• Het forum is momenteel nog onder constructie, maar je kan het al wel gebruiken. Hier en daar gaan er in de loop van de dagen/weken veranderingen doorgevoerd worden.

Coach

Active member
Tja, het is weer zover. Een nieuwe aanwinst. Dit keer een Z3 feitelijk natuurlijk ook een E36), die ik al langere tijd wilde. Het ontwerp van dit model vind ik echt schitterend. BMW Z3 1.8 Roadster.jpeg
Maar ze zijn vaak of erg duur of helemaal afgetrapt, waardoor er na de aanschaf weer veel geld in moet om 'm weer netjes te krijgen.
Om deze mooie auto te kunnen kopen moest helaas de E90 325i plaatsmaken. Ook een geweldige auto, alleen de benzinekosten begonnen wat zwaar door te wegen. Dagelijks 200 km rijden om naar het werk en weer thuis te komen, ging aardig in de papieren lopen, want rustig toeren met zo'n E90 is een kwelling. In eerste instantie geprobeerd een diesel te krijgen, maar dat is ook geen doen meer. En toen liep ik tegen deze aan. Mooi dealtje kunnen maken met de verkoper en nu zijn we allebei gelukkig.
Schermafbeelding 2023-12-29 om 19.54.56.png
Schermafbeelding 2023-12-29 om 19.55.25.png
Erg dik in de opties zit ie niet, alhoewel er wel een elektrisch verstelbaar interieur in zit. Dat is dan weer leuk.
Wat moet er nog aan gebeuren:
- groot onderhoud
- zitting van de bestuurdersstoel laten repareren (leer is gescheurd)
- Originele BMW radio er in
- klein spul, zoals een andere (houten) schakelknop en schakelhoes
- koplampen laten polijsten
- iets leukere velgen zoeken.
Interieur Z3.png

Betekent overigens wel, dat de E36 cabrio te koop komt als de Z3 klaar is, want twee BMW cabrio's is een beetje overdreven.
 
Last edited:

Psychotronik

Administrator
Staff member
Weer een leuke wagen heb je daar gescoord ! Als ik niet met een gezin zat (2 kinderen) dan had ik zoiets misschien ook wel gekozen als cruisewagen, wel in een 6 cillinder denk ik dan, maar dat is een persoonlijke keus. De 4 pitter rijdt uiteraard evengoed :D .


Wat rijdt het fijnst? De e36 cabrio of de Z3 ? ik veronderstel de Z3 omdat deze toch wel wendbaarder is als een logge E36 cabriolet .
 

Coach

Active member
De 4-pitter rijdt prima in zowel de 'gewone' E36 als in deze Z3. Je kunt er altijd één bijkopen voor in het weekend he! :p
Ik heb nog niet echt lange afstanden met de Z3 gereden, dus ik durf het niet te zeggen. Met de cabrio weet ik dat het heerlijk cruisen is op zowel de snelweg als door de polder. De Z3 schakelt wat korter en geeft meer een soort 'kart' gevoel.
 

Coach

Active member







Even een paar foto's. In het interieur alvast een paar dingen vervangen, zodat het er niet zo schamel meer oogt. Originele BMW radio er in, pookknop en pookhoes vervangen. Klokje wil ik nog vervangen door een kleine OBC en het stuur moet schoongemaakt en ingevet worden. Zat een lelijke stuurhoes omheen om het e.e.a. te verbergen. De zitting van de bestuurdersstoel moet ook opnieuw bekleed worden. Als het goed is, is daar al iemand voor gevonden. Maar eerst naar de garage voor een volledige check-up, eventuele reparaties en apk.
 
Last edited:

Psychotronik

Administrator
Staff member
Is een 2de handse stoel niet goedkoper? Ik heb nu wel geen idee wat ze voor die onderdelen van een z3 vragen .
 

Coach

Active member
Ik heb al even het internet afgestruind, maar er zitten weinig Z3 onderdelen leveranciers in NL of BE. Ben wel lid geworden van een paar FB groepen, maar die zitten in de UK of US vaak. Geduld is een schone zaak. Het hoeft allemaal niet gelijk, als het maar snel is.... :LOL:
 

Classico Verde

New member
Komt wel goed 👍
Je zoekt identiek dezelfde stoel ? Of wil je uw interieur ook meteen ander kleurtje geven ?
Dan hou ik mn ogen mee open
 

Coach

Active member
Komt wel goed 👍
Je zoekt identiek dezelfde stoel ? Of wil je uw interieur ook meteen ander kleurtje geven ?
Dan hou ik mn ogen mee open
Ik heb stoelen gezien in Zottegem, België. Verkoper heeft een paar setjes. Voor gewone zwarte stoelen vraagt hij al 750-900 euro. Durf niet eens te vragen wat de stoelen met een kleurtje kosten......
 

Psychotronik

Administrator
Staff member
Niet iedereen is natuurlijk gek van die gekleurde stoelen. We leven niet meer in de jaren 90 waar alles kon qua kleurencombo . 🤣.

Misschien zijn ze zelfs goedkoper. Al betwijfel ik dat wel .
 

Black Pearl

Member
Leuk bakkie Patrick,

En wat betreft jaren negentig interieur kleuren, dat is nu juist de charme.
Hier in Nederland hebben de meeste een hekel daaraan en moet alles saai zwart.
Doe mij maar een lekker kleurtje hoor hahaha
 

Coach

Active member
Nou, ik ben volop bezig om de Z3 weer in oude glorie te herstellen, En dat is ook hard nodig, want hij heeft echt elk Z3 probleem wat er maar bestaat.
Allereerst is hij technisch en motorisch aangepakt, zodat er weer een apk op kan. Waterpomp, thermostaat, visco, filters, pakkingen, draagarmen, rubbers: teveel om op te noemen. Alles wat de garagist tegenkwam of over twijfelde moest gerepareerd of vervangen worden. En dat is gebeurd, inclusief een verse apk. En een vette rekening.

