Hallo mede-E36-liefhebbers!
Ik ben Jil, 32 jaar (mijn introductie vind je hier) en na 13 maanden is mijn zoektocht naar een 328i cabrio in "uitmuntende" staat tot een einde gekomen en ben ik de trotse eigenaar van deze Orientblauwe E36 uit 1998:
De wagen heeft nu 98.000km, staat ongeveer 97% origineel en ik heb deze kunnen kopen van de 2e eigenaar (1998 - 2023) in Duitsland. BMW Munchen was de eerste eigenaar.
Meer dan een jaar heb ik dagelijks alle 2de-hands websites in Europa afgeschuimd toen deze 328i plots te voorscheen kwam. Het enige nadeel was dat hij op 9 uur bij mij vandaan stond bij Dresden (Duitsland) en ik dus niet zomaar snel even kon gaan kijken.
Na contact op te nemen met de eigenaar was het al meteen duidelijk dat ik snel zou moeten zijn, want er was een Fransman die ook enorme interesse had en al een bod had gedaan. De eigenaar was dat bod aan het overwegen en hij had de Fransman beloofd die zelfde dag nog te beslissen. Gelukkig was het een zeer vriendelijke kerel en hij stelde voor om alles via Facetime te overlopen zodat ik ook een kans had. Na meer dan een uur te praten en de wagen te zien via videogesprek had ik er een goed gevoel bij en ik wist dat ik deze kans gewoon niet kon laten liggen. Al wat nog resteerde was hoger bieden en hopen dat het geen "biedingsoorlog" zou worden met andere geïnteresseerden. Maar ik had geluk dat de Fransman zijn budget het niet toeliet om hoger te gaan en de eigenaar tevreden was met mijn bod.
2 weken later was ik dan eindelijk vol spanning op weg om de wagen voor het eerst te zien en hem officiëel demijne te maken. Alles was zoals verwacht en de vorige eigenaar was gewoon de vriendelijkste mens waarvan ik ooit een wagen heb gekocht. Hij had alles op voorhand bekeken voor mij om transit-nummerplaten te kunnen regelen en aangezien ik geen Duits spreek en de mensen waar ik zo'n platen kon verkrijgen geen Engels spraken, had hij voorzien dat één van zijn werknemers mee zou gaan met mij naar de kantoren om alles in orde te brengen.
En dan was het eindelijk zo ver! Het verlangen was voorbij en de E36 was klaar voor een rit van 850km naar huis. Alles is vlekkeloos verlopen en wat was het zaaalig! Dat was 9 uren rijden met een smile tot achter mijn oren
Ondertussen zijn we een goeie maand verder, is de wagen ingeschreven en heb ik natuurlijk al enkele keren kunnen genieten van heerlijk cabrioweer.
De BIV heeft mij wel goed liggen door een foutieve CO2 uitstoot te nemen en mij €4000 aan te rekenen. Ik heb het betwist en de juiste waarde aangetoond via de homologatiedienst van BMW... Nu is het afwachten en we zien wel wat het geeft. Als het mij €4000 moet kosten, dan kon ik zowel een M3 gekocht hebben
Zoals eerder vermeld is de wagen ongeveer 97% origineel. Ook nog volledig 1e lak wat natuurlijk ook betekent dat er hier en daar wat imperfecties zijn (vooral steenslag op de neus), maar een goede polierbeurt zal al wonderen doen. Het enige wat niet origineel is, is de radio en het feit dat er xenon lichten gemonteerd zijn.
De softtop is enkele jaren terug vernieuwd, maar volledig origineel bij een BMW-specialist.
Vorig jaar is de onderzijde van de wagen gecontroleerd en volledig gecoat geweest.
Ondanks de wagen zich in een zeer nette staat bevindt, ben ik toch van plan om binnenkort de wagen nog wat meer op punt te zetten. Hiervoor zal mijn E36 terug naar Duitsland gaan, bij Clubsport Automobile die ook @Kvb zijn prachtige M3 gerestaureerd heeft.
De plannen momenteel zijn:
- Herspuiten neus
- M3 lip monteren vooraan
- Styling 24 velgen (wordt een ganse zoektocht...)
- Namontage armsteun
- Namontage cruise control (nog niet zeker)
- Waarschijnlijk een Eisenmann uitlaat
- Grote "computer"
- ...
En de rest zien we nog wel. Deel gerust eventueel suggesties.
Ik zit wat in een tweestrijd, want aangezien de wagen nog zo goed als origineel is, wil ik er aan de ene kant niets of zeer weinig aan veranderen, maar aan de andere kant heb ik de wagen uiteraard gekocht voor mezelf en wil ik hem meer persoonlijk maken en dus leun ik momenteel naar dat laatste. Hoe dan ook, de wagen wordt maximum OEM+ en alles zal bij Clubsport Automobile gebeuren.
In bijlage nog enkele sfeerfoto's van toen ik de wagen voor het eerst zag in Duitsland
Ik kijk al uit naar toekomstige meetings en ritjes met andere E36-liefhebbers!
