• Het forum is momenteel nog onder constructie, maar je kan het al wel gebruiken. Hier en daar gaan er in de loop van de dagen/weken veranderingen doorgevoerd worden.

Coach

Active member
En ondertussen knutselen we vrolijk verder aan de Z3.
Achtereenvolgens:
Iets modernere en - naar mijn mening - mooiere achterlichten gemonteerd. Zo heeft de auto een wat frissere uitstraling ook. Van die oranje knippers was ik op de E36 ook al geen fan en zeker in combinatie met dit blauw vind ik het gewoon lelijk.



Upgrade gedaan en mistlampen gemonteerd en aangesloten. Auto is geleverd zonder mistlampen. Was ook nog een gedoe. Alle nodige onderdelen gezocht (mistlampen, relais, schakelaar, afdekkapjes, etc), de boel aangesloten en.... niks. Geen licht. Zoeken en vragen tot iemand zei: "Zijn de lampjes wel goed?". Nooit aan gedacht en bij nadere inspectie bleken er helemaal geen lampjes in te zitten! Vandaar... Lampje in de tellerbak zat er ook nog niet in, dus dat er ook nog in geknutseld en nu werkt alles, zoals het hoort.




Tenslotte het eerste deurpaneel vervangen. De oude zijn op zich wel in orde, maar erg vies en verwaarloosd. Even opfrissen en te koop aanbieden.

 

Coach

Active member
En we gaan gewoon door met klussen.
Ooit heeft iemand bij BMW gedacht, dat het mooi was op een Z3 om op de raamstijl zwarte tape aan te brengen. De logica of functie hiervan ontgaat mij en het ziet er nog smerig uit ook. De vorige eigenaar was - denk ik - al begonnen met afpeuteren, maar had het al snel opgegeven. Wij niet, met föhn, stickerverwijderaar en een pasje van Karwei aan de slag en de tape en de onderliggende taaie lijmlaag zijn er af. Stuk mooier zo.



Ook kleine dingen fixen is leuk. Zoals het rubbertje van de antenne.



En dan een wat grotere klus. Verhaal er achter is, dat volgens de VIN decoder de auto voorbereid is op een hardtop. Dus heb ik een hardtop gekocht. Maar helaas: de bevestigingsbeugels aan de achterkant bleken er niet in te zitten. Nieuw op zich nog wel te krijgen voor € 520,= per kant. Gelukkig vond ik ze in België, maar dan voor € 500,= voor beide kanten. Nog veel geld, maar anders had ik niks aan de hardtop en verkopen is geen optie. Want eenmaal verkocht vind je 'm ook niet meer terug in dezelfde kleur en voor hetzelfde geld. Maar voor ik het kocht, heb ik Lesley van dit forum (ook België) gevraagd of hij kans zag de spullen op te halen en te checken. Nou, dat is gelukt en het setje was compleet. Zag er enorm tegenop, omdat ik een heel ingewikkelde klus verwachtte, maar rustig aan begonnen, de nodige YouTube filmpjes gekeken en de speciale Z3 website afgestruind en gewoon begonnen. Samen met de vrouw en dat werkt goed, zo samen. Het resultaat: een prachtige hardtop op de Z3


 

Coach

Active member
Dat moest ook even op nul gezet worden, want hij heeft al zijn onderhoud inmiddels al gehad.


Dat vereist wel zeer specialistisch gereedschap


Maar dat hebben we ook weer gedaan.
 

Coach

Active member
Zo, weer wat klusjes geklaard.
Het kapottte deurhendelrubber vervangen



Originele nieuwe handleiding. Weliswaar in het Duits, maar er is al een mail naar Ekris of ze deze wellicht (ook) in het Nederlands hebben.


Gereedschapssetje aangevuld en roestige delen vervangen door nette schone.


Setje Z3 velgen om als winterset te gebruiken


Paar minder opvallende zaken: ventilatierooster vervangen (oude zat los) en een nieuwe schakelpookhoes


En tenslotte de logo's op de kieuwen vervangen

 

Coach

Active member
Weer wat klusjes geklaard. De AB werkt weer. Is altijd een gerommel met al die draden, maar 'easy does it'.



En het rubber bij de handgreep vervangen aan de passagierskant. Was even blijven liggen.



Volgende week als het goed is een andere tunnelbak er in en kijken of de aansluitingen voor de achterruitverwarming van de hardtop en stoelverwarming er al in liggen.
 
Last edited:

Coach

Active member
Nieuwe tunnelbak gemonteerd. Van woodline naar regulier zwart, maar dan een 'facelift' tunnel. Belangrijkste verschillen: de chromeline randjes rond de knoppen en - allerbelangrijkst - het analoge klokje! Daar heb ik dan wel weer een digitaal klokje annex boordcomputer voor op moeten offeren, maar dat is het wel waard. Bovendien heb ik de oude tunnelbak nog, dus ik kan nog altijd terug.
Onder de tunnelbak paar aansluitingen gevonden voor o.a. de stoelverwarming en achterruit verwarming. Had al begrepen dat bij de Z3 de bekabeling voor de meeste opties er al in ligt. Originele stoelverwarmingsknoppen komen er aan. Hoef ik alleen nog bijpassende stoelen te vinden.




 

Coach

Active member
Nou, de originele Z3 stoelverwarmingschakelaars zitten er in, dus dat ziet er weer netjes uit. Alleen weer jammer dat ze niet verlicht zijn. De old-school E36 knoppen zijn dat wel, maar die passen dan weer niet in de openingen.

 
Last edited:
Top