Porsche Big brake op een E36 - Chassis non M/M3 + Onderdelenlijst

  • Het forum is momenteel nog onder constructie, maar je kan het al wel gebruiken. Hier en daar gaan er in de loop van de dagen/weken veranderingen doorgevoerd worden.

Rob Carter

New member
Veel mensen willen een "Big Brake kit" op hun E36 platform. Daar kan veel over gezegd worden. Voor dagelijks gebruik, sportief rijden zijn de standaard remmen redelijk perfect, zij het niet perfect. Simpele goedkopere "upgrade's" kunnen je al een heel eind verder helpen. Andere remblokken, stalen remleidingen ( Mag vanaf 2022 bij de oldtimers) -( Wetgeving Oldtimers werd geplaats op dit forum). De mogelijkheden zijn legio.

Om enigzins een "redelijk" budget vriendelijke "grote remkit" te verkrijgen kan je zelf losse onderdelen samenleggen, dewelke evengoed tot absoluut endurance spec race kwaliteit afleveren aan de wagen & bestuurder. Er moet met véél rekening gehouden worden, zoals de rem bias dewelke goed moet zijn. Niet alles wat groot & cool is werkt!

Men kan uit de onderdelenstal van Porsche (2hands) -( nieuwe zijn erg duur) tal van remklauwen aankopen. En deze samenleggen met OEM BMW onderdelen of aftermarket onderdelen.
Om al dit lekkers te laten passen heb je dus ook soms wat maatwerk nodig. Ook een sapcer is meestal nodig, of wielen op maat.

Voor circuit gebruik zeker een adequate remkoeling voorzien. https://www.hardmotorsport.com/hard-motorsport-bmw-e36-m3-brake-cooling-ducts-kit/

Hopelijk een leidraad voor de doe het zelver onder ons.

Mogelijkheden; Circuit/openbare weg gebruik ( zelfs fantastisch na 1 uur aftrappen op Zolder. 0 fading)

1) - Goedkoopste oplossing, maar zeker niet gratis.
Voorzijde

Porsche 996 remklauwen met OEM E46 Remschijven. ( Met een spacer van 0.5 cm, remklauw verbindingsstuk + 2 (kleine O) rondellen per as) - Direct monteerbaar om non M E36 of M3.
Achterzijde
Originele 328i remklauwen met circuit remblokken ( tal van keuze, zelf te maken) + Geventileerde/geperforeerde remschijven voor oem 328i.

2) Ultimate solution! --Iets beter dan hogervermelde, maar hoger gewicht! + Kostprijs.
Voorzijde
Porsche 993 Turbo/S/RS voor remmerij. ( Ook wel onder Porschisten "Big Reds" genoemd) Met 993 Turbo remschijven. ( Aangepaste klok voor de E36 verbinding) + een remklauw verbindingsstuk.
Achterzijde
Porsche 996 remschijven met 996 remklauwen. (nog verder uit te werken)

Maatwerk te verkijgen bij deze Duitser - http://www.mbt-construction.com/sonderanfertigung.php
 

Rob Carter

New member
2) Ultimate solution! --Iets beter dan hogervermelde, maar hoger gewicht! + Kostprijs.
Voorzijde
Porsche 993 Turbo/S/RS voor remmerij. ( Ook wel onder Porschisten "Big Reds" genoemd) Met 993 Turbo remschijven. ( Aangepaste klok voor de E36 verbinding) + een remklauw verbindingsstuk.
Achterzijde
Porsche 996 remschijven met 996 remklauwen. (nog verder uit te werken)

Maatwerk te verkijgen bij deze Duitser - http://www.mbt-construction.com/sonderanfertigung.php
 

Attachments

  • IMG20220823150119.jpg
    IMG20220823150119.jpg
    1.9 MB · Views: 6
  • IMG20220823145932.jpg
    IMG20220823145932.jpg
    1.7 MB · Views: 5
  • IMG20220823145941.jpg
    IMG20220823145941.jpg
    2.1 MB · Views: 5
  • IMG20220823145938.jpg
    IMG20220823145938.jpg
    2.1 MB · Views: 6

Rob Carter

New member
1) - Goedkoopste oplossing, maar zeker niet gratis.
Voorzijde
Porsche 996 remklauwen met OEM E46 Remschijven. ( Met een spacer van 0.5 cm, remklauw verbindingsstuk + 2 (kleine O) rondellen per as) - Direct monteerbaar om non M E36 of M3.
Achterzijde
Originele 328i remklauwen met circuit remblokken ( tal van keuze, zelf te maken) + Geventileerde/geperforeerde remschijven voor oem 328i.

Voorzijde : Remklauwen
1999-2004 911 Carrera (non-turbo) Remklauwen:
Voor links: 996.351.425 (bestuurderszijde)
Rechtsvoor: 996.351.426 (passagierszijde)
Linksachter: 996.352.421 (bestuurderszijde)
Rechtsachter: 996.352.422 (passagierszijde)
Opmerking: Zowel de voor- als de achterremmen hebben identieke onderdeelnummers op het chassis van de Boxster S en de Cayman S. Om uw zoektocht naar deze remklauwen te verbreden, kunt u ook op de Boxster/Cayman S forums naar onderdeelnummers zoeken.

Remschijven OEM BMW - Vooras R+ L - Merk Ate.
Art. Nr.: 24.0128-0206.2
Art. Nr.: 24.0128-0207.2
  • Diameter [mm]:325,0
  • Remschijftype:Remschijf, tweedelig, Geperforeerd / Geventileerd
  • Aantal gaten:5
  • Steek wielbouten (mm):120,0
  • Remschijfdikte [mm]:28,0
  • Minimale dikte [mm]:26,4
Spacer 0.5 cm - Meten is weten. Naargelang welke velg je plaatst op deze set-up.

Remklauw adapter

Ook elders te koop natuurlijk.

2 - O rondellen voor tussen de Remklauwadapter / Remklauw. ( Millimeterwerk)

( Door mezelf geteste set-up, al 2 jaar, op een non M chassis) Met een goede set remblokken, AP, CL, EBC yellow stuff....
 

Attachments

  • 54169_Burkhart_Engineering_Adapter_Porsche_Brembo_996_Boxter_S_Bremssattel_BMW_E36__Vorderachs...jpg
    54169_Burkhart_Engineering_Adapter_Porsche_Brembo_996_Boxter_S_Bremssattel_BMW_E36__Vorderachs...jpg
    75.2 KB · Views: 1
  • thumb.jpeg
    thumb.jpeg
    27.3 KB · Views: 1
  • IMG20221102111513.jpg
    IMG20221102111513.jpg
    1.7 MB · Views: 1

Avus 3.0

Active member
Staff member
Merci voor deze bijdrage waar menig circuit rijder wel wat aan zal hebben. (y)
En als niet circuit rijder was het leuk leesvoer. ;)
 
Top