• Het forum is momenteel nog onder constructie, maar je kan het al wel gebruiken. Hier en daar gaan er in de loop van de dagen/weken veranderingen doorgevoerd worden.

Classico Verde

New member
Hallo iedereen,

Ik ben Bart uit Vlaams-Brabant.
Trotse eigenaar van een e36 sedan uit 1992.

Origineel kocht ik deze wagen 6 jaar geleden als goedkope winterwagen.
Toen was het een oldtimer die toen niet naar de keuring moest.
We weten allemaal dat dit ondertussen veranderd is.

Het was een echte basic e36 met her en der was schade ( 2 deuren hadden schade van ergens tegen te schuren, voorbumper had ook schade )
Maar voor mij was het het belangrijkste dat het een zuivere wagen was van een eerste eigenaar met 155.000km op de teller.
Eenmaal ermee thuis gekomen hem een grondige poetsbeurt gegeven en enkele onderdelen besteld om de schade te herstellen
- 2 vervangdeuren
- nieuwe voorbumper ( replica m3 bumper )
- en wat prulletjes

Daarna was mn basic wagen klaar voor de eerste ritjes 🙂


FB_IMG_1705233505264.jpg
 
Last edited:

Classico Verde

New member
Natuurlijk komen er bij een oudere wagen om de zoveeltijd problemen aan het licht of dingen die vervangen moeten worden.

Zo stoorde het me al een tijdje dat het stuur gedrag en wegligging niet waren wat ik voor ogen had.

Dus na wat zoeken op het internet kwam ik een Koni srt-t setje tegen voor een heel mooie prijs
FB_IMG_1705234176412.jpg
Dus hup de wagen in en een ritje naar beveren om dit op te halen.

Paar dagen erna bij een collega de oude dempers en veren vervangen door deze nieuwe.
De set leverd ook een bescheide verlaging op.
- vooraan -42mm
- achteraan -20mm

Niet meteen super laag maar wel subtiel en niet te laag dat je niet wekelijks iets stuk rijdt

FB_IMG_1705234142408.jpg

Dus ik was een tevreden man met de goedkope upgrade voor mn wagen
 
Last edited:

Classico Verde

New member
Volgende aanpassingen waren er weeral allemaal die onzichtbaar waren voor het oog maar de wagen wel stap voor stap verbeterde.

- Meyle HD draagarmenset vooraan
- Nieuwe standaard look uitlaatlijn
- krikpunten oplassen en weer beschermen.
- distrubutieriem vervangen gezien ik niet wist hoelang deze er al opzat

Zoals je ziet was het toen vooral een basic wagen die vooral op een degelijke manier moest rijden maar af en toe was er wel ruimte voor een leuke upgrade
Zo stak mn standaard stuur dat in slechte staat was al een tijd mn ogen uit.

Na wat opzoekwerk besloot ik om een e46 M3 stuurwiel te plaatsen dit omdat het lekker in de hand ligt en nog redelijk oem oogt

Gezien mn auto geen airbags had was de montage redelijk simpel
Enkel de sleepring moest aangepast worden zodat de claxon blijft werken

Met wel een geslaagt resultaat vond ik zelf

FB_IMG_1705234165747.jpg
 
Last edited:

Classico Verde

New member
Gezien de zetels wat versleten waren en dus best vervangen moesten worden ben ik een setje voorzetels van een e46 gaan halen
Dit in de sportuitvoering wat allemaal netjes paste in de wagen na wat grondig poetsen kwam dit eruit als resultaat
FB_IMG_1705234184897.jpg

Inderdaad ik mis een deurpaneel ( het typische probleem met gebroken klipsen nso 😁 )
Ook heeft de vorige eigenaar hier andere speakers geplaatst maar groter dan origineel waardoor er geen grill op past nso.

Door mn respray ben ik ook aan het twijfelen over een ander interieur kleur maarja zo blijven we bezig he
🤣
 
Last edited:

Classico Verde

New member
Nadat ik deze jongen 5 jaar in bezit heb kwam ik op een punt van wat moeten we hiermee 🤷‍♂️🤷‍♂️
Hem verkopen en iets recenter kopen op houden we hem bij en zet ik hem inorde..
Na veel cijferen opzoeken en nog meer cijferen toch besloten van hem bij te houden.
En een grondig lijstje te maken van wat echt wel vervangen moest worden.
- achterste wielbogen begonnen toch last te krijgen van roest.
- enkele rubbers die toch fameus last hadden van de tand des tijds.
- steenslag
- lakschade

Gezien ik toch graag eens iets anders had heb ik gekozen voor de wielbogen niet te vervangen door originele lasstukken maar te kiezen voor een overfender kit.

