem zit hem in de fan shroud kit dewelke bestaat uit 2 delen, een standaard 16" electric fan zoals je ze ook op Ebay vindt, en een frame dat te dik blijkt te zijn!
Nu heb ik de fan van het frame gehaald en rechtstreeks op de radiator geplaatst met daarvoor speciaal ontworpen zip ties. Het frame heb ik op het containerpark gesmeten, zover als ik kon gooien :D

Moraal: int vervolg koop gewoon een Ebay fan van 40€ en deze zip ties €12.99€ en gebruikt het uitgespaarde geld (kleine €400) voor andere mods!
 
Last edited:

Psychotronik

Administrator
Staff member
Dat mishimoto word toch redelijk veel gestoken dacht ik ? Of altans gepromoot...


Al goed dat er niks ernstig is aan het blok!


I
 

E92_jef

Active member
Staff member
Graag wil ik hier nog een ervaring delen:

Mishimoto cooling system upgrade:
Daar heb ik me laten vangen (n) Na de laatste trackday had ik het voor dat de koeldarm van het reservoir was afgesprongen met alle bijhorende rook tot gevolg :eek:
Dit gebeurde toen de wagen voor enkele minuten stationair aan het nalopen was, tegelijkertijd was ik alles in gereedheid aan het brengen om de wagen op de trailer te zetten.
Op dat moment kon ik er weinig uitleg voor geven, het goede is dat de wagen een tijdje ervoor niet hevig belast was en dat de olie temperatuur in een veilige zone zat.

Thuis aangekomen de oorzaak beginnen zoeken. Bleek dat het geupgrade Mishimoto systeem toch niet zo super is als vooraf gedacht.
Wat houdt deze upgrade in:
- Mishimoto performance aluminium radiator = €240
- Mishimoto performance fan shroud kit (dewelke plug en play is voor de bijhorende radiator) = €210

Nu bleek dat de kanteling van de het motorblok (OEM mounts) voldoende is om de pouley van de alternator het voorste stuk van de fan te laten raken (hierin zit deel van de sturing van de fan).
De cover van de fan was aanzienlijk ingesleten waardoor er warmte is ontstaan. Dit heeft op zijn beurt veroorzaakt dat de zekering van het systeem is gesprongen. En idd, volledige fan sturing lag plat.
Het was toen een (uitzonderlijk tegenwoordig) een warme dag +30°C, de druk is dus te hoog opgelopen in het koelcircuit en per chance is het de darm die het als eerste heeft begeven..

Het effectieve probleem zit hem in de fan shroud kit dewelke bestaat uit 2 delen, een standaard 16" electric fan zoals je ze ook op Ebay vindt, en een frame dat te dik blijkt te zijn!
Nu heb ik de fan van het frame gehaald en rechtstreeks op de radiator geplaatst met daarvoor speciaal ontworpen zip ties. Het frame heb ik op het containerpark gesmeten, zover als ik kon gooien :D

Moraal: int vervolg koop gewoon een Ebay fan van 40€ en deze zip ties €12.99€ en gebruikt het uitgespaarde geld (kleine €400) voor andere mods!
Idd hier hetzelfde grootste nest wa er bestaat mishimoto had Da gelukkig al rechtstreeks allemaal aangepast zag Da Da frame voor geen hol paste en drek fatsoenlijk gemaakt maar heel die regel unit trekt ook op geen klote al eene stuk gehad en heb men twijfels als nu nog wel altijd alles perfect werkt. Vertrouwen is weg.
Ik Maarten en gij hadde da samen gekocht he :D eerst en vooral al pak duurder betaald dan verwacht en dan nog eens ne hoop messerie :D idd EBay fan en controller 40 euro klaar
 

G i e l.

Active member
Idd hier hetzelfde grootste nest wa er bestaat mishimoto had Da gelukkig al rechtstreeks allemaal aangepast zag Da Da frame voor geen hol paste en drek fatsoenlijk gemaakt maar heel die regel unit trekt ook op geen klote al eene stuk gehad en heb men twijfels als nu nog wel altijd alles perfect werkt. Vertrouwen is weg.
Ik Maarten en gij hadde da samen gekocht he :D eerst en vooral al pak duurder betaald dan verwacht en dan nog eens ne hoop messerie :D idd EBay fan en controller 40 euro klaar

I know, dat ben ik niet vergeten.. Groepsaankoop, ma uiteindelijk nog bezeikt (n)
Ik heb nog wel vertrouwen in het systeem, vooral omdat ik nu parallel een manuele switch heb die ik vanuit de driver seat kan bedienen om het systeem te controleren op werking.
Hoedanook, moest ik het opnieuw doen, zou ik voor materiaal van Revotec gaan. Prijs/kwaliteit beter! Fan zou naart het schijnt ook een stuk meer debiet kunnen verzetten.

Ge gaat me niet meer veel materiaal van USA zien kopen, we hebben meer als genoeg deftig materiaal binnen EU!

Jeffrey, we hebben ook al eens koopjes gedaan. Sometimes you loose, sometimes you win :D
 

G i e l.

Active member
Persoonlijk dikke fan 😍
Rondom 10mm spacer bijgestoken, zou net moeten lukken zonder aan te lopen..
 

Attachments

  • IMG-20210904-WA0011.jpg
    IMG-20210904-WA0011.jpg
    382.2 KB · Views: 25
  • IMG-20210904-WA0005.jpg
    IMG-20210904-WA0005.jpg
    458.4 KB · Views: 26

G i e l.

Active member
Lijken precies 18ers op de foto.


Dikke wielenset😍


Nu nog de oem gt schep eronder vanvoor ?
Voor mij is de wagen klaar zo ;-)
Denk kwa performance dat die GT splitter niet veel meerwaarde gaat brengen t.o.v. de huidige.

Ga wat meer genieten van trackdays en zorgen voor de bijkomende maintenance.
 

JDW

New member
Dag Giel

Was deze wagen al een tijdje op het spoor gekomen wat op zich al fascinerend was. Maar met het uitgebreide verhaal erachter te kunnen lezen is het alleen maar leuker geworden. Dikke bolide met zorg en smaak samengesteld.
Dat laatste setje velgen staat perfect.

Groetjes!
 

G i e l.

Active member
Dag Giel

Was deze wagen al een tijdje op het spoor gekomen wat op zich al fascinerend was. Maar met het uitgebreide verhaal erachter te kunnen lezen is het alleen maar leuker geworden. Dikke bolide met zorg en smaak samengesteld.
Dat laatste setje velgen staat perfect.

Groetjes!
Hey,

Ik ben blij dat ik je wat interessant leesvoor heb kunnen geven om je vrijdag namiddag door te komen 😁 Ik probeer jullie nog zoveel mogelijk te boeien, al moet ik eerlijk zijn dat ik even uitgemod ben 😚 Prio is komende jaar vooral genieten van wat meer tracktime en de standaard bijkomende maintenance..

Laatste maand speelt het idee wel om de M3 terug op plaat te zetten, maar da zou dan pas voor volgende zomer zijn. Moet dit nog is bekijken..
 
Top