• Het forum is momenteel nog onder constructie, maar je kan het al wel gebruiken. Hier en daar gaan er in de loop van de dagen/weken veranderingen doorgevoerd worden.

Jill_e36

Member
Sinds kort ben ik trotse eigenaar van een E36 320i cabrio in de kleur cosmosschwarz met beige lederen interieur.
Ongeveer anderhalf jaar ben ik actief op zoek geweest naar een mooi exemplaar.

In het begin keek ik nog naar elke E36 cabrio maar wat opzoekwerk op internet en enkele bezoekjes ter plaatse begon ik gedetailleerder te rond te kijken.
Zo ging mijn voorkeur naar een zescilinder, lederen interieur en niet te veel km’s of roest.
En omdat ik zelf nog niet aan wagens geknutseld had liefst eentje die mechanisch in orde was.

Het werd geen simpele zoektocht gezien mijn “lijstje” ook afhankelijk was van mijn budget. Het is geen geheim dat sinds corona de prijzen voor oldtimers wat de hoogte in geschoten zijn maar dat sterkte mijn drijfveer om een mooi exemplaar te vinden.

Plots zag ik hem staan: een knappe E36 cabrio van 1995 met net geen 95000 km op de teller welke alle vinkjes van het lijstje aantikte.
Ik ging hem bekijken en merkte op dat het leder zich in redelijk goede staat bevond: geen scheurtjes, enkel wat vuil.
Volgens de carpass werd er elk jaar een 4000-tal km extra op de teller gezet dus hij had nooit stilgestaan. De wagen werd altijd binnen geparkeerd dus van roest was er geen sprake.
Er stak een nieuwe originele uitlaat onder en de pixels van de boordcomputer en originele radio leken allen nog goed te werken. Mijn interesse was gewekt en na twee dagen hakte ik de knoop door: deze werd de mijne.

Mijn eerste eigen gekochte wagen was een cabrio welke ik 7 jaar in mijn bezit had.
Heerlijk die wind in de haren bij zonnig weer! Door plannen voor gezinsuitbreiding werd het echter tijd voor een meer passende wagen (lees: een break).
Er gingen enkele jaren voorbij maar het gemis van dat “open gevoel” was groot en ik wou een wagen die ik jaren lang kon vertroetelen.
Gezien de automatische transmissie bezit ik geen driftmachine maar dat was ook niet het beoogde doel.
Het plan is om er mooie gezinsmomenten mee te maken want ja hoor, ook mijn zoontje van 2 is gebeten door de passie voor wagens. Al van toen hij anderhalf jaar oud was kon hij midden op straat de “auto mama” en “auto papa” herkennen als er eenzelfde type wagen passeerde.

De beemer is in mei 27 jaar oud dus natuurlijk zijn er verbeterpuntjes:
- Ik hoop eigenhandig het leer naar een hoger niveau te kunnen tillen met een flinke poetsbeurt. Tot hiertoe is dat al aardig wat beter geworden dan bij de aankoop.

- De wagen heeft meerdere kleine deukjes en wat krasjes van op parkings te staan, ik zou deze laten aanpakken door een professionele uitdeuker via een kennis.

- Het dak laat geen vocht door maar de materie, die tussen de binnenhemel en het buitendak steekt, laat bij het openen steeds kleine stukjes los.
Ik weet niet of dit iets is wat kan hersteld worden door de binnenhemel opnieuw te laten verlijmen of moet ik eerder kijken naar een nieuwe binnenhemel… of nog erger, een nieuw dak? Tips hieromtrent of een goed bedrijf dat me van dit probleem kan verhelpen zijn zeker welkom.
update: ondertussen is er een scheur in de pvc van mijn achterruit... En zoals ik op forums lees is het dak na 5 jaar te hard vervormd om dat nog te vervangen. Ik denk dat ik dus voorlopig even met ductape zal rondrijden tot ik het zie zitten om het dak te laten vervangen. Geen zicht natuurlijk maar een nieuw dak is ook niet "een brood kopen bij de bakker" he :D

- Het bestuurdersraam gaat nog wel op en neer maar bij die beweging klinkt het als een gespeend varken
:D
Dat lijkt me toch iets wat ik wil (laten) herstellen.