Na wat rond bellen en zoeken beslist om JEM Design te contacteren voor het plaatsen van de overfender kit te plaatsen dit omdat zij toch al veel ervaring hebben met deze werkjes.

Na een tijd te moeten wachten todat ze een gaatje hadden in hun planning ging alles zeer vlot
Na een dagje kreeg ik deze fotos

FB_IMG_1698944999819.jpg
FB_IMG_1698945003357.jpg

Maar volgde ook veel minder leuk nieuws..
ROEST.. met een bang hartje even verdere info afgewacht maar een tegenvaller was het zeker

396003568_1372800733322716_7203219360939580310_n.jpg
397967340_865476291982603_8256898866868390988_n.jpeg

Met zelfs een extra passagier..
received_323081503784912.jpeg

Maar gewoon doorgebeten en alles laten herstellen waar nodig beter nu alles grondig dan met een tikkende tijdbom rijden.
Na enkele dagen stond alles erop en kon ik hem gaan afhalen.
Met dit als resultaat

FB_IMG_1705242178485.jpg

Vooraan 35mm breder en achteraan 52mm breder aan iedere zijde..

Natuurlijk moesten er dan ook andere velgen op komen
Na wat op het internet te zoeken was het al snel duidelijk dat het niet simpel zou worden.
Door de verbreding waren er bijna geen velgen die goed pasten.
Dus wordt het een custom setje.. maar daarmee rij je niet in de winter.. toch ?🤔
Dus een goedkoper setje gekocht die qua waarde redelijk in de buurt kwamen..
FB_IMG_1705242362545.jpg
FB_IMG_1705242357508.jpg
Persoonlijk was ik geen fan van de kleur dus heb ik ze onmiddelijk naar RaatsMotorsport gebracht voor een nieuw laagje verf
Momenteel zijn ze nog niet terug maar zodra ze er zijn krijgen jullie zeker een foto.

Hier heb ik wel al een preview

FB_IMG_1705242797362.jpg
 
Last edited:

Classico Verde

New member
Nadat de wielbogen waren aangepakt moest de wagen ook volledig herspoten worden
Maar welke kleur... 🤔🤔
Na lang zoeken en denken besloten om hem te lakken in Oxford Groen van BMW.

Afspraak gemaakt bij de carrosserie en begonnen met schuren schuren zodat hij al redelijk ready to paint was bij aankomst..
Na een dagje schuren was dit het resultaat

FB_IMG_1705245032450.jpgFB_IMG_1705245029145.jpg

Vervolgens de wagen naar de carrosserie gebracht en dan was het bang afwachten..
FB_IMG_1705245097189.jpg

Slaapwel.. Tot snel 😁
 

Classico Verde

New member
Snel kwamen de eerste resultaten van het lakken en het zag er meteen super uit het blijft toch steeds spannend hoe een kleur er effectief op je wagen zou uitzien..
FB_IMG_1705245541657.jpg
FB_IMG_1705245549342.jpg
FB_IMG_1705245546783.jpg
Ook heb in ervoor gekozen om al mn trims van de deuren en bumpers zwart te laten lakken..
Was het wat beu dat die plastic met der tijd steeds vaag kleurde en onverzorgt oogde.
Vandaar nu netjes in de lak zodat ze ook makkelijker proper te houden zijn
FB_IMG_1705245539132.jpg

Nadat alles gelakt das de wagen weer naar huis gebracht en begonnen met alles netjes in elkaar te monteren.. bumpers., sideskirts., koplampen vervangen naar gele bosch koplampen,..
Momenteel is de wagen voor 80% klaar de velgen moeten er nog op.. grill moet nog aankomen.. in de toekomst nog sportievere uitlaat en waarschijnlijk komt er met der tijd nog vanalles bij 😁
Maar voor het moment ben ik er best tevreden van FB_IMG_1705245560843.jpg
 
Top