Keyless entry retrofit - oem central lock with remote

  • Het forum is momenteel nog onder constructie, maar je kan het al wel gebruiken. Hier en daar gaan er in de loop van de dagen/weken veranderingen doorgevoerd worden.

mvrolix

New member
No, this is not the same keyless entry like on the later models where you could leave your key in your pockets, this is what keyless entry was in the 90’s: open the door of the car without putting your key in the door. First versions had this using the Alpine alarm system (separate fob with your keys). The facelift models had this in they key. This is the remote control central lock and it is this retrofit I’m talking about

Kan ik je mee helpen. Heb het reeds 2x in pre-facelift wagens ingebouwd. Zowel met Ground Module (ZKE - cabrio modellen en alles na 1995) als met de oude ZKW (modellen pre-facelift).

Wat heb je nodig:
- Achteruitkijkspiegel met de ontvanger. Dit kan een spiegel uit e36 of e39 zijn, met eventueel de zelfdimmende optie.
- draadboom vanaf de spiegel tot aan de zke/zkm, liefst zoveel mogelijk draad als je een zelf-dimmende spiegel koopt want die moet ook een aansluiting naar de achteruit (blauw/gele draad)
- sleutel met de zender - het is enkel de EWS-chip die je nodig hebt indien je wagen een faclift model is.
- blanco aliexpress sleutel indien je oude sleutel texzeer versleten is.

Ik moet eens een how-to schrijven op het forum, maar het is vrij eenvoudig, en zeker de moeite.

Ik zou uit een sloper de spiegel, de draadboom en de sleutels halen. Ik heb bij mijn wagen ook het contactslot en de deursloten meegenomen, maar dat is strikt gezien niet nodig. Van de sloopwagen heb je enkel de EWS chip nodig. Is je wagen prefacelift of EWS-vrij dan heb je de chip noch de sleutel nodig.

Je bouwt alles in (vervangt de oude spiegel door de nieuwe, trekt de kabelboom). Hemel wat losmaken en inkeping maken voor de draadboom, A-stijl losmaken, handschoenkastje verwijderen, zke loskoppelen. Pin 24 en 25 voor ZKW, pin 4 en 17 voor ZKE.
Roodgroen naar permanent 12v (onder zekeringkast)
Paarswit 12v bij contact stand 1 (onder handschoenkastje)
Bruinoranje massa (onder handschoenkastje)
Witpaars TXD (onder handschoenkastje)
Witgeel RXD (onder handschoenkastje)
Blauwgeel - achteruitrijlicht (onder voetsteun links)

Als alles aangesloten is, dan sleutel inleren:
 

rosse_dude

New member
Hey allereerst ben ik nieuw hier en trotse eigenaar van een bmw e36 325i 1993 coupe,

Bij deze heb ik de vraag of iemand mij kan helpen met het demonteren van de startonderbreking deze die werkt met een pinnetje wachten tot lampje uit is en dan pas kunt starten .

Ook de centraal vergrendeling doet het niet .
En de ramen gaan niet meer een beetje open of toe bij openen en sluiten van de deur.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Alvast bedankt
Mvg
 

mvrolix

New member
Hey allereerst ben ik nieuw hier en trotse eigenaar van een bmw e36 325i 1993 coupe,

Bij deze heb ik de vraag of iemand mij kan helpen met het demonteren van de startonderbreking deze die werkt met een pinnetje wachten tot lampje uit is en dan pas kunt starten .

Ook de centraal vergrendeling doet het niet .
En de ramen gaan niet meer een beetje open of toe bij openen en sluiten van de deur.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Alvast bedankt
Mvg
De startonderbreking kan je best verwijderen door te beginnen bij dat pinnetje en vervolgens de draden volgt tot je een kastje of module tegenkomt, daar zal een merknaam/type of zo op vermeld staan en zo kan je misschien een handleiding vinden op internet. Gemini alarmen hadden dit soort beveiliging vroeger - daar zat ook zo'n ronde afstandsbediening bij. Om deze te verwijderen zou je alle draden weer van dat kastje moeten volgen om vervolgens te zoeken welke oorspronkelijke draden onderbroken zijn geweest - en deze terug herstellen zoals het hoort.

Centrale vergrendeling vna een 93'er is met een ZVM, waarschijnlijk de pulsgevers van de deur onderbroken door je alarm?
ZVM (1991 - 1994)
bf6968635905b3db1587faf981eb9b0a67746754.jpg


ZVM met comfortmodule (met DWA alarm)
8f6431950d0f26c626bf769ff3b25a34-bmw_3_e36_komforto_modulis.jpg



ZKE (1994 - 1998)
s-l1200.jpg






Zakken van de ramen is met de microswitch in het slot in de deur. Als die een puls geeft dan zakken de ramen - bij wagens v 1991-1994 (die dus geen ZKE aka GroundModule hebben) zit de electronica van de ramen in de raam-motor in de deur.
Begin met de deurbekleding te verwijderen en controleer of de pulsgever (Bruin/Grijs/geel) bij contact met de massa (Bruin) een puls geeft naar de raam-module.
 

mvrolix

New member
Hangt er een beetje vanaf… als je wagen met EWS II is uitgerust (quasi alle facelifts) dan moet je sowieso een sleutel hebben met die EWS chip. Dat is een blokje (5mm op 3mm) dat los in de sleutel zit.
Waarom is dit belangrijk?
Je kan een sleutel bij de dealer halen ($$$) of op Ali-Express ($) kopen, bij de dealer is het een heel gezeur ivm papieren (je moet kunnen aantonen dat je eigenaar bent).

Sleutel v Aliexpress is blank en dus moet je je oude sleutel laten insnijden op de nieuwe sleutel. Niet iedere slotenmaker is bereid dit te doen.
 

heinz74

New member
ok thanks..
het probleem eigenlijk is dat het plastic van mijn sleutel lelijk geworden is..sleutel doet het gewoon..
ik heb een 99er met de 3 knoppen op de sleutel..
doet gewoon afbreuk aan de rest van het geheel..auto is grotendeels gerestaureerd..heb je zo'n afgeragde sleutel
 

mvrolix

New member
ok thanks..
het probleem eigenlijk is dat het plastic van mijn sleutel lelijk geworden is..sleutel doet het gewoon..
ik heb een 99er met de 3 knoppen op de sleutel..
doet gewoon afbreuk aan de rest van het geheel..auto is grotendeels gerestaureerd..heb je zo'n afgeragde sleutel
OK, in dat geval zou ik een nieuwe sleutel v AliExpress of Amazon zoeken en je oude sleutel op de nieuwe insnijden. Zoek vervolgens op de sloop een sleutel met de EWS chip er nog in en probeer die in de nieuwe sleutel te plaatsen.
Ik denk dat ik destijds deze gekocht heb en blijkbaar zit daar die ID44 EWS chip in. (maar mijn wagens zijn pre-EWSII dus ik had deze EWS chip niet nodig)
Heb je meteen een goeie sleutel en de oude gebruik je als reserve.
Die Ali Express sleutel zend volgens mij ook een sterker signaal uit, want ik kan de wagen van + 50 meter al openen.
 
Top