- Op dit ogenblik ligt de wagen op 15” style 13 velgen. De wagen is volledig origineel dus ik vind het nog wel mooi passen maar op termijn zou ik graag veranderen naar ofwel een uitgebouwde set hiervan of naar een breedset style 32.

- Aan het deurpaneel aan de passagierszijde is het leer losgekomen, kan je zoiets zelf makkelijk terug vastlijmen of kan je hiervoor beter naar een professional? Ik heb het er al eens tegengehouden en ben van de indruk dat ik te weinig leder heb… Of dat het echt ferm moet aangespannen worden wil ik toekomen met mijn lapje leder.

Ik ben al mijn hele leven gepassioneerd door wagens maar heb er zelf nooit leren werken dus mijn kennis en kunde beperkt zich tot al wat ik in TV-programma’s zag en wat op het internet te vinden is.
Ik hoop echter om met een gezonde portie wilskracht toch het een en ander zelf te kunnen verwezenlijken.
Ik sta open voor tips over hoe ik best iets aanpak of bij welk bedrijf of welke zelfstandige hobbyist ik terecht kan om enkele van de bovenvermelde puntjes aan te pakken.


Bmw 320I Cabrio 05/1995
M50 - 150 pk Automaat

(S255A) Lederen Sport Stuur met airbag
(S301A) Alarm Bmw
(S303A) Cosmos Schwarz Metaalkleur
(S306A) Afstandsbediening voor centrale vergrendeling
(S320A) Weglating type aanduiding
(S380A) Hardtop voorbereiding
(S388A) Softtop zwart
(S398A) Semi-automatische softtop
(S440A) Niet rokers pack
(S473A) Armsteun voor
(S515A) Lederen beige bekleding 0515 (zand)
(S900A) Elektronische startonderbreking
Hoofdsteunen achteraan - achteraf gemonteerd
Elektrische ramen
Elektrische buitenspiegels
ABS
Mistlampen
Lichtmetalen velgen
 

Attachments

  • IMG_20220118_171403.jpg
    IMG_20220118_171403.jpg
    3 MB · Views: 18
  • IMG_20220118_173156.jpg
    IMG_20220118_173156.jpg
    1.9 MB · Views: 18

Avus 3.0

Active member
Staff member
Ook welkom hier Jill. (y)

Wat je ook nog kan doen aan uw wagen wat optisch een hele verbetering is zijn de plastic delen aan de bumpers en zijlijsten mee spuiten in koetswerk kleur. Op bimmerboard heeft phantom five dit ook net laten doen en dat is echt een wereld van verschil. (zelf zonder m pakket)

Oem vind ik zo'n cabrio ook altijd knap staan en met deze km stand is hij zeker waardevast...
 

Psychotronik

Administrator
Staff member
Zoals @Avus 3.0 zegt. Als je hem zo origineel mogelijk wilt houden dan kan je dat nog laten spuiten. Op zich is dat geen afbreuk aan de waarde van de auto .

Als je goed je dorpels polijst dan komt er ook de zwarte lak erdoor bij de dorpels . Natuurlijk gaat dit niet zo strak zijn dan als je deze laat spuiten . De verflaag zit er normaal bij elke e36 eronder. (Bij de bumpers durf ik het niet direct zeggen).



Alvast veel plezier met de aankoop! E36 cabrio rijden is geweldig 😉
 

Jill_e36

Member
Zoals @Avus 3.0 zegt. Als je hem zo origineel mogelijk wilt houden dan kan je dat nog laten spuiten. Op zich is dat geen afbreuk aan de waarde van de auto .

Als je goed je dorpels polijst dan komt er ook de zwarte lak erdoor bij de dorpels . Natuurlijk gaat dit niet zo strak zijn dan als je deze laat spuiten . De verflaag zit er normaal bij elke e36 eronder. (Bij de bumpers durf ik het niet direct zeggen).



Alvast veel plezier met de aankoop! E36 cabrio rijden is geweldig 😉
Het is nen droom :love: Zoveel power en zo'n gemak qua rijden!

Aaah nice to know ^^ Het is wel iets wat ik zou durven overwegen dan, het verandert de look positieve zin vind ik.
 