Ik ben Jil, 32 jaar (mijn introductie vind je hier) en na 13 maanden is mijn zoektocht naar een 328i cabrio in "uitmuntende" staat tot een einde gekomen en ben ik de trotse eigenaar van deze Orientblauwe E36 uit 1998:
De wagen heeft nu 98.000km, staat ongeveer 97% origineel en ik heb deze kunnen kopen van de 2e eigenaar (1998 - 2023) in Duitsland. BMW Munchen was de eerste eigenaar.
Meer dan een jaar heb ik dagelijks alle 2de-hands websites in Europa afgeschuimd toen deze 328i plots te voorscheen kwam. Het enige nadeel was dat hij op 9 uur bij mij vandaan stond bij Dresden (Duitsland) en ik dus niet zomaar snel even kon gaan kijken.
Na contact op te nemen met de eigenaar was het al meteen duidelijk dat ik snel zou moeten zijn, want er was een Fransman die ook enorme interesse had en al een bod had gedaan. De eigenaar was dat bod aan het overwegen en hij had de Fransman beloofd die zelfde dag nog te beslissen. Gelukkig was het een zeer vriendelijke kerel en hij stelde voor om alles via Facetime te overlopen zodat ik ook een kans had. Na meer dan een uur te praten en de wagen te zien via videogesprek had ik er een goed gevoel bij en ik wist dat ik deze kans gewoon niet kon laten liggen. Al wat nog resteerde was hoger bieden en hopen dat het geen "biedingsoorlog" zou worden met andere geïnteresseerden. Maar ik had geluk dat de Fransman zijn budget het niet toeliet om hoger te gaan en de eigenaar tevreden was met mijn bod.
2 weken later was ik dan eindelijk vol spanning op weg om de wagen voor het eerst te zien en hem officiëel demijne te maken. Alles was zoals verwacht en de vorige eigenaar was gewoon de vriendelijkste mens waarvan ik ooit een wagen heb gekocht. Hij had alles op voorhand bekeken voor mij om transit-nummerplaten te kunnen regelen en aangezien ik geen Duits spreek en de mensen waar ik zo'n platen kon verkrijgen geen Engels spraken, had hij voorzien dat één van zijn werknemers mee zou gaan met mij naar de kantoren om alles in orde te brengen.
En dan was het eindelijk zo ver! Het verlangen was voorbij en de E36 was klaar voor een rit van 850km naar huis. Alles is vlekkeloos verlopen en wat was het zaaalig! Dat was 9 uren rijden met een smile tot achter mijn oren
Ondertussen zijn we een goeie maand verder, is de wagen ingeschreven en heb ik natuurlijk al enkele keren kunnen genieten van heerlijk cabrioweer.
De BIV heeft mij wel goed liggen door een foutieve CO2 uitstoot te nemen en mij €4000 aan te rekenen. Ik heb het betwist en de juiste waarde aangetoond via de homologatiedienst van BMW... Nu is het afwachten en we zien wel wat het geeft. Als het mij €4000 moet kosten, dan kon ik zowel een M3 gekocht hebben
Zoals eerder vermeld is de wagen ongeveer 97% origineel. Ook nog volledig 1e lak wat natuurlijk ook betekent dat er hier en daar wat imperfecties zijn (vooral steenslag op de neus), maar een goede polierbeurt zal al wonderen doen. Het enige wat niet origineel is, is de radio en het feit dat er xenon lichten gemonteerd zijn.
De softtop is enkele jaren terug vernieuwd, maar volledig origineel bij een BMW-specialist.
Vorig jaar is de onderzijde van de wagen gecontroleerd en volledig gecoat geweest.
Ondanks de wagen zich in een zeer nette staat bevindt, ben ik toch van plan om binnenkort de wagen nog wat meer op punt te zetten. Hiervoor zal mijn E36 terug naar Duitsland gaan, bij Clubsport Automobile die ook @Kvb zijn prachtige M3 gerestaureerd heeft.
De plannen momenteel zijn:
- Herspuiten neus
- M3 lip monteren vooraan
- Styling 24 velgen (wordt een ganse zoektocht...)
- Namontage armsteun
- Namontage cruise control (nog niet zeker)
- Waarschijnlijk een Eisenmann uitlaat
- Grote "computer"
- ...
En de rest zien we nog wel. Deel gerust eventueel suggesties.
Ik zit wat in een tweestrijd, want aangezien de wagen nog zo goed als origineel is, wil ik er aan de ene kant niets of zeer weinig aan veranderen, maar aan de andere kant heb ik de wagen uiteraard gekocht voor mezelf en wil ik hem meer persoonlijk maken en dus leun ik momenteel naar dat laatste. Hoe dan ook, de wagen wordt maximum OEM+ en alles zal bij Clubsport Automobile gebeuren.
In bijlage nog enkele sfeerfoto's van toen ik de wagen voor het eerst zag in Duitsland
Ik kijk al uit naar toekomstige meetings en ritjes met andere E36-liefhebbers!