ophanging

  • Het forum is momenteel nog onder constructie, maar je kan het al wel gebruiken. Hier en daar gaan er in de loop van de dagen/weken veranderingen doorgevoerd worden.

Vince

New member
Ik ben al een tijdje opzoek naar wat de ideale ophanging is voor mijn E36 M3.

Een schroef set zie ik niet zitten aangezien ik nog een KW street performance heb gehad op mijn E92 en mijn ondervinding is eens hij op de juiste hoogte staat je dit nietmeer aanpast + dat het niet altijd evident is om ze op 100% de juiste hoogte te zetten ten opzichte van elkaar. ( met andere woorden redelijk omslachtig )

Momenteel zit ik met BILSTEIN B6 schokdempers met de standaard spiraalveren.

Achteraf gezien een dikke miskoop aangezien deze niet gecombineerd kunnen worden met verlagingsveren en de auto redelijk hoog stond ( totaal niet sportief ).

De B6 schokdempers zijn nog zo goed als nieuw en heb ik 2dehands kunnen verkopen.

Nu ben ik opzoek naar de ideale ophanging set voor de M3 en mijn oog is gevallen om een BILSTEIN B12 PRO KIT

In deze set zitten er BILSTEIN B8 schokdempers in combinatie met EIBACH ( verlaagde ) spiraalveren.

De B8 schokdempers mogen gebruikt worden met verlagingsveren de B6 schokdempers niet.

Volgens mij is dit de ideale compromis tussen comfort / looks / prestaties.

Voor ik weer een miskoop doe wil ik mij eerst goed informeren en vroeg mij af wat jullie onder de E36 steken als ophanging en wat jullie ondervindingen zijn.

Heeft er iemand ervaring met een BILSTEIN B12 PRO KIT ?

De wagen zal hoofdzakelijk gebruikt worden voor straat gebruik met sporadisch een track day.

Elk advies , ervaring of mening is welkom !
 

Psychotronik

Administrator
Staff member
Ik rijd op mijn e36 m3 met h&r schokdempers met -40mm verlagingsveren van h&r erop .(vooraan)


Ik vind dit vrij sportief rijden. De auto veert veel minder door . Dus het rijdt ook stugger uiteraard .


Met een sportophanging zal je altijd moeten inboeten op comfort schat ik . Al mag ik daar weinig over klagen. Misschien omdat ik er niet veel mee rijdt . 😀
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Ik rijd op mijn e36 m3 met h&r schokdempers met -40mm verlagingsveren van h&r erop .(vooraan)


Ik vind dit vrij sportief rijden. De auto veert veel minder door . Dus het rijdt ook stugger uiteraard .


Met een sportophanging zal je altijd moeten inboeten op comfort schat ik . Al mag ik daar weinig over klagen. Misschien omdat ik er niet veel mee rijdt . 😀
En geraak je daar gewoon mee door de keuring? Ni te laag en heb je er een attest van?
Eibach veren zijn meestal zwart en kan je zo proberen mee door de keuring te geraken en ik dacht dat H&R rode veren waren...
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
Ik rij op een KW V2 en ben daar content van. Ik laat hem één keer door de garagist op de juiste hoogte (voor mij) leggen en de wagen uitlijnen. Vermits ik met de hoogte die ik mooi vind niet door de keuring geraak schroef ik hem voor de keuring vooraan omhoog. (achteraan is dit niet nodig) Aantal omwentelingen tellen dat je omhoog draait en na de keuring terug naar beneden is 2x 15 min werk.
 

Attachments

  • IMG_20190915_195512.jpg
    IMG_20190915_195512.jpg
    4.3 MB · Views: 5

Psychotronik

Administrator
Staff member
En geraak je daar gewoon mee door de keuring? Ni te laag en heb je er een attest van?
Eibach veren zijn meestal zwart en kan je zo proberen mee door de keuring te geraken en ik dacht dat H&R rode veren waren...
Euh....


Normaal niet want die staat te laag 😅. En neen heb er geen attesten van . Ik bouw hem ook niet om .


Nu sinds vorig jaar staat er wel op mijn tuningblad (verlaagd voertuig)


H&r veren zijn zwart bij mij . Alsook de schokdempers. Enkel die stofhoes is rood..
 

Vince

New member
Ik rijd op mijn e36 m3 met h&r schokdempers met -40mm verlagingsveren van h&r erop .(vooraan)


Ik vind dit vrij sportief rijden. De auto veert veel minder door . Dus het rijdt ook stugger uiteraard .


Met een sportophanging zal je altijd moeten inboeten op comfort schat ik . Al mag ik daar weinig over klagen. Misschien omdat ik er niet veel mee rijdt . 😀
Voor H&R veren had ik ook geïnformeerd maar die waren niet compatibel met de B6 schokdempers van Bilstein ..

ik ben er mij van bewust dat hij een stuk stugger zal rijden maar de ophanging die er nu op zit is ook niet bepaalt zacht

jouw M staat wel super mooi met die H&R veren er op !
 

Vince

New member
Ik rij op een KW V2 en ben daar content van. Ik laat hem één keer door de garagist op de juiste hoogte (voor mij) leggen en de wagen uitlijnen. Vermits ik met de hoogte die ik mooi vind niet door de keuring geraak schroef ik hem voor de keuring vooraan omhoog. (achteraan is dit niet nodig) Aantal omwentelingen tellen dat je omhoog draait en na de keuring terug naar beneden is 2x 15 min werk.
heb ook een gelijkaardige set gehad van KW ( street comfort ) die stond wel mooi maar raakte nu en dan wel de grond met mijn bumper na een verkeersheuvel terwijl hij wel op reglementaire stond voor de keuring :unsure:
 

Avus 3.0

Active member
Staff member
heb ook een gelijkaardige set gehad van KW ( street comfort ) die stond wel mooi maar raakte nu en dan wel de grond met mijn bumper na een verkeersheuvel terwijl hij wel op reglementaire stond voor de keuring :unsure:
Da's vrij raar want op keuringshoogte staat een E36 niet zo laag en al zeker niet met z'n bumper. Als ik ergens raak dan is het met het voorste deel van de uitlaat of met de Xbrace want dat zijn de laagste punten bij de E36 M3. Enkel een beetje opletten bij serieuze vluchtheuvels of als het wegdek bol ligt maar voor de rest geeft een "normale" (+/- 3 tot 6cm) verlaging geen problemen bij een E36...
 
Top