Maar goed, eindelijk kon ik er mee rijden naar het werk, zodat ik gelijk eens kon testen of alles wel werkte zoals het hoorde. Helaas. Motorisch verder geen problemen en hij ligt ook heerlijk op de weg. Maar de andere Z3 kwaaltjes werden zichtbaar. Tellerbak-verlichting, speling in de stoelrails, in de auto net zoveel ijs als er buiten, stuur aangetast door het vocht, etc.

Hardtop gekocht, want volgens de optielijst was de auto 'voorbereid', maar helaas. Dus een montagesetje moeten kopen, alleen ontbreken helaas de bevestigingsbeugels voor dit montagesetje. Zijn nog wel te bestellen in de US voor 526,- dollar per kant. Ik zoek wel even verder.

Mistlampen weer gemonteerd. Om de een of andere reden waren die er uit gehaald.


Prachtige set stoelen gescoord voor weinig, inclusief deurpanelen. Liep ik per ongeluk maar wel met veel geluk ineens tegen aan. Perfect!
En nu wachten op een droge dag om het allemaal te gaan monteren. Met elke stap wordt de auto beter en/of mooier.
 

Coach

Active member


Verlichting van het kachelpaneel gemaakt, ander klokje er in met werkende verlichting en de eerste stoel er uit gehaald om te vervangen. Eerst even goed schoonmaken en laten drogen. En onder de stoel 5 euro aan losgeld gevonden. Dus die auto betaalt zichzelf terug.
 

Deepbass909

New member
Die Z3 krijgt al heel veel liefde, respect weer.

En wat je zegt, ook een 4 cilinder BMW rijdt echt wel goed. Ik grapte over mijn 316i Compact altijd dat het een front mounted mid engine auto was, de 4 cilinders liggen een stuk verder naar achteren namelijk. En dat merk je in de wegligging.
Zet een 320i (6 cilinder) tegen een 318is (4 cilinder) op het circuit, dan wint de 318is, ondanks dat ze nagenoeg evenveel pk's hebben. De 318is kan domweg harder de bocht door omdat er minder gewicht voorin zit.
 

Coach

Active member
Klopt, de 4 cilinders rijden gewoon lekker soepel. Zijn vlot, alleen ze halen de 200 km/u niet en trekken de klinkers niet uit de straat.
Maar weer wat stoms gedaan; onderdeeltjes gekocht en weer goed opgeborgen zodat ik ze niet kwijt raak. En ja hoor, kan ze nergens meer vinden. En die stomme onderdeeltjes zijn al zo lastig te vinden. Story of my life. Als mijn huis een keer leeggehaald wordt, komt er een fortuin aan BMW onderdelen tevoorschijn die ik allemaal 'goed opgeborgen' heb.
 

Deepbass909

New member
Haha, heel herkenbaar, maar dan met de onderdelen die van mijn cabrio afkomen. Laatst al een keer het hele huis ondersteboven mogen zetten om 2 sensoren terug te vinden die op de motor geschroefd moesten worden..
 

Coach

Active member




Nou, de nieuwe stoelen zitten er inmiddels in. De oude waren overigens binnen een uur weg, zo gewild zijn ze. Kapot en al, maakt blijkbaar niet uit. Ontdekt dat de auto voorbereid is op stoelen met verwarming, maar die zijn onbetaalbaar. Misschien loop ik er nog een keer met een gelukje tegen aan.
De mistlampen zijn ook weer aangesloten en voorzien van de originele afdekkapjes.
Volgende project: de lichtschakelaar. Kwam er toevallig achter dat die verlicht hoort te zijn (wat logisch is), maar dat het bij mijn Z3 niet (meer) werkt.

We zitten aardig in de reparatie- en upgrade modus. Zover is al gebeurd:
- motor aangepakt: visco, waterpomp, thermostaat, koelleidingen, pakkingen en alles wat de garage maar tegenkwam wat twijfelachtig was
- onderstel: draagarmen, rubbers, stuurstangen, etc
- remmen voor en achter
- wielen vervangen door originele Z3 velgen
- dashboard onderdelen vervangen en/of verlichting gemaakt (digitale klok, tunnelbak, kachelpaneel, tellerbak, asbakverlichting (!))
- stoelen vervangen

Daarna:
- montagebeugels voor hardtop (onderdelen worden door Lesley opgehaald in Zottegem, enige Z3 sloper die ze nog had).
- katalysator vervangen
- afstandbediening weer werkend zien te krijgen

Genoeg te doen nog. Heerlijk!
 
Last edited:

Coach

Active member




Weer een paar klusjes geklaard. De verlichting van de lichtschakelaar werkt weer en een ander net(ter) stuur er in gezet.
 

Black Pearl

Member
Klopt, de 4 cilinders rijden gewoon lekker soepel. Zijn vlot, alleen ze halen de 200 km/u niet en trekken de klinkers niet uit de straat.
Maar weer wat stoms gedaan; onderdeeltjes gekocht en weer goed opgeborgen zodat ik ze niet kwijt raak. En ja hoor, kan ze nergens meer vinden. En die stomme onderdeeltjes zijn al zo lastig te vinden. Story of my life. Als mijn huis een keer leeggehaald wordt, komt er een fortuin aan BMW onderdelen tevoorschijn die ik allemaal 'goed opgeborgen' heb.
Zo liggen er nog een prachtige hoog velours matten set voor je E36 Cabrio uit mijn Cabrio bij Jesse 🤣
 
Top