E36Jokke

Member
Hallo en welkom hier :).

Ziet er nog een mooie cabrio uit.
Je hebt nog geen/weinig sleutel ervaring, dat vind ik ook het leuke aan de E36. Het zijn eenvoudige wagens om aan te werken, de 6 cilinder nog eenvoudiger dan de 4 cilinder.
Elke auto met iets of wat ouderdom heeft wel wat aandachtspuntjes maar zoals ik kan lezen allemaal kleinigheidje.

Veel plezier ermee en wanneer er iets is helpen we u hier wel :).
 

Psychotronik

Administrator
Staff member
Hallo en welkom hier :).

Ziet er nog een mooie cabrio uit.
Je hebt nog geen/weinig sleutel ervaring, dat vind ik ook het leuke aan de E36. Het zijn eenvoudige wagens om aan te werken, de 6 cilinder nog eenvoudiger dan de 4 cilinder.
Elke auto met iets of wat ouderdom heeft wel wat aandachtspuntjes maar zoals ik kan lezen allemaal kleinigheidje.

Veel plezier ermee en wanneer er iets is helpen we u hier wel :).
Waarom zou een 6 cillinder makkelijker zijn? Bougies enz? 🤔
 

Jill_e36

Member
Autotje mooi gepoetst, meteen ook effe alles onder de motorkap meegenomen.
Die blinkt nu ook weer als een spiegel 😁
IMG_20220308_150342.jpgIMG_20220308_150346.jpg
 

Jill_e36

Member
Screenshot_20220325-144846__01.jpgIMG-20220402-WA0006.jpgIMG-20220402-WA0010.jpgIMG-20220402-WA0011.jpgIMG-20220402-WA0008.jpg

Mijn autotje eens binnengestoken voor een verwenbeurt bij scratch & dent in St-Gillis-Waas: 27 jaar aan deukjes uit de Antwerpse binnenstad weggewerkt 🥰

Nu staat ie weer lekker strak 😁
 

Attachments

  • IMG-20220402-WA0009.jpg
    IMG-20220402-WA0009.jpg
    356.6 KB · Views: 5

Avus 3.0

Active member
Staff member
Topwerk geleverd precies. (y)
Ik heb er ook eentje helemaal achteraan op de wagen (waar ik me voorlopig nog niet aan stoor) maar ik kan me inbeelden dat ze op de deur waar je telkens instapt zitten dat dit dan anders ook zou zijn.
 

Jill_e36

Member
Topwerk geleverd precies. (y)
Ik heb er ook eentje helemaal achteraan op de wagen (waar ik me voorlopig nog niet aan stoor) maar ik kan me inbeelden dat ze op de deur waar je telkens instapt zitten dat dit dan anders ook zou zijn.
Ja het waren er echt een heleboel... ik keek er elke keer op dus ik kon niet langer wachten :D
Alles is weg met uitzondering van de kofferbak eentje dat net op de plooi zit. Dat is iets dat ze niet kunnen uitdeuken omdat dat daar nog ondersteund wordt door een extra lat binnenin.

Ik kan de Kenny van Scratch & Dent echt iedereen aanraden, heeft prachtig werk geleverd!
 

Jill_e36

Member
Enkele foto's van mijn "machien" op de meeting van onze club. Mijn dank aan Yaron (Bloo_e36) voor de professionele foto's!

DSC03793.jpg20220626_104453.jpg
 

Attachments

  • DSC03797.jpg
    1.2 MB · Views: 4

Jill_e36

Member
IMG_20220118_173734.jpgIMG_20220119_123713.jpgIMG_20221003_132843.jpgIMG_20221003_132838.jpg


Dus... Ik had op een koude winterdag vorig jaar het dak eens opengedaan en de plooi niet gladgestreken.
Pijnlijk voor het oog om zien, zowel de initiële schade als de oplossing met tape achteraf.
Na lang zoeken iemand gevonden die voor een schappelijke prijs de kap kon vervangen. Supertevreden met het resultaat ^^
 

Psychotronik

Administrator
Staff member
Vele beter !


2de handse kap of compleet nieuw ? En alles werkt nog zoals het moet ? .


Binnenbekleding ook vervangen ?
 
Top