Farstreet
New member
Hallo,
even mijn project en mezelf voorstellen. Ik ben Dimi, 34 winters oud en al meer dan 15 jaar Bmw liefhebber in hart en nieren. De Bmw liefde startte door mijn eerste vakantiejob bij een Bmw garage. Tussen alle moderne wagens door mocht ik een e34 verwennen met een groot onderhoud en sprong de vonk over. Kort daarna kocht ik mijn eigen classic Bmw, een Bmw e30 318is. Sindsdien ben ik volledig verknocht aan de e30! Nu, ik zie je al denken, we zitten op een e36 forum,...
Welja, ik moet toegeven dat de e36 liefde zeker niet op het eerste zicht was. Sterker nog, ooit vond ik de e36 een totaal onwaardige Bmw, mede door de foute tuning, carstyling, foute mensen,... die er met te maken hadden. Helaas iets wat je vandaag de dag nog steeds (in beperkte mate) ziet, maar ik heb er leren doorkijken en ontdekt dat de e36 echt een fantastische wagen is!
Zo ben ik op mijn eerste e36 gevallen ongeveer 3jaar geleden en direct het paradepaardje van de stal, DE M3. Nog steeds in bezit zijnde van een e30 6pitter was de M3 een mooie afwisseling.
Het e36 virus volledig te pakken kocht ik 2 jaar geleden, net voor de corona uitbraak, een 325i. Ik zocht een betaalbare tracktoy en de M3 was toch net iets te proper om af te raggen op circuit. Wat een 'lowbudget' tracktoy-project moest worden is ondertussen uitgelopen tot een heus uitgebreid project!
Eindeijk over de e36, genoeg over mezelf, de feiten! Dit project gaat dus over een 325i track built.
Ik kocht de wagen in de Westhoek, totaal onverzorgd maar op het eerste zicht wel een zuivere wagen met een goede motor. Een m50b25 non vanos. Na een paar dagen in mijn bezit toch moeten ondervinden dat de wagen meer roest had dan ik gezien had. Bam, een tegenvaller! Dan maar eens de motor controleren, compressietest gedaan, lagerschalen en nokkenas gecontroleerd en wat bleek, de motor is in top conditie! De eerste lockdown was volop bezig dus dan maar aan de slag gegaan en begonnen met het roest aan te pakken.
Vele uren slijpen-lassen-schuren-afkitten-spuiten later hadden we een goede basis om verder te bouwen naar een trackcar. E46 330i remmen, BC-racing coilovers, licht vliegwiel, Semi-Slick banden, sperdiff en wat nog kleinigheden moesten de wagen klaar maken voor zijn eerste trackday. Ergens op een bloedhete zomerdag in juli 2020 ging ik testen op Circuit- Folembray. 32°C, niet echt ideaal maar wel een goede test. De circuitdag heelhuids doorstaan en ik volledig verkocht aan de wagen!
Corona bleef maar aanhouden met als gevolg dat ik verder kon dromen en bouwen aan mijn circuit wagen. Ik had in de documentaire Adrealin de e36 STW's (supertourenwagens) gezien en kwam op het idee een replica te maken.
De winter kwam er aan, dus de wagen grotendeels gestript en begonnen met een full repaint in Alpin Weiss 2. Gevolgd door de fantastische Fina-Warsteiner livery. Een GT-wing, rolkooi, GT-splitter en nog wat details moesten het afmaken. Klaar voor de zomer van 2021.
Afgelopen zomer dan heel wat trackdays en een bezoekje aan de Nurburgring gedaan. De wagen doet het nog steeds fantastisch, de wegligging is fenomenaal maar ik begin toch wat power te missen... De knoop doorgehakt, de M3 verkocht en beslist om een s54 swap te doen in de 325i!! Komende winter is dus ook al verzekerd van een project!
View attachment Inkedracetracker_14742554_220972 (1)_LI.jpg
even mijn project en mezelf voorstellen. Ik ben Dimi, 34 winters oud en al meer dan 15 jaar Bmw liefhebber in hart en nieren. De Bmw liefde startte door mijn eerste vakantiejob bij een Bmw garage. Tussen alle moderne wagens door mocht ik een e34 verwennen met een groot onderhoud en sprong de vonk over. Kort daarna kocht ik mijn eigen classic Bmw, een Bmw e30 318is. Sindsdien ben ik volledig verknocht aan de e30! Nu, ik zie je al denken, we zitten op een e36 forum,...
Welja, ik moet toegeven dat de e36 liefde zeker niet op het eerste zicht was. Sterker nog, ooit vond ik de e36 een totaal onwaardige Bmw, mede door de foute tuning, carstyling, foute mensen,... die er met te maken hadden. Helaas iets wat je vandaag de dag nog steeds (in beperkte mate) ziet, maar ik heb er leren doorkijken en ontdekt dat de e36 echt een fantastische wagen is!
Zo ben ik op mijn eerste e36 gevallen ongeveer 3jaar geleden en direct het paradepaardje van de stal, DE M3. Nog steeds in bezit zijnde van een e30 6pitter was de M3 een mooie afwisseling.
Het e36 virus volledig te pakken kocht ik 2 jaar geleden, net voor de corona uitbraak, een 325i. Ik zocht een betaalbare tracktoy en de M3 was toch net iets te proper om af te raggen op circuit. Wat een 'lowbudget' tracktoy-project moest worden is ondertussen uitgelopen tot een heus uitgebreid project!
Eindeijk over de e36, genoeg over mezelf, de feiten! Dit project gaat dus over een 325i track built.
Ik kocht de wagen in de Westhoek, totaal onverzorgd maar op het eerste zicht wel een zuivere wagen met een goede motor. Een m50b25 non vanos. Na een paar dagen in mijn bezit toch moeten ondervinden dat de wagen meer roest had dan ik gezien had. Bam, een tegenvaller! Dan maar eens de motor controleren, compressietest gedaan, lagerschalen en nokkenas gecontroleerd en wat bleek, de motor is in top conditie! De eerste lockdown was volop bezig dus dan maar aan de slag gegaan en begonnen met het roest aan te pakken.
Vele uren slijpen-lassen-schuren-afkitten-spuiten later hadden we een goede basis om verder te bouwen naar een trackcar. E46 330i remmen, BC-racing coilovers, licht vliegwiel, Semi-Slick banden, sperdiff en wat nog kleinigheden moesten de wagen klaar maken voor zijn eerste trackday. Ergens op een bloedhete zomerdag in juli 2020 ging ik testen op Circuit- Folembray. 32°C, niet echt ideaal maar wel een goede test. De circuitdag heelhuids doorstaan en ik volledig verkocht aan de wagen!
Corona bleef maar aanhouden met als gevolg dat ik verder kon dromen en bouwen aan mijn circuit wagen. Ik had in de documentaire Adrealin de e36 STW's (supertourenwagens) gezien en kwam op het idee een replica te maken.
De winter kwam er aan, dus de wagen grotendeels gestript en begonnen met een full repaint in Alpin Weiss 2. Gevolgd door de fantastische Fina-Warsteiner livery. Een GT-wing, rolkooi, GT-splitter en nog wat details moesten het afmaken. Klaar voor de zomer van 2021.
Afgelopen zomer dan heel wat trackdays en een bezoekje aan de Nurburgring gedaan. De wagen doet het nog steeds fantastisch, de wegligging is fenomenaal maar ik begin toch wat power te missen... De knoop doorgehakt, de M3 verkocht en beslist om een s54 swap te doen in de 325i!! Komende winter is dus ook al verzekerd van een project!
View attachment Inkedracetracker_14742554_220972 (1)_LI.